Toon posts:

Vervanging P4 RIMM mobo

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Mijn Asus P4T mobo heeft het op dit moment zo goed als begeven en ik ben eigenlijk opzoek naar een vervangend moederboard. Nu zat ik te kijken naar wat er nog te krijgen is, maar dat is erg weinig.

Daarom hier mijn post, weet iemand waar er een beetje nieuwe RIMM mobo's te krijgen zijn? Ik heb gekeken naar wat er uit is gekomen en daarbij vond ik de ABIT SI7-G. Deze kan ik echter niet in de pricewatch terug vinden.

Is er uberhaupt nog wat met RIMM te verkrijgen?

• jantje112
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 00:16
Het lijkt mij verstandiger om je RDram aan de kant te leggen en over te stappen op DDR. Of 2e hands een bordje te scoren. Afhankelijk van hoeveel je natuurluijk nog aan RIMM's hebt liggen.

Verwijderd

Topicstarter
Dat is dus niet waar ik om vraag! Ik ben naar een ander mobo opzoek. Wanneer ik echt niks kan vinden zal ik altijd nog kunnen beslissen om om te wisselen. Op dit moment vind ik het gewoon echt zonde van het geheugen wat ik nog heb liggen wat ook nog sneller is als DDR...

Verwijderd

RIMM mainboard vinden = lastig
Toekomstige upgrades = onmogelijk

Als ik jouw was, zou ik, zoals jantje112 al zegt, een tweedehands bord proberen uit te halen. Een nieuw bord is zonde van het geld, omdat je er toch niet meer mee vooruit kunt in de toekomst.

Je zou kunnen kijken of je nog een Asus P4T, P4T-E of P4T-533(E) kunt uithalen.
http://www.tweakers.net/p...=&DB=Pricewatch&Query=P4T

Let wel op dat je een S423 of S478 bord koopt, passend bij je processor. Om echter nog een bord nieuw te gaan halen voor eventueel een S423... ik weet het niet.

En dat RIMM sneller is als (single-channel) DDR klopt wel... echter wel nog maar tot PC2100. Bij PC2700 verliest RIMM het toch echt, en bij dualchannel PC3200 komt RIMM nauwelijks nog op de schaal voor.

[ Voor 18% gewijzigd door Verwijderd op 27-12-2003 13:58 ]

• TERW_DAN
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

TERW_DAN

Met een hamer past alles.

http://www.tweakers.net/aanbod/product/20953/a

en staat zelfs nog in de PW
pricewatch: Asus P4T-E, i850 (Lan, Sound)

niet duur overigens, 65€ voor een mobo, kun je niet de overstap naar DDR voor maken denk ik.

Wat doe je overigens met dat kapotte plankje? ;)

• jantje112
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 00:16
Oftwel een nieuw moederbord is nauweliks te vinden en een goedkoop moederbordje met ddr kost ook weinig meer. En het huidige DDR loopt rondjes om de RDram heen. Dus ga voor de toekomst en verkoop je RIMM's.

Maar in de vraag en aanbod en op marktplaats zijn ze 2e hands wel te vinden.. Ben je voor een euro of 40 ook weer klaar.

Verwijderd

Verwijderd schreef op 27 december 2003 @ 13:55:
En dat RIMM sneller is als (single-channel) DDR klopt wel... echter wel nog maar tot PC2100. Bij PC2700 verliest RIMM het toch echt, en bij dualchannel PC3200 komt RIMM nauwelijks nog op de schaal voor.
Toch vreemd dat ik met RIMM in alle benchmarks met de snelheid tussen dual channel pc2700 en pc3200 zit.

Om je oude RIMM modules te blijven gebruiken is dus geen slechte keuze, ik heb op dit moment 768MB aan RIMM geheugen, ik ben ook aan het wachten tot SIS en ASUS met hun nieuwe moederbord uitkomt, met dit bord word je houdige snelheid nog is een keer verdubbeld, zie: nieuws: SiS R659 RDRAM-chipset op de markt
Met de beter verkrijgbare (32-bits) PC1066-variant kan een bandbreedte van 8,4GB/s bereikt worden.
Probeer dat maar is met ddr geheugen :9~

[ Voor 13% gewijzigd door Verwijderd op 27-12-2003 14:09 ]

Verwijderd

Als je echt een RIMM mobo wilt zal je voor de ASUS P4T533-R (NIET DE C!!!) kunnen gaan. Stabiel moederbord, leuk te oc-en (heb zelf een p4 2.66 op 3.2 ghz met normale intel cooler en nog steeds stabiel).

