nieuwe voeding -> pc werkt nog steeds niet

Pagina: 1
Acties:

• compie
  • Registratie: November 1999
  • Niet online
Van een pentium 2 pc was de voeding kapot. De voeding was echt stuk want toen ik de voeding helemaal uit de pc had gehaald was er nog steeds geen +5V standby voltage (op het paarse pinnetje).
Nu heb ik een nieuwe voeding erin gezet (die zeker werkt, ik heb het gemeten), maar de pc doet nog steeds helemaal niks. Ik heb alles losgehaald van het moederbord, alleen de processor, de voeding, en de aan/uit knop zitten er nog op aangesloten. Ik denk dus dat er iets is kapot gegaan toen die voeding het begeven heeft.
Hoe kan ik testen wat er nu kapot is? (moederbord / proc). Ik heb de faq doorgelezen maar ik kom er niet verder mee.

(De aan/uit knop kan het ook niet zijn, die heb ik ook doorgemeten. )

• Cybersijp
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 14-08 18:05
Compie,

Probeer anders ff met een reepje geheugen erin om te booten.Er zijn mobo's die ook niet starten als er geen geheugen in zit.Ik weetr niet of je onboard vga kaart hebt, maar dat kan het ook nog zijn.In ieder geval moet het mobo met geheugen wel gaan piepen.

Succes iig ;)

Mijn lieve dochter Jo-Anne Chloé : Machtig kind, dat ook van friet houd, maar wil dat nou niet???

• napp
  • Registratie: April 2001
  • Laatst online: 25-07-2021
Rekening gehouden met de ATX uitvoering zitten de stekers goed op het moederbord.
Anders heb je misschien pech en is je moederbord kapot gegaan.

3240 watt 12 x trina solar 270WP mono met een Delta Solvia 5.0

Verwijderd

Is het wel een ATX moederbord? (en geen Dell/Compaq/HP custom aansluiting)

Wat voor model/typenummer was de oude voeding / welke kleuren draden zaten daar aan? (is die hetzelfde als je nieuwe voeding)

[ Voor 47% gewijzigd door Verwijderd op 27-12-2003 16:37 ]

• TERW_DAN
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

TERW_DAN

Met een hamer past alles.

krijg je beepcodes als je je comp aanzet? gaan er wel fans draaien of niet. Probeer desnoods een ATX reset.
zorg ook dat je er geheugen in heb tzitten, anders werkt het zeker niet.

Als je er eentje kunt vinden zou een postkaartje helemaal ideaal zijn.

• compie
  • Niet online
Cybersijp schreef op 27 december 2003 @ 16:35:
Compie,

Probeer anders ff met een reepje geheugen erin om te booten.Er zijn mobo's die ook niet starten als er geen geheugen in zit.Ik weetr niet of je onboard vga kaart hebt, maar dat kan het ook nog zijn.In ieder geval moet het mobo met geheugen wel gaan piepen.

Succes iig ;)
alleen geheugen? of ook met de proc erbij?
en er zit een agp video kaart in.
en het ding doet helemaal niks... als ie al zou piepen zou ik al blij zijn :)
de voeding springt gewoon niet aan en ik denk dat dat dus kortsluiting/overbelasting/kapot mobo en of proc betekend.

• compie
  • Niet online
Het is trouwens een fujitsu pc, maar volgens mij is het moederbord gewoon atx. de stekker van de voeding is 20 pins, en die van de nieuwe en oude voeding zijn er behoorlijk hetzelfde uit.
het merk/type moederbord het ik nog niet kunnen vinden.

en wat is een atx reset?

• Frietsaus
  • Registratie: Augustus 2003
  • Niet online
Moederbord, VGA, Geheugen en de voeding lijkt me et belangrijkste.

Edit: en processor :)

[ Voor 16% gewijzigd door Frietsaus op 27-12-2003 16:42 ]

• Atlas
  • Registratie: Mei 2002
  • Niet online

Atlas

Ik flits niet meer terug!

compie schreef op 27 december 2003 @ 16:41:
Het is trouwens een fujitsu pc, maar volgens mij is het moederbord gewoon atx. de stekker van de voeding is 20 pins, en die van de nieuwe en oude voeding zijn er behoorlijk hetzelfde uit.
Dat zegt niets :X

Zo heb ik mijn voeding er laatst waarschijnlijk ook uitgeblazen. O-)

Maak es een foto van het moederbord, en noteer alle cijfers/ tekens :)
Misschien dat iemand er wijs uit kan worden :)

Welk type fujitsu is het :?

Join the dark side, we have cookies :)
You need only two tools. WD-40 and duct tape. If it doesn't move and it should, use WD-40. If it moves and shouldn't, use the tape.

