Evolutie gevolg van radioactieve zonne-straling ?

Pagina: 1
Acties:
  • 52 views sinds 30-01-2008

• Zakkenwasser
  • Registratie: Februari 2001
  • Niet online
Evolutie, we weten allemaal wat dat is...

De aap van vroeger is de mens van nu.

Vroeger waren we aaps, en dat was oer!
We zijn dingen anders gaan doen, en hadden daardoor bepaalde lichaamsdelen niet meer nodig, en dat ging dankzij de evolutie weg... (VB.: staart)

- Stelling: Evolutie wordt veroorzaakt door weersomstandigheden, en daardoor
worden levensvormen veranderd (upgrade?)

We zullen, (als de stelling waar is), over 40.000 jaar wat lichaams delen verliezen.

- Stelling: Tenen, hersens, nagels, haar, niet meer nodig zijn, of minder worden

- Hersens : dankzij de computer, de computer wordt steeds sneller, slimmer,
handiger, en neemt alle functie een beetje van ons over : Het denken

Ik durf te wedden dat de mens er over 40.000 jaar later er heel anders uitziet dan nu het geval is.

Laten we hopen van niet :D

Is de evolutie eigenlijk het gevolg van licht radio-actieve deeltjes die van de zon afkomstig zijn?
Misschien kan een klein beetje straling al zorgen voor een DNA vervorming, waardoor er weer nieuwe informatie doorgespeeld word aan het nageslacht.

PSP 1000 @ 6.60 Pro C2 [+256GB]
PSVita @ Henkaku Enso [+256GB]
3DS @ Luma (B9S) [+160GB]
Nintendo Switch 3.0.1 [+256GB]

• Ojjorz
  • Registratie: December 2003
  • Niet online

Ojjorz

De oude man die alles kan

Heb je zelf nog enig bewijs voor deze theorie, ik vind hem nogal zwakjes. Speculeren over dit soort onderwerpen blijft leuk, maar is geen serieuze discussie te noemen. "Is onze mond veranderd omdat we uit glazen drinken i.p.v beekjes?" Dit soort aannames maken dit forum niet echt intelligenter. Sorry voor het afkatten van je topic, het heeft potentie, maar denk er iets langer over na voordat je met een begin-post komt :D Merci!

• MaDLiVe
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 23:17

MaDLiVe

.-Observer-.

DaNCe2k schreef op 26 december 2003 @ 00:20:
Evolutie, we weten allemaal wat dat is...

De aap van vroeger is de mens van nu.

Vroeger waren we aaps, en dat was oer!
We zijn dingen anders gaan doen, en hadden daardoor bepaalde lichaamsdelen niet meer nodig, en dat ging dankzij de evolutie weg... (VB.: staart)

We zullen, (als de stelling waar is), over 40.000 jaar wat lichaams delen verliezen.

- Stelling: Tenen, hersens, nagels, haar, niet meer nodig zijn, of minder worden

Ik durf te wedden dat de mens er over 40.000 jaar later er heel anders uitziet dan nu het geval is.

Laten we hopen van niet :D

Is de evolutie eigenlijk het gevolg van licht radio-actieve deeltjes die van de zon afkomstig zijn?
Misschien kan een klein beetje straling al zorgen voor een DNA vervorming, waardoor er weer nieuwe informatie doorgespeeld word aan het nageslacht.
Je moet eens wat FAQ's lezen of wat boeken omtrend dit onderwerp. Kennelijk weet je dus niet wat evolutie inhoudt. Het is al erg vaak aan bod gekomen. Desondanks wil ik er even kort op in gaan.

Evolutie is een vrij gecompliceerd proces. Evolutie is afhankelijk van talloze factoren. Externe omstandigheden zorgen er mede voor dat de mutatie tot uiting komt en misschien wel erg nuttig blijken te zijn. Als er toevallig ergens in het gnoom van een levensvorm een mutatie optreed die tot uiting komt kan er nog van alles gebeuren. Is de mutatie nuttig dan blijft deze mogelijk aanwezig en kan hij mogelijk naast het andere 'normale'genotype standhouden. Is de mutatie totaal niet nuttig dat zal hij vroeg of laat verdwijnen als er maar enkele dragers zijn van het desbetreffende gen. Mutaties ontstaat zelfs tijdens een gewone meiose alleen maar omdat de kans op een toevallige nuttige mutatie dan groter is. Daarom is het belangrijk de genenpoel zo gevarieerd mogelijk te houden. Mutaties treden puur toevallig op er zit geen motortje of gestuurd proces achter. Een mutatie kan dus toevallig heel goed uitkomen maar voor hetzelfde geld is ie alleen maar nadelig of draag je hem gewoon mee zonder dat ie tot uiting komt.

