Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

[project stille pc] Hoe optimale airflow?

Pagina: 1
Acties:
  • 106 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

• bigfoot1942
  • Registratie: Juni 2003
  • Niet online
De specs van mijn pctje: een athlon xp 2500+ @ 3200+
een ati radeon 9600 pro 256MB met 400/200 MHz clock.
een noname 350 watt voeding
een 120GB HDD (lekker stil ding)
een oude brander.

De huidige situatie is zo: Afbeeldingslocatie: http://home.tiscali.nl/eelkehagen/huidigeopstelling.GIF

fan 1 en 2 draaien allebei op 5 volt. fan 3 is een zalman 6000 cu en draait op het laagste toerental. ( is op de standaard manier aangebracht in mijn case)
fan 4 is gewoon de standaard fan van mijn videokaart.
Ik heb al geluidsisolatie aangebracht in de case, dit scheelde wel een beetje. MBV elastiek heb ik mijn hardeschijf wat gedempt.
Ik vind echter mijn PC nog te lawaaiig en te warm. Hij staat 24/7 aan en is altijd gestressed, met temperaturen van 60-66 graden. De northbridge wordt 30 graden, de HDD wordt 41 graden. De videokaart weet ik niet.

Om de pc stiller en minder lawaaiig te krijgen had ik het volgende idee:
1. eerst dat mislukte rooster aan de achterkant van mijn pc eruit dremelen en er een fatsoenlijke fanguard in hangen.

Verder wou ik:
Afbeeldingslocatie: http://home.tiscali.nl/eelkehagen/idee.GIF
En dan dus voor fan 1, 2, 4 en 5 mooie 80mm papst fans gebruiken,
voor fan 3 een mooie grote 120mm papst fan, die ik in mijn zijpaneel hang, zodat de proc lekkere frisse buitenlucht krijgt.
Mijn videokaart wil ik dan koeler en beter overclockbaar maken door er een ZM80C-HP op te zetten, en er een 80 mm papst fan boven te kangen, die net zoals fan 3 in het zijpaneel gemoteerd wordt en zo lekker frisse lucht op mijn vga kaart blaast.

Ik ga niet voor waterkoeling, het schrikt mij af, dat een pomp kan falen of evt zelfs perongeluk uitgezet kan worden los van de pc. Een fan kan ook falen, maar zal bij een pc met goede airflow en een mooie zalman 6000 cu niet tot een gebakken cpu leiden. Bovendien heb ik al geinvesteerd in een zalman 6000 cu en zou ik het zonde vinden die niet te gebruiken. En goede waterkoeling wordt een beetje lastig met mijn voeding. (mijn voeding wil ook gekoeld worden nl) en een hybride oplossing zie ik ook niet zitten.

nu vroeg ik mij af:

1)Is het verstandig fan 3 en 5 in het zijpaneel te monteren?
2)Geeft een papst 120mm nu werkelijk zoveel meer koeling en minder lawaai dan de 92mm zalman koeler? Is dit financieel verantwoord? Ik ga dus wel weer uit van de laagste toerentallen.
3)Is het het verstandigst om fan 1, 2, 4 en 6 op uittake te zatten en fan 3 en 5 op intake?
4)Kan ik alle fans dan op 5 volt laten draaien?
5)heeft fan 6 uberhaupt nut?
6)Zijn er misschien betere (goedkopere/stillere/beter koelende) oplossingen voor mijn pc'tje?
7)heeft iemand nog goede ideen waar ik niet aan gedacht heb?

• Jack
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 23-11 11:35

Jack

MHz Matters

heb je al wel eens de FAQ gelezen, wat betreft airflow e.d. ?

[Specs]

Verwijderd

antwoord op vraag 1: nee, want als je daar fans maakt dan is er geen goeie airflow in je kast, de luchgt moet een knat op gaan. Wat je wel kan doen is een airduct naar je cpu maken, dit verstoord je airflow niet zo. succes!

• randje
  • Registratie: Juli 2000
  • Niet online

randje

LOiK

als je een stille pc wilt, moet je in je hoofd houden: zo min mogelijk bewegende dingen (oa. fans). In mijn vorige pc had ik gewoon 3 casefans die uitstonden (2 achter, 1 voor) als ik ze aandeed, scheelde dat maar 3 graden. Nou keuze was makkelijk. (en de plaatsing van de fan was perfect, ook roosters eruit enzo).
dus sowieso zo min mogelijk fans joh.

Verwijderd

Ik zou fan 6 weglaten en fan 4 op intake zetten, want warme lucht stijgt op dus blaas je alleen maar koude lucht naar buiten.

