VGA kaart bijna dood?

Pagina: 1
Acties:

• xtreme_lunatic
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 14-08 21:29
'k Heb een heel vaag probleem, iemand in ander topic had bijna hetzelfde probleem en daar had ik me vraag ook al gesteld maar ik wil toch wat meer meningen wat er nou met me VGA kaart kan zijn.

Sinds korte tijd heb ik als ik ben aant gamen of af en toe zelfs gewoon als ik wat doen ben op de computer, dat me beeld langzaam verkleurt of helemaal doormekaar raakt. Meestal onder spellen gaat hij helemaal doormekaar of hij hangt zich meteen op. 8)7 Eerst had ik hier nooit last van, het is pas sinds een dag of 2.

Drivers heb ik al verschillende geprobeerd maar het haalt niks uit. (Catalyst 3.4 / 3.7 / 3.10 en nu de laatste Omega drivers)

Eerst dacht ik dat me pc te warm werd en ik heb nu een extra fin erbij gezet en kastdeur open maar het haalt helaas niks uit. |:(

Heb ook paar screenshots genomen:

Refreshrate heb ik ook veranderd maar dat maakte niks uit. :'(

Specs:

Monitor: Belinea 10 60 75
VGA kaart: ATI Radeon 9500 PRO
Drivers: Omega 2.5.04

Op GoT en op google heb ik gezocht maar geen goeie resultaten, helaas. :'(

Kunnen jullie mij helpen? Bedankt! ;)
edit:

linkjes van de plaatjes verwijderd.

[ Voor 29% gewijzigd door xtreme_lunatic op 15-01-2005 21:49 ]

Press any button... "Where is the 'any button'?!"

• Pollewob
  • Registratie: December 2000
  • Niet online
Geheugen van de kaart lijkt brak. Test hem voor de zekerheid even in een andere pc Als het probleem dat hetzelfde is kan je de garantiebon gaan zoeken :)

Verwijderd

Wat je zou kunnen proberen is de AGP poort, op 1x te zetten. Had namelijk ooit ook hetzelfde probleem, en was daarmee verholpen. Nieuwste VIA drivers ? Klinkt raar, maar die verhelpen ook AGP problemen (ervaringen mee namelijk :) )
En anders zoals eerder gezegd, is het videogeheugen defect. Maar aangezien
het een 9500 ATi betreft, neem ik aan dat er vast en zeker nog wel garantie op zit ;)

• xtreme_lunatic
Verwijderd schreef op 26 december 2003 @ 19:38:
Wat je zou kunnen proberen is de AGP poort, op 1x te zetten. Had namelijk ooit ook hetzelfde probleem, en was daarmee verholpen. Nieuwste VIA drivers ? Klinkt raar, maar die verhelpen ook AGP problemen (ervaringen mee namelijk :) )
En anders zoals eerder gezegd, is het videogeheugen defect. Maar aangezien
het een 9500 ATi betreft, neem ik aan dat er vast en zeker nog wel garantie op zit ;)
Maar als ik de AGP poort op 1 x zet, dan is hij toch stuk langzamer? Ik wil wel beetje van me videokaart genieten. :*)

offtopic:
Bedankt voor de vlugge reply's! _/-\o_

Verwijderd

Geef ik je gelijk in :)
Maar zo kun je wel even kijken waaraan het ligt, aan de AGP poort ISM je chipset
op het mobo, of toch echt aan je videokaart.
Veel succes ermee iig.

• NomadTitan
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 14-08 20:05
maarja dan dus de garantie bon zoeken en probeer het nou maar op agp 1x zetten :) als het bij hem help , meschien ook bij jou , kan je iig je speletje spelen

Verwijderd

k dnek dat je er vanuit kan gaan dat ie brak is.

dit kun je zeker stellen als je deze vervormingen ook in je post screen krijgt...

• NomadTitan
tja :P anders moet je maar teren op agp 1/2/4 x tis niet anders :D
Of
1 : windows erop nieuw opzetten
2 : bios update helpt meschien
3 : Via 4 in 1 Drivers
4 : andere Ati Driver
5 : meschien is je beeldscherm kabeltje brak ! kijk daar na

[ Voor 14% gewijzigd door NomadTitan op 26-12-2003 19:52 ]

• xtreme_lunatic
Wow, weer veel reply's.

