Hitachi 7K250: Fluittoon

Pagina: 1
Acties:

• DkF
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 16-03 20:28
Onlangs 2 Hitachi 7K250's aangeschaft (SATA, 80 GB)
Hiervoor had ik een Seagate Barracuda IV (ATA, 60 GB)

Nu hoor ik dus een irritante fluittoon uit die schijven komen...
En dat terwijl ik in een aantal reviews heb gelezen dat ze stil waren...

Probleem is volgens mij ook dan niet iedereen het bij een "stille schijf" over dezelfde stilte heeft...
Sommige mensen, en ook de gegevens qua geluidsproductie van de fabrikanten, hebben het namelijk over de seek-geluiden en daar erger ik me dus helemaal niet aan...

Mijn gehoor is juist gevoelig voor fluittonen, sommige mensen horen ze, anderen niet...
Helaas hoor ik dus bij "sommige" :/

Ik lees bij Maxtor dat dit zgn. "high-pitched whining sound" niet normaal is, ondanks dat ik een D740X heb gehad waar dit heel normaal was, schijf werkt al jaren prima...
Bij Hitachi kan ik niets anders vinden dan dat een drive dit doet bij het opspinnen...
Ook Maxtor geeft trouwens aan dat dit normaal is tijdens het opspinnen...

Maar wat ik nergens terug kan vinden is waar die fluittoon nu vandaan komt?!

Mijn hersenspinsel:
Ik weet dat vroeger er een gaatje in de behuizing van de schijf zat
(om de druk die opgebouwd wordt kwijt te kunnen?)
Ik kan me zo voorstellen dat, door de hogere toerentallen van tegenwoordig, en een evengroot gaatje als vroeger, de druk hoger wordt in de schijf en dus de lucht harder door dat gaatje wordt geperst --> fluittoon :?

Verwijderd

DkF schreef op 26 december 2003 @ 12:16:

Mijn hersenspinsel:
Ik kan me zo voorstellen dat, door de hogere toerentallen van tegenwoordig, en een evengroot gaatje als vroeger, de druk hoger wordt in de schijf en dus de lucht harder door dat gaatje wordt geperst --> fluittoon :?
Da's inderdaad wel echt een hersenspinsel ;)

Dat gaatje dient echt alleen maar voor drukverschillen. Er kan dus eigenlijk ook nauwelijks lucht in of uit. Aan de binnenkant van de schijf zitten namelijk allerlei filterende plaatjes en materialen om ervoor te zorgen dat níets van de buitenlucht dat gaatje inkan, want je snapt dat in de buitenlucht allerlei deeltjes hangen en dat vinden de platters van een schijf niet leuk.

Heeft de Deskstar 7K250 trouwens nog wel zo'n gaatje? Ik heb namelijk zelf de 40 GB-uitvoering en die is helemaal gesloten (overigens is ook mijn 40 GB-D740X helemaal gesloten). Dus daar kan het dan überhaupt al niet van komen. Ik denk wel dat die schijven stil horen te zijn. De 40 GB hoor je in elk geval echt niet als hij idle draait. Ook een vriend van me die de 120 GB-uitvoering heeft hoort helemaal niks (en ik ook niet). Ik ben benieuwd of er verschil zit tussen verschillende modellen uit dezelfde serie m.b.t. geluid. Dat zou niet lekker zijn in elk geval.

Het enige wat ik je kan zeggen is dat ík die schijf ook heb, en ik ben reuze tevreden over het geluidsniveau...en het lijkt me logisch dat die schijven mechanisch ook hetzelfde zijn, of je nou een 40 of een 250 GB hebt (afgezien van het aantal platters/koppen dan).

Verwijderd

Er is al eens een topic over geweest en toen was het dat 2 precies dezelfde schijven op een bepaalde afstand van elkaar stonden en dat ze dan gingen resoneren. Misschien dat je dat ook wel es hebt gehad bij natuurkunde dat bij bepaalde afstanden en hoeken tussen geluidsbronnen de geluiden worden versterkt of juist verzwakt. Misschien dat het daar aan ligt.

