XP 1800+ wordt 73º C

Pagina: 1
Acties:

• Bender
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 14-08 15:52
Ik wist geen goede topictitel te verzinnen, excuses voor dat.

Ik heb een tijdje geleden de Gigabyte GA-7N400 Pro2 gekocht en een Chieftec Matrix (met voeding), had al een AMD Athlon XP 1800+ in bezit en die erop gezet.
Deze heb ik ingebouwd zonder problemen alles werkte,
na een week heb ik in de bios het alarm aangezet.
Toen ik in Windows zat begon het alarm al, mijn CPU is volgens MBM 73 graden :o
Dus ik voeg er 80mm fans aan toe, blijft 73 graden, erg vreend, dus ik heb de case nu open, ook 73 graden.

Nu vraag ik mij af wat er fout is, doordat de temp altijd 73 graden blijft, vraag ik mij niet af of de temp. meter niet goed werkt.

Ik heb 'm gewoon 45minuten aanstaan op 73 graden zonder dat er iets veranderd of dat hij crasht oid.

Is iemand bekend met het probleem of heeft een oplossing, ik denk nl dat het aan het mobo ligt, maar iemand anders vertelde me dat het ook aan de voeding kon liggen :/

MBM geeft hetvolgende:
(Sensor 3 is dus CPU, 1 en 2 mobo en voeding)
Afbeeldingslocatie: http://www.theforumisdown.com/uploadfiles/1203/mbm.JPG.

• Shakespeare2000
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 10-08 17:11
Ik denk dat die sensor gewoon niet aangesloten is of misschien verkeerd aangesloten. Het is namelijk wel erg veel, 73 C constant.

[ Voor 44% gewijzigd door Shakespeare2000 op 27-12-2003 11:42 ]

The whole thing is based on respect, respect to the music, respect to the DJ's,
respect to the crowd and respect to one another!

Verwijderd

wat zegt de BIOS?
heb je al een biosupdate gedaan?
heb je de koeler goed zitten?
Ik zie ook dat je Vcore 1.75 is en dat kun je in de bios wel verlagen naar 1.6 ofzo, dat scheelt zeker ook een paar graden.

• Hahn
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 17:23
Je moet, zeker bij dit soort eigenaardigheden, niet afgaan op één programma, want die hebben het ook nog wel eens mis. Probeer een aantal andere programma's die de CPU temp ook kunnen aflezen of kijk wat de BIOS aangeeft. Of meet het desnoods met een externe thermometer :)

En het lijkt me trouwens sterk dat als je na 1 á 2 minuten in Windows zit je CPU al 73°C is, dan zou het op je kamer wel heel heet moeten zijn :P

[ Voor 23% gewijzigd door Hahn op 27-12-2003 11:43 ]

The devil is in the details.

Verwijderd

En wat zegt je bios? dit soort progsels vertrouw ik niet. anders als je kast toch open is, voel even aan je heatsink, hoe warm voelt die aan?

Sjezus, we zijn wel behulpzaam vandaag, alleen met velen tegelijk :o

[ Voor 21% gewijzigd door Verwijderd op 27-12-2003 11:44 . Reden: spuit 11 ]

• constructor
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 16:29
Zit de koeler goed op de proc, en heb je wel koelpasta er tussen zitten.
Heb zelf nml een 2400+ met standaard amd koeler, temp is 45 graden! :)

• Tutti-frutti
  • Registratie: Oktober 2001
  • Niet online

Tutti-frutti

Graag gedaan!

sensor 1 is je cpu, sensor 2 je systemp ?
Je kan het ffies testen door fannetje van je cpu erui te trekken en te kijken welke temperatuur oploopt. Doe dit niet te lang he ;)

[ Voor 62% gewijzigd door Tutti-frutti op 27-12-2003 11:49 ]

4015Wp west (Dordrecht)

• chim0
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 09:15
constructor schreef op 27 december 2003 @ 11:44:
Zit de koeler goed op de proc, en heb je wel koelpasta er tussen zitten.
Heb zelf nml een 2400+ met standaard amd koeler, temp is 45 graden! :)
zelfde systeem alleen m'n cpu wordt 70 graden :P

• Bender
De bios zegt ook dat de temp 73graden is,
daar begon het ook mee..
Doordat het bios alarm afging, ben ik eens gaan kijken, toen heb ik MBM erop gezet om het in Windows in de gaten te houden...

Ik heb de koeler gechecked en hij lijkt er goed op te zitten,
ik heb alleen geen koelpasta dus helemaal eraf halen is nu niet zo'n goed plan..

