[php] (Sub)domein naam herkennen...

Pagina: 1
Acties:

Onderwerpen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Sorry voor de slechte titel, kon niks beters verzinnen...

Situatie:
Een domeinnaam: www.mijndomein.nl
Daar draait een php website op met mogelijkheid om de layout aan te passen via custom templates.

Nu wil ik subdomeinen aanmaken, bv:
ik.mijndomein.nl
jij.mijndomein.nl etc..

Die subdomeinen komen allemaal terecht op www.domeinnaam.nl, de vraag gaat niet over hoe dit moet, dat is het probleem niet.

De vraag: :D
Nu wil ik dat als iemand via www.mijndomein.nl binnen komt de default template te zien krijgt maar als iemand via een subdomein binnenkomt bv via ik.mijndomein.nl een andere template te zien krijgt als via www.mijndomein.nl

Normaal switch je de template met het volgende commando:
www.mijndomein.nl?template=TemplX

Is er dus een manier om te controleren welk adres de bezoeker gebruikt om op de site te komen en hem dan via bovenstaand commando de juiste template te laten zien die bij de gekozen (sub)domein hoort?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Erkens
  • Registratie: December 2001
  • Niet online

Erkens

Fotograaf

je had zeker nog niet in de php manual gekeken?

$_SERVER["HTTP_HOST"]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• drm
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 09-06 13:31

drm

f0pc0dert

Een rewrite lijkt mij het makkelijkst, provided dat je op een apachebak zit (neem aan van wel).

Zie daarvoor de Apache webserver mod_rewrite documentatie.

Het hangt echter wel af van de configuratie van het "Doorlinken". Je hebt namelijk kans dat de informatie over het aangevraagde domein al verloren is op het moment dat de bezoeker daadwerkelijk de gevraagde pagina opvraagt. Dit is bijvoorbeeld het geval wanneer je webserver een "Location: " header terugstuurt naar de browser en de browser zelf opnieuw de aanvraag doet.

Als de domeinen intern (bijvoorbeeld d.m.v. virtualhosts die naar eenzelfde pad verwijzen of het symlinken van de http-roots) dezelfde zijn, kan het met mod_rewrite eenvoudig opgelost worden door gebruik te maken van de HTTP_HOST constante.

Music is the pleasure the human mind experiences from counting without being aware that it is counting
~ Gottfried Leibniz

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
@Erkens:
Nee, want dat heeft ook geen zin.

Als je niet weet waar je naar moet zoeken vind je niks in de manual, dat is vind ik dus 1 van de grootste nadelen van die php site.
Als je niet welk commando je moet hebben vind je niks, nu kan ik gericht gaan zoeken hoe dat het werkt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• creative8500
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 01-02 14:14

creative8500

freedom.

Verwijderd schreef op 27 december 2003 @ 16:29:
@Erkens:

Als je niet weet waar je naar moet zoeken vind je niks in de manual, dat is vind ik dus 1 van de grootste nadelen van die php site.
Als je niet welk commando je moet hebben vind je niks, nu kan ik gericht gaan zoeken hoe dat het werkt.
Dan zoek je met Google op de PHP-site. :)

[ Voor 4% gewijzigd door creative8500 op 27-12-2003 16:39 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Erkens
  • Registratie: December 2001
  • Niet online

Erkens

Fotograaf

Verwijderd schreef op 27 december 2003 @ 16:29:
@Erkens:

maar daarom kan je wel zoeken op keywords? of wat bladeren door de functies die beschikbaar zijn.

En anders vind je met de search hier op GoT ook genoeg hierover ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Martink
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 11-02 12:38
PHP:
1
2
3
4
$_subdomein = strtolower($_SERVER["HTTP_HOST"]);
$_subdomein = explode(".", $_subdomein);
$_subdomein = array_reverse($_subdomein);
$_subdomein = $_subdomein[2];

en zo is $_subdomein dus 'ik' als je ik.mijndomein.nl aanvraagt :)

zelfs als je mijn.ik.mijndomein.nl doet :)

[ Voor 16% gewijzigd door Martink op 27-12-2003 22:57 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Na dit bovenstaande bericht gelezen te hebben heb ik nog een vraag. (en anders hoor ik wel waar dan wel te lezen want niet gevonden)

Ik heb eenzelfde situatie voor mijn werk. Alleen wij gebruiken geen Apache webserver voor het online krijgen van onze ecommerce module maar een programmeertaal specifieke (Providex).

Deze oplossing van php is dus niet mogelijk ookal maken we ook gebruik van includes etc.

Is er een mogelijkheid dit in een index pagina op te nemen welke daarna simpelweg doorschuift welke css er te laden is?

Hoor het graag.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pierre-oord
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 10-02 23:00
Verwijderd schreef op dinsdag 15 november 2005 @ 15:24:
Na dit bovenstaande bericht gelezen te hebben heb ik nog een vraag. (en anders hoor ik wel waar dan wel te lezen want niet gevonden)

Ik heb eenzelfde situatie voor mijn werk. Alleen wij gebruiken geen Apache webserver voor het online krijgen van onze ecommerce module maar een programmeertaal specifieke (Providex).

Deze oplossing van php is dus niet mogelijk ookal maken we ook gebruik van includes etc.

Is er een mogelijkheid dit in een index pagina op te nemen welke daarna simpelweg doorschuift welke css er te laden is?

Hoor het graag.
Draai je wel PHP? Ik geloof het niet ? Anders maak je daarvoor ff nieuw topic.

Met PHP zou je gewoon even een pagina kunnen maken en daarin zetten "phpinfo();". Die pagina laat dan allerlei info over je PHP zien, doe dan ctrl+F op "host" "server" ofzo en je komt wie-weet de juiste variabele tegen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Kun je niet gewoon een cookie zetten als er een template gekozen wordt?

Als ik naar jij.mijndomein.nl ga en ik verander de template dan hoef jij enkel een cookie te zetten die geldig is over het hele domein "mijndomein.nl" met daarin de template die ik gekozen heb?
Pagina: 1