• napp
  • Registratie: April 2001
  • Laatst online: 25-07-2021
compie schreef op 27 december 2003 @ 16:41:

en wat is een atx reset?
ATX reset geen idee denk ook niet dat dit nu nodig is.

Het probleem is bij merk computers dat ze meestal wat afwijkende dingen invoeren voor product bescherming.
Zo is bij een COMPAQ voeding de ATX voeding stekker op het moederbord anders.
Bij een DELL de stekkertjes voor de reset,- en controlle lampjes zitten in 1 blok inplaats van los.

Het kan dus zijn dat er ook zo iets bij jouw aan de hand is, ik zelf zou daar niet vreemdt van opkijken.

[ Voor 8% gewijzigd door napp op 27-12-2003 16:59 ]

3240 watt 12 x trina solar 270WP mono met een Delta Solvia 5.0

• compie
  • Niet online
Atlas schreef op 27 december 2003 @ 16:50:
[...]

Dat zegt niets :X

Zo heb ik mijn voeding er laatst waarschijnlijk ook uitgeblazen. O-)

Maak es een foto van het moederbord, en noteer alle cijfers/ tekens :)
Misschien dat iemand er wijs uit kan worden :)

Welk type fujitsu is het :?
Het moederbord is een Micro Star MS-6117.
http://www.msi.com.tw/pro...pt_mnu_detail.php?UID=309
Het is echt een atx moederbord.

Wat is nou die atx reset, hoe doe ik dat?

• lobotm
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 06-08 18:32
tot nog toe is mijn ervaring met fujitsu pc's als volgt,

voedingen gaan vaak stuk dus dat je die moet vervangen is niet zo gek.
imho past er een gewone standaard atx voeding in.

maar in dit geval verwacht ik dat de condensators bij de processor bol staan.
probleem is tijdelijk te verhelpen door er een ander type processor erin te zetten.

suc6

[ Voor 2% gewijzigd door lobotm op 27-12-2003 17:06 . Reden: type foutje ]

al is je hardware nog zo snel de software achterhaald hem wel

• TERW_DAN
  • Niet online

TERW_DAN

ATX reset is heel makkelijk.

stekker uit je psu, houd je powerknop 20sec ingedrukt (of pinnetjes kortsluiten) en vervolgens booten.
Wil nogal flink wat problemen oplossen, zeker als je geen geaard stopcontact hebt.

• compie
  • Niet online
lobotm schreef op 27 december 2003 @ 17:06:
maar in dit geval verwacht ik dat de condensators bij de processor bol staan.
probleem is tijdelijk te verhelpen door er een ander type processor erin te zetten.
nee, de condensators bij de proc zien er allemaal normaal uit (niet bol dus).

• compie
  • Niet online
Terw_Dan schreef op 27 december 2003 @ 17:10:
ATX reset is heel makkelijk.

stekker uit je psu, houd je powerknop 20sec ingedrukt (of pinnetjes kortsluiten) en vervolgens booten.
Wil nogal flink wat problemen oplossen, zeker als je geen geaard stopcontact hebt.
atx reset helpt ook niet. stopcontact is geaard.

hoe kan ik er nou achter komen of het moederbord of de cpu kapot zijn? ik heb geen vervangend moederbord of cpu.

• Cybersijp
Ts,

Heb jeergens een psu die je ff kan lenen? als je nl. boot met mobo, proc, mem, en vga moet hij het imho doen(al dan niet met beep codes)(is je interne speaker wel aangesloten btw :? )

Anders kan het zijn dat je psu(voeding) overleden is.

[ Voor 1% gewijzigd door Cybersijp op 27-12-2003 17:52 . Reden: boot is met een t en niet r :P ]

Mijn lieve dochter Jo-Anne Chloé : Machtig kind, dat ook van friet houd, maar wil dat nou niet???

• compie
  • Niet online
ff nog een ideetje:

als ik alleen de voeding en de aan/uit knop op het moederbord aansluit, en de voeding springt niet aan, dan wil dat toch zeggen dat het mobo kapot is?

klopt dat?

• TERW_DAN
  • Niet online

TERW_DAN

dat betekend idd meestal dat je moederbord dood is. Je kunt nog even kijken of er nog iets van beepcodes uit dat ding komen, maar als dat ook niet het geval is dan is het plankje redelijk dood

• compie
  • Niet online
Terw_Dan schreef op 27 december 2003 @ 18:11:
dat betekend idd meestal dat je moederbord dood is. Je kunt nog even kijken of er nog iets van beepcodes uit dat ding komen, maar als dat ook niet het geval is dan is het plankje redelijk dood
Kan iemand dat bevestigen.
Werkt dit wel met een niet kapot moederbord? M.a.w. is het mogelijk om alleen de voeding aan een moederbord te hangen en dan de voeding in te schakelen?

