Ik open dit topic omdat ik slechte ervaringen heb gehad met overclocken. Mijn moederbord is stuk gegaan en mijn geheugen ook. Daarom vraag ik jullie om advies/ondersteuning om het nu wel tot een succes te brengen.
Mijn systeem:
Processor: Pentium 4 3.0GHz, 800MHz FSB, Hyper Threading
Moederbord: MSI 865PE neo2 FIS2R (zou een FSB van 225MHz moeten halen...)
Geheugen: Kingston HyperX KHX3500K2/512 --> 433MHz @ cas2-3-3-7-1
Voeding: Zalman ZM400A-APF --> 400Watt
Wat ik wil:
- FSB @ 225MHz (3.0GHz wordt dan 3.375GHz). Verder wil ik op dit moment niet gaan.
- Turbo moet daarbij aanstaan. Turbo = PAT.
- Processor en Geheugen meer Volt geven om goed en stabiel te draaien. (niet veel).
Op deze manier wil ik het overclocken aan pakken.
1e week:
Processor @ 1.5250Volt zetten. (Dit is volgens mij ook de standard voltage die de processor
mag hebben). In de bios staat hij op 1,5V.
MEM @ 2,6Volt zetten. Hij heeft 2.6Volt nodig om op 433MHz te draaien @ cas2-3-3-7-1.
Cas @ 2-4-4-7-8 (Moet burst length op 4 of op 8 om over te clocken?). Ik zet hem niet op cas2-3-3-7-8 om hem niet meteen te strak te zetten.
2e week:
Overclock naar FSB @ 225MHz. Het geheugen kan theoretisch op 222MHz draaien. Zie hiervoor review @ hardwareluxx.com. Dus het zou voor het geheugen een overclock zijn van 3MHz. Dat moet wel lukken dacht ik met cas2-4-4-7-8.
3e week:
FSB @ 200MHz terug clocken en Turbo (PAT) aanzetten in bios).
4e week:
FSB @ 225MHz + Turbo (PAT)
Nu wou ik jullie vragen of ik het op deze manier goed aanpak. Ik heb mijn moederbord en geheugen al 1x kapot gehad en dat wil ik liever niet weer. Moeten er ook nog andere instellingen in het bios verandert worden om deze overclock tot een succes te brengen? Zoals Spread Centrum, moet die aan of uit staan. Of bios cacheble, moet dat aan of uit staan enz.
Ik heb dus zelf nog niks uitgeprobeerd omdat het de vorige keer al mislukt is.
Graag veel reacties.
Alvast bedankt,
BvK
Mijn systeem:
Processor: Pentium 4 3.0GHz, 800MHz FSB, Hyper Threading
Moederbord: MSI 865PE neo2 FIS2R (zou een FSB van 225MHz moeten halen...)
Geheugen: Kingston HyperX KHX3500K2/512 --> 433MHz @ cas2-3-3-7-1
Voeding: Zalman ZM400A-APF --> 400Watt
Wat ik wil:
- FSB @ 225MHz (3.0GHz wordt dan 3.375GHz). Verder wil ik op dit moment niet gaan.
- Turbo moet daarbij aanstaan. Turbo = PAT.
- Processor en Geheugen meer Volt geven om goed en stabiel te draaien. (niet veel).
Op deze manier wil ik het overclocken aan pakken.
1e week:
Processor @ 1.5250Volt zetten. (Dit is volgens mij ook de standard voltage die de processor
mag hebben). In de bios staat hij op 1,5V.
MEM @ 2,6Volt zetten. Hij heeft 2.6Volt nodig om op 433MHz te draaien @ cas2-3-3-7-1.
Cas @ 2-4-4-7-8 (Moet burst length op 4 of op 8 om over te clocken?). Ik zet hem niet op cas2-3-3-7-8 om hem niet meteen te strak te zetten.
2e week:
Overclock naar FSB @ 225MHz. Het geheugen kan theoretisch op 222MHz draaien. Zie hiervoor review @ hardwareluxx.com. Dus het zou voor het geheugen een overclock zijn van 3MHz. Dat moet wel lukken dacht ik met cas2-4-4-7-8.
3e week:
FSB @ 200MHz terug clocken en Turbo (PAT) aanzetten in bios).
4e week:
FSB @ 225MHz + Turbo (PAT)
Nu wou ik jullie vragen of ik het op deze manier goed aanpak. Ik heb mijn moederbord en geheugen al 1x kapot gehad en dat wil ik liever niet weer. Moeten er ook nog andere instellingen in het bios verandert worden om deze overclock tot een succes te brengen? Zoals Spread Centrum, moet die aan of uit staan. Of bios cacheble, moet dat aan of uit staan enz.
Ik heb dus zelf nog niks uitgeprobeerd omdat het de vorige keer al mislukt is.
Graag veel reacties.
Alvast bedankt,
BvK