Enig grote nadeel: RIMM 4200 / 512mb geheugen is nergens te krijgen.

• Ghost(NL)
  • Registratie: December 2000
  • Niet online
Comptechworld zegt nog Supermicro P4STA's te kunnen bestellen. Helaas al wel stevig aan de prijs :( Wel een mooi bordje :)

Supermicro P4STA

i5-12600K PRIME Z690M-PLUS D4 64GB 980 Pro M.2 1TB  MBA M1 13" 8GB 256GB (Late '20)

• jadjong
  • Registratie: Juli 2001
  • Niet online
Terw_Dan schreef op 27 december 2003 @ 14:01:
http://www.tweakers.net/aanbod/product/20953/a

en staat zelfs nog in de PW
pricewatch: Asus P4T-E, i850 (Lan, Sound)

niet duur overigens, 65€ voor een mobo, kun je niet de overstap naar DDR voor maken denk ik.

Wat doe je overigens met dat kapotte plankje? ;)
Ik heb hier nog een p4T-e liggen waarvan ik niet weet of hij het doet. Als hij het doet kan je die wel gebruiken.

Terw_Dan: Ik heb hier meerdere dode mobo's liggen, wat ben je van plan?

Verwijderd

Sis heeft onlangs de R659 chipset op de markt gebracht. Dit is een nieuwe chipset met RDRAM ondersteuning. Sterker nog, quad channel RDRAM met een bandbreedte van ~ 9,6 GB/sec (dit i.t.t. dual channel DDR met een bandbreedte 6,4 GB/sec). Deze chipset blijkt bijzonder goed te presteren. Ik weet helaas niet zo 1-2-3 een link naar een goede benchmark ofzo.

Het is een moderne chipset, die ook ondersteuning beidt voor toekomstige P4 processors met 1200 MHz FSB.

Een moederbord gebaseerd op deze chipset is de Asus P4s13G. http://www.rambus.com/news/pressrelease.cfm?id=114 Echter, deze is nog nergens te vinden, zelfs niet op de site van Asus

Wel is er al een moederbord van Abit beschikbaar, gebaseerd op de R658 chipset. (ondersteunt alleen geen Pc1200 en slechts een FSB van 533 MHz, maar dar hoeft voor upgraders niet altijd een bezwaar te zijn). Abit -

• TERW_DAN
  • Niet online

TERW_DAN

jadjong schreef op 27 december 2003 @ 14:21:
Terw_Dan: Ik heb hier meerdere dode mobo's liggen, wat ben je van plan?
offtopic:
Mijn muur is nog niet helemaal vol :P
er hangen al een stuk of 40 mobos, maar moeten er nog iets van 40 bijkomen :P

Maar ik kan het punt van de TS wel begrijpen, nieuwe plank en nieuw geheugen gaat toch weer tegen een flinke prijs hangen, terwijl voor een paar tientjes een rimm plankje te verkrijgen is en hij weer verder kan.

• stylezzz99
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 08-12-2022
ik ben zeer tevreden over mijn abit is7-e moederbord! Heet het gigaherz moederbord en de fsb is dus makkelijk naar 1000mhz te klokken.
ik draai nu een 2.6c op 3.2 ghz. werkt als een zonnetje. ondersteunt dual ddr 400, verder alles wat je behoeft onboard. :)

THUNDERDOME TILL WE DIE !!!

• TERW_DAN
  • Niet online

TERW_DAN

GuidoHuis schreef op 27 december 2003 @ 14:42:
ik ben zeer tevreden over mijn abit is7-e moederbord! Heet het gigaherz moederbord en de fsb is dus makkelijk naar 1000mhz te klokken.
ik draai nu een 2.6c op 3.2 ghz. werkt als een zonnetje. ondersteunt dual ddr 400, verder alles wat je behoeft onboard. :)
Maar de TS wil een RIMM plankje, geen DDR.
Ik bedoel DDR zie je overal, maar daar gaat het niet om.. En leuk dat je zo tevreden bent over je bordje, maar denk niet dat de TS vrolijk wordt als hij daar zijn Rimmetjes in gaat vrotten :P

Verwijderd

Topicstarter
wat ik met mijn mobo ga doen?? Dat weet ik eigenlijk nog niet, op dit moment draait het nog wel, alleen doen vooral de IDE-channels niet echt veel meer... Ook wil hij nog wel eens zomaar uitvallen, de reden hiervoor, heb ik echter nog niet kunnen achterhalen.