Maar ff ontopic, ik probeerde hem dus op 1 x AGP te zetten maar ik kan niet vinden waar. Iemand me een hint geven? Ik weet dus wel dat ik het in de bios moet zoeken en ik weet ook hoe ik in de bios kom. 8)7 Maar dan... :D

Verwijderd

Ik gebruik zelf een Asus Mobo, en daarin staat "agp rate" en dan kun je selecteren AGP 1,2,4 x. Maar meestal (wat ik gezien heb) staat de instelling heel dicht bij je "mapped size for agp memory". In je bios. Meestal onder "advanced" of "advanced chipset features". (AMI of Award, andere bios weet ik helaas niet zo uit mijn hoofd :) )

• NomadTitan
moet je ff zoeken , ik ken je bios niet :D maar kijk ook meteen dan even je AGP Voltage na

En Hoeveel Watt is je voeding ? , heb je het *extra* stroom kabeltje wel aangesloten op je video kaart ( of niet goed )
en zit hij wel goed in je agp slot ?

[ Voor 5% gewijzigd door NomadTitan op 26-12-2003 20:01 ]

• xtreme_lunatic
NomadTitan schreef op 26 december 2003 @ 20:00:
moet je ff zoeken , ik ken je bios niet :D maar kijk ook meteen dan even je AGP Voltage na

En Hoeveel Watt is je voeding ? , heb je het *extra* stroom kabeltje wel aangesloten op je video kaart ( of niet goed )
en zit hij wel goed in je agp slot ?
Had al gezocht in bios hoor. ;) Ik heb bedrading nl als eerste allemaal nagekeken. Ik laat jullie zometeen AGP voltage zien en hoeveel Watt voeding. ;)

En ja alles zit er goed in, het zit er nu zo'n 3 kwart jaar in en ik heb er niet aan gerotzooit. Alles moet nog goed vastzitten. Maar heb toch voor cker heid gechecked, maar het is dus niet zo dat ik het kaartje er vlug vlug ff in heb gestopt. :)

offtopic:
Thx alvast, weer!

[ Voor 19% gewijzigd door xtreme_lunatic op 26-12-2003 20:05 ]

• NomadTitan
hmm.... dan is de kans Heel groot dat je kaart toch brak is :|

Of probeer een andere monitor kabel , dat kan het ook zijn ( zelf ook gehad )

[ Voor 117% gewijzigd door NomadTitan op 26-12-2003 20:09 ]

• xtreme_lunatic
NomadTitan schreef op 26 december 2003 @ 20:07:
hmm.... dan is de kans Heel groot dat je kaart toch brak is :|

Of probeer een andere monitor kabel , dat kan het ook zijn ( zelf ook gehad )
Maar is het niet dat de monitor dan een verkeerd signaal krijgt? En waarom zou hij zich dan af en toe ophangen? En ik denk dat ik er dan ook geen screenie's van kon maken, dan zouden jullie de screenie's gewoon moeten zien. :? Toch? 8)7

• NomadTitan
weet ik veel :P Ik denk dat je kaart brak is

ben nog maar 14 heb wel verstand maare niet super veel 8)7

[ Voor 7% gewijzigd door NomadTitan op 26-12-2003 20:14 ]

Verwijderd

ik heb dit ook gehad toen ik zelfs nog helemaal standaard draaide wat het was, jaah je geloofd het of niet maar een stukkie stof op de 8erkant van de GPU (dus waar de weerstandjes in de vorm van een vierkant zitten) iig probeer ff heel je kaart met alcohol ofzo schoon te maken.

Verwijderd

Om echt zeker van je zaak te zijn, hang je de videokaart in een andere PC, als dat
niet mocht werken en/of hij doet exact hetzelfde, dan weet je voldoende. ;)
Veel suc6 er verder mee.

• NomadTitan
moet je wel eerst 2 pc's hebbe eh ?

Verwijderd

Is waar, maar het was ook maar een ged8e, ik probeer alleen maar mijn best te doen om hem te helpen, en 2 PC's is geen probleem. Je kan het toch ook in iedere
fatsoenlijke PC winkel vragen ofdat zij hem willen test voor je. (waar je bijstaat uiteraard ;) ).
Dus als je het echt niet meer weet, naar de winkel gaan waar je hem gekocht hebt en dan vragen of zij hem willen testen, in een balie en/of test PC ofzo die zij hebben staan. Alleen het kan wat lastig worden als je hem on-line besteld hebt ;) .

