Toon posts:

[XP]Windows XP start heeeel langzaam op (>2 min)

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Goeie avond iedereen,

Ik heb een probleem met windows xp. Het opstarten duurt namelijk langer dan 2 minuten. Met behulp van Bootvis heb ik gekeken waar het aan lag en het blijk de driver redbook.sys te zijn. Nou heb k persoonlijk geen idee waarvoor die dient en wat ie doet (behalve mn systeem vertragen ;) )

Nadat ik mn image had terug gezet van windows xp (dit was een schone image van alleen xp zelf met sp1) bleef het probleem bestaan. Omdat dit niet hielp heb ik windows helemaal schoon geïnstalleerd (dus de hele C:\ geformat). Guess what?? Hij doet het nog steeds niet fatsoenlijk.

Ik was zelf aan een hardwarematig probleem aan het denken. Ik heb laatst een niewe HD (Maxtor 200 GB, 8 MB Cache) geïnstalleerd en het zou mogelijk kunnen zijn dat de master/slave combinatie niet helemaal goed is. Echter k heb gehoord als deze niet voldoet dat windows dan helemaal niet opstart.... Dus als iemand me kan bevestigen of het een probleem is dat aan de HD's (Maxtor 80 GB, 2MB cache & eerdergenoemde) of dat het iets anders iets please let me know. Het is ook zo dat Norton Disk Doktor een fout ondekt bij de "security descriptors", maar deze fout wordt -ondanks exclusieve toegang in dos- niet hersteld. Zou zomaar kunnen of dat er iets mee te maken heeft????

Anyway ik kwam per toeval nog achter een probleem en dat is dat na een schone install van windows (dus niet de image) mijn 2 HD niet meer te bereiken valt. Bij het computer beheer stond er dat de Maxtor 200 GB unreadable was. Ik kon alleen converteren. Hierbij zou k al mn data verliezen en aangezien dat zo'n slordige 50 GB aan geduldige downloads is, heb k besloten om de back-up image die ik eerder op de dag had gemaakt terug te zetten (liever 2min+ wachten dan alles kwijt...).

Weet iemand of er een manier is om de dynamic disk te converteren ZONDER alles kwijt te raken? Partition Magic 8.01 kwam er iig geen wijs uit.

Dus samenvattend komt het dus neer op 2 dingen:

1) Weet iemand wat redbook.sys is, waarom het mn systeem vertraagd en bovendien wat ik er aan kan doen?

2)Is er een mogelijkheid om een dynamic disk te converteren zonder alle data te verliezen?

Bij voorbaat dank voor de replies,
Agent Smithje

• elevator
  • Registratie: December 2001
  • Niet online

elevator

Officieel moto fan :)

redbook.sys lijkt mij een onderdeel van je CD-ROM driver. Disable deze eens in je bios om te zien ofdat je PC dan sneller opstart? :)

Teruggaan van dynamic naar basic kan idd niet volgens Microsoft: http://support.microsoft....aspx?scid=kb;en-us;217226

Verwijderd

Topicstarter
Helaas het uitzetten van de cdrom/dvd spelers onder dos heeft geen enkele zin. Kan nog steeds altijd na de pizzeria om een pizza te halen én op eten voordat ie opgestart is ;) .

Hmmm, dan van dat dynamic disk is jammer.... Dan zal ik morgen maar een back-up ervan maken over meedere computers en dan terug zetten.

Verwijderd

redbook.sys

Microsoft system driver.
"The Redbook system driver (redbook.sys) is the KS filter that manages the rendering of CD digital audio. The Redbook driver is a client of the SysAudio system driver. The system routes CD digital audio through the file system to the Redbook driver and then to the SysAudio driver. The CD digital audio is rendered on the preferred wave output device (as set in the Multimedia
property pages in Control Panel)".

More info:

http://msdn.microsoft.com...tream/aud-design_8gmr.asp

Redbook.sys heeft dus te maken met het afspelen van CD-audio.

Probeer anders even een nieuwere versie van redbook.sys te downloaden. Desnoods kopieer je deze van iemand anders (vriend,kennis) die ook windows XP draait.

Verder zou je nog nieuwe drivers voor je geluidskaart kunnen proberen.

[ Voor 24% gewijzigd door Verwijderd op 26-12-2003 21:28 ]

Verwijderd

Topicstarter
Helaas... nix van dit alles werkte. Het systeen start nou ná een schone install nog steeds traag op. Dus als iemand nog suggesties heeft hoe ie redbook.sys wel weer normaal aan de praat kan krijgen, i'm all ears ;).

Ik ben nou wel gelukkig verlost van de dynamische disk. Was wel veel werk, maar goed.

• TheRealXistence
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 03-04 07:27
Ik heb het erger bij mij duurt het 5 min of langer is normaal voor een 466 mhz waar windows xp prof op draait :) Kijk goed of je niet te veel bij het opstarten hebt staan dat kan nogal in de weg zitten degfragmenteer je nieuwe schijf ook een natuurlijk ook de oude.