Maar even wat meer ontopic.

Het is dus moeilijk om nog een mobo te vinden voor RAMBUS, voornamelijke suggestie is om tweedehands te kopen. Zelf lijkt me de Abit SI7 wel wat, maar deze is zover te zien is in de pricewatch niet te verkrijgen in Nederland.

Denk dat ik zelf toch maar wil gaan voor een mobo waar ik nog wat mee kan gaan upgraden. Heb op dit moment een P4a 2Ghz, dus als ik nu een mobo met DDR koop, die opties voor nieuwere procs biedt koop, kan ik altijd later nog een snellere processor halen.

• ReseT
  • Registratie: Maart 2000
  • Niet online
Je zou ook naar een Abit TH7-II kunnen kijken. Informatique had een paar maanden geleden eenhele zooi oude rimm mobo's. Misschien kun je een mailtje sturen.

ID7T GTX. WP: PUZ-SWM60VAA+ERST30F-VM2EE (cylinder unit)

Verwijderd

Is de proc S478 of S423? Indien S423, dan zul je daar nauwelijks nog moederborden voor krijgen.

• MahRain
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 13-11-2025
CompuZeeland heeft ook nog een gigabyte bord voor rambus800 in haar magazijn liggen, staat niet online maar mail ze 'ns zou ik zeggen :D

Nieuw & in doos.

Verwijderd

die rimm die jullie hebben, 512mb, is dat samsung? en hoelang nog leverbaar? (tja.. dec. dure maand en dan ook nog 320 euro voor een reepje geheugen uitgeven is een beetje te ;))

• Ossenaar
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 09-08 17:31

Ossenaar

Oss de Gekste !!!

Verwijderd schreef op 27 december 2003 @ 14:05:
Als je echt een RIMM mobo wilt zal je voor de ASUS P4T533-R (NIET DE C!!!) kunnen gaan. Stabiel moederbord, leuk te oc-en (heb zelf een p4 2.66 op 3.2 ghz met normale intel cooler en nog steeds stabiel).

Enig grote nadeel: RIMM 4200 / 512mb geheugen is nergens te krijgen.
http://www.computer-land....=beschrijving&prodid=3324

en

http://www.computer-land....=beschrijving&prodid=2698

Maybe kun je het daar proberen :)

De kick van Electric!

Verwijderd

Verwijderd schreef op 28 december 2003 @ 18:23:
die rimm die jullie hebben, 512mb, is dat samsung? en hoelang nog leverbaar? (tja.. dec. dure maand en dan ook nog 320 euro voor een reepje geheugen uitgeven is een beetje te ;))
Slik... voor die prijs heb ik én 2x256MB PC3200 geheugen, én een dual-channel mainboard...

• Huigie
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 20:27

Huigie

ㅤㅤKAIZEN

*knip*

check tweakers.net/aanbod ;)

[ Voor 81% gewijzigd door BalusC op 29-12-2003 22:38 ]

Specs

Verwijderd

dat is een mobo, die heb ik al en pc 800 geheugen.

ik zoek zel al een hele tijd PC 4200 / 1066 mhz / 32 bit / samsung / 512mb geheugen.

Ik heb namelijk al 512mb en ooit een andere 512mb gehad, maar die was kapot gegaan.

Ja ik weet het ddr + een nieuwe mobo is net zo duur. Maar waarom zou ik een andere mobo willen hebben als deze lekker stabiel is.

Verwijderd

Verwijderd schreef op 29 december 2003 @ 00:09:
Slik... voor die prijs heb ik én 2x256MB PC3200 geheugen, én een dual-channel mainboard...
Sterker nog, quad channel RDRAM met een bandbreedte van ~ 9,6 GB/sec (dit i.t.t. dual channel DDR met een bandbreedte 6,4 GB/sec).
en nu maar eens kijken of hij echt de veel goedkopere samenstelling van firepower verslaat..... en trouwens er staat duidelijk quad: dus 4 dure reepjes erin.

@TS hoeveel MB geheugen en reepjes heb je dan?
Verwijderd schreef op 29 december 2003 @ 02:07:
Ja ik weet het ddr + een nieuwe mobo is net zo duur. Maar waarom zou ik een andere mobo willen hebben als deze lekker stabiel is.
zeg jij nu dat dual ddr mobos onstabiel zijn? of ben je zo tevreden dat je eigenlijk niet wilt overstappen?