Bij mijn vorige mobo waren de temps rond de 50 graden, zelfde koeler, zelfde cpu :/

• constructor
Something ain't right dude, in m'n bios geeft ie bij mij netjes 43 45 graden aan. :D
(epox 8kra2+), lijkt er toch verdacht veel op dat je koelblok niet goed aansluit op je core. :?

• Bender
constructor schreef op 27 december 2003 @ 11:58:
Something ain't right dude, in m'n bios geeft ie bij mij netjes 43 45 graden aan. :D
(epox 8kra2+), lijkt er toch verdacht veel op dat je koelblok niet goed aansluit op je core. :?
Ja, maar aan de andere kant..
Moeten de temps niet wisselen als ik er 2 extra 80mm fans op aansluit of de case open laat?
Het moet toch min. 1 graadje schelen, maar er veranderd echt niks :/

• The Bad Seed
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 15-08 12:04

The Bad Seed

Chaotic since 1983

Triloxigen schreef op 27 december 2003 @ 11:57:
De bios zegt ook dat de temp 73graden is,
daar begon het ook mee..
Doordat het bios alarm afging, ben ik eens gaan kijken, toen heb ik MBM erop gezet om het in Windows in de gaten te houden...

Ik heb de koeler gechecked en hij lijkt er goed op te zitten,
ik heb alleen geen koelpasta dus helemaal eraf halen is nu niet zo'n goed plan..

Bij mijn vorige mobo waren de temps rond de 50 graden, zelfde koeler, zelfde cpu :/
Het is al door een aantal mensen gezegd, maar voor zover ik kan zien heb je nog niet geantwoord op de vraag:
voel eens aan de heatsink, als die echt 73° is dan moet je binnen een paar seconden je vingers branden. (voorzichtig zijn dus :P )

Hail to the guardians of the watchtowers of the north

• Bender
Duracell schreef op 27 december 2003 @ 12:03:
[...]

Het is al door een aantal mensen gezegd, maar voor zover ik kan zien heb je nog niet geantwoord op de vraag:
voel eens aan de heatsink, als die echt 73° is dan moet je binnen een paar seconden je vingers branden. (voorzichtig zijn dus :P )
Is dat gezegd, langsgelezen dan :p

Maar ik heb idd regelmatig aan de sink gevoeld maar zo echt warm istie niet..
En dit is de cooler:
Afbeeldingslocatie: http://www.dansdata.com/images/coolercomp/jcbig440.jpg

En stel dat het aan de sensors ligt, hoe krijg je 'm wel goed :+

[ Voor 7% gewijzigd door Bender op 27-12-2003 12:09 ]

• constructor
FF naar de plaatselijke computer winkelier hobbelen en tube coolpasta kopen. :*)
Kun je het koelblok eraf halen, schoonmaken en opnieuw (goed) plaatsen.
zoals al aangegeven was draaide het bij een vorige instal op 50 graden. 8)7

• zetje01
  • Registratie: Augustus 1999
  • Laatst online: 10:52
Geen koelpasta ertussen? Goed idee!
Die koeler ken ik trouwens, de fan gaat kapot.

• Bender
constructor schreef op 27 december 2003 @ 12:10:
FF naar de plaatselijke computer winkelier hobbelen en tube coolpasta kopen. :*)
Kun je het koelblok eraf halen, schoonmaken en opnieuw (goed) plaatsen.
zoals al aangegeven was draaide het bij een vorige instal op 50 graden. 8)7
Ik heb geen computerwinkel in de buurt dichtsbijzijnde is 15km, dat is het probleem :/
zetje01 schreef op 27 december 2003 @ 12:12:
Geen koelpasta ertussen? Goed idee!
Die koeler ken ik trouwens, de fan gaat kapot.
Euh, ervaring ermee?

[ Voor 20% gewijzigd door Bender op 27-12-2003 12:13 ]

• constructor
Nee, gelukkig geen ervaring mee,lang leve rotterdam _/-\o_ _/-\o_ (my-com,dunnet,paradigit,alternate,etc).
Dat wordt dan ff een flinke trip voor je, veel succes.

• Bender
Is het schadelijk voor je andere hardware als je CPU doorfikt?

• zetje01
  • Registratie: Augustus 1999
  • Laatst online: 10:52
Triloxigen schreef op 27 december 2003 @ 12:12:
[Die koeler ken ik trouwens. De fan gaat kapot.]

Euh, ervaring ermee?
Yep, 3 keer gezien. Fan gaat na een half jaar langzamer draaien en stopt er dan na een paar dagen helemaal mee.

• Abbadon
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 15-08 23:06
Ik heb de title maar aangepast ("CPU word te warm" -> huidige) maar eigenlijk is hier ook genoeg over te vinden met de search. Voel voor de grap ook eens aan de heatsink, als dat ding koel is maakt hij niet goed contact en zul je 'm toch echt opnieuw moeten plaatsen.

