[adsl]Zyxel 650R-31 + Vigor2200E

Pagina: 1
Acties:

• bille
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 05-08 23:45

bille

Don't call me Buff

Topicstarter
bléh.. ok het volgende: Heb tijdje geleden demon aangevraagd, lijn is opgeleverd, modem netjes thuis bezorgd gekregen. So far so good.

• Hoe zit het geen ik in elkaar heb gezet:
Afbeeldingslocatie: http://www.almererulez.com/sander/netwerk.JPG

1) Zyxel Prestige 650R-31
Instellingen:
Bridge
VPI: 0
VCI: 35
Encapsulation protocol: RFC1483
LLC
LAN-ip: 192.168.1.1

2) Daytek Vigor 2200E
instellingen:
WAN-ip: Dynamic IP through DHCP
LAN-ip: 192.168.1.1
NAT enabled
DHCP server enabled
DHCP pool: >192.168.1.10

1 en 2 zijn met elkaar verbonden via een utp, van poort 1:LAN naar poort 2:WAN.

Hoe ik dacht dat het zat:
Het modem is ingesteld als Bridge, dus de NIC die verbonden is met het modem krijgt het IP van de DHCP van Demon. Daarom dacht ik dat de router (2) verbonden moest worden via de WAN poort.

Ik wil de router gebruiken als DHCP en firewall e.d. het modem hoeft dus alleen de verbinding te leggen met Demon. Het modem hoeft dus niet te DHCP'en e.d. dat kan mijn router ook en naar mijn id beter.

• Wat levert bovenstaande op:
Ik kan gewoon internetten zolang ik direct aangesloten ben op de LAN poort van het modem (1) met mijn pc. Ik krijg dan een IP van de DHCP van Demon. Het modem werkt dus voor zover. Heb ook al meerdere pc's direct aan het modem gehangen, krijg dan de mac-adres pagina te zien, ook dat werkt dus.

Wanneer ik de router(2) via de WAN poort verbind met de LAN poort van het modem zou ik verwachten dan de router een IP krijgt van Demon. Vervolgens gaat de router dan ip's uitdelen aan de pc's in het netwerk en dmv van NAT zouden de PC's dan via de router het internet op kunnen.

Helaas is dat echter niet het geval, de router krijgt geen IP van demon. Ondanks dat andere computers dat wel direct kregen. Mijn vraag is: waarom krijgt mijn router geen WAN-ip terwijl andere pc's aangesloten op dezelfde LAN poort in het modem dat wel krijgen?

Ultra Pilammo 6666Mhz AMD, 4251Mbit/s RAM, Gefors V6666 MegaTurbo, 43" TFS, Ultra 80Gig Firewire netwerkkaart en 5D geluid met 66 speakers in 5 dimensies

Verwijderd

Ik heb precies de zelfde config als jij, alleen dan een sitecom DC-202 router. Ik heb in de instellingen het MAC adres van mijn netwerkkaart gecloned en dus aan de router gegeven. Toen werkte meteen alles en alle pc's kregen een ip adres van de router ;)

Verwijderd

de ps's krijgen geen ip adres van je provider. Jij stelt je pc's in met een netwerk, en alles communiseerd met dat ene ip-adres wat je hebt gekregen

Verwijderd

Volgens mijn klopt er helemaal niks van je netwerk. Op de wan poort moet je verbinden met de zyxel modem. En de rest van de je lan op de switch. Kijk ff op www.draytek.nl Daar staat heel uitgebreid hoe je dat moet instellen en configuren.

