AMD met h2o @ 73* C

Pagina: 1
Acties:
  • 222 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

• defusion
  • Registratie: Juli 2003
  • Niet online
Ik heb laatst mijn standaard koeling van de AMD 2600+ vervangen door een Koolance EXOS waterkoeling, en de temperatuur sensor in de bios geeft temp's aan van wel 73 graden:S Dit terwijl ik hem met de boxed koeler nooit hoger heb gekregen dan 60 graden...
De temperatuur sensor op de EXOS Zelf geeft een temp aan van max. 30 graden.

Dus wat denken jullie? heb ik mss de sensor op het mobo gesloopt tijdens het inbouwen van de koeling? of heb ik iets verkeerd gedaan met het koelblok?

Ik heb uiteraard het plastic enzo eraf gehaald, en de standaard meegeleverde koelpasta op de core gesmeerd...
Ook de sensor van de koolance is goed geplaatst, en heb ik absoluut geen vermindering in stabiliteit van mijn systeem waargenomen!

• dreeke
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 31-10-2025

dreeke

outdated icon

als het koelblok niet warm wordt maar de CPU wel, dan is het blok ws. niet goed bevestigd.

Bij gebrek aan uw reclame staat hier mijn handtekening.

• defusion
  • Niet online
Toch heb ik precies gedaan wat er in dat fijne blaadje wat je erbij krijgt gedaan...

Ik was zowieso al van plan morgevroeg ff het opnieuw los en vast te maken, dus ik zal morge het resultaat geven...

Als nog iemand anders enig idee heeft, laat het me weten

Verwijderd

denk dat je koelblok schuim is gemonteerd, ik zou er niet op gokken dat je temperatuur sensor stuk is. Die zijn bijna niet stuk te krijgen.

Als je koelblok ook maar iets schuin zit heb je al direct een veel kleiner contact tussen core en koelblok. Dit kan zeer veel in temperatuur schelen. Gebruik ook zo weinig mogelijk koelpasta.

• Astennu
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 06-02 16:55
Kijk even goed naar de afdruk van de core in de thermopasta op het stuk waar de core zat zou na goenoeg nix meer moeten zitten anders was het concact slecht.

LET OP!!! dyslectisch Dus spelling kan verkeerd zijn!!! -- RIP CJ, The ATi Topic wont be the same without you.....

• Exigence
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 19:28

Exigence

dnkroz

Als de EXOS zelf een temp van plusminus 30 graden aangeeft, terwijl de processor zo´n 73 graden is kan dat maar een ding betekenen: dat op de een of andere manier het contact van het koelblok met de core niet goed (genoeg) is.

Hij moet er echt helemaal recht opzitten, en niet per ongeluk omgekeerd (als dit al zou kunnen) en er moet echt een ietsiepietsie klein beetje koelpasta op de core.
Ook moet je blok wel strak genoeg zitten. Ikzelf draai de moeren van mijn WC blok altijd bijna volledig in zodat de veren bijna helemaal ingedrukt zitten.

• Bramster
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 21:58
gewoon goed vastschroeven, je moederbord mag best een beetje gebogen zijn :)

• charrel
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 13-02 15:57

charrel

Cortisol4life..

Druk gewoon is je koelblok voorzichtig met je hand op de processor. Wel de temp in de gaten houden, bv in het bios. Als de temp dan daalt als je hem erop drukt zit ie er dus niet goed op!

• De_Bastaard
  • Laatst online: 22:19
Jup, aandraaien die handel >:)

• defusion
  • Niet online
Kheb het koelblokje eraf gehaald, de pasta eraf en nieuwe erop.
De klem wou niet strakker aangezien hij gewoon weer losser gaat na "de klik".

De temp die het mobo nu aangeeft is 47* C wat ik nog steeds redelijk warm vind voor h20! of heb ik het mis?
De sensor van de EXOS geeft 23* C aan...
(beide temps zijn na 30 min de pc aan te hebben)

Verwijderd

defusion schreef op 26 december 2003 @ 12:25:
Kheb het koelblokje eraf gehaald, de pasta eraf en nieuwe erop.
De klem wou niet strakker aangezien hij gewoon weer losser gaat na "de klik".

De temp die het mobo nu aangeeft is 47* C wat ik nog steeds redelijk warm vind voor h20! of heb ik het mis?
De sensor van de EXOS geeft 23* C aan...
(beide temps zijn na 30 min de pc aan te hebben)
Koolance Exos is niet echt superwaterkoeling... Maar zijn deze temps idle? Dan zit het blokje nog niet helemaal goed, of het is gewoon een beetje brak :X

edit:
of misschien wat veel koelpasta?

[ Voor 7% gewijzigd door Verwijderd op 26-12-2003 12:35 ]

• defusion
  • Niet online
Ik denk dat ik maar eens een tube Artic Silver pasta ga halen...

