Chello ip-adres veranderd

Pagina: 1
Acties:
  • 60 views sinds 30-01-2008

• DDemolition
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 19-05 07:07

DDemolition

slopen is mijn lust en leven

Topicstarter
Hoi,

Ik heb sinds een half jaar chello en het is eigenlijk steeds bagger geweest.
Maar het word met de dag gekker.
Eerst kreeg ik dagelijks een nieuw adres in de 62.195 range, maar nu krijg ik ook nog adressen in de 80. range.
Een maandje terug heb 1 week hetzelfde ip gehad, maar nu liggen ze weer te klooien.
waar ligt dit aan? aan de apparatuur bij ons thuis of aan UPC.

Ik heb een chello classic abo met een linksys router. het chello ip adres word verkregen door de DHCP van chello.

Specs: Server, WS boven, WS beneden

• BlaTieBla
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 16-08 10:00

BlaTieBla

Vloeken En Raak Schieten

Waarschijnljik hebben ze de lease tijden veranderd en een andere DHCP pool geconfigureerd. Voor normaal internet maakt dat niet uit. Als je services thuis gaat draaien is dat wel verrekte klote.
Aangezien dat laatste volgens de voorwaarden eigenljik niet mag heb je volgens mij gewoon vette pech.

leica - zeiss - fuji - apple | PSN = Sh4m1n0

Verwijderd

Heb sinds mijn classic abbo volgens mij ergens in 2000 a 2001 geen DHCP gehad, ik heb lekker een vast ip adres in de 62 range! :D

• DDemolition

DDemolition

Topicstarter
maar dat je elke keer moet releasen en renewen, voordat je inet hebt is toch niet gewoon?

-----
sorry stond niet in m'n post

Verwijderd

DDemolition schreef op 27 december 2003 @ 12:25:
maar dat je elke keer moet releasen en renewen, voordat je inet hebt is toch niet gewoon?

-----
sorry stond niet in m'n post
Dat releasen en renewen doet die automatisch en dat is ook ingesteld in de dhcp server van chello.

• Neo_TGP
  • Registratie: April 2001
  • Laatst online: 23-07 14:58
Ik mag van geluk spreken dan, al 2 jaar hetzelfde IP :)

• nrg
  • Laatst online: 15-08 16:48

nrg

Je kunt je IP toch gewoon vast instellen? Of kan dat niet bij een Linksys modem? Bij mijn Com21 kon/kan dat wel..

• zetje01
  • Registratie: Augustus 1999
  • Laatst online: 16-08 10:52
DDemolition, ik zou in jouw geval eens een telefoontje wagen naar de helpdesk en in ieder geval zorgen dat je probleem 'genoteerd' wordt.
Want jouw situatie lijkt mij heel vervelend

Verwijderd

motorola modem's denk ik zo, hier ook namelijk via het A2000 netwerk. Het leuke is nog dat je met een 62.* IP een perfect stabiele internet verbinding hebt, en met een 80.* IP zo goed als niks kan .. PC dag en nacht aan zorgt ervoor dat het IP toch (bijna) altijd hetzelfde blijft ... ;)

• Erkens
  • Registratie: December 2001
  • Niet online

Erkens

Fotograaf

nrg schreef op 27 december 2003 @ 13:17:
Je kunt je IP toch gewoon vast instellen? Of kan dat niet bij een Linksys modem? Bij mijn Com21 kon/kan dat wel..
right, chello heeft in zijn regio niet voor niks een dhcp server, dat betekend dat je dus _geen_ vast ip hebt en om dan je ip vast in te stellen is ten eerste niet toegestaan en ten tweede erg lame, aangezien je hiermee mogelijk een andere klant dupeert omdat zijn door de dhcp gegeven ip adres niet werkt ;)

• Henk007
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 06-04-2025
Vraag via DynDNS een gratis pseudo-domein aan en installeer de update client.
Je bent dan altijd bereikbaar via bijv jouwnaam.dyndns.org

