Toon posts:

[HDD] MBR fouten en bad disk meldingen

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Ik heb hier een 3 jaar oude (net uit de garantie dus) Quantum Fireball LCT 15GB hardeschijf.
Na 2 jaar als slave te hebben gefunctioneerd, werd deze plots regelmatig de verstoorder van het opstartproces, waarna ik heb besloten alle data die erop tond over te pompen naar mijn master schijf van 20GB, die nu behoorlijk vol is. Maar dat terzijde: de Quantum deed na een format nog normaal totdat op Kerstavond ineens de schijf werd losgegooid uit de config, windows een nieuwe schijf vond die DuanDum =ofball heette en een onbekende schijfgrootte gaf. Opnieuw formatteren gaat goed, totdat aan het einde alle sysinfo geschreven moet worden een een MBR fout gegeven wordt.

Onderzoek in Partition Magic leert me dat het programma de schijf het label BAD meegeeft, m.a.w. niet goed dus. Via partitionmagic kan ik vanalles proberen, opnieuw instellen/formatteren/etc.. lukt niet.
Aangezien de MBR blijkbaar aangetast is, vraag ik me af of ik de schijf nog kan redden. Het zou zonde zijn als ik hem richting de container moet verhuizen, daar ik de schijf in een ander pc wilde gaan inbouwen.

De search heeft me een en ander duidelijk gemaakt over MBR, low level format en stukke HD's. Tot nog toe lijkt een LLF het enige probeerbare, maar voordat ik daar 5 uur mee bezig ga zijn wil ik graag weten of dat zin zou kunnen hebben.

Mijn vraag is dus:

Is er een mogelijkheid het Master Boot Record opnieuw te schrijven, zodat de schijf weer gebruikt kan worden?

• Ranzy
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 16-10-2023

Ranzy

Live 'till You Die

fdisk /mbr dacht ik. In dos dan wel te verstaan.

• Blauw
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 08-03 20:50

Blauw

De Schreeuw

In dos booten en dit typen: fdisk /mbr

Uit mn hoofd ;)

Verwijderd

ja, dit klopt ja. Maar het kan dan ook het einde van de schijf betekenen als het fout gaat. dus weet waar aan je begint

• Ranzy
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 16-10-2023

Ranzy

Live 'till You Die

Schijf is blijkbaar toch al brak, dus waarom zou hij het niet proberen?

• TERW_DAN
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

TERW_DAN

Met een hamer past alles.

Verwijderd schreef op 26 december 2003 @ 16:44:
ja, dit klopt ja. Maar het kan dan ook het einde van de schijf betekenen als het fout gaat. dus weet waar aan je begint
Dit is echt onzin wat je nu zegt.
De MBR kun je gewoon opnieuw schrijven zonder dat je je schijf er mee verknald (het enige dat fout kan gaan is dat je OS wat evt op die schijf staat niet meer wil werken (maar dat is echt einde van de schijf niet hoor).

Verwijderd

Topicstarter
Er staat geen OS op, alles wat er op stond heb ik, welgeteld, 5 minuten eerder juist overgezet op een andere schijf. Ik ben er dus blijkbaar erg op tijd bijgeweest...

Maar bij fdisk /mbr, als ik niet op de bewuste schijf kan komen (nu D:) kan ik dat dan wel nog kiezen?

-update-

Disk weer aangesloten, wordt goed herkend ( :? ).
PartitionMagic geeft gelijk aan dat er iets niet goed is, reparatiepoging toegestaan en PM fixt het, iets wat eerder dus _niet_ lukte.
Na schijfcontrole worden geen fouten gevonden, geen bad sectors aanwezig etc...
Het lijkt erop dat het probleem alweer verholpen is, echter vaag waar het nou precies aan lag... (Misschien schrikt zo schijf ervan als je met GoT aan de slag gaat :) )

Fdisk zou overigens weinig uithalen: ik draai win2000 en die ondersteunt dat niet.

[ Voor 50% gewijzigd door Verwijderd op 26-12-2003 17:11 . Reden: updates ]

• TERW_DAN
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

TERW_DAN

Met een hamer past alles.

Verwijderd schreef op 26 december 2003 @ 16:52:
Er staat geen OS op, alles wat er op stond heb ik, welgeteld, 5 minuten eerder juist overgezet op een andere schijf. Ik ben er dus blijkbaar erg op tijd bijgeweest...

Maar bij fdisk /mbr, als ik niet op de bewuste schijf kan komen (nu D:) kan ik dat dan wel nog kiezen?

-update-

Disk weer aangesloten, wordt goed herkend ( :? ).
PartitionMagic geeft gelijk aan dat er iets niet goed is, reparatiepoging toegestaan en PM fixt het, iets wat eerder dus _niet_ lukte.
Na schijfcontrole worden geen fouten gevonden, geen bad sectors aanwezig etc...
Het lijkt erop dat het probleem alweer verholpen is, echter vaag waar het nou precies aan lag... (Misschien schrikt zo schijf ervan als je met GoT aan de slag gaat :) )

Fdisk zou overigens weinig uithalen: ik draai win2000 en die ondersteunt dat niet.
je kunt toch gewoon fdisk gebruiken om te partitioneren. maakt weinig uit dat je win2k draait.
Pagina: 1