[ Voor 26% gewijzigd door Verwijderd op 29-12-2003 05:32 ]

Verwijderd

Topicstarter
Ik heb op dit moment 2x256MB Samsung single sided 800Mhz. Daarom zit ik ook te twijfelen wat ik zal gaan doen.

Toen ik deze topic hier plaatste dacht ik nog dat ik misschien een dergelijk mobo kon gaan halen wat ik daarna ook nog eens zou kunnen gaan upgraden met een nieuwe proc. Maar wanneer ik zo rond kijk is die upgrade mogelijkheid met mijn geheugen en de mobo's die beschikbaar zijn ook erg moeilijk. Ik denk dat ik in het nieuwe jaar maar eens naar mijn budget ga kijken en toch een geheel andere oplossing ga zoeken.

Verwijderd

Verwijderd schreef op 29 december 2003 @ 05:29:
[...]

[...]

en nu maar eens kijken of hij echt de veel goedkopere samenstelling van firepower verslaat..... en trouwens er staat duidelijk quad: dus 4 dure reepjes erin.

@TS hoeveel MB geheugen en reepjes heb je dan?

[...]

zeg jij nu dat dual ddr mobos onstabiel zijn? of ben je zo tevreden dat je eigenlijk niet wilt overstappen?
Dat van 4 reepjes geheugen is onzin, 2 reepjes rdram is genoeg om in quad-channelopstelling te kunnen draaien, aangezien elk geheugenreepje op zich al twee kanalen bevat.

Een beetje goed getunend rdram systeem kan zich nog redelijk staande houden in benchmarks tegen een mobo met 865 chipset en pc3200, en grote kans dat de nieuwe sis chipset gewoon flink over de prestaties van een mobo met 875 chipset met pc3200 kwa geheugen prestaties.
Dus als je wat ruimer is je geld zit, en voor pure prestaties gaat is rdram nog steeds het beste.

[ Voor 6% gewijzigd door Verwijderd op 29-12-2003 20:29 ]

Verwijderd

Ik heb met mijn systeem (p4 2.667, 512mb RIMM4200 RDRAM, totaal geen moeite om een DDR-II chipset bij te houden, dat gaat gelijk op. Toen ik dit kocht (tegen praktisch inkoop) was dit echt wel een betere investering als de toen nog (ook) asociaal dure P4C-800, om maar een dwarsstraat te noemen.
RDRAM werkt zo fijn... het is ook speciaal voor de P4 ontworpen, en dat lijk je toch echt te merken.
Je moet er alleen wel op letten of je 16-bit (pc800/pc1066, bijv. een P4T-533c) of 32-bit (RIMM4200, bijv. een P4T-533) moet hebben. :)
Verwijderd schreef op 29 december 2003 @ 05:29:
[...]

[...]

Pssst... P4T533...pssst.... 2 geheugen banken... pssst... ;)

[ Voor 28% gewijzigd door Verwijderd op 29-12-2003 20:47 ]

Verwijderd

Verwijderd schreef op 29 december 2003 @ 20:26:
Een beetje goed getunend rdram systeem kan zich nog redelijk staande houden in benchmarks tegen een mobo met 865 chipset en pc3200, en grote kans dat de nieuwe sis chipset gewoon flink over de prestaties van een mobo met 875 chipset met pc3200 kwa geheugen prestaties.
Dus als je wat ruimer is je geld zit, en voor pure prestaties gaat is rdram nog steeds het beste.
ok dat van 2 kanalen wist ik niet, een beetje getuned rdram? en getuned ddr dan? ik wist ook niet dat rdram 32 bit bestond.

ze zullen vroeg of laat die quad techniek ook op ddr toepassen en dan wint hij weer van rdram. en nogmaals ik moet nog zien dat de quad techniek ver over de dual ddr heen komt. er is wel vaker een marketingtruuk geweest.
Verwijderd schreef op 29 december 2003 @ 20:40 was dit echt wel een betere investering als de toen nog (ook) asociaal dure PC-800, om maar een dwarsstraat te noemen.
RDRAM werkt zo fijn... het is ook speciaal voor de P4 ontworpen, en dat lijk je toch echt te merken.
Je moet er alleen wel op letten of je 16-bit (pc800/pc1066, bijv. een P4T-533c) of 32-bit (RIMM4200, bijv. een P4T-533) moet hebben. :)
rdram 4200 en de ddr 3200, natuurlijk merk je verschil. hoofdzakenlijk dat je portomonee stukken lichter is :+

nee ff serieus als we allemaal zat geld hadden hadden hadden we topspullen.
Pagina: 1