Verwijderd

niet aan het soft/hard modden?

vreemd genoeg heb ik ook wel af en toe rare vervormimgen in bv Deus Ex 2 met mn Radeon 9500 np

als ik dan mn hierarchial Z uitzet gaat het wel goed terwijl het volgens het 9500 promotie PDF`je van ATi toch echt op de kaart moet zitten/werken

• xtreme_lunatic
Helaas kan ik het nog steeds niet vinden met AGP. Ben alle menu's in de bios afgegaan. :'(

Alles is standaard, niet gemod of niks. 8)

Het eerste wat ik nu ga doen is video kaart schoonmaken. Als hij het daarna niet doet stop ik hem in me vaders computer. Als hij het dan nog niet doet, moet ik maar terug gaan waar ik hem heb gekocht. :'(

Bedankt voor jullie reply's en ik hou jullie op de hoogte! :7

[ Voor 10% gewijzigd door xtreme_lunatic op 26-12-2003 20:25 ]

Verwijderd

xtreme_lunatic schreef op 26 december 2003 @ 20:24:
Helaas kan ik het nog steeds niet vinden met AGP. Ben alle menu's in de bios afgegaan. :'(

Alles is standaard, niet gemod of niks. 8)

Het eerste wat ik nu ga doen is video kaart schoonmaken. Als hij het daarna niet doet stop ik hem in me vaders computer. Als hij het dan nog niet doet, moet ik maar terug gaan waar ik hem heb gekocht. :'(

Bedankt voor jullie reply's en ik hou jullie op de hoogte! :7
hij krijg zekers wel een goede schooonmaakbeurt want je bent al bijna 30min bezig :)

• Jfwiet
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 11-08 14:14
Heb je perongeluk aan de Clock van het kaartje gezeten? Ik heb die van mij ooit sneller gezet(kan met mijn videokaartje onder eigenschappen van beeldscherm) en toen hij te veel pakte kreeg ik bijna dezelfde schermpjes, dus toen heb ik hem maar wat terug gezet.

• xtreme_lunatic
We hebben de vid kaart eruit gehaald en schoongeblazen met de compressor. Wat blijkt is dat het finnetje helemaal niet meer draaide. Finnetje is gewoon kapot.

Eerst hebben we hem gewoon zo erin gezet, mss dat hij door de warmte ging draaien. :? Maar toen ging hij dus na 2 minuten gamen uit. Toen hebben we de compressor er op gehouden onder het gamen en alles liep op rolletjes. En hij bleef aan.

Dus het finnetje is waarschijnelijk kapot. Daarom ook dat hij die rare beelden weergaf? :?

Morgen ga ik of nieuwe fin kopen of kan je ook betere cool elementen kopen? Mss voor te overclocken etc. >:) Zoja? Wat is goed?

Bedankt iedereen voor de tips, ik weet nu wat het probleem is! :*)

PS: Ik zit nu met een ventilator onder me buro, echt koud. ;(

• NomadTitan
ha daar was ik weer :P

Die ene zalmal pasiefe koeling :P welk type , al sla je me dood :D

maare ik moet weer weg :P

Verwijderd

Ik weet niet hoe het zit met ATi kaarten, gebruik zelf NVidia, maar ik geloof dat je gewoon bij iedere electronica winkel een fannetje kunt kopen die je er op kan doen. Mocht het fannetje niet passen, kun je altijd een fannetje kopen dat er dicht in de buurt komt qua grootte. Dan kleine gaten in je koelblok boren en door middel van die gaten je fan vast zetten. Works like a charm :) en dan ben je klaar met maar een paar euro uit te geven, tenzij je een duurder fannetje neemt, kun je zelfs het toerental meten ;)
Wel eerst je koelblok er af halen en zorgen dat er geen restjes achterblijven na het boren ;) .
Suc6

