Toon posts:

sd-ram moederbord probleem

Pagina: 1
Acties:
  • 40 views sinds 30-01-2008

Verwijderd

Topicstarter
Ik heb een P2xBL Rev.D2 moederbord waarvan ik het merk niet weet.
de bios is van award software (2A69KD4F).

Nu is mijn probleem dat als ik er een sd-ram geheugen module inplaats dan pakt tie maar de helft van het geheugen. bv. 128 mb kaartje de computer ziet dan maar 64 mb. dit gebeurt ook met 256 mb. Ik heb vanalles geprobeerd met de bios maar mischien moet ik wat dingen veranderen op het moederbord? Maar ik heb daar helaas geen boekje van. Kan iemand mij helpen?

Het gaat trouwens over een pentium 2 400mhz met normaal gesproken 256 mb geheugen en nu dus 128 mb geheugen (gebruik ik als servertje)

Verwijderd

Lijkt op single/doublesided problematiek bij DIMMs in oudere chipsets. Daar staan heel goede stukken over in de PMG-FAQ (die je bovenaan in de index vindt).

• _JGC_
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 14:39
DFI P2XBL idd, i440BX geval.
Veel geheugen die je nu koopt heeft grote chips, vaak zal je dan ook dimms kopen met maar een zeer klein aantal chipjes erop. Oudere moederborden kunnen deze niet-standaard modules niet aan en laten maar de helft zien.

Verwijderd

Topicstarter
Bedankt voor jullie snelle antwoorden!

Kan ik nog iets doen met dat geheugen of moet ik opzoek gaan naar oud geheugen?

• _JGC_
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 14:39
Je moet gaan zoeken naar geheugen met 2x zoveel chips als wat je nu hebt. Dat is dus 128MB met 8 chips, of 256MB met 16 chips, dan weet je zeker dat het gaat werken op een i440BX moederbord.

Ik weet van Norrod bijvoorbeeld dat ze altijd 2 soorten geheugen verkopen: normaal standaardgeheugen, dat is zoals jij dat nu hebt, of Kingston ValueRAM, dat spul zou moeten voldoen aan bovenstaande eisen. is wel iets duurder, maar sowieso zou ik eerder merkspul nemen dan goedkope troep (alhoewel Norrod zn "goedkope troep" gewoon goed spul is)

• TERW_DAN
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

TERW_DAN

Met een hamer past alles.

Verwijderd schreef op 26 december 2003 @ 12:55:
Bedankt voor jullie snelle antwoorden!

Kan ik nog iets doen met dat geheugen of moet ik opzoek gaan naar oud geheugen?
Ik zou het gewoon proberen te ruilen met iemand of misschien uit een ander systeem dat het wel ondersteund :)

is denk ik de geodkoopste oplossing

• Abbadon
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 15-08 23:06
Dit is met de search ook terug te vinden, is namelijk al _erg_ vaak langs geweest (tik voor de 'grap' maar eens 'helft geheugen' in met PMG als Forum). Staat trouwens ook wel in de FAQ: http://gathering.tweakers...ssage/17919688#maximumram :)

Just pick a dead end and chill out 'till you die.

Pagina: 1

Dit topic is gesloten.