/edit even iets veranderd

[ Voor 7% gewijzigd door Verwijderd op 26-12-2003 16:55 ]

Verwijderd

Verwijderd schreef op 26 december 2003 @ 16:48:
Volgens mijn klopt er helemaal niks van je netwerk. Op de wan poort moet je verbinden met de zyxel modem. En de eerst van de je lan op de switch. Kijk ff op www.draytek.nl Daar staat heel uitgebreid hoe je dat moet instellen en configuren.
Ik heb ook vanuit me modem (zyxel) hem met een utp kabel op de WAN poort van mijn router aangesloten, dus dat klopt wel hoor ;)

Verwijderd

1
sluit een pc aan, en zorg dat je daarmee internet hebt (even naar die mac-adres pagina gaan)

2
doe op die pc 'ipconfig /all' en bekijk het mac-adres

3
ga naar je router naar internet-acces setup, en dan naar static or dynamic ip

4
vink *specify a mac-adres aan en vul het mac-adres van de eerstgenoemde pc in.

5
de andere settings staan geloof ik meteen goed (broadband acces enable, enz enz)

6
ram op ok, en reboot je router

7
sluit je modem aan op je router, en *tadaa* het werkt :)

• bille

bille

Don't call me Buff

Topicstarter
hmjah gedaan en router krijgt nog steeds geen IP adres helaas... vind het zowiezo een beetje vaag, het zou hetzelfde moeten werken als bij Chello, muv het MAC adres.

Ultra Pilammo 6666Mhz AMD, 4251Mbit/s RAM, Gefors V6666 MegaTurbo, 43" TFS, Ultra 80Gig Firewire netwerkkaart en 5D geluid met 66 speakers in 5 dimensies

• Barracuda
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 05-05-2023
post eens je ipconfig /all settings

ik heb namelijk hetzelvde (alleen dan met een belkin router) en bij mij werkt het gewoon,

ik denk dat je default gateway verkeerd staat

gratis af te halen SUN ultra1 compleet

Verwijderd

Daarnaast zou ik ook als ik jou was even je router resetten (of heb je dat al gedaan) :9

• bille

bille

Don't call me Buff

Topicstarter
ik denk dat je default gateway verkeerd staat
als dat het probleem was dan zou mijn router wel een WAN-IP krijgen van de DHCP, hetgeen dus niet het geval is.. Het lampje van de WAN connectie op de router gaat wel branden, maar "Broadband Access" gaat niet aan op de router.. of te wel.. er is wel signaal op de UTP maar er is geen connectie gelegd.

I-net-----[(1)bridge-LANip:192.168.1.2]-------[(2)WAN-ip:krijgikniet-NAT/DHCP-LANip:192.168.1.1]----PC1

zo is et aangesloten nu. het LAN-ip van het modem(1) doet er toch eigelijk niet zoveel toe? Daarmee kom je ook verder niet in contact als je gewoon DHCP info krijgt. De default gateway voor PC1 moet het LAN-ip van de router zijn toch? De router op zijn beurt krijgt DHCP info van Demon (over de bridge heen) en de router die NAT tussen PC1 en het internet. Het modem staat in bridging mode, als ik me niet vergis stuurt die alleen maar door, voor de rest doet die niets, geen routing etc.

[edit] hmm et wordt nog wacker.. als ik een static ip invul dan werkt et dus wel... Heb het mac adres van router identiek gemaakt aan die van mijn pc, daarna ff ip info van pc opgeschreven.. bij WAN info een static ip toegewezen aan router, default gateway goed ingevuld.. en klaar.. pc kan nu meteen op internet.

Maarja, ik weet dat dit niet de juiste oplossing is, voor dns problemen e.d. willen nog wel eens voorkomen..

[ Voor 19% gewijzigd door bille op 26-12-2003 18:01 ]

• bille

bille

Don't call me Buff

Topicstarter
kickje.. iemand? welke instelling kan dat zijn? dat mijn pc wel een ip krijgt... als als ik conn van pc vervang door router.. met zelfde ip als mijn pc.. dan krijgt die geen ip :/

Verwijderd

Het is nog niet echt duidelijk voor mij hoe nou je opstelling is :?
Dus zo moet het: (even snel gemaakt met paint, ziet er niet uit >:) )
Van Zyxel op de WAN poort van je router aansluiten! 8)

Afbeeldingslocatie: http://www.flooren.demon.nl/1.JPG

• bille

bille

Don't call me Buff

Topicstarter
hmjah na velen uren van frustratie ben ik er eindelijk achter wat het probleem was... Het bleek dat de DDoS attack beveiliging (smurf, fraggle, IP flag e.d.) voorkwamen dat de router een IP kreeg.. even uitschakelen dus als je via een Draytek het Demon netwerk op wilt... Overgens weet ik helaas niet precies wélke optie het is, of misschien een combinatie van opties.