• xtreme_lunatic
Verwijderd schreef op 26 december 2003 @ 22:36:
Ik weet niet hoe het zit met ATi kaarten, gebruik zelf NVidia, maar ik geloof dat je gewoon bij iedere electronica winkel een fannetje kunt kopen die je er op kan doen. Mocht het fannetje niet passen, kun je altijd een fannetje kopen dat er dicht in de buurt komt qua grootte. Dan kleine gaten in je koelblok boren en door middel van die gaten je fan vast zetten. Works like a charm :) en dan ben je klaar met maar een paar euro uit te geven, tenzij je een duurder fannetje neemt, kun je zelfs het toerental meten ;)
Wel eerst je koelblok er af halen en zorgen dat er geen restjes achterblijven na het boren ;) .
Suc6
Als ik nu dat koelblok eraf haal zit er ook koelpasta onder? Dat ik weer nieuwe erop moet doen? Net zoals met proccesor? :?

Verwijderd

Nou nee hoor, niet echt, voorzichtig eraf halen en dan zorgen dat je de koelpasta niet raakt. Later als de Fan erop zit. Dan gewoon weer het blok terug plaatsen, dan door de warmte "vloeit" het als het ware weer aan elkaar. Moeilijk uit te leggen maar zo gaat de koelpaste niet verloren ;) .
En de gaten boren als je BV het koelblok in een bankschroef hebt zitten, zo raakt de koelpaste geen vaste ondergrond :) .

• xtreme_lunatic
Verwijderd schreef op 26 december 2003 @ 22:44:
Nou nee hoor, niet echt, voorzichtig eraf halen en dan zorgen dat je de koelpasta niet raakt. Later als de Fan erop zit. Dan gewoon weer het blok terug plaatsen, dan door de warmte "vloeit" het als het ware weer aan elkaar. Moeilijk uit te leggen maar zo gaat de koelpaste niet verloren ;) .
En de gaten boren als je BV het koelblok in een bankschroef hebt zitten, zo raakt de koelpaste geen vaste ondergrond :) .
Okey bedankt! :*)

Verwijderd

Graag gedaan :)
Het beste is wel om niet het goedkoopste fannetje te halen, omdat deze meestal op een heel hoog toerental draaien, dat resulteert dus in herrie ;(
Misschien een euro of 2 tot 3 meer uitgeven, deze fannetjes zijn meestal een stukje stiller, en stil = goed :9
Veel suc6 ermee.

• Icey
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 14-08 22:01
Of een zalman hp 80 o.i.d. Dat is een enorm koelblok wat je videokaart passief kan koelen (ligt er wel een beetje aan of je ruimte rond je agp slot heb, etc. Dus eerst goed kijken).

Te koop voor +- 30 euro denk ik, werkt perfect op mijn ti4200 ! http://www.zalman.co.kr/english/intro.htm

http://www.zalman.co.kr/english/product/ZM80C-HP.htm

Afbeeldingslocatie: http://www.zalman.co.kr/images/0311/ZM80C-HP/ZM80C-HP2_b.gif

Verwijderd

wat voor voeding gebruik je ik heb dit nl ook gehad

• Teun_2
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 12-08 16:43
In je catalyst driverscherm kan je je agpsnelheid ook instellen.
rechts klikken op bureaublad-eigenschappen-instellingen-geavanceerd-tabbladSMARTGARDtm-stel nu je agp in en reboot.

• xtreme_lunatic
Zo, videokaart gemaakt! Heb nu niet meer originele fin erop. Gewoon dus een andere eropgeschroeft, hij zit er nu niet meer helemaal tegenaan maar het werkt wel. :*)

Heb ook 3Dmark03 laten lopen en ik kreeg geen rare effecten ofzo. Dus alles is weer goed! Bedankt iedereen voor de hulp! _/-\o_

offtopic:
Het lag dus niet aan de voeding, dus is het ook niet belangrijk om te vertellen wat voor voeding het is. Toch? :?

• NomadTitan
niet meer nee :D maare doen je games het weer goeed ??

• a casema user
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 14-08 13:49
Ik had een 9700pro die ook gek begon te doen.
a casema user in "-= Radeon Topic - Deel 68 =-"

geheugen bleek brak te zijn en ik kreeg een nieuwe en ik heb geen problemen meer.

Taaaa taa taa taaaa taa taa ta taaataaaaa.

Pagina: 1