• DkF
Verwijderd schreef op 26 december 2003 @ 12:32:
[...]
Da's inderdaad wel echt een hersenspinsel ;)
Was ik al bang voor ;)
Verwijderd schreef op 26 december 2003 @ 12:48:
Dat gaatje dient echt alleen maar voor drukverschillen. Er kan dus eigenlijk ook nauwelijks lucht in of uit. Aan de binnenkant van de schijf zitten namelijk allerlei filterende plaatjes en materialen om ervoor te zorgen dat níets van de buitenlucht dat gaatje inkan, want je snapt dat in de buitenlucht allerlei deeltjes hangen en dat vinden de platters van een schijf niet leuk.
Kijk, da's inderdaad duidelijk!
Moet toegeven, met deze uitleg is mijn redenatie idd een beetje fout...
Heeft de Deskstar 7K250 trouwens nog wel zo'n gaatje? Ik heb namelijk zelf de 40 GB-uitvoering en die is helemaal gesloten (overigens is ook mijn 40 GB-D740X helemaal gesloten). Dus daar kan het dan überhaupt al niet van komen. Ik denk wel dat die schijven stil horen te zijn. De 40 GB hoor je in elk geval echt niet als hij idle draait. Ook een vriend van me die de 120 GB-uitvoering heeft hoort helemaal niks (en ik ook niet). Ik ben benieuwd of er verschil zit tussen verschillende modellen uit dezelfde serie m.b.t. geluid. Dat zou niet lekker zijn in elk geval.
Weet niet zeker of 'ie een gaatje heeft... Maar ik kon het me herinneren van "vroeger", dus ik dacht misschien.....
Het enige wat ik je kan zeggen is dat ík die schijf ook heb, en ik ben reuze tevreden over het geluidsniveau...en het lijkt me logisch dat die schijven mechanisch ook hetzelfde zijn, of je nou een 40 of een 250 GB hebt (afgezien van het aantal platters/koppen dan).
Je zou idd verwachten dat ze allemaal dezelfde basis hebben...
Er is al eens een topic over geweest en toen was het dat 2 precies dezelfde schijven op een bepaalde afstand van elkaar stonden en dat ze dan gingen resoneren. Misschien dat je dat ook wel es hebt gehad bij natuurkunde dat bij bepaalde afstanden en hoeken tussen geluidsbronnen de geluiden worden versterkt of juist verzwakt. Misschien dat het daar aan ligt.
Het is even graven, mar daar kan ik me idd nog iets van herinneren ja!
Zeker iets om te proberen!
Het resultaat post ik nog wel, thanks! _/-\o_

[ Voor 3% gewijzigd door DkF op 26-12-2003 13:28 ]

• DkF
OK, ik heb, na lang denken de ene drive uit de unit genomen waar ze samen in zaten...

Die zit nu dus een centimeter of 15 lager, op de bodem van de kast en ligt op z'n kop, omdat 'ie zo het stabielste ligt...
Hij ligt op een constructie van aluminium, bekleed met zacht isolatiemateriaal dat over was van het bekleden van de kast...

Het is nog niet perfect, maar het is een hele verbetering!
Af en toe is er nog een fluittoon, die constant is...
In de vorige situatie leek het net of hij steeds langzamer en weer sneller ging, da's helemaal vervelend...

[ Voor 16% gewijzigd door DkF op 26-12-2003 22:11 ]

Verwijderd

wil je dit ook ff posten in: [rml][ Ervaringen] post hier je stille harddisks[/rml]

dat de schijf dus niet zo stil is als men aanneemt....