• Cybersijp
Ts,

Er is een mogeljkheid dat je door het kortsluiten van een aantal pinnen van je psu hem laat geloven dat hij spanning moet geven .Ik weet niet zo een twee drie waar ik dat gezien heb maar het kan wel.

Ik ga nu ff searchen voor je ;)

wat gevonden:

Kijk eens of je de voeding kunt starten zonder mobo: verbind pin 7 (grijs) met 8 (zwart) en pin 14 (groen) met pin 15 (zwart).

Lukt dit niet is je voeding aan vervanging toe.

bron:
pc dood, voeding ?

Layout pinnen:

http://www.hardwaresecrets.com/faqpowersupply.html#1

Daar staat ook het e.e.a over het bovenstaande.

Succes !

nu nog ff layout van de pinnen voor je searchen :) done :)

[ Voor 52% gewijzigd door Cybersijp op 30-12-2003 14:23 ]

• koraks
  • Registratie: Oktober 2003
  • Niet online
Lukt dit niet is je voeding aan vervanging toe.
Niet per definitie. Er zijn ook psu's die niet starten als ze niet voldoende belast worden. Hang dus ook ff een (oude) harddisk aan de voeding als je hem zonder mobo probeert te starten.

• compie
  • Niet online
Jullie begrijpen mijn vraag niet volgens mij, dit bedoel ik:

Ik heb een kaal moederbord met daar op aangesloten: de voeding en de aan/uit knop. Verder helemaal niks, geen cpu, geen geheugen, enz.
Kun je nou de voeding aan laten gaan door op de aan/uit knop te duwen? Moet dat werken met een kaal moederbord?

Deze vraag staat dus helemaal los van wat hierboven allemaal staat.

Verwijderd

compie schreef op 27 december 2003 @ 17:54:
ff nog een ideetje:

als ik alleen de voeding en de aan/uit knop op het moederbord aansluit, en de voeding springt niet aan, dan wil dat toch zeggen dat het mobo kapot is?

klopt dat?
ben bang van wel... tenzij je de kabeltjes op het mobo verkeerd hebt aangesloten :S

Verwijderd

Kijk eerst even of je voeding goed is door de zwarte en de groene draad te 'kortsluiten'.
De voeding moet het dan doen zonder moederbord er aan.
Wat betreft je mobo, plak er een stripje geheugen op of een processor om te controleren.
De kans is heel groot dat jou mobo niets doet wanneer beide ontbreken.

Verwijderd

Hey, Sinds vanmorgen doet mijn pc ook nix meer,
Ik drukte hem aan, hij starte op. en.. Uit.....
Ik heb PSU al uitelkaar gehad en kon nix vinden (qua kappote zekeringen)

Als ik hem nu aanzet (0/1 knop) En druk dan de gewone knop in voor het opstarten draaien de fans een klein slagje en dan kapt ie er weer mee,
Verder kom ik dus niet, (hd's draaien ook niet)

kheb al me ram er al uitgehaalt, HD/CD-rom los gekoppelt, me GF4 er uit gehaalt,

Verder heb ik er niet veel soeps inzitten,

iemand enig idee? (heb nix ter vervanging hier, Jah een ouwe PSU van een 133mhz pentium (aka, niet proberen lijkt mij :P)

Maar ik krijg geen enkel geluidje uit de pc. behalfe het PFIEW geluidje zodra ik hem probeer aan te zetten (geluid komt uit de PSU. en heb geen idee of dat zo hoort. want daar heb ik nog nooit opgelet :))

Thanks

Verwijderd

Kan iemand ff snel reageren?
Ik heb dus (die kabel van PSU naar Mobo) ff de groene en een zwarte gelinkt,
En hij doet precies het zelfde (raar geluidje) en verder nix meer,

Dat betekent dat de psu kapot is?
Zojah. zsm ff zeggen, heb niet veel tijd om op het internet tezitten opmoment (omdat eigen nu dus nix doet)

Als ie kapot is word het dus simpel weg een nieuwe neem ik aan?

Verwijderd

Waarschijnlijk wordt er ergens kortsluiting gemaakt en schakelt de voeding zichzelf automatisch uit, als beveiliging. Als alleen je voeding dit al doet (zonder mobo enz eraan), is die waarschijnlijk kapot. Anders kan je misschien proberen om het moederbord uit de kast te halen, deze kan ook kortsluiting maken met de kast.

Verwijderd

Ik heb dus de voeding uit de kast gehaalt (nix er aan vast laten zitten qua HD's etc)

en de groene met een willekeurige zwarte draad verbonden. Zet hem aan. en weer dat vreemde geluidje (fan draait een heel klein slagje) en uit.
Dus dan word het een nieuwe voeding lijkt mij :)

ok thanks, ff shoppen :P
Pagina: 1