• nrg

nrg

Erkens schreef op 27 december 2003 @ 13:23:
[...]

right, chello heeft in zijn regio niet voor niks een dhcp server, dat betekend dat je dus _geen_ vast ip hebt en om dan je ip vast in te stellen is ten eerste niet toegestaan en ten tweede erg lame, aangezien je hiermee mogelijk een andere klant dupeert omdat zijn door de dhcp gegeven ip adres niet werkt ;)
Toen ik mijn Chello abo aanvroeg kreeg ik een vast IP toegewezen. Later (paar maanden later) kreeg ik een brief dat ik in plaats van mijn vaste IP, IP via DHCP in moest stellen.
Ik had daar niet echt zin in, omdat ik een domein aan m'n server had hangen (jaja, is niet toegestaan enzo).

Hier in de regio is dus ook een DHCP server, maar ik kan ook gewoon m'n oude statische IP gebruiken. Ik weet niet in welke range de DHCP IP's liggen, maar mijn vaste IP ligt in de 213.46.33.* range.

• Erkens
  • Niet online

Erkens

Fotograaf

nrg schreef op 27 december 2003 @ 14:41:
[...]
Toen ik mijn Chello abo aanvroeg kreeg ik een vast IP toegewezen. Later (paar maanden later) kreeg ik een brief dat ik in plaats van mijn vaste IP, IP via DHCP in moest stellen.
Ik had daar niet echt zin in, omdat ik een domein aan m'n server had hangen (jaja, is niet toegestaan enzo).
ik ga op dit lame gedoe maar niet in, wat ik wel hoop is dat je je account snel kwijt bent :/
Hier in de regio is dus ook een DHCP server, maar ik kan ook gewoon m'n oude statische IP gebruiken. Ik weet niet in welke range de DHCP IP's liggen, maar mijn vaste IP ligt in de 213.46.33.* range.
voordat ik verhuist was had ik ook een ip uit die range, via dhcp wel te verstaan ;)

• twiFight
  • Registratie: Januari 2002
  • Niet online
Ach ik heb vanalles gehad. 62.x, 80.x, 213.x

zelfs mijn hostmask is veranderd van *.a2000.nl (in friesland?) naar iets met upc-f.chello.nl ofzo

• prutsger
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 14-08 11:31
[...]

Andere klanten dupeer je dus niet, omdat de dhcp server wel ziet welk ip al in gebruik is en die dus niet meer uitgeeft.

• Erkens
  • Niet online

Erkens

Fotograaf

_grover_ schreef op 27 december 2003 @ 14:52:
[...]

Andere klanten dupeer je dus niet, omdat de dhcp server wel ziet welk ip al in gebruik is en die dus niet meer uitgeeft.
ehm, een dhcp server kan _niet_ zien dat iemand een ip gebruikt die vast is ingesteld.
Zodra een DHCP server een ip uitdeeld geld deze voor een bepaalde tijd, de client dient dus 'regelmatig' zijn ip te verversen (lees: opnieuw aanvragen) bij de dhcp zodat deze desgewenst de leasetime van dat ip kan vergroten/resetten.
Echter als je nu je ip statisch insteld gooit de dhcp server dat ip na een tijd terug in de pool zodat deze opnieuw uitgedeeld kan worden.

• DDemolition

DDemolition

Topicstarter
thx everbody,
Ik denk dat ik toch een static ip ga intellen.
En 't is vrij vervelend.
Ik heb trouwens al een progje die m'n dyndns up to date houdt.

