Toon posts:

Benq DLP beamer type 6100, of toch iets anders doen?

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Goedenavond mensen,

Na een lange tijd van afwezigheid ben ik er weer, dus om maar gelijk met de deur in huis te vallen, ik ga me home-cinema gebeuren een boost geven. En dat wil ik dan maar gaan doen met een beamer/projector.

Nu ben ik al wat zaken afgegaan om te kijken naar een projector. Nu kwam ik bij mediamarkt een Benq 6100 DPL beamer tegen.

De Specs van de BenQ 6100:

Brightness (Lumens) : 1500 ANSI
Contrast: ANSI:

Full On/Off: 2000:1
Weight: 2.5 kg
Size (cm) (HxWxD) : 8.0 x 25.8 x 37.0
Throw Dist (m) : 0.8 - 10.0
Image Size (cm) : 43.2 - 596.9
Lens: Focus:

Manual
Zoom: Manual, 1.20:1
Optional Lenses: No
Digital Zoom: Yes
Keystone Correction: Digital
Lens Shift: No

Compatibility: HDTV:
1035i,1080i,720p,575i
EDTV/480p: Yes
SDTV/480i: Yes
Component Video: Yes
Video: Yes
Digital Input: No
Personal Computers: Yes

Networking: Wired: No
Wireless: No

Lamp: Type: 200W UHP
Life: 3000 hours
Quantity: **
Display: Type: 0.6" DLP (1)
Native: 800x600 Pixels
Maximum: 1280x1024 Pixels
Aspect Ratio: 4:3 (SVGA)

Performance:
H-Sync Range: 35.0 - 85.0kHz
V-Sync Range: 50 - 120Hz
Pixel Clock: 85 MHz max
Speakers: No
Max Power: 250W
Voltage: 90V - 220V
FCC Class: A
Audible Noise: 34.0 dB
Special: Economy Mode Lamp

Nu ben ik een leek op het gebied van dit spul. En heb geen ervaring met het merk BenQ. Maar heb de beamer mogen aanschouwen bij Mediamarkt Utrecht, en vond hem mooi compact, en het beeld was voor mijn doen wel goed. De prijs is 1299,- Euro.

Nu is mijn vraag is deze benQ een goede keus of zijn er projectoren waar ik nog meer naar kan gaan kijken, in deze klasse.

Alvast bedankt!

Verwijderd

Specs zijn ongeveer gelijk aan de ongeveer gelijk geprijsde, populaire Infocus X1.

1500 ANSI is ZAT voor in de huiskamer, en 2000:1 contrast is prachtig. Maar ja, het grote nadeel van DLP beamers is het regenboog effect: een gekleurd spoor achter een licht voorwerp op een donkere achtergrond bijv.

Hoe sneller het kleurenwiel draait, des te minder dit effect merkbaar is. Bij de eerste generatie DLP's was het irritant, bij de Infocus schijnt het al heel goed te zijn. Die draait op een snelheid van 2x. Dure DLP beamers draaien op 4x maar ja.

Ik heb de Infocus X1 niet gezien en kan dus niet oordelen over de hoeveelheid rainboweffect bij een snelheid van 2x. Maar ik kan even niet uit de specs halen hoe rap die Benq is maar ik gok hetzelfde. Ik weet ook niet waar je hem hebt gekeken maar kijk hem nog eens, en neem een Star Wars DVD mee. Dan moet je het wel kunnen zien. Zo niet, meteen kopen, want DLP is toch de shit. Ik heb een LCD gekocht omdat ik het niet aandurfde ("goh wat een kutbeamer is dat Vati, echt geen gezicht, word hartstikke gek van dat regenboogeffect steeds").

Verwijderd

Topicstarter
Verwijderd schreef op 26 december 2003 @ 22:07:
Specs zijn ongeveer gelijk aan de ongeveer gelijk geprijsde, populaire Infocus X1.

1500 ANSI is ZAT voor in de huiskamer, en 2000:1 contrast is prachtig. Maar ja, het grote nadeel van DLP beamers is het regenboog effect: een gekleurd spoor achter een licht voorwerp op een donkere achtergrond bijv.

Hoe sneller het kleurenwiel draait, des te minder dit effect merkbaar is. Bij de eerste generatie DLP's was het irritant, bij de Infocus schijnt het al heel goed te zijn. Die draait op een snelheid van 2x. Dure DLP beamers draaien op 4x maar ja.

Ik heb de Infocus X1 niet gezien en kan dus niet oordelen over de hoeveelheid rainboweffect bij een snelheid van 2x. Maar ik kan even niet uit de specs halen hoe rap die Benq is maar ik gok hetzelfde. Ik weet ook niet waar je hem hebt gekeken maar kijk hem nog eens, en neem een Star Wars DVD mee. Dan moet je het wel kunnen zien. Zo niet, meteen kopen, want DLP is toch de shit. Ik heb een LCD gekocht omdat ik het niet aandurfde ("goh wat een kutbeamer is dat Vati, echt geen gezicht, word hartstikke gek van dat regenboogeffect steeds").
Regenboog-effect viel me niet op. En heb hem gezien bij Mediamarkt Utrecht dus. Vond vooral het formaat van het apparaat ook erg mooi. Niet zo'n mega beamer zoals ze hadden staan van bijvoorbeeld Epson. Dus vandaar ook mijn oog op die BenQ.

Wat betreft snelheid van het wiel durf ik helaas niet te zeggen. Zal vast ook wel 2x zijn.

Verwijderd

Verwijderd schreef op 26 december 2003 @ 22:01:
En heb geen ervaring met het merk BenQ.
voorheen was het Acer, misschien dat dat je wat bekender in de oren klinkt.
volgens mij maken ze redelijke beamers, maar er is veel te koop op de markt dus orienteer je nog rustig wat meer zou ik zeggen.