Just pick a dead end and chill out 'till you die.

• Hahn
  • Laatst online: 17:23
Triloxigen schreef op 27 december 2003 @ 12:19:
Zo snel fikt een CPU niet door. Stel in je BIOS in dat je PC gelijk moet afsluiten als de CPU temp boven de 100°C (bijvoorbeeld) uitkomt, dan zal er niet zo snel iets gebeuren :)

The devil is in the details.

• TERW_DAN
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

TERW_DAN

Met een hamer past alles.

Triloxigen schreef op 27 december 2003 @ 12:19:
Ja.
Ooit eens een systeem binnengekregen die compleet was uitgefikt omdat de cpu te heet was geworden. (alleen hdd, fdd en mem werkte nog).
wonder boven wonder werkt de cpu nog steeds (na 2x echt heel warm geweest te zijn, is hier ook nog een keertje op een mobo geweest dat toen doorbrandde).

Enne, TS. welke bios heb je?
ik heb hetzelfde plankje en die gaf ook vage temps aan (18C) na een bios update zijn de temps zinning (draai momenteel F12 zodat ook de USB issue is opgelost).

• Bender
Abbadon schreef op 27 december 2003 @ 12:23:
Ik heb de title maar aangepast ("CPU word te warm" -> huidige) maar eigenlijk is hier ook genoeg over te vinden met de search. Voel voor de grap ook eens aan de heatsink, als dat ding koel is maakt hij niet goed contact en zul je 'm toch echt opnieuw moeten plaatsen.
Thanks voor de topicnaam change, iets beter zo :)
Ik heb de search gebruikt, maar het is niet hetzelfde als wat ik heb, dus dat kom je niks verder, een Asus is niet te vergelijken met ene Gigabyte..
MaRc0 schreef op 27 december 2003 @ 12:23:
[...]
Zo snel fikt een CPU niet door. Stel in je BIOS in dat je PC gelijk moet afsluiten als de CPU temp boven de 100°C (bijvoorbeeld) uitkomt, dan zal er niet zo snel iets gebeuren :)
Ja, maar dat gaat al niet op als je sensors het niet goed doen..
Terw_Dan schreef op 27 december 2003 @ 12:25:
[...]
Enne, TS. welke bios heb je?
ik heb hetzelfde plankje en die gaf ook vage temps aan (18C) na een bios update zijn de temps zinning (draai momenteel F12 zodat ook de USB issue is opgelost).
Ik draai F5, volgens @bios de nieuwste versie :)

• TERW_DAN
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

TERW_DAN

Met een hamer past alles.

Triloxigen schreef op 27 december 2003 @ 12:34:

Ik draai F5, volgens @bios de nieuwste versie :)
tja, ik heb zelf de ga 7n400 pro, jij de pro 2. vandaar het verschil in biossen :P (je zou die F12 kunnen proberen, ding heeft toch dual bios :P Weet je gelijk of dat goed werkt.... kans dat het fout gaat is uiteraard aanwezig en voor deze kleine issue zou ik me er neit aan wagen).

Verwijderd

Ik heb ook een XP2000 en die wordt ook al 64 graden zonder dat hij op 2000 runt. Ik heb er nog genoeg aan als hij maar op 1667 loopt maar niet lang meer, dan moet hij harder.

offtopic:
Ik weet het niet veel maar ook niets. Ik verveel me dus dan post ik hier maar wat!

• constructor
M'n vriendin heeft een athlon 2000+, netjes op standaard, temp is 39 graden (losse temp sensor geplaatst) _/-\o_

• paradoXical
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 13-06 19:43

paradoXical

The ParadoX

73 graden is teveel..

Mijn (océd XP) met 0.2 volt erbij zit constant op de 40 graden, niet océd komt ie zelfs maar op 35 graden...

Intall eens wat fans in je systeem, dat verricht vaak wonderen..

She was beautiful. God I loved her. I just didn't know how to show it, that's all. I killed her, Red. I didn't pull the trigger, but I pushed her away. And that's why she died, because of me.

• MPAnnihilator
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 14-06 21:59
Cooler eraf halen en ons de volledige code eens geven van de cpu. Terwijl je dit doet kan je er ook warmtegeleidende paste tussendoen en nog eens goed opletten bij het opnieuw monteren van de koeler.

Als het een t-bred a is zou je verhaal nog kunnen kloppen. Is het een t-bred b-core, dan zou ik zeggen sensor stuk, of als het blok echt kokend warm heeft langs 1 zijde , dan is het toch nog slecht gemonteerd.

