[inDesign] Grafieken importeren zonder kwaliteitsverlies

Pagina: 1
Acties:
  • 1.244 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 73692

Topicstarter
Een vraagje, ik ben bezig met een verslag in inDesign(2.0) om te maken. en in dit verslag staan ook een aantal staafdiagrammen, nou wil ik deze dus importeren in inDesign, eerst geprobeert vanuit een word bestand, maar als ik dat doe dan gaat de kwaliteit verschrikkelijk achteruit, je kan dan de tekst die erbij staat niet meer lezen.
Vervolgens heb ik geprobeert het vanuit illustrator te doen, diagram gemaakt, opgeslagen als ai-formaat, maar als ik die importeer gaat de kwaliteit nog steeds achteruit, terwijl het ai-bestand precies dezelfde afmetingen heeft als de afmetingen die het moet krijgen in het inDesign bestand, weet iemand hoedat ik dus grafieken kan importeren zonder kwaliteitverlies?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Coppertop
  • Registratie: Juli 1999
  • Niet online
Vaak is de preview in InDesign van mindere kwaliteit om de rendertijd van het document te verlagen. Probeer eens een testprintje/export te maken en dan de kwaliteit te bekijken...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 74935

hoe importeer je die grafiek dan?
Als je dat gewoon via File -> Place doet kan er volgens mij geen sprake zijn van kwaliteits verlies tot dat je gaat printen/drukken op een broerde kwaliteit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
Klopt ja nu zie ik het ook... ik heb ff een testexport gedaan naar pdf en dat werkt, nou ja als ik de grafieken via illustrator importeer... via word blijft de kwaliteit slecht, maar ach...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dark Blue
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 30-06 16:36

Dark Blue

Compositionista!

Alpenmeisje

Ik raad je dan ook niet aan om de boel via Word te importeren. Wat zijn het dan, en hoe krijg je het aangeleverd?
Maakt Word tegenwoordig ook al grafiekjes? Zijn het screenshots ingeplakt vanuit Excel?

Als je van je collega een Word bestand krijgt met daarin enkele grafiekjes die weer in Excel zijn gemaakt, dan kun je er donder op zeggen dat ze gewoon brak worden in InDesign.
Ik geloof dat Word er 72 dpi van maakt, en InDesign kan daar dan naderhand ook niks goeds meer van bakken.
De gegevens invoeren in Illustrator zou nog een idee zijn, maar ja, dan moet de aanleveraar van die grafiekjes ook dat in Illustrator doen, en niet dat dat jouw klus is om het allemaal over te zetten, voor weet ik niet hoeveel grafiekjes. Kun je gaan experimenteren met de mogelijkheden om aan de bron van de grafiekjes te komen, zonder alles zelf te hoeven doen?

heidiulrich.nl | adventura.nl : rugzakavonturen | pathwise.nl : prepping geeks to get jobs

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
Het is inmiddels al gebeurt, ik kon makkelijk de gegevens vanuit word kopieren naar illustrator, en die gegevens vervolgens tot een grafiek omzetten... het waren ook maar 6 grafiekjes hoor...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 44518

als je heel graag die word grafiekjes toch wilt gebruiken, kun je ook een pdf'je maken van het word bestand, op alleen van die pagina met grafiek. Die open je in illustrator en zie: JE GRAFIEK IS ALS VECTOREN BEWERKBAAR!

Tis niet echt ideaal, vooral omdat alles als losse objectjes is geimporteerd.... maar toch... handig als je data van zo'n grafiekje niet hebt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Willem
  • Laatst online: 05-07 23:34
Vanuit Word vectoren naar PDF :?

* Willem krabbelt zich nog eens achter het hoofd

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• benoni
  • Registratie: November 2003
  • Niet online
willem169 schreef op 12 mei 2004 @ 23:20:
Vanuit Word vectoren naar PDF :?

* benoni krabbelt zich nog eens achter het hoofd
Dat is inderdaad mogelijk, met printen naar PDF bestand.
Tenminste, voorzover de inhoud bestaat uit tekst, lijnen en vlakken. Bitmaps bijven bitmaps. En de pagina's worden vaak zo onhandig opgebouwd dat je veel moet gaan prutsen om er wat goeds uit te krijgen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Willem
  • Laatst online: 05-07 23:34
Da snap ik ja :P

Maar sinds wanneer zijn die grafiekjes in Word vectoren? :P

* Willem herinnert zich ranzige tiff/wmf/bmp plaatjes

[ Voor 37% gewijzigd door Willem op 13-05-2004 09:17 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• benoni
  • Registratie: November 2003
  • Niet online
willem169 schreef op 13 mei 2004 @ 09:16:
Da snap ik ja :P

Maar sinds wanneer zijn die grafiekjes in Word vectoren? :P

* benoni herinnert zich ranzige tiff/wmf/bmp plaatjes
:X Heb hier even geen Word dus ik kan niet testen. Maar ik dacht toch wel dat in Word zelf en in het WMF formaat een versimpelde vorm van vectoren bewaard kon worden. Dit wordt ook als zodanig uitgevoerd voor het printen. Of de klant ook met vector art heeft gewerkt is natuurlijk punt 2. Ik heb met Word Art ook wel eens gezien dat deze bitmaps 'gevectoriseerd' werden met vreselijke wannabevector-pixelvierkantjes, maar dat was in een Postscript-gebaseerde workflow.

Misschien is er iemand anders die dit even kan aanvullen met een praktijkvoorbeeldje?

[ Voor 19% gewijzigd door benoni op 13-05-2004 09:55 ]

Pagina: 1