[ Voor 8% gewijzigd door Koffie op 28-12-2003 18:22 ]

• prutsger
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 14-08 11:31
Erkens schreef op 27 december 2003 @ 14:55:
[...]

ehm, een dhcp server kan _niet_ zien dat iemand een ip gebruikt die vast is ingesteld.
Zodra een DHCP server een ip uitdeeld geld deze voor een bepaalde tijd, de client dient dus 'regelmatig' zijn ip te verversen (lees: opnieuw aanvragen) bij de dhcp zodat deze desgewenst de leasetime van dat ip kan vergroten/resetten.
Echter als je nu je ip statisch insteld gooit de dhcp server dat ip na een tijd terug in de pool zodat deze opnieuw uitgedeeld kan worden.
Zo werkt het hier bij mij thuis dus wel. Van de vaste pc's en playstation van mij en mijn huisgenoten heb ik de ip's vastgezet, terwijl die ip's al eerste ook in de dhcp-pool staan. Wanneer iemand zijn laptop of weet ik het wat inplugt krijgt ie netjes het volgende ip dat nog niet in gebruik is... terwijl zoals jij het uitlegt het logisch is dat ie dan een ip krijgt die al in gebruik is...

• Erkens
  • Niet online

Erkens

Fotograaf

_grover_ schreef op 27 december 2003 @ 15:02:
[...]

Zo werkt het hier bij mij thuis dus wel. Van de vaste pc's en playstation van mij en mijn huisgenoten heb ik de ip's vastgezet, terwijl die ip's al eerste ook in de dhcp-pool staan. Wanneer iemand zijn laptop of weet ik het wat inplugt krijgt ie netjes het volgende ip dat nog niet in gebruik is... terwijl zoals jij het uitlegt het logisch is dat ie dan een ip krijgt die al in gebruik is...
wellicht dat jouw dhcp server iets anders werkt, want het is ook mogelijk een lease te houden totdat je hem vrijgeeft, echter bij chello werkt dit dus niet zo ;)
Als je dhcp van je ISP moet gebruiken, gebruik dit dan ook, ik heb geen zin om straks een ip te krijgen wat een andere al gebruikt, want door dit lame gedoe ga je helemaal voorbij aan de functie van dhcp servers...

• nrg

nrg

Erkens schreef op 27 december 2003 @ 14:44:
[...]

ik ga op dit lame gedoe maar niet in, wat ik wel hoop is dat je je account snel kwijt bent :/
Gelukkig voor jou gebruik ik m'n chello abo nu niet meer, maar gebruik ik een ADSL abo ;)
voordat ik verhuist was had ik ook een ip uit die range, via dhcp wel te verstaan ;)
Het lijkt me niet dat chello een range, die eerst statisch werd uitgegeven, ineens omzet in een dynamische range.
Er zullen veel, héél veel (bijv) n00bs zijn die niet weten hoe ze hun statische IP settings omzetten in DHCP settings. En nee, in de brief stond niet hoe we dat moesten veranderen. Er stond alleen dat we het even moesten veranderen.

• Blauw
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 15-08 19:47

Blauw

De Schreeuw

Toch is het wel vreemd dat de lease van mijn chello verbinding gewoon nooit verloopt en ik altijd hetzelfde IP heb, zonder dat ik deze vast heb gezet :)

• Erkens
  • Niet online

Erkens

Fotograaf

Jozzz schreef op 27 december 2003 @ 15:17:
Toch is het wel vreemd dat de lease van mijn chello verbinding gewoon nooit verloopt en ik altijd hetzelfde IP heb, zonder dat ik deze vast heb gezet :)
dat klopt, had ik ook, ligt aan een aantal zaken, bij chello weet je het maar nooit :X

• Weppel
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 13-08 23:06
Erkens schreef op 27 december 2003 @ 14:44:
[...]

Wat is hier nou weer lame aan? Ik draai onderhand wel 10 domeinen op mijn eigen chello iptje. Mij zul je ook horen vloeken als mijn ip plots veranderd (ook al 2 jaar niet gebeurd, maar toch). Als ik een simpele web/mail server wil draaien, doe ik dat toch mooi? Verdomme zeg, tis mijn lijn, en zolang ik geen 100.000 spammails sta te versturen of 5000 unieke bezoekers op mijn websiteje krijg is er toch niets aan de hand, ofwel?