[ Voor 69% gewijzigd door Verwijderd op 26-12-2003 22:56 ]

• DkF
Verwijderd schreef op 26 december 2003 @ 22:54:
wil je dit ook ff posten in: [Ervaringen] post hier je stille harddisks

dat de schijf dus niet zo stil is als men aanneemt....
Toch een kleine rectificatie:

Heb nog ff getest met slechts 1 schijf, dan hoor je hem dus niet...
Het is echt alleen hoorbaar met 2 schijven... Zoals Rippie al zei...

Mijn bevindingen heb ik gepost: [rml][ Ervaringen] post hier je stille harddisks[/rml]

[ Voor 57% gewijzigd door DkF op 27-12-2003 09:55 ]

Verwijderd

Ik begrijp je probleem HELEMAAL.

Ik heb dat ook altijd, ben ook nogal gevoelig voor resonantie/fuitgeluidjes.
Die IBM's doen dat inderdaad nogal eens. Ook al beweert iedereen neits te horen hoor jij er toch een iritant geluid bij.

Ik heb er momenteel 2 IBM's en een recent aangeschafte Maxtor inhangen.... met de IBM's was het al meerdere keren voorgevallen dat er irritante resonantie te horen was,... vanalles geprobeerd,... soms verscheen het dan weer,.... maar de laatste maanden was ik er toch wel vanaf,... geen last meer van,..
Onlangs dus een Maxtor diamonmax 9 aangeschaft,... en nu heb ik er af en toe weer last van....

Het is gewoon de combinatie met je kast en hoe de schijf erin ligt volgens mij.
Als ik er weer even gek van wordt schuif ik de kast weer even open, verschuif wat, tik wat tegen de schijven aan,... doe em weer dicht en doe de radio maar aan,....

hehe tjah op de een of andere manier hou je dat toch met veel van die schijven,... waar het nou precies aan ligt weet ik niet, combi mobo en schijf,. aantal scijven bij elkaar,... de schijf opzich,... de ene keer is het er wel, andere keer weer niet,...

vaag.

Verwijderd

je moet even op storagereview kijken loopt ook een hele topic over die tonen
het is een feature die ervoor zorgt dat de kop niet te lang boven bepaalde platter delen zweeft als ie idle'd, dit om de betrouwbaarheid te verhogen. en dan is het nog zo dat ie een een of twee keer per dag de bufferleeggooit.

tis niet een teken dat je schijf stuk is in ieder geval.

Verwijderd

Verwijderd schreef op 27 december 2003 @ 21:18:

[...]

Het is gewoon de combinatie met je kast en hoe de schijf erin ligt volgens mij.
Als ik er weer even gek van wordt schuif ik de kast weer even open, verschuif wat, tik wat tegen de schijven aan,... doe em weer dicht en doe de radio maar aan,....
Ja, daar kan ik wel inkomen. De seeknoises van de kop klinken (uiteraard) ook anders al naar gelang je de schijf op andere plekken in de kast hangt, en het maakt zelfs verschil tussen PC's onderling. Mijn 40 GB-Deskstar 7K250 klinkt ook compleet anders met seeken in een ouwe Celeron 366 dan in mijn eigen AMD 2400+, en dan maakt het ook nog weer eens vrij veel verschil of hij in de onderste of bovenste 3.5-bay geschroefd zit.

Ik kan me maar zo voorstellen dat die fluittoon optreedt door resonantie, misschien wel door temperatuurverschillen, misschien zit er toch veel verschil tussen de éen-, twee- en drie-platterversies in mechanisch opzicht. In elk geval is het duidelijk dat geluidservaringen met harde schijven niet zo objectief vast te stellen is als wenselijk zou zijn.

• Lennieboy83
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 31-05-2024
DkF schreef op 26 december 2003 @ 12:16:
Mijn hersenspinsel:
Dat klopt niet, want ik heb 2x 15.000 toeren schijven en ik hoor ze alleen bij het opstarten 'piepen' voorderest hoor ik ze alleen maar seeken ;) en het luchtgaatje is net zo groot als 7200 toeren schijven, dus ik vind deze stelling niet kloppen ;)
Pagina: 1