Toon posts:

[css] plaatjes positioneren

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Mijn doel is om met behulp van css twee plaatjes naast elkaar te positioneren. Als ik dit echter d.m.v. onderstaande "code" probeer, krijg ik de plaatjes niet te zien.
Kan iemand mij vertellen wat ik verkeerd doe?

Stijlblad.css:
Cascading Stylesheet:
1
2
3
4
5
6
body { background-image: url(./images/background1.gif); margin: 0px; font-family: Arial, Verdana, Helvetica; font-size: 13Px; }
img { border: 0; }
a { cursor: pointer; text-decoration: none; }
#d1 { width: 197px; height: 36px; position: absolute; }
#d2 { width: 84px; height: 36px; left: 197px; position: absolute; }
#tohide { display: none; }

Index.html:
HTML:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
<html>
<head>
<link href="stijlblad.css" rel="stylesheet" type="text/css">
</head>
<body>
<div id="d1">[img]"../images/headernav.gif"[/img]</div>
<div id="d2"><a href="../artikels/artikels.html">[img]"../images/topmenu-artikels.gif"[/img]</a></div>
</body>
</html>

[ Voor 54% gewijzigd door Verwijderd op 26-12-2003 22:55 ]

• crisp
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 21:30

crisp

Devver

Pixelated

klopt de link naar je plaatjes dan wel?
Verder: plaatjes worden standaard al naast elkaar gepositioneerd omdat het inline elementen zijn (dus zonder div eromheen), en anders zou je ook nog float:left kunnen gebruiken - absoluut positioneren lijkt me hier niet de meest logische oplossing eigenlijk....

Intentionally left blank

Verwijderd

Topicstarter
Ik ben er al achter. In plaats van "../images/plaatje.gif" moet er staan: "./images/plaatje.gif", ik had dus een punt teveel er neer gezet.

Ik wilde eigenlijk de lay-out van mijn website omzetten van tables naar css. Eerlijk gezegd heb ik weinig verstand van css en kan ik geen goede tutorial vinden, dus werk ik maar aan de hand van de files van die t.net remake en met behulp van het trial&error principe. Als ik de plaatjes zonder de div'jes plaats, krijg ik ruimte tussen de plaatjes die er niet hoort te zijn. Kan ik dan het beste "float:left" gebruiken in plaats van "position: absolute"? Maar wat is hiervan dan het verschil?

• snoopy
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 08-05 13:36
Probeer eens http://www.w3.org voor de echte definities en http://www.w3schools.com voor simpele tutorials...

• kleautviool
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 21-05 19:24
Float: left maakt het element zwevend, en lijnt het links uit.
Met position: absolute bepaal je de positie van het element ten opzichte van de referentiebox welke gevormd wordt door het meest dichtbijgelegen ancestor element