Mijn Specs

• PD2JK
  • Laatst online: 16:27

PD2JK

ouwe meuk is leuk

Je hebt zeker een Palomino core. Die worden echt ZO heet ja. :)

Toen waren beige computers heel gewoon.

Verwijderd

Wat voor temperatuur lees je af in het bios dan?

(Ik heb trouwens 2 x 1800 + palomino core de ene in een goed gekoelt 49 idle (system temp. 22) en de andere slecht gekoelt idle 44 (system temp. 35). Ik denk niet dat je je druk moet gaan maken, dat hij tewarm word.

en o.c. daar gaat de warmte niet gek omhoog(ligt aan de instelling natuurlijk!!!)

Beantwoord mijn vraag a.u.b. wel ff!!)

[ Voor 79% gewijzigd door Verwijderd op 27-12-2003 14:35 ]

• AlterMann
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 15-08 21:36
beetje offtopic, maar wat staan je -12 en +5 waardes ontzettend laag :X

• master_viper
  • Laatst online: 02:10

master_viper

Attack Of The Bunnies!!!

Heeft dat cpu'tje geen ingebouwde sensor? En die jij uitleest is dan zeker die in de socket? Dan denk ik idd dat er of te veel of geen pasta is gebruikt of hij zit er scheef op

-= Very annoying forum person =-

• The Bad Seed
  • Laatst online: 15-08 12:04

The Bad Seed

Chaotic since 1983

Prutz0r schreef op 27 december 2003 @ 14:27:
Je hebt zeker een Palomino core. Die worden echt ZO heet ja. :)
Mijn Palomino XP2000+ wordt met dit weer 44° idle, 50° stressed. Dat met een 10 € standaard koelertje. Is toch echt een behoorlijk verschil met 73° idle, terwijl de 2000+ nog 4 W meer verstookt dan de 1800+.

[ Voor 4% gewijzigd door The Bad Seed op 27-12-2003 14:52 . Reden: juiste Wattage opgezocht... ]

Hail to the guardians of the watchtowers of the north

• PD2JK
  • Laatst online: 16:27

PD2JK

ouwe meuk is leuk

Ligt er natuurlijk maar net aan wat voor koeler gebruikt wordt. Die palomino van mij werd namelijk wel 69C idle :X

Ik meende dat ze 90C kunnen hebben, BalusC heeft een _/-\o_ tabel op z'n website staan, kun je het zo van aflezen. :)

[ Voor 43% gewijzigd door PD2JK op 27-12-2003 14:53 ]

Toen waren beige computers heel gewoon.

• Rody
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 01-08 10:13
Waarom voel je niet gewoon aan de heatsink?
73 graden is erg warm en bijna heet. Zelf voelen is nog altijd de beste methode om te constateren of iets _té_ warm wordt.
Wil je de exacte temp weten of wil je weten wanneer de temp daalt of stijgt dan is zo'n progje wel handig.

Verwijderd

Prutz0r schreef op 27 december 2003 @ 14:50:
Ik meende dat ze 90C kunnen hebben
Die van mij liep vast op 70 graden. Na een vervanging van de boxed koeler (belachelijk dat zo'n proc zo warm wordt :X |:( met standaard koeling 7(8)7) door een spire falconrock 2 (€10 ofzo), werd de temperatuur op zijn hoogst in de zomer, in een kamer met omgevingstemp 30 graden, 53 graden (was hij eerst idle), nu is hij zo'n 35 graden.

Als ik het zo lees denk ik toch misschien aan een brakke temperatuursensor op het mobo, want ik zou het vreemd vinden als het bios de verkeerde waarden zit uit te lezen (wat is de +5,00 in het bios eigenlijk? Als dat ook 3.31 v is, als met mbm, zou ik toch eens kijken naar een vervangend bord (of er moeten bekende problemen zijn met het bios maar ook in de faq op de site van gigabyte kan ik niets vinden).

Ik ben bang dat er dus een rma opzit :(, of ik moet het verkeerd hebben :)

[ Voor 10% gewijzigd door Verwijderd op 27-12-2003 15:29 ]

Verwijderd

Misschien heb je je cooler verkeerd om geplaatst. Ik had een 1800+ die rond de 70 graden zat. De cooler bleek een klein voorgeplakt pastaplaatje te hebben. Aangezien de cpuvoet niet helemaal symmetrisch is, kwam de cpu maar gedeeltelijk in aanraking met het pastaplaatje.
Je kunt de cooler omdraaien, maar volgens de gebruiksaanwijzing mag je pasta maar 1 keer gebruiken. dus toch even schoonwrijven en nieuwe pasta er tussen.
Het kan ook zijn dat de cooler niet stevig genoeg aangedrukt wordt. Da's natuurlijk ook belangrijk.
Pagina: 1