Onlangs 2 Hitachi 7K250's aangeschaft (SATA, 80 GB)
Hiervoor had ik een Seagate Barracuda IV (ATA, 60 GB)
Nu hoor ik dus een irritante fluittoon uit die schijven komen...
En dat terwijl ik in een aantal reviews heb gelezen dat ze stil waren...
Probleem is volgens mij ook dan niet iedereen het bij een "stille schijf" over dezelfde stilte heeft...
Sommige mensen, en ook de gegevens qua geluidsproductie van de fabrikanten, hebben het namelijk over de seek-geluiden en daar erger ik me dus helemaal niet aan...
Mijn gehoor is juist gevoelig voor fluittonen, sommige mensen horen ze, anderen niet...
Helaas hoor ik dus bij "sommige"
Ik lees bij Maxtor dat dit zgn. "high-pitched whining sound" niet normaal is, ondanks dat ik een D740X heb gehad waar dit heel normaal was, schijf werkt al jaren prima...
Bij Hitachi kan ik niets anders vinden dan dat een drive dit doet bij het opspinnen...
Ook Maxtor geeft trouwens aan dat dit normaal is tijdens het opspinnen...
Maar wat ik nergens terug kan vinden is waar die fluittoon nu vandaan komt?!
Mijn hersenspinsel:
Ik weet dat vroeger er een gaatje in de behuizing van de schijf zat
(om de druk die opgebouwd wordt kwijt te kunnen?)
Ik kan me zo voorstellen dat, door de hogere toerentallen van tegenwoordig, en een evengroot gaatje als vroeger, de druk hoger wordt in de schijf en dus de lucht harder door dat gaatje wordt geperst --> fluittoon
Hiervoor had ik een Seagate Barracuda IV (ATA, 60 GB)
Nu hoor ik dus een irritante fluittoon uit die schijven komen...
En dat terwijl ik in een aantal reviews heb gelezen dat ze stil waren...
Probleem is volgens mij ook dan niet iedereen het bij een "stille schijf" over dezelfde stilte heeft...
Sommige mensen, en ook de gegevens qua geluidsproductie van de fabrikanten, hebben het namelijk over de seek-geluiden en daar erger ik me dus helemaal niet aan...
Mijn gehoor is juist gevoelig voor fluittonen, sommige mensen horen ze, anderen niet...
Helaas hoor ik dus bij "sommige"
Ik lees bij Maxtor dat dit zgn. "high-pitched whining sound" niet normaal is, ondanks dat ik een D740X heb gehad waar dit heel normaal was, schijf werkt al jaren prima...
Bij Hitachi kan ik niets anders vinden dan dat een drive dit doet bij het opspinnen...
Ook Maxtor geeft trouwens aan dat dit normaal is tijdens het opspinnen...
Maar wat ik nergens terug kan vinden is waar die fluittoon nu vandaan komt?!
Mijn hersenspinsel:
Ik weet dat vroeger er een gaatje in de behuizing van de schijf zat
(om de druk die opgebouwd wordt kwijt te kunnen?)
Ik kan me zo voorstellen dat, door de hogere toerentallen van tegenwoordig, en een evengroot gaatje als vroeger, de druk hoger wordt in de schijf en dus de lucht harder door dat gaatje wordt geperst --> fluittoon