[ Voor 3% gewijzigd door bille op 08-01-2004 16:20 ]

Verwijderd

Lees de stappenplan/antwoord
op de toppic van : http://www.adslforum.nl/topic.asp?TOPIC_ID=6272

[ Voor 23% gewijzigd door Verwijderd op 09-01-2004 01:19 ]

Verwijderd

Mag ik vragen waarom je NAT enabled op het modem, terwijl de Vigor dit moet gaan doen? Bridge lijkt mij ok, maar dat NAT enabled lijkt me niet helemaal jofel :)

De Vigor moet gewoon het ip van Demon krijgen, hij kan nou niet routen. van 192.168.1.2/24 naar 192.168.1.10/24 gaat gewoon niet werken... Je moet altijd tussen 2 verschillende subnetten routen

[ Voor 39% gewijzigd door Verwijderd op 09-01-2004 07:46 ]

• bille

bille

Don't call me Buff

Topicstarter
NAT gebruikt ie naar ik weet alleen als ie in Routing mode staat en niet wanneer het modem als Bridge functioneert. In brigde mode gooit ie alles door naar de de Draytek en die voert de NAT uit naar tussen WAN en LAN.

Beetje stom van mij .. ik haal et wel uit ts.

overgens functioneert het nu allemaal wel! ik was alleen verbaasd dat mijn router geen IP kreeg, hetgeen dus bleek te liggen aan de DDoS beveiliging van de router...

[ Voor 36% gewijzigd door bille op 09-01-2004 15:44 ]

• AxiMaxi
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 27-05 15:33
Dus ik kun nu ook met een gerust hart Demon DSL Express aanvragen?
Wil ff zeker weten dat het werkt, met m'n Vigor 2200, natuurlijk :9

[Hier had mijn handtekening kunnen staan]

Verwijderd

AxiMaxi schreef op 09 januari 2004 @ 21:34:
Wil ff zeker weten dat het werkt, met m'n Vigor 2200, natuurlijk :9
Dat zal geen probleem zijn, in de I&T loopt echter een draadje waar wat mensen lopen te zeuren op Demon omdat de snelheden opeens lager zouden zijn?

Ik wil ook Demon gaan aanvragen en UPC = :w

• AxiMaxi
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 27-05 15:33
Verwijderd schreef op 09 januari 2004 @ 22:20:
[...] in de I&T loopt echter een draadje waar wat mensen lopen te zeuren op Demon omdat de snelheden opeens lager zouden zijn?
Zou dat niet komen door de herziene planning van de upgrades?
Ik wil ook Demon gaan aanvragen en UPC = :w
Dat is precies wat ik ook van plan ben :)
Scheelt zo 11 euro/mnd en dat kleine beetje verschil in download snelheid zal ik niet merken. Daar staat overigens een hogere upload tegenover en meer leuks.

Dit frontpage nieuws klopt toch aardig...

[Hier had mijn handtekening kunnen staan]

• marrekau117
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 21:57
ik zie hier 2 x lan ip 192.168.1.1 is dit niet vragen om problemen :? maak het adres van je router is 192.168.0.1 en de dhcp reeks ook zie voor de rest hier boven het verhaal over subnetten maar dit is de oplossing in een makkelijker pakket :+

Verwijderd

marrekau117 schreef op 09 januari 2004 @ 23:19:
ik zie hier 2 x lan ip 192.168.1.1 is dit niet vragen om problemen :? maak het adres van je router is 192.168.0.1 en de dhcp reeks ook zie voor de rest hier boven het verhaal over subnetten maar dit is de oplossing in een makkelijker pakket :+
lees mijn post :z ;)

• marrekau117
Ik verwijs toch naar jou post 8)7 ik denk dat alleen niet iedereen het verhaal van de subnetten snapt dus zeg ik het even duidelijk wat ie moet doen ;)

Verwijderd

marrekau117 schreef op 09 januari 2004 @ 23:29:
[...]