• _JGC_
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 23:22
Betere pasta zorgt echt niet voor een verschil van 10 graden hoor :P

En wat betreft teveel pasta: alles wat je er teveel op smeert wordt ertussenuit geknepen. Tenminste, als je blok genoeg druk maakt :P

Koelpasta hoef je maar een heel klein drupje op te doen, koelblok eropzetten en de rest gaat vanzelf. Uitsmeren is onnodig, dat doet de druk van het koelblok wel.

Verwijderd

_JGC_ schreef op 26 december 2003 @ 13:05:
15graden soms wel, dat kan echt gigantisch veel schelen of je standaard koelprut of AS ofzo gebruikt.

Verwijderd

En wat betreft teveel pasta: alles wat je er teveel op smeert wordt ertussenuit geknepen. Tenminste, als je blok genoeg druk maakt :P

Koelpasta hoef je maar een heel klein drupje op te doen, koelblok eropzetten en de rest gaat vanzelf. Uitsmeren is onnodig, dat doet de druk van het koelblok wel.
Als het er tussenuit geknepen wordt heb je echt te veel! Ik heb mijn heatsink niet gelapt, en ik gebruik minder dan de helft van een rijstkorrel (AXP). Zelfs zonder koelpasta werkt het beter, dan met zoveel koelpasta dat het ertussenuit geknepen wordt...

En het werkt meestal beter om het eventjes uit te smeren, dan het koelblok te laten verdelen. Dat kan soms ook wel 1 of 2 graden schelen, en het is een kleine moeite om het uit te smeren ;)

Verwijderd

ik neem aan dat je de CPU-200G van koolance heb. deze heeft een trikky bevestiging met een schroef, deze schroef met recht boven de DIE van de CPu zitten. je moet dus kijken of je schroef waarmee je het blokje naar beneden drukt in de goede zit, voor amd zijn het de buitenste 2 en intel is het binnentje kuiltje;D

ik spreek uit ervaring. ik had hem de 1e keer in de middelste zitten ( ik heb amd ) dus hij starte op ik kijk in me bios 87C! :) en 2 sec erna shut down ;) dus ik checke hey hij zit fout:D

• defusion
  • Niet online
Verwijderd schreef op 26 december 2003 @ 13:18:
ik neem aan dat je de CPU-200G van koolance heb. deze heeft een trikky bevestiging met een schroef, deze schroef met recht boven de DIE van de CPu zitten. je moet dus kijken of je schroef waarmee je het blokje naar beneden drukt in de goede zit, voor amd zijn het de buitenste 2 en intel is het binnentje kuiltje;D

ik spreek uit ervaring. ik had hem de 1e keer in de middelste zitten ( ik heb amd ) dus hij starte op ik kijk in me bios 87C! :) en 2 sec erna shut down ;) dus ik checke hey hij zit fout:D
Ja, En je moet ook nog opletten welke je van AMD moet hebben he;)
De eerste keer had ik dat ding dus ook gemonteerd met de schroef op de verkeerde plek, die wel voor AMD was, Maar voor een andere socket positie :?

Maar dat heb ik nu dus goed zitten, en de temps zitten idle rond de 45* C
Ik denk dat ik met de juiste pasta wel lager kan komen, en dus ga ik dat ook doen.
Trouwens mijn mobo is een Chaintech 7NJL1, en kheb 5 casefans in mijn chieftec bigtower zitten. Dus mss iemand ervaring met temp-sensors op dat mobo? en denk dat 5 casefans zeker voldoende moeten zijn hè!

• De_Bastaard
  • Laatst online: 22:19

Omg .......

Verwijderd

In de manual van koolance staat ook een stukje over de display temps van koolance en de bios temps. het zit er meestal tussen in, op tellen en dan door 2 delen. wat ook invloed kan hebben op de bios temp is de airflow in de kast. maar die zal bij jou wel snor zitten. mijn amd2000 word stressed 34 graden met CPU200G. op stad 1/2

• defusion
  • Niet online
Verwijderd schreef op 26 december 2003 @ 13:52:
In de manual van koolance staat ook een stukje over de display temps van koolance en de bios temps. het zit er meestal tussen in, op tellen en dan door 2 delen. wat ook invloed kan hebben op de bios temp is de airflow in de kast. maar die zal bij jou wel snor zitten. mijn amd2000 word stressed 34 graden met CPU200G. op stad 1/2
* defusion pakt manual

• henri8096
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 13-02 08:09

henri8096

BIM is not a software!

defusion schreef op 26 december 2003 @ 13:48:
[...]

Ja, En je moet ook nog opletten welke je van AMD moet hebben he;)
De eerste keer had ik dat ding dus ook gemonteerd met de schroef op de verkeerde plek, die wel voor AMD was, Maar voor een andere socket positie :?