Futuristische SF-onzinpraat. Je kan niet zien wat er over een aantal millenia staat te gebeuren voor de mens. Welke mutaties later nuttig blijken te zijn dat berust op puur toeval een kleine wijziging in 1 van de miljoen variabelen die bij het proces van evolutie betrokken zijn kan een heel ander beeld veroorzaken.

Mutaties zijn daar onder andere het gevolg van. Evolutie volgt daar eventueel uit, hoeft niet, kan wel. Mutaties kunnen door veel dingen worden veroorzaakt.

Het is al laat en ik zal wel niet helemaal helder meer zijn (daarom is de uitleg ook niet volledig). Een hoop literatuur lezen zal je zeker helpen een beter beeld omtrend dit onderwerp te vormen. De stellingen die je hierboven afvuurt getuigen van een onjuist beeld van dit onderwerp en durf ik daarom met zekerheid in het vakje w&l onwaardig te plaatsen.

[ Voor 3% gewijzigd door MaDLiVe op 26-12-2003 01:22 ]

{\/}/-\[) [_[ \/(-© - Turn off your mind, relax and float downstream. Volg mijn disease outbreak detective en andere geweldige Avonturen

• mrClass
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 17-04-2025
MaDLiVe schreef op 26 december 2003 @ 01:19:
[...]

Je moet eens wat FAQ's lezen of wat boeken omtrend dit onderwerp. Kennelijk weet je dus niet wat evolutie inhoudt. Het is al erg vaak aan bod gekomen. Desondanks wil ik er even kort op in gaan.

Evolutie is een vrij gecompliceerd proces. Evolutie is afhankelijk van talloze factoren. Externe omstandigheden zorgen er mede voor dat de mutatie tot uiting komt en misschien wel erg nuttig blijken te zijn. Als er toevallig ergens in het gnoom van een levensvorm een mutatie optreed die tot uiting komt kan er nog van alles gebeuren. Is de mutatie nuttig dan blijft deze mogelijk aanwezig en kan hij mogelijk naast het andere 'normale'genotype standhouden. Is de mutatie totaal niet nuttig dat zal hij vroeg of laat verdwijnen als er maar enkele dragers zijn van het desbetreffende gen. Mutaties ontstaat zelfs tijdens een gewone meiose alleen maar omdat de kans op een toevallige nuttige mutatie dan groter is. Daarom is het belangrijk de genenpoel zo gevarieerd mogelijk te houden. Mutaties treden puur toevallig op er zit geen motortje of gestuurd proces achter. Een mutatie kan dus toevallig heel goed uitkomen maar voor hetzelfde geld is ie alleen maar nadelig of draag je hem gewoon mee zonder dat ie tot uiting komt.

Futuristische SF-onzinpraat. Je kan niet zien wat er over een aantal millenia staat te gebeuren voor de mens. Welke mutaties later nuttig blijken te zijn dat berust op puur toeval een kleine wijziging in 1 van de miljoen variabelen die bij het proces van evolutie betrokken zijn kan een heel ander beeld veroorzaken.

Mutaties zijn daar onder andere het gevolg van. Evolutie volgt daar eventueel uit, hoeft niet, kan wel. Mutaties kunnen door veel dingen worden veroorzaakt.

Het is al laat en ik zal wel niet helemaal helder meer zijn (daarom is de uitleg ook niet volledig). Een hoop literatuur lezen zal je zeker helpen een beter beeld omtrend dit onderwerp te vormen. De stellingen die je hierboven afvuurt getuigen van een onjuist beeld van dit onderwerp en durf ik daarom met zekerheid in het vakje w&l onwaardig te plaatsen.
Ik ben het wel met je eens. Maar wat mij een interresante vraag lijkt. (Om dit topic toch een beetje een kant op te sturen)

Van welke factoren is het bekend(bewezen) dat ze bijdragen aan de (Werking van de) evolutie?

Een paar voorbeelden hiervan zijn:

- Natuurlijke selectie
- Radioactieve straling (?)

Ik kan me voorstellen dat er nog talloze factoren zijn die meedoen aan de evolutie. Ik zou hiervan wel eens een helder beeld willen krijgen. En een discussie te bekijken die deze factoren afweegt een bediscusseerd.

Verwijderd

je begrijpt het geloof ik niet helemaal. evolutie berust simpel gezecht op het feit dat niet iedereen gelijk geboren wordt (en dus niet dezelvde kansen heeft om te overleven en vooral voortplanten in bepaalde situaties