• Erkens
  • Niet online

Erkens

Fotograaf

Weppel schreef op 27 december 2003 @ 15:34:
Mij zul je ook horen vloeken als mijn ip plots veranderd (ook al 2 jaar niet gebeurd, maar toch).
goh vreemd he, als je hem vast instelt :z ;)
Als ik een simpele web/mail server wil draaien, doe ik dat toch mooi? Verdomme zeg, tis mijn lijn, en zolang ik geen 100.000 spammails sta te versturen of 5000 unieke bezoekers op mijn websiteje krijg is er toch niets aan de hand, ofwel?
niks mis met servers draaien, dat zeg ik ook helemaal niet, ik doe dat immers zelf ook, echter wel via de dhcp, en met een scriptje update ik de dns servers als dat nodig is omdat ik een ander ip heb.
Echter door het vast instellen van een ip, jat je mogelijk een ip van een andere klant, nee fijn bezig :Y)

• Fatamorgana
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 07-08 04:17

Fatamorgana

Fietsen is gezond.

Toen ik zelf in een ver verleden onderdaan was van het Chello netwerk was ook ooit m'n IP adres aangepast, toen stelde ik hard het IP in, restart en ik had het IP weer terug. Daarna m'n PC weer op DHCP gezet, restart en ik kreeg gewoon m'n oude IP weer toegewezen.

Dit heb daarna ooit nog een keer moeten doen en als resultaat kreeg ik daarna mooi automatisch van de DHCP server weer m'n gewenste IP terug.

• Olaf van der Spek
  • Registratie: September 2000
  • Niet online
Erkens schreef op 27 december 2003 @ 15:11:
wellicht dat jouw dhcp server iets anders werkt, want het is ook mogelijk een lease te houden totdat je hem vrijgeeft, echter bij chello werkt dit dus niet zo ;)
Als je dhcp van je ISP moet gebruiken, gebruik dit dan ook, ik heb geen zin om straks een ip te krijgen wat een andere al gebruikt, want door dit lame gedoe ga je helemaal voorbij aan de functie van dhcp servers...
Als Chello goede IP adres filters gebruikt, kun je geen 'fout' IP adres gebruiken. Maar schijnbaar doen ze dat dus niet.

• PowerSp00n
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 30-07 19:50

PowerSp00n

There is no spoon

twiFight schreef op 27 december 2003 @ 14:50:
zelfs mijn hostmask is veranderd van *.a2000.nl (in friesland?) naar iets met upc-f.chello.nl ofzo
De mijne van *.chello.nl naar *.a2000.nl :X

• Bergen
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 31-07 21:25

Bergen

Spellingscontroleur

Om eerst even te reageren op TS zijn verhaal: het lijkt alsof iemand anders hetzelfde MAC-adres heeft als jij en dat jullie om de beurt een lease krijgen ofzo. Het is ook erg typisch dat je steeds moet vrijgeven en weer vernieuwen. Verander je MAC-adres eens een beetje en kijk eens of het dan goed blijft... (Je moet dan uiteraard eerst wel even je nieuwe adres registreren enzo. De beste manier: je adres vrijgeven, MAC van de router veranderen, adres vernieuwen (dan krijg je een 10-adres), naar www.chello.nl (http://172.29.11.36) gaan, de boel registreren, router uit, modem resetten, wachten tot de modem online is, router weer aan, klaar.
[...]
Sommige regio's hebben op bepaalde modemtypes vaste IP-adressen die de klant zelf moet instellen, zoals in Friesland op 't COM21-platform.
_grover_ schreef op 27 december 2003 @ 14:52:
[...]
Dat ziet de server niet. Het werkt zo: de server biedt een IP-adres aan aan een client (DHCP_OFFER). Die kijkt dan (mbv pings?) of het adres al in gebruik is en als dat zo is, wijst de client het adres af (DHCP_DECLINE) en zodoende weet de server dat dat adres al in gebruik is. Daarna wordt weer een ander IP-adres aangeboden etc. Ik weet niet of er op wordt gelet of er declines binnen komen.

