Toon posts:

[Cobalt] Index.html readonly maken

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Misschien is de titel beetje verkeerd, wist niks beters, sorry ....

Ik heb een cobalt raq4 webserver waarop ik enkele websites host.
Nu wil ik graag subdomeintjes gratis gaan aanbieden echter ik wil daarop een verplichte banner als tegen prestaties op deze subdomeinen.

Geen banner zoals bv bovenaan deze pagina maar zoals vroeger "freehosting" had.
Dan kreeg je bovenaan een horizontaal balkje van een paar mm met daarin de reclame tekst of logotje. Nu dat maken van deze balk is geen enkel probleem, dat is ook niet de vraag.

Het probleem is om die banner te laten staan, want de gebruiker kan gewoon de gemodificeerde index.html wijzigen/deleten zodat de banner weg is.
Ook al zet ik de rechten van de betreffende file op root dan nog kan de user de file verwijderen.
Het schijnt dat alles wat in de map zit van de gebruiker dat de gebruiker deze kan wijzigen cq deleten, ondanks de rechten van de file zelf.
De map andere rechten geven heeft als effect dat de gebruiker zelf niks meer kan uploaden, dus onbruikbaar.

De vraag is nu:
Hoe kan ik het zo maken dat de gebruiker die balk NIET meer kan deleten.
Ik wil dit eigenlijk zonder dat de apache instellingen gewijzigd worden, want die moet niet op alle gehoste websites, alleen op subdomeinen, niet op de hoofd domeinen.

• scan
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 26-10-2025
Volgens mij hoor dit in NOS thuis.

Heb je al wat geprobeerd met cmod en chown ??

Een pc is net een brommer. je kan hem wel opvoeren maar het blijft nog steeds een brommer

Verwijderd

Topicstarter
yep beide geprobeert

• alt-92
  • Registratie: Maart 2000
  • Niet online

alt-92

ye olde farte

De manier waarop lycos enzo dat doen is door een bannerscript te laten pushen (als footer/header) tijdens het parsen van de files.
m.a.w. de webserver plakt er een stuk code bij waar de banner / popup instaat.

[ Voor 24% gewijzigd door alt-92 op 26-12-2003 17:28 ]

ik heb een 864 GB floppydrive! - certified prutser - the social skills of a thermonuclear device

Verwijderd

Ik geef hem inderdaad even een schop naar Non-Windows Operating Systems ;) Daar past het toch wat beter..

PNS > NOS it is :)

• blaataaps
  • Registratie: Juli 2001
  • Niet online
Wat heb je precies geprobeerd dan? chown en chmod, en zeker in combinatie, kunnen nogal wat instellen. Afhankelijk van de overige setup van je systeem kun je het met chmod/chown kun je namelijk zoiets wel bereiken. Je zou de file eventueel ook immutable kunnen maken.

[ Voor 8% gewijzigd door blaataaps op 26-12-2003 17:46 ]

• alt-92
  • Registratie: Maart 2000
  • Niet online

alt-92

ye olde farte

Blaataaps: chmod en chown kan je wel gebruiken, maar de sausalito scripts op een RAQ met CobaltOS zetten óf zelf tijdens de nachtelijke checks de boel weer terug, óf de desbetreffende site krijgt problemen qua correcte werking.

Ik zou het iig niet op die manier doen.

ik heb een 864 GB floppydrive! - certified prutser - the social skills of a thermonuclear device

• DiedX
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 22-02 14:25
chattr +i ?

DiedX supports the Roland™, Sound Blaster™ and Ad Lib™ sound cards

• _JGC_
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 19:13
Maak dat ding root owned (of een andere user die niet gebruikt wordt door de webserver daemon zelf, of de gebruikers van de webserver), maak em 644 en zet het sticky bit op de directory waar ie in staat. Durf te wedden dat niemand ooit nog dat ding kan aanpassen of verwijderen.

Verwijderd

Topicstarter
Dat werkt dus niet...

Ik heb de index dus al aan de user root gekoppeld maar dan kan de gebruiker nog de file deleten.
Alles wat in de map staat wat van de user is kan door de user verwijderd worden, ook al staan de rechten van de file op de user root.

• _JGC_
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 19:13
Verwijderd schreef op 27 december 2003 @ 03:19:
Dat werkt dus niet...

Ik heb de index dus al aan de user root gekoppeld maar dan kan de gebruiker nog de file deleten.
Alles wat in de map staat wat van de user is kan door de user verwijderd worden, ook al staan de rechten van de file op de user root.
Lees je nou over de sticky bit heen? chmod +t /directory/naar/html/files
Pagina: 1