8KHA+ boot probleem

Pagina: 1
Acties:

• DuDePrOdUcTiOnS
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 11-03 10:13
het volgende: mijn pc boot al een poosje niet meer. hij blijft hangen in de bios (op verschillende momenten) maar meestal in het gedeelte waar de ide devices worden gedetecteerd. Ik dacht eerst dat dit kwam door mijn harde schijf (een IBM die ik al eens brak rma heb moeten doen :r ).
In het begin startte hij nog wel eens door maar dat gebeurde steeds minder vaak, toen hij op het gegeven moment helemaal niet meer wilde booten heb ik het met een nieuwe schijf geprobeerd (een 80 gig western digital), maar toen deed hij het dus net zo min.

Ik heb ondertussen:
- alle PCI kaarten er uit gehad;
- BIOS gereset;
- alle IDE devices losgekoppeld;
- beide geheugen reepjes apart in alle 3 de bankjes geprobeerd;
- dit alles gecombineerd.

Ook aan een geaard stopcontact (met een verlengsnoer vanuit de keuken) werkt het geheel niet. Ook maakt het niet uit of het een koude of een warme boot (gewoon een half uur aan laten staan als hij hangt) is. Het status displaytje geeft meestal 60 aan als hij hangt, ik heb het boekje zo niet bij de hand, maar ik weet nog wel dat ik daar niet veel wijzer van werd.

Ik heb ook gesearched, maar geen gelijke gevallen gevonden. Ook de BIOS flashen lukt niet omdat ik dus niet door de boot sequence heen kom.

Misschien Epox mailen voor een nieuw BIOS ic-tje?

www.teamgenie.nl
You raise the blade, you make the change
You re-arrange me till I'm sane
You lock the door, and throw away the key
There's someone in my head but it's not me

Verwijderd

het kan zijn dat je flatcable voor je schijf kapot is , probeer het eens met een andere flatcable

[ Voor 66% gewijzigd door Verwijderd op 26-12-2003 18:15 ]

• DuDePrOdUcTiOnS
Hij boot dus helemaal niet... Ook niet zonder dat er een van de flatcables vast zit aan het moederbord.

www.teamgenie.nl

• Laurenz
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 22-05 17:35
Hoe zit het met je Master/Slave instellingen?
Heb je die misschien veranderd toen je die 80GB schijf erin deedt, en de jumper daarna niet goed terug gezet oid?

Leave only footprints, take only memories

• DuDePrOdUcTiOnS
nogmaals.... :P
ook als de flatcables niet op het moederbord zitten aangesloten (er is dus geen fysieke verbinding tussen mobo en ide devices >:)) heb ik dit probleem...

www.teamgenie.nl

• budi
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 15-08 14:10
Beetje maffe vraag misschien, omdat het niets met je IDE te maken heeft, maar hoe zien de condensatoren er naast je CPU eruit? Staan deze bol? Ik heb ook zo'n moederbord gehad die ik preventief onder garantie heb laten vervangen en een vriend van me heeft ook 'vreemde' problemen gehad, die uiteindelijk kwamen door problemen met deze condensatoren.

MY Systemconfiguration: 10fingers@5chars/s; 2legs@5km/h; 1mouth@14k4; 2ears@18Khz; 2eyes@-6&-7

• Turkish
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 22-07 01:43

Turkish

zhé germans

Als je mobo kaal opstart, dus zonder kaarten, geheugen en processor piept hij dan wel? Kan best zijn dat je bios corrupt is, echter wat budi hier schrijft is ook best goed mogelijk, kijk daar goed naar, scheelt een hoop onnodig zoeken :P

'When you're not paying for the product, you are the product!'

• AaroN
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 16-08-2023

AaroN

JayGTeam (213177)

ROFL,
heb exact hetzelfde probleem, volgens mij komt het door system fans. Ik zal het zo voor de zekerheid nog eens testen :) (althans die aangesloten zitten op het moederbord!)

[ Voor 18% gewijzigd door AaroN op 28-12-2003 20:03 ]

JayGTeam (213177)

• budi
Code 60: "Okey to enter Setup utility; i.e. not until this POST stage can users enter the CMOS setup utility".

Kun je eigenlijk de BIOS wel in?

MY Systemconfiguration: 10fingers@5chars/s; 2legs@5km/h; 1mouth@14k4; 2ears@18Khz; 2eyes@-6&-7

• DuDePrOdUcTiOnS
mijn condensatoren zien er gewoon normaal uit.. :)
er zit ook verder (op dit moment) geen enkele andere fan op aangesloten dan de cpufan..
ik kan ook de bios niet in.. :( (ook niet flashen dus, want hij reageert niet meer op de toetsen (del, alt+f2 enz))

www.teamgenie.nl

• budi
Maar ik begrijp dus dat hij niet altijd blijft hangen bij code 60?

Maffe suggestie, maar wel typisch iets waar je soms niet aan denkt en nou net toevallig de oorzaak kan zijn waar je je achteraf om op je voorhoofd kan rammen: Heb je al een ander toetsenbord geprobeerd?

Heb je het moederbord er ook al een keer helemaal uit gehad?

