Toon posts:

XP Home Harde schijf delen werkt niet

Pagina: 1
Acties:
  • 78 views sinds 30-01-2008

Verwijderd

Topicstarter
Ik probeer mijn harde schijf te delen (PC, XP Home), zodat mijn laptop (tevens XP Home) deze kan bereiken. Volgens mij staan alle opties goed nu, helaas blijft de melding verschijnen dat de toegang geweigerd wordt als ik via "Mijn Netwerklocaties" > "Zoeken naar computers in werkgroepen" > "werkgroep" > "PC" mijn PC probeer te benaderen. Ik kan dus überhaupt niet op de PC komen c.q. printen. Alleen zien dat de PC in het netwerk hangt.

Hebben jullie enig idee waar het aan kan liggen verder nog? Bestands- en printerdeling staat aan, "Iedereen" heeft lees- en schrijfrechten, harde schijf is gedeeld, etc.

Ik heb gezocht op het forum of ik hier nog meer info over kon vinden, maar dat mocht helaas niet baten. De PC kan overigens wel de laptop benaderen zonder problemen.

Alvast bedankt.

Verwijderd

Ehm zijn beidde machines geformatteerd op ntsf of fat32 want als die allebei anders zijn dan kan het problemen geven

• The Evil Brain
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 01-01 10:54
kun je wel pingen over en weer? zelfde werkgroep?

en ntfs/fat mag geen problemen geven hoor, anders zou je ook nooit tussen W98 en WXP kunnen netwerken.

• IJnte
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 15:14
Heb je wel "Thuisnetwerk of een klein bedrijfsnetwerk installeren" gebruikt bij het instellen van je netwerk. Bij mij deed ie et eerst ook niet, maar na dit gebruikt te hebben werkte alles vlekkeloos... Kijk ook even of je werkgroep en je rechten mbt administrator wel goed staan

Exploring the world by bicycle! cyclingsilk.wordpress.com

Verwijderd

Voor zover mij geleerd is kan ntsf wel in fat32 kijken maar andersom niet
Maar dat is mij ook maar verteld :P

• The Evil Brain
nou ja, bij mij kon ik met mijn Win 98 pc (fat 32 dus) gewoon ij mijn ntfs-schijven op de Win XP pc :)

Verwijderd

Topicstarter
Verwijderd schreef op 26 december 2003 @ 18:08:
Ehm zijn beidde machines geformatteerd op ntsf of fat32 want als die allebei anders zijn dan kan het problemen geven
De schijven op beide machines staan op NTFS, dus dat is het probleem in iedergeval niet.
The Evil Brain schreef op 26 december 2003 @ 18:19:
kun je wel pingen over en weer? zelfde werkgroep?

en ntfs/fat mag geen problemen geven hoor, anders zou je ook nooit tussen W98 en WXP kunnen netwerken.
Pingen over en weer levert geen problemen op. Verder maakt het voor Windows XP niet uit of de PC's in dezelfde werkgroep staan, aangezien je ook alle werkgroepen kunt zien. Ik kan de PC (waar ik niet op kom) ook gewoon zien in de werkgroep, alleen als ik 'm aanklik geeft 'ie de melding "Toegang geweigerd".
IJnte schreef op 26 december 2003 @ 18:25:
Heb je wel "Thuisnetwerk of een klein bedrijfsnetwerk installeren" gebruikt bij het instellen van je netwerk. Bij mij deed ie et eerst ook niet, maar na dit gebruikt te hebben werkte alles vlekkeloos... Kijk ook even of je werkgroep en je rechten mbt administrator wel goed staan
Alle rechten staan goed volgens mij, heb ik bekeken via veilige modus (aangezien je in XP home anders niet het geavanceerde scherm tevoorschijn kunt toveren). Verder heb ik ook de wizard gebruikt die je aangeeft, maar ook dit mag niet baten.

