Beyma 12G250 12" driver, wie kent hem?

Pagina: 1
Acties:
  • 266 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

• TheLemon
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 01-07 13:56

TheLemon

daddy cool, crazy like a fool

Topicstarter
Ik heb twee van deze drivers gekregen, nieuw in de doos, maar ik kan er geen enkele info over vinden. Wel over de 12G250-R, die is denk ik nieuwer, maar ziet er anders uit. De mijne zien er veel mooier uit, hebben o.a. een aluminium dome en grijze hammerite achterkant.
Ik denk wel dat ze ook 250Watt zijn en bedoeld zijn voor laag/mid-laag PA gebruik, maar zonder T/S parameters begin ik weinig.

• Jag
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 30-07 14:38

Jag

Als je geen typenummer hebt kan niemand je verder helpen denk ik. Wij kunnen ook niet telekinetisch aanvoelen welke woofer het dan wel is :P.
Je kan altijd de TS parameters zelf meten, schijnt niet zo moeilijk te zijn.

Verwijderd

is dit hem niet? Afbeeldingslocatie: http://www.fcosinus.com/Dostech/sono/pics/by12G250R.gif

• TheLemon

TheLemon

Topicstarter
Jag schreef op 27 december 2003 @ 14:49:
Als je geen typenummer hebt kan niemand je verder helpen denk ik. Wij kunnen ook niet telekinetisch aanvoelen welke woofer het dan wel is :P.
Je kan altijd de TS parameters zelf meten, schijnt niet zo moeilijk te zijn.
Check de topictitel :P , het is de 12G250.

@Walter.ppk: Nee, dat is die 12G250-R. Ik heb trouwens t/s params gevonden op deze site, erg handige lijst, misschien iets voor de FAQ?
Twee parameters die Lspcad wel vraagt staan er trouwens niet bij, de Airgap en Voicecoil height. Is dit belangrijk? (ik heb weinig zin om hem open te slopen en het zelf te meten namelijk)

Dit zijn ze (klik!):
Afbeeldingslocatie: http://home.zonnet.nl/klaasdieleman/beyma-klein.jpg

[ Voor 14% gewijzigd door TheLemon op 27-12-2003 16:00 ]

• jedel
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 09-02 20:54

jedel

Kevlar

TheLemon schreef op 27 december 2003 @ 15:37:
[...]

@Walter.ppk: Nee, dat is die 12G250-R. Ik heb trouwens t/s params gevonden op deze site, erg handige lijst, misschien iets voor de FAQ?

Dit zijn ze:
[afbeelding]
dan mag deze site ook wel in de faq (daar staan ze ook)

nu ook XP² workstation --> xp2200² = 3600MHz computing power bp6 (stof-vanger)

• Arjan
  • Niet online

Arjan

copyright is wrong

ziet er PA uit ja, W-vorm surround, platte (vented) grote magneet, alles duidt in principe op een hoog rendament driver. Zoiets wil ik nou ook eens krijgen :P

oprecht vertrouwen wordt nooit geschaad

• Jag

Jag

TheLemon schreef op 27 december 2003 @ 15:37:
[...]

Twee parameters die Lspcad wel vraagt staan er trouwens niet bij, de Airgap en Voicecoil height. Is dit belangrijk? (ik heb weinig zin om hem open te slopen en het zelf te meten namelijk)
Hehehe, overheen gelezen :P.

Die voice coil en airgap height is niet belangrijk. Die parameters hebben met de x-max te maken en dat is wel een belangrijke parameter uiteraard. Maar die staat gewoon gegeven, dus die andere twee kun je vergeten.

• TheLemon

TheLemon

Topicstarter
Dit zijn de parameters, het zegt mij erg weinig.
Kan iemand hier iets zinnigs over zeggen? Wat ik er het beste van kan maken bijvoorbeeld. (ik heb zelf het meeste behoefte aan een PA sub, maar ik weet niet of deze driver daar geschikt voor is)
Fs40
Qes0.22
Qms1.36
Qts0.19
Vas134.0
Re5.8
Le
Sd500
Xmax3.8
Pe75

[ Voor 57% gewijzigd door TheLemon op 27-12-2003 17:38 ]

Verwijderd

Hmm zo op het eerste gezicht kan je een fatsoenlijke sub vergeten.

Deze lijken mij gemaakt voor mid-PA gebruik, snoeihard 200hz knallen kunnen ze wel, maar als subs zijn ze niet heel erg geschikt. Het kan wel, maar dan moet je ze niet lager tunen dan 60 hz, oid. Maar dat vonden ze in een simulatie al niet fijn.

• TheLemon

TheLemon

Topicstarter
Ja, ze hebben een gevoeligheid van rond de 98dB, da's best hoog dacht ik
Dus als mid-unit of evt. als monitor misschien met een hf-horn erbij (heb ik ook nog liggen namelijk)?

[ Voor 27% gewijzigd door TheLemon op 27-12-2003 17:56 ]

• Jag

Jag

Oh nee, absoluut niet voor subgebruik geschikt. Te hoge Fs, te lage Sd in combinatie met een te lage x-max maakt deze echt ongeschikt voor subgebruik. Als de driver zich netjes gedraagt rond de 1-2K (geen cone break up modes) kan je er een mooi topkastje mee maken.

• Arjan
  • Niet online

Arjan

copyright is wrong

Als je hier nu eens een hoorn speaker van bouwde?
Zo'n Qts van 0,19 leent zich daar prima voor, je moet je dan alleen de vraag stellen, hoe groot is je kamer nu en hoe groot wil je dat hij blijft :D

oprecht vertrouwen wordt nooit geschaad

Verwijderd

Zoals Jag al aangaf is deze speaker ongeschikt als subwoofer. Hieronder een EBS basreflex allignment. Hmmm op de shelf een F3 van +/- 55Hz daar kunnen we niks mee.:

Afbeeldingslocatie: http://www.wislwally.de/picupl/upl/beyma.jpg

• TheLemon

TheLemon

Topicstarter
Jag schreef op 27 december 2003 @ 18:04:
Oh nee, absoluut niet voor subgebruik geschikt. Te hoge Fs, te lage Sd in combinatie met een te lage x-max maakt deze echt ongeschikt voor subgebruik.
Ok, maar ik kan ook nog een aantal 15" drivers meenemen, die bewaart hij voor me. Wat zijn waarden die ik nodig heb voor een stevige sub? (PA-gebruik, 15" wil ik niet in de woonkamer natuurlijk :X )
Op veel van de drivers staat geen enkele informatie wb merk of type, maar ik kan natuurlijk wat parameters gaan meten.

• Jag

Jag

Voor sub gebruik is een Qts rond de 0.3 gewenst, een Fs van maximaal zo'n 35Hz en een one way x-max van minimaal zo'n 7mm. Verder moet je letten op de Vas, hoger betekent een hoger rendement en dus meer output maar ook een grotere behuizing.
Pagina: 1