Staat trouwens ook in de FAQ, net zoals Jack al zegt... :)

Verwijderd

mijn mening: hou het simpel: fan 1 outtake, fan 2 weg (dicht) fan 3 weg (alleen die fan van je zalman cooler op je proc), fan 4 intake, fan 5 videokaart cooler vervangen door zalman cooler oid.

geluidsisolatie erin houden, misscien hier en daar wat rubbere bandjes tussen je schroeven en idd wel die pokkeroosters eruit en er fanguard opzetten. Misschien is het idd een optie om fan 1 te vervangen voor een ietswat grotere fan (meer luchtverplaatsing)

[ Voor 22% gewijzigd door Verwijderd op 26-12-2003 14:50 ]

• bigfoot1942
  • Niet online
Verwijderd schreef op 26 december 2003 @ 14:36:
antwoord op vraag 1: nee, want als je daar fans maakt dan is er geen goeie airflow in je kast, de luchgt moet een knat op gaan. Wat je wel kan doen is een airduct naar je cpu maken, dit verstoord je airflow niet zo. succes!
ja, maar alle processorcoolers blazen recht op de processor. Dus daar gaat de lucht ook niet een bepaalde kant op.
maar ik heb de faq ff doorgelezen en begrepen dat fan 4 ieg niet als outtake moet dienen maar als intake.
En die airducts, hoe kan ik die het beste gebruiken? Zorgen dat fan 2 de (warme) lucht bij de processor wegzuigt?

Verwijderd

Volgens mij bedoeld hij dat als je fan3 nu laat blazen, je de stroom van fan4 verstoord, die wordt namelijk weggeblazen, waardoor het niet langs de onderdelen gaat waar het nodig is.

Verwijderd

bigfoot1942 schreef op 26 december 2003 @ 14:48:
[...]

ja, maar alle processorcoolers blazen recht op de processor. Dus daar gaat de lucht ook niet een bepaalde kant op.
maar ik heb de faq ff doorgelezen en begrepen dat fan 4 ieg niet als outtake moet dienen maar als intake.
En die airducts, hoe kan ik die het beste gebruiken? Zorgen dat fan 2 de (warme) lucht bij de processor wegzuigt?
als jij een fan haaks op de airflow zet verstoord dat het dus echt wel, en ik zou een airduct vanaf de zijkant naar de cooling op de processor doen. Doe voor de airduct geen fan erbij, want dit maakt aleen maar herrie en je hebt er niks aan.

• djlinsen
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 26-11 13:16

djlinsen

Well suffer my pretty warriors

Een beetje bewegende lucht rond een warm element is vaak al voldoende om deze goed te koelen. dus zorg er voor dat je gericht gaat koelen, denk aan de processor / GPU, chipset en HDD. Een zo optimaal mogelijke airflow (in de case) is natuurlijk goed en moet je in je acherhoofd houden, maar moet zeker geen doel opzich gaan worden. Het doel blijft om de warme componenten te koelen, de airflow (in de case) zorgt alleen voor een snelle afvoer van warm lucht de kast uit.

Bij mijn servertje is het in de kast 3 graden warmer dan kamertemperatuur (fully stressed) daar is het belang van een goede airflow (in de case) echt belachelijk klein. Bij mijn 'work station' is de kast 15 tot 20 graden warmer dan kamertemperatuur, daar kan een goede airflow (in de case) dus wonderen verrichten.

Aangezien je een stille pc wilt bouwen zul je qua koeling altijd consessies moeten doen. Stel een doel vast zeg cpu temp van 50 graden stressed en werk daar naartoe door eerst de passieve koeling op orde te brengen, en als je daar je doel niet mee bereikt actief te gaan koelen met kleine stapje te gelijk. Ieder stapje brengt namelijk extra geluid met zich mee.

edit: hmm net niet helemaal goed gelezen, je hebt je cpu al flink overgeklokt zie ik, dus helemaal pasief beginnen met koelen lijkt me niet verstandig. maar de algemene strekking van m'n verhaaltje blijft nog wel kloppen denk ik. stel je zelf een doel qua temperatuur en werk daar naar toe, is mischien wel de zelfde manieer waarop je je cpu hebt overgeklokt en tot die 3200+ bent gekomen.

[ Voor 23% gewijzigd door djlinsen op 26-12-2003 19:20 . Reden: hmm, hier en daar war taal ]

Are you following me, Are you following me?