Maar dat heb ik nu dus goed zitten, en de temps zitten idle rond de 45* C
Ik denk dat ik met de juiste pasta wel lager kan komen, en dus ga ik dat ook doen.
Trouwens mijn mobo is een Chaintech 7NJL1, en kheb 5 casefans in mijn chieftec bigtower zitten. Dus mss iemand ervaring met temp-sensors op dat mobo? en denk dat 5 casefans zeker voldoende moeten zijn hè!
Ik heb die kast ook, met 5 casefans (en de 120mm van me WC).
heb een asetek waterchill set.
mijn stressed temps zijn:

CPU sensor: 35C
CPU Diode : 45C

Mijn proc. is een 2800+ en deze draait op 2400Mhz op 1,85 volt.

Wat ik dus wil zeggen hiermee, mijn temp komt sressed net zo hoog als
jouw idle temp. En mijn CPU is OC'ed (voorzover ik weet die van jou niet).

Dan zijn er naar mijn idee 2 mogelijkheden.

1. Het waterkoel setje wat jij hebt is een grote miskoop geweest.
2. Je hebt het koelblok er nog steeds niet goed op zitten.

(het heeft bij mij ook meerdere pogingen nodig gehad voordat het koelblok er goed
op zat. En een klein beetje koelpasta teveel kan al veel schade aanrichten.)

[ Voor 35% gewijzigd door henri8096 op 27-12-2003 11:07 ]

--Stuck in the Apple Ecosystem (and happy about it).--

• Epsilon
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 23:25

Epsilon

Een EXOS is nou niet wat je noemt een super setje :P. Een beetje luchtkoeler presteerd een stuk beter. Maar 73 graden is berhoorlijk slecht.

Zorg dat het blok goed contact maakt met je cpu. Polijst en vlak de onderkant van het blok.

Temperaturen van andere mensen kun je weinig mee. Puur omdat die sensoren veel te veel afwijken. Ik had alleen mijn mobo omgeruilt en de temp ging (ook naar herhaaldelijk het blok er op en af halen) 15 graden omhoog (ik ging van een epox naar abit, maar dat is neit van belang).

Verwijderd

Verwijderd schreef op 26 december 2003 @ 13:11:
[...]

15graden soms wel, dat kan echt gigantisch veel schelen of je standaard koelprut of AS ofzo gebruikt.
lol, ik dacht et niet

• Astennu
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 06-02 16:55
Ik weet wel zekers van niet :D

LET OP!!! dyslectisch Dus spelling kan verkeerd zijn!!! -- RIP CJ, The ATi Topic wont be the same without you.....

• defusion
  • Niet online
Wat is het nou, kan AS een stuk helpen (mss geen 15 graden), maar werkt het merkbaar beter dan die standaard rommel? en is het dus dat beetje geld + moeite waard

Verwijderd

Artic silver kan inderdaad zijn geld waard zijn. Maar dan moet je het wel goed erop smeren. De temps die je nu hebt zijn echt extreem en red ik bij lange na niet met homebuild blok (op standaard aantal mhz 30 graden idle). Ook zit er tussen je idletemp en stressed temp een veel te groot gat wat er op lijkt dat je je huidige koelpasta er verkeert op hebt zitten of dat het blok niet goed zit.
Schiet de temp trouwens snel van 45 naar 73 of doet die daar aardig lang over? anders lijkt het alsof je radiator zijn werk niet doet.

• defusion
  • Niet online
die 73 was toen in mijn blok verkeerd bevestigd had ;)

Nu is de temp ca. 45* C Idle, en 49* Stressed, dit op een AMD Athlon 2600+ @ 2,4ghz!

De temperatuur verschillen tussen de standaar 2,08ghz@1,65Vcore en de 2,4@1,75Vcore die ik nu heb zijn echt gigantisch klein, mss net een of twee graden ofzo. Dus ik ben er wel tevreden mee. Ik denk zelf dat de temperatuurmeter van de bios gewoon klote is, aangezien er amper verschil zit in de temp oc'ed en non-oc'ed. De temperatuur die de EXOS stressed+oc'ed aangeeft is nier hoger geweest dan 31 graden!! Dit was op stand 2, en dus hebben de ventilators constant op 45% van het vermogen gedraaid(kwam nl niet boven 33 graden). Ik denk dat ik met een beetje redelijke koelpasta toch niet slecht uit ben :P

• SetsunaKaede
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 12-07-2024

SetsunaKaede

Ing.Dr.Prof.Onz.In

hmmm... das toch wel een flinke overclock hoor... ik denk dat die temperaturen nu wel redelijk kloppen... zeker als je de onnauwkeurigheid van die sensors meeneemt.
Pagina: 1