Toon posts:

Stof in de pc en de concequenties?

Pagina: 1
Acties:
  • 1.099 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Verwijderd

Topicstarter
Ik weet niet of ik de vraag hier moet plaatsten en ik ben bang dat jullie het een superdomme vraag vinden maar toch...

Heeft al dat stof wat na verloop van tijd inje kastje gaat zitten nu erg beinvloedend op de prestaties/veiligheid van je pc? Want volgens mij wordt alles wel wat heter zo als er een dikke stoflaag op komt...

En hoe maken jullie je kast schoon?
-Gewoon met alles er in heel hard blazen (hierna de grote boze wolf methode genoemd :P )
-Gewoon met alles er in met een andere "tool" (scheerkwast, blazer, afzuiger)
-alle pci kaarten er uit en met een andere "tool" (scheerkwast, blazer, afzuiger)
-Nog weer iets anders?

• WFvN
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 18-05 06:47

WFvN

Gosens Koeling en Warmte

[search=stof in pc]
[search=stof uit pc halen schoonmaken]
enzo....

• TERW_DAN
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

TERW_DAN

Met een hamer past alles.

Doet me denken aan de kast die ik laatst kreeg. ding heeft een aantal jaren bij de nutricia staan te draaien. Ding zat vol met vastgeplakte melkpoeder.
Ding werkte nog perfect ook al lagen er hele dikke stofvlokken in :P

ding staat nu werkend bij dion_b vanwege de extreem vage chipset.

Je kunt stellen dat stof niet erg veel uitmaakt, mits het niet te erg vastgeplakt is. Heb hier laatst een pc gekregen waarvn het mobo doorgefikt was doordat de hele cpu koeler vol zat met rotzooi (werd veel gerookt daaR) en hierdoor is het ding te heet geworden en doorgebrand.

en gewoon blazen werkt voor de grote vlokken het beste, voor de rest een klein kwastje ofzo

• Femme
  • Registratie: Juni 1999
  • Laatst online: 11:32

Femme

Hardwareconnaisseur

Official Jony Ive fan

Ik heb wel een stabiliteitsproblemen gehad op een Tyan Tiger MP dual Athlon moederplank die teveel stof verzamelden. Gewoon met een stofzuiger de zooi verwijderen lijkt me de snelste oplossing. Stoffilters kunnen ook veel helpen in een stofrijke omgeving.

• Pollewob
  • Registratie: December 2000
  • Niet online
Nadeel van stoffilters is dat die dingen echt regelmatig schoongemaakt moeten worden omdat ze anders te vol met stof zitten en helemaal geen lucht meer doorlaten.

Risico van heel veel stof in een pc is de kans op fans die stoppen met draaien en ook een kleine kans op kortsluiting met ernstige gevolgen voor de pc. Pc af en toe uitstoffen/uitzuigen is voldoende om dat te voorkomen :)

• dreeke
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 31-10-2025

dreeke

outdated icon

Op mijn werk (pc winkel/ td ) komen vaak genoeg pc's binnen waarbij er teveel stof op het koelblok zit.

Gevolg is slechte airflow, slecht contact tussen CPU en koelblok, of stilstaande fans. En heatsinks die het werk niet meer kunnen doen.

Voor de meeste AMD Athlon Thunderbirds is het dan :w doeiiiii

Bij gebrek aan uw reclame staat hier mijn handtekening.

Verwijderd

Tip: Ga niet met je compressortje aan het spuiten, want daarmee kun je het zelfs nog verergeren. Je blaast dan namelijk de stof (en alles wat daarmee in samenhang gebracht kan worden) op plekken waar je heel erg slecht bij kan komen.

Het best is om met de stofzuiger te werk te gaan. Doe dit echter met een lager toerental (op de modernere machines simpel te regelen), want daarbij is de kans op vernieling het minste. Zelf houd ik altijd mijn vingers bij het 'mondstuk' (twee aan iedere zijkant), om te voorkomen dat het 'mondstuk' zich 'klemzuigt' tegen een oppervlak (waarbij je makkelijk schade kunt maken).

• Garyu
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 08:47

Garyu

WW

Verwijderd schreef op 26 december 2003 @ 23:46:
Tip: Ga niet met je compressortje aan het spuiten, want daarmee kun je het zelfs nog verergeren. Je blaast dan namelijk de stof (en alles wat daarmee in samenhang gebracht kan worden) op plekken waar je heel erg slecht bij kan komen.

Het best is om met de stofzuiger te werk te gaan. Doe dit echter met een lager toerental (op de modernere machines simpel te regelen), want daarbij is de kans op vernieling het minste. Zelf houd ik altijd mijn vingers bij het 'mondstuk' (twee aan iedere zijkant), om te voorkomen dat het 'mondstuk' zich 'klemzuigt' tegen een oppervlak (waarbij je makkelijk schade kunt maken).
Een sok of nog beter een panty over het mondstuk trekken voor je gaat zuigen is ook een goeie oplossing. Er verdwijnt in ieder geval niks meer 'per ongeluk' in je stofzuiger ;).

It's Difficult to Make Predictions - Especially About the Future

Pagina: 1