Verwijderd

Verwijderd schreef op 26 december 2003 @ 17:55:
[...]

als jij een fan haaks op de airflow zet verstoord dat het dus echt wel, en ik zou een airduct vanaf de zijkant naar de cooling op de processor doen. Doe voor de airduct geen fan erbij, want dit maakt aleen maar herrie en je hebt er niks aan.
een fan die er haaks op blaast zal idd wel wat verstoren, maar er zitten wel meer dingen in je case die de airflow flink verstoren. Denk bijvoorbeeld aan je videokaart, die houdt de lucht die vooraan je case in wordt geblazen wel aan de onderkant, zonder dat deze goed omhoog kan komen om langs je cpu koeler, chipset, ram etc. te blazen. Je ram staat trouwens ook altijd lekkers haaks op de airflow, dit zal ook niet egt positief werken voor de airflow :)

Verwijderd

Verwijderd schreef op 27 december 2003 @ 13:02:
[...]

een fan die er haaks op blaast zal idd wel wat verstoren, maar er zitten wel meer dingen in je case die de airflow flink verstoren. Denk bijvoorbeeld aan je videokaart, die houdt de lucht die vooraan je case in wordt geblazen wel aan de onderkant, zonder dat deze goed omhoog kan komen om langs je cpu koeler, chipset, ram etc. te blazen. Je ram staat trouwens ook altijd lekkers haaks op de airflow, dit zal ook niet egt positief werken voor de airflow :)
omdat de airflow niet helemaal goed is hoef je hem toch niet aleen maar slechter te maken? Ik zoud de airflow zo goed mogelijk maken als je een coole pc wil... En van dag ram.... wat is er erg dat dat er haaks opstaat? dan koelt het aleen maar beter af.:p

• bigfoot1942
  • Niet online
djlinsen schreef op 26 december 2003 @ 19:07:
*knip

Aangezien je een stille pc wilt bouwen zul je qua koeling altijd consessies moeten doen. Stel een doel vast zeg cpu temp van 50 graden stressed en werk daar naartoe door eerst de passieve koeling op orde te brengen, en als je daar je doel niet mee bereikt actief te gaan koelen met kleine stapje te gelijk. Ieder stapje brengt namelijk extra geluid met zich mee.

edit: hmm net niet helemaal goed gelezen, je hebt je cpu al flink overgeklokt zie ik, dus helemaal pasief beginnen met koelen lijkt me niet verstandig. maar de algemene strekking van m'n verhaaltje blijft nog wel kloppen denk ik. stel je zelf een doel qua temperatuur en werk daar naar toe, is mischien wel de zelfde manieer waarop je je cpu hebt overgeklokt en tot die 3200+ bent gekomen.
me passieve koeling van de processor lijkt me ieg op orde... zalman 6000A-Cu _/-\o_
En ik vind eigenlijk helemaal niet dat ik mijn pc zo fors heb overgeklokt... maar 366 mhzjes xtra... waarschijnlijk wel reden dat mijn proc zo warm is, nu je het zegt.
En die heb ik met "the wire trick" bereikt, dat ging dus niet echt in stapjes :+

• nuclear waste
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 14-06-2023

nuclear waste

<onzin>

ik zou gewoon noname 120 mm fans (op laag toerental natuurlijk) gebruiken die dwars door je case blazen (beetje zoals apple G5)

[ Voor 18% gewijzigd door nuclear waste op 27-12-2003 15:13 ]

</onzin>

• Shuriken
  • Registratie: November 1999
  • Laatst online: 22-11 17:32

Shuriken

Life is all about priorities

Imho werkt een onderdruk nog altijd het beste.

Ik heb een zeer stille pc. Mijn kast lijkt een beetje op jouw huidige situatie.

Echter ik heb in mijn voeding een traag draaiende 120 mm fan zitten. Daarnaast zit er in de achterkant een traag draaiende 90 mm fan.

Zodoende hoef ik geen intake fan te gebruiken waardoor je voorkomt dat er een geluidsbron dicht bij het intake rooster zit.

Verder is het natuurlijk zaak dat je kleine ventilatoren zoals van die 40 mm dingen op een videokaart snel vervangt door een stillere constructie.

Mijn kast komt hoog zomer niet over de 40 graden heen. En is nu zo rond de 30. CPU is 40 graden. In de zomer uiteraard wat hoger.

I rather have a bottle in front of me, then a frontal lobotomie

• bigfoot1942
  • Niet online
@Shuriken
Dan heb jij een grote voeding, de huidige 80mm fan past maar net.
En of ik achterin een 90mm fan zou kunnen krijgen... misschien, maar zal wel millimeterwerk worden.
Die 40mm videokaart fan heb ik _nog_ geen last van.
En die 40 graden, is dat wel stressed?

@nuclear waste
is een idee, ik zal eens gaan kijken hoe je dat precies bedoelt, ff plaatjes gaan zoeken.

• Shuriken
  • Registratie: November 1999
  • Laatst online: 22-11 17:32

Shuriken

Life is all about priorities

Nee die voeding is een ander model. Die 120 mm zit aan de onderkant ipv aan de achterkant.

Er zijn inmiddels een aantal fabrikanten die dergelijke voeding in hun assortiment hebben.

I rather have a bottle in front of me, then a frontal lobotomie

Pagina: 1