Toon posts:

[TV-kaart] Moet het signaal versterkt?

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Een vrij algemene vraag waar ik geen antwoord op kon vinden:

- Mijn TV-kaart (een pinnacle pctv) ontvangt op het moment vooral veel ruis. Dat is niet zozeer het probleem. Mijn vraag is vooral of het signaal dat deze kaart ontvangt, via de COAX tv-kabel nog versterkt moet worden.
De computer staat namelijk op zolder, en komt op begane grond binnen (verrassend). Ik heb de kabel getest met een televisietoestel. Deze geeft zonder problemen beeld. Is een tv-kaart zodanig gevoelig dat het kan zijn dat door de lengte van de kabel(s) te veel verloren gaat?
- Moet hier eventueel een versterker tussen geplaatst worden?

• Rubie-The-Sysop
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 06-08 21:42
Verwijderd schreef op 26 december 2003 @ 01:36:
Een vrij algemene vraag waar ik geen antwoord op kon vinden:

- Mijn TV-kaart (een pinnacle pctv) ontvangt op het moment vooral veel ruis. Dat is niet zozeer het probleem. Mijn vraag is vooral of het signaal dat deze kaart ontvangt, via de COAX tv-kabel nog versterkt moet worden.
De computer staat namelijk op zolder, en komt op begane grond binnen (verrassend). Ik heb de kabel getest met een televisietoestel. Deze geeft zonder problemen beeld. Is een tv-kaart zodanig gevoelig dat het kan zijn dat door de lengte van de kabel(s) te veel verloren gaat?
- Moet hier eventueel een versterker tussen geplaatst worden?
Ik had precies hetzelfde probleem. tot dat ik bij de Praxis voor € 27 zp'n versterketje kocht. En toen was me signaal weer goed. Totdat me ouders gingen zeiken over het bedrag :( gelukkig had ik de bon nog. En die dinge nva de gamma kosten een stuk minder maar ze doen het voor geen ene f*ck.

Verwijderd

Topicstarter
Is dat dus een GO of NO GO, die Gamma apparaten?

Edit: Stom, je antwoord is: neem het praxis (betere kwaliteit iig) spul

[ Voor 44% gewijzigd door Verwijderd op 26-12-2003 01:39 ]

• BadMotha
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 10-03-2024

BadMotha

be creative!

als je tv/pc meer dan 10 meter vanaf het AOP is (abonnee overname punt, dus het punt waar het signaal de woning inkomt)
dan is een versterker aan te raden.
let op dat de versterker zich zo dicht mogelijk bij het AOP bevindt.
gebruik goede kabel, en goede stekkers, het liefst van Hirschmann. (ook de versterker, of als het niet anders kan, van Soundex=cheap)
en idd, je tvkaart laat (net zoals moderne tv's met meer pixels dan de uitzending) veel meer ruis zien.

duidelijk toch?

[ Voor 9% gewijzigd door BadMotha op 26-12-2003 01:43 . Reden: gewoon ]

oude specs alu kassie We zijn op de wereld -om mekaar (4x)- te helpen nietwaar??-=-

• Coen Rosdorff
  • Registratie: Januari 2000
  • Niet online
De tuner van een tvkaart heeft idd een wat hoger signaal niveau nodig als een tv.

Begin met goede kabels, en goede splitters / pluggen. Als dat nog niet genoeg is kan je een versterker aansluiten.

Neem Hirshman spul, dat is top kwaliteit.

• remco_k
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 06-08 21:19

remco_k

een cassettebandje was genoeg

BadMotha schreef op 26 december 2003 @ 01:42:
als je tv/pc meer dan 10 meter vanaf het AOP is (abonnee overname punt, dus het punt waar het signaal de woning inkomt)
Nah. Ik zou niet op die lengte kijken maar naar het aantal splitters, de meeste -goede- splitters dempen een paar dB's, ik zou als regel houden: zodra je gaat splitten -en- een van de apparaten vertoont ruis terwijl dat beter kan, dan haal je een goede versterker en hang je die bij het AOP.
Anders gezegd, als je goede kabel gebruikt en je hebt 50 meter kabel tussen AOP en je TV liggen zonder splitter zooi, dan werkt dat prima hoor, daar gaat niets mis mee.

Alles kan stuk.

• BadMotha
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 10-03-2024

BadMotha

be creative!

remco_k schreef op 26 december 2003 @ 02:15:
[...]

Nah. Ik zou niet op die lengte kijken maar naar het aantal splitters, de meeste -goede- splitters dempen een paar dB's, ik zou als regel houden: zodra je gaat splitten -en- een van de apparaten vertoont ruis terwijl dat beter kan, dan haal je een goede versterker en hang je die bij het AOP.
Anders gezegd, als je goede kabel gebruikt en je hebt 50 meter kabel tussen AOP en je TV liggen zonder splitter zooi, dan werkt dat prima hoor, daar gaat niets mis mee.
op zich heb je wel gelijk, maar de meeste huishoudingen gebruiken behoorlijk brakke kabels en splitters, dus dan kan je 10 meter wel aanhouden. Is trouwens mijn ervaring met die van mijn klanten (heb een radio/tv zaak). dus.

oude specs alu kassie We zijn op de wereld -om mekaar (4x)- te helpen nietwaar??-=-

Verwijderd

ook mij pctv pro zit in een pc op zolder. de coax kabellenge is 15 meter vanaf de splitter. in totaal hangen er een tv (6 meter coax), een canal+ cablecrypt decoder (1 meter coax heen en nog 1 meter naar een cheapo antenneversterkertje).
vanaf de versterker gaat er 15 meter coax naar boven en 1 meter naar mijn video/tv beneden.
op de pinnacle kaart is het beeld akelig slecht (veel ruis). op volledig versterkt signaal houd ik veel ruis. prut dus.
ik heb nu wel een prima beeld, omdat ik het antenne signaal op zolder eerst in een oude sony stereo videorecorder prik. vanuit de video scartuitgang tap ik audio en composite af dmv. een goedkope verloopstekker (scart/composite/s-video/audio) van 5 euro.
nadeeltje is dat ik de AB van pinnacle niet meer kan gebruiken om zenders te wisselen. dat moet nu op de video.
klinkt allemaal een beetje omslachtig, maar het werkt uitstekend! ik denk dat de pinnacle kaart een zuiver en vooral erg sterk signaal nodig heeft om alle interne storingen in de pc kast te overwinnen. de video heeft aan een veel zwakker en minder schooon signaal genoeg voor een goed beeld.

Verwijderd

Topicstarter
Geweldig, bedankt voor de tips. Volgens mij hebben we nu de meeste varianten gehad!

Actieplan:
- Versterker aanschaffen en bonnetje goed bewaren, omdat het de simpelste manier is.
- Beter kabel gebruiken

Als dit niet werkt dan neem ik mijn pc op de rug en zet ik m in de ruimte van de AOP neer ;)
Pagina: 1