• DuDePrOdUcTiOnS
Ik heb hem toevallig gisteren helemaal uit de kast gehad en koeler van proc om wat nieuwe warmte geleidende pasta tussen proc en koeler te smeren. vriend van me zei dat het wel leek alsof de proc te heet werd en daarom crashte.. hierna bootte hij één keer.. daarna het zelfde probleem.. :(

Ik heb bij het verwijderen van de PCI kaarten ook direct alle andere aangesloten apparatuur verwijderd, dus ook toetsenbord en muis en dergelijke..

hij blijft idd niet altijd op 60 hangen.. soms op ook op 70 en soms nog verder.. maar meestal (98% van de gevallen, dus zeg maar zo goed als altijd) op 60...

ik zat te denken aan een hotflash 8) moet dat perse in een zelfde type moederbord? ik heb nl nog een msi kt133 mobo die volgens mij dezelfde soort bios heeft (ook zo'n vierkant ic-tje) kan dat ook daarin? :? of anders gewoon in een programmer :?

www.teamgenie.nl

• paradoXical
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 13-06 19:43

paradoXical

The ParadoX

Check inderdaad je CPU temp / cooler even.. Ik had ooit mijn cooler niet goed gemonteerd en dat gaf ook vette boot problemen.. Even opnieuw erop geklikked en alles wat opgelost..

Edit: en een hotflash, ik hoop dat je weet wat je doet.. Ik heb zo ooit een moederbord om zeep geholpen :) Ken je niet iemand die net even die eeprom opniew kan writen..

Succes

[ Voor 32% gewijzigd door paradoXical op 30-12-2003 12:35 ]

She was beautiful. God I loved her. I just didn't know how to show it, that's all. I killed her, Red. I didn't pull the trigger, but I pushed her away. And that's why she died, because of me.

• swiffer
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 15-11-2025
kheb zelf ook een epox moederbord.
Ik moest de jumpers van harddisken op cableselect hebbben staan of hij wou (heel traag of niet booten) en probeer de iets meer voltage op de Vdimm te zetten.

• swiffer
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 15-11-2025
Maar een cpu die 60 graden wordt (das echt wel een beetje veel) of heb je een palmino core? mijn xp2500@2200 wordt stressed 52 graden en idle 43 graden
Het lijkt raar maar het kan volgens mij ook aan de voeding liggen, ik heb nog een voeding 350watt en als ik die aansluit wordt mijn cpu ook ineens 60graden

echt strange

• DuDePrOdUcTiOnS
HarrieH schreef op 30 december 2003 @ 12:34:
Check inderdaad je CPU temp / cooler even.. Ik had ooit mijn cooler niet goed gemonteerd en dat gaf ook vette boot problemen.. Even opnieuw erop geklikked en alles wat opgelost..

Edit: en een hotflash, ik hoop dat je weet wat je doet.. Ik heb zo ooit een moederbord om zeep geholpen :) Ken je niet iemand die net even die eeprom opniew kan writen..

Succes
Een vriend van me heeft wel een programmer 8) gaan we daar wel ff mee aan het kloten.. :)

en om VDimm hoger te zetten moet je in de bios en dat lukt niet (altijd)..

Als hij door boot blijft de CPU temp trouwens gewoon onder de 30 graden.. :?

www.teamgenie.nl

• AaroN

AaroN

JayGTeam (213177)

Ik heb een oplossing voor het probleem gevonden (althans bij mij :))

Als ik eerst me pc aanzet en dan pas de monitor, dus als de code FF aangeeft, zijn er geen problemen.

Als ik me monitor te snel aanzet, boot hij niet af.

Lijkt iets van aarde-probleem :?

JayGTeam (213177)

• DuDePrOdUcTiOnS
daar heb ik ook al aan zitten denken... maar helaas deed hij het ook niet toen ik het met een verlengsnoer vanuit de keuken (dat is de enige ruimte in huis waar rand aarde aanwezig is) heb geprobeerd.. :(
misschien is gewoon de aarde draad van het verlengsnoer brak.. ik zal het morgen eens proberen met een ander verlengsnoer.. is het trouwens ook aan te raden om direct de monitor ook op dat geaarde stopcontact te zetten? ik heb nl twee aparte contactdozen.. 1 voor pc's, en 1 voor randapparatuur (deze zet ik nl uit met de rode schakelaar op deze contactdoos als ik de pc uitzet (op de pc's blijft dan wel gewoon spanning staan)) dit heb ik nl bij mijn vorige poging niet gedaan.. als het daar aan ligt.. |:(

wel raar trouwens als het aan aarde zou liggen.. hij heeft het nl altijd goed gedaan zonder randaarde... :?

www.teamgenie.nl

• AaroN

AaroN

JayGTeam (213177)

Ik kan je meedelen dat ik het ook niet snap :P

Kwam er bij toeval achter, paar dagen terug. Ik dus steeds pc uit zetten en weer aan enzo :P. Nu is het niet 1 keer meer voor gekomen. Bij mij zitten beide stekkers rechtstreeks op de wandcontactdoos.

In principe is het slimmer om een aparte te hebben idd, kun je mooi voorkomen dat de bliksem inslaat etc.

Succes iig :)

JayGTeam (213177)

Pagina: 1