Er wordt trouwens wel onthouden wie welk adres heeft. Als je je IP-adres vrijgeeft en een dag later weer vernieuwd hoor je gewoon weer hetzelfde adres te krijgen. Pas als er 7 dagen lang (een normale lease-periode) niets van je computer wordt gehoord omdat je bijv. op vakantie bent, wordt het volledig vrijgegeven en krijg je daarna een nieuw adres. Als je een adres vast instelt hoort je verbinding dus op te houden met werken na een week, als de leasetijd is verstreken.

Over dat 'geruzie' (:* ) tussen Erkje en Weppel: misschien heeft Weppel wel een plus-abo, dan mag hij gewoon services draaien! :) (whooh wat een luxe)
PowerSp00n schreef op 28 december 2003 @ 02:15:
[...]
De mijne van *.chello.nl naar *.a2000.nl :X
Wat boeit die hostname nou, je hebt gewoon een IP-adres gekregen wat vroeger alleen in 't A2000-gebied werd gebruikt. De IP-pools werken tegenwoordig landelijk maar wel per platformtype. Het is dus heel normaal dat je IP eerst begon met bijvoorbeeld 62 en later ineens met 212 ofzo.

[ Voor 18% gewijzigd door Bergen op 28-12-2003 02:30 . Reden: bla ]

• Morax
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 12-08 19:47
Hier heb ik zelf ook vaak last van IP-changes. Op zich totaal geen problemen mee, maar het is als ik gewoon aan het internetten ben. Zit ik midden in een potje Enemy Territory, en dan ligt ineens de verbinding eruit, en een paar minuten later is deze er weer met een ander IP. Hier word ik echt schijtziek van :(

Overigens moet je niet zeiken als je IP verandert word, Chello garandeert nou eenmaal geen vast IP, dus moet je daar ook niet vanuit gaan en boos worden als deze verandert word! Dit word ook duidelijk aangegeven als je chello neemt, het staat gewoon in de voorwaarden. En als je al 2 jaar hetzelfde IP hebt, heb je gewoon geluk :)

What do you mean I have no life? I am a gamer, I got millions!

• Bergen

Bergen

Spellingscontroleur

Ik vind dat zo vaag, dat je IP-adres zomaar ineens veranderd; normaal gesproken hoort dat gewoon altijd gelijk te blijven. Een IP-lease wordt namelijk elke halve week verlengd, als 't goed is. Hij verloopt nooit. Ik heb een Terayonmodem (oud type met 4 lampjes) en ook al 2 jaar lang 't zelfde adres.

Wat voor modem heb je?

[ Voor 20% gewijzigd door Bergen op 28-12-2003 02:42 ]

• Erkens
  • Niet online

Erkens

Fotograaf

GerbenW schreef op 28 december 2003 @ 02:26:
[...]
Sommige regio's hebben op bepaalde modemtypes vaste IP-adressen die de klant zelf moet instellen, zoals in Friesland op 't COM21-platform.
dat ontken ik ook nergens ;)
Over dat 'geruzie' (:* ) tussen Erkje en Weppel: misschien heeft Weppel wel een plus-abo, dan mag hij gewoon services draaien! :) (whooh wat een luxe)
1. Wat heeft Erkje hiermee te makn :?
2. Wat boeit het nu dat je services draait?
3. Heb je met een plus-abo meteen het recht op een echt vast ip ;)

• Ook
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 14-07 16:25

Ook

Yes I can!