Verwijderd

Topicstarter
The Evil Brain schreef op 26 december 2003 @ 18:30:
nou ja, bij mij kon ik met mijn Win 98 pc (fat 32 dus) gewoon ij mijn ntfs-schijven op de Win XP pc :)
Windows 98 kan alleen de andere PC (XP) zien als ze in dezelfde werkgroep zitten. Andersom hoeft dit niet het geval te zijn

• The Evil Brain
okee, maar wat heeft dat met ntfs te maken :? -> maar goed, dat was je probleem dus niet :)

Verwijderd

Topicstarter
De twee (PC en laptop) staan overigens in verbinding met elkaar d.m.v. een router die tevens het internet deelt. Kan het zo zijn dat hier mogelijk een instelling verkeerd staat? Zo ja, waar moet ik op letten? Het is een Edimax Broadband Router. Het lijkt me niet dat het aan de router ligt, aangezien beide machines het internet op kunnen en elkaar ook kunnen zien op het netwerk, alleen kan de laptop geen toegang krijgen op de pc (en andersom wel). ;(

• Rone
  • Registratie: April 2002
  • Niet online

Rone

Moderator Tweaking
Nu weten we nog niet of de PC's daadwerkelijk in dezelfde werkgroep staan :)
Maar goed...

1) Stop beide PC's in dezelfde werkgroep (als dat nog niet het geval was).
2) Check de IP adressen van beide PC's.
3) Onthoud de Computernaam van de PC die de harde schijf deelt.
4) Onthoud de naam van de harde schijf die je gedeeld hebt (deze naam geef je zelf op als je hem deelt).
4) Ga achter de laptop zitten en klik op Start->Uitvoeren.
5) Typ daar: "\\<computernaam>\<harde schijf naam>" (zonder de aanhalingstekens).
6) Als dit niet werkt, sluit de PC's dan eens direct op elkaar aan; zonder de router ertussen dus. (hier heb je wel een crossed UTP-kabel voor nodig, ipv een patch-kabel die op je router aangesloten zit).

Hmm, misschien kun je optie 6 beter eerst doen, dan weet je namelijk meteen of het aan de router ligt...

Anyway, succes.

[ Voor 45% gewijzigd door Rone op 27-12-2003 00:15 ]

PC1: 9800X3D + RX 9070 XT
PC2: 5800X3D + RTX 3080

• Korakal
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 12:23

Korakal

Up up up!

Check je firewall eens, of beter: zet 'm uit op de pc die inkoemende verbindingen moet accepteren. Dat wil nog wel eens een ongewild vennijnig puntje zijn.

• Mister I
  • Registratie: Juni 2003
  • Niet online

Mister I

-=EV6=-

Laat op allebij de pc's eens de lanverbinding herstellen. Dat werkt bij mij altijd.

• The Evil Brain
Verwijderd schreef op 26 december 2003 @ 23:52:
De twee (PC en laptop) staan overigens in verbinding met elkaar d.m.v. een router die tevens het internet deelt. Kan het zo zijn dat hier mogelijk een instelling verkeerd staat? Zo ja, waar moet ik op letten? Het is een Edimax Broadband Router. Het lijkt me niet dat het aan de router ligt, aangezien beide machines het internet op kunnen en elkaar ook kunnen zien op het netwerk, alleen kan de laptop geen toegang krijgen op de pc (en andersom wel). ;(
staat DHCP aan? en zo ja, check dan ff of je toch niet manueel de IP-adressen hebt opgegeven aan de pc's.

En wat je ook nog kunt proberen is kijken of alle instellingen (maar dan bedoel ik ook echt alle) gelijk zijn op laptop en pc. Dus eigenschappen van lanverbinding openen op beiden en checken of alle vinkjes op dezelfde plaatsen staan enzo.

Verwijderd

Topicstarter
Mister I schreef op 27 december 2003 @ 10:17:
Laat op allebij de pc's eens de lanverbinding herstellen. Dat werkt bij mij altijd.
Netwerkverbinding herstellen did the trick, thanks _/-\o_ :>
deze kan dus dicht :)

Verwijderd

erg oud topic, maar dan hoef ik tenminste niet uit te leggen waar het over gaat :P
Hoe kan je je 'netwerkverbinding herstellen' op Xp Home?
Tnx voor antwoorden!

• yamahabest
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 01-04 13:45
internet-icoontje rechtsonderin --> rechtermuisknop --> status --> tab support --> repair/herstellen

Verwijderd

Dat heeft niets maar dan ook niets te maken met dit topic. Dus kick zo'n antiek topic ook gewoon niet.
Pagina: 1

Dit topic is gesloten.