Verwijderd

Xistence schreef op 27 december 2003 @ 18:49:
Ik heb het erger bij mij duurt het 5 min of langer is normaal voor een 466 mhz waar windows xp prof op draait :) Kijk goed of je niet te veel bij het opstarten hebt staan dat kan nogal in de weg zitten degfragmenteer je nieuwe schijf ook een natuurlijk ook de oude.
Normaal ? ik heb nog een toshiba met een pentium 2 233 mhz maar binnen de minuut draait het apperaat hoor incl norton av en office dus normaal zou ik het niet noemen :

Verwijderd

Ik heb (bijna) hetzelfde probleem.....
Duurt alleen geen 2 maar 1 1/2 minuut... :)
Hoe dan ook, wat mij wel opvalt is dat mijn sys als de brandweer gaat wanneer ik slecht een schijf van 40 gig erin hang met een OS.
Misschien is dat een idee om eens te proberen?
In een config met meerder HD's duurt het 'eindeloos'.

Ik zal dit draadje ff blijven volgen, want wie weet, komt het verlossende antwoord nog voorbij.

• e-boy
  • Registratie: April 2003
  • Laatst online: 14-11-2025

e-boy

en ooit komt hier iets nuttig!

Ik had een soortgelijk probleem op m'n htpc'tje,
maar het was een soort van wel/niet spelletje
het was een week wel, dan een week weer niet.

Ik heb niet gekeken met bootvis,
maar het probleem heb ik wel kunnen achterhalen:

m'n DVD drive hing aan een ide-kabel die al 500x herbruikt was,
en dus ook al wat versleten was.

Nadat ik deze vervangen had bootte de pc weer supersnel,
hopelijk heb je hier iets aan ;)

• Jilvoos
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 16-05 09:35
Wat een keer heb gehad is dat ik eens wat met mijn jumpertjes van mijn cd-roms zat te kutten (ze stonden op CS en heb ze naar Master en Slave gezet). Toen ik echter opnieuw opstartte duurde dit een stuk korter.

Ik moet eerlijk zeggen dat ik absoluut niet weet of dit ook maar iets kan beteken, of dat het toeval is of dat ik gek ben geworden, maar je kunt er ff naar kijken misschien.

(zal wel geen doner uitmaken 8)7 )

Verwijderd

Topicstarter
Iedereen bedankt voor de replies. Het probleem is opgelost. Het probleem (en oplossing) was eigenlijk nog te onzinnig voor woorden. In de dvd-speler zat een cd-rom. Normaal geen probleem, maar deze dvd-speler kan alleen dvd's lezen. Daar zat dus ook de bottleneck.

Tijdens het opstarten detecteerd de dvd-speler dus dat er een schijf aanwezig is. Omdat hij hem in eerste instantie niet kan lezen/indentificeren probeert de dvd-speler opnieuw en opnieuw totdat hij na ongeveer zo'n 55 seconden tot het besluit komt dat hij de cd-rom inderdaad niet kan lezen. Redbook.sys heeft zoals eerder genoemd inderdaad met de aansturing/lezen audio van de cd- en dvd-speler te maken.

M.a.w. als ik de dvd-speler leeg maak, start de computer weer normaal op (25 sec.)

@Xistence, misschien moet je es proberen om windows 2000 op je computer te installeren. Gebruikt veel minder resources dan Win XP.

Iig iedereen nogmaals bedankt voor de replies (en we kunnen dit draadje gewoon open houden, kunnen altijd nog interessante dingen naar boven komen ;))

Verwijderd

heb je laast een schijf verwisselt of er uit gehaalt, dit heb ik ook gehad, dan kan zijn dat je windows schijf nog op slave staat, dan duurt het vaak ook zo lang om op te starten, dan moet je even de jumpers van je hd vervangen en op de goede plek van je ide cable zetten

• TheRealXistence
Verwijderd schreef op 27 december 2003 @ 20:44:
[...]

Normaal ? ik heb nog een toshiba met een pentium 2 233 mhz maar binnen de minuut draait het apperaat hoor incl norton av en office dus normaal zou ik het niet noemen :
Ja maar ik heb een hoop zware tools en ik heb de grafische interface weer aangezet anders wordt het zo saai na ja het duur 2,5 min sorry was aant gokken

• TheRealXistence
Xistence schreef op 28 december 2003 @ 13:05:
[...]

Ja maar ik heb een hoop zware tools en ik heb de grafische interface weer aangezet anders wordt het zo saai na ja het duur 2,5 min sorry was aant gokken
@AgentSmithje
Nee dat doe ik liever niet omdat ik toch over een paar maanden een eigen pc heb dan gooi ik alles eraf en zet win 98 voor me ouders erop. :)

Sorry voor dubbel post ging een beetje mis

[ Voor 6% gewijzigd door TheRealXistence op 28-12-2003 13:09 ]

Pagina: 1