Ik verwijs toch naar jou post 8)7 ik denk dat alleen niet iedereen het verhaal van de subnetten snapt dus zeg ik het even duidelijk wat ie moet doen ;)
ow O-) oepsie :P

Ach ja het is geen beginnersweb hier he ;)

Het kan wel maar dan moet je flink moeilijk gaan doen met subnetmaskers enz enz...
AxiMaxi schreef op 09 januari 2004 @ 23:03:
[...]
Zou dat niet komen door de herziene planning van de upgrades?

[...]
Dat is precies wat ik ook van plan ben :)
Scheelt zo 11 euro/mnd en dat kleine beetje verschil in download snelheid zal ik niet merken. Daar staat overigens een hogere upload tegenover en meer leuks.

Dit frontpage nieuws klopt toch aardig...
Als het voor die 50 euro écht goed was geweest dan maakt mij die paar euro niet zoveel uit, pa betaalt ;) . Maar ookal zou hij dat niet doen, voor een paar euro extra is het mij ook prima. Als het maar goed werkt en er goede support op zit, dus niet als in:

neo belt het gouwe ouwe 0800-nummer van Chello.
Jullie hebben een storing in die en die router
- Branden de lampjes op uw modem?

[ Voor 55% gewijzigd door Verwijderd op 09-01-2004 23:53 ]

• marrekau117
Verwijderd schreef op 09 januari 2004 @ 23:40:
[...]

Ach ja het is geen beginnersweb hier he ;)
Ben ik ook volledig met je eens maar het blijft stof die je wel even door moet hebben ;) en het staat ook niet in de F.A.Q. dus vandaar

[ Voor 9% gewijzigd door marrekau117 op 10-01-2004 00:18 ]

Verwijderd

marrekau117 schreef op 10 januari 2004 @ 00:17:
[...]

Ben ik ook volledig met je eens maar het blijft stof die je wel even door moet hebben ;) en het staat ook niet in de F.A.Q. dus vandaar
*kuch*

;) :Y)

• marrekau117
Half punt voor jou :+
Er staat prachtig uitgelegd hoe het routen in elkaar zit maar niet hoe het subnetten in elkaar zit dus zeg maar wat 192.168.1.1/24 betekent :P
hier staat het wel

Verwijderd

marrekau117 schreef op 10 januari 2004 @ 00:29:
[...]

Half punt voor jou :+
Er staat prachtig uitgelegd hoe het routen in elkaar zit maar niet hoe het subnetten in elkaar zit dus zeg maar wat 192.168.1.1/24 betekent :P
hier staat het wel
Half punt voor jou :+ ;)

Nog wat aanvullende literatuur voor de TS:
http://www.howtosubnet.com/

Ik vond deze vrij duidelijk ook... Even in het kort, de /24 komt neer op 255.255.255.0 als subnetmask :)

• bille

bille

Don't call me Buff

Topicstarter
Wil ff zeker weten dat het werkt, met m'n Vigor 2200, natuurlijk
Ligt er een beetje aan voor welk abbo je gaat. Ik heb de 8/1 versie, maar wat blijkt: de 2200E kan geen volledige 8MBit NAT'en van WAN naar LAN. Daar is de cpu te zwak voor. lees hierover meer in het Draytek topic:
bille in "Het grote draytek router problemen topic"

Je kan dus rustig Demon DSL aanvragen, maar houdt er rekening mee dat je geen 800KB/s door deze router kan pompen (ondanks de 10MBit WAN specs e.d.)

Pagina: 1