TS: Kan het zijn dat je modem soms 'lang' uitlaat. Ik weet nog wel dat ik zo'n Motorola had en als ik die langer dan normaal uitliet (een dag oid) dat ik dan een ander IP kreeg. Als ik op vakantie ging was dat vaak het geval (totdat ik een 24/7 servertje kreeg ;))

Hier trouwens nog een overzichtje van de Chello IP's; wellicht heb je er nog wat aan:
10.0.0.0/8 (internal network)
24.132.0.0/16 (Lancity Amsterdam, Hilversum, Purmerend, Wormerveer, Zaandam)
62.108.0.0/19 (Lancity Amsterdam, Hilversum, Purmerend, Wormerveer, Zaandam)
62.163.0.0/16 (Terayon + Com21)
62.194.0.0/15 (Lancity Amsterdam + DTV lelystad)
80.56.0.0/15 (Terayon + Lancity + Com21)
172.16.0.0/12 (DTV Davinci Amsterdam)
192.168.0.0/16 (Internal network)
212.83.64.0/19 (Serverfarm Brabant)
212.142.0.0/18 (Business Access + Serverfarms Arnhem, Zutphen)
212.187.0.0/17 (Terayon + Com21)
213.46.0.0/16 (Terayon + Com21, Chello Norway)
213.93.0.0/16 (Terayon + Com21, Chello Norway)

Wees consequent, maar niet altijd

• Bergen

Bergen

Spellingscontroleur

Erkens schreef op 28 december 2003 @ 09:59:
[...]
dat ontken ik ook nergens ;)
Nee, maar nrg schreef dat je bij bijvoorbeeld Com21's bijvoorbeeld je IP wel vast kon instellen. Ik begreep je "(yeah) right"-reply even verkeerd denk ik. ;)
1. Wat heeft Erkje hiermee te makn :?
Zo noem ik jou wel vaker geloof ik... :) (I know, Erkens != Erkje)
2. Wat boeit het nu dat je services draait?
Hmm, ik dacht dat je met dat 'lame gedoe' op zijn services doelde.
3. Heb je met een plus-abo meteen het recht op een echt vast ip ;)
Nope!

• Erkens
  • Niet online

Erkens

Fotograaf

GerbenW schreef op 28 december 2003 @ 17:50:
[...]
Nee, maar nrg schreef dat je bij bijvoorbeeld Com21's bijvoorbeeld je IP wel vast kon instellen. Ik begreep je "(yeah) right"-reply even verkeerd denk ik. ;)
je hebt me idd verkeerd begrepen, ik doelde op het vast instellen van je ip als je van chello/upc de opdracht hebt gekregen om dhcp te gebruiken.
Zo noem ik jou wel vaker geloof ik... :) (I know, Erkens != Erkje)
offtopic:
alleen ele(vator) noemt mij soms Erkje, en Erkje is mijn irc-botje :P
Hmm, ik dacht dat je met dat 'lame gedoe' op zijn services doelde.
dan heb je idd mijn post niet goed gelezen want ik zeg daarin dat ik dat zelf ook doe O-)
Nope!
precies (en anders had ik wel een plus genomen denk ik, alleen dat prijsverschil :X)

• Koffie
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 23:08

Koffie

Koffiebierbrouwer

Braaimeneer

DDemolition schreef op 27 december 2003 @ 14:59:
thx everbody,
Ik denk dat ik toch een static ip ga intellen.
En 't is vrij vervelend.
Ik heb trouwens al een progje die m'n dyndns up to date houdt.
Tja, als je te lame bent om de helpesk te bellen, en zulke lame truken gaat uit halen hoef je hier ook geen support te verwachten.

Uiteleg: Ja, een IP keihard op vast zetten terwijl je een DHCP hebt is gewoon uber-lame ja.
Gemekker over "Maar ik draai een server" of "ik had altijd hetzelfde IP en nu een andere" zijn pure bullshit.
In een normale omgeving heb je grote kans dat je bij een allways-on verbinding idd hetzelfde IP krijgt, echter is dit geen garantie, tevens kunnen ze zo'n DCHP server ook nog wel eens herstarten waardoor je een ander IP krijgt.
Anyway, keihard vastzetten terwijl je geacht wordt DCHP te gebruiken is knap zielig :O

Braaikamer - Smoke&BBQ

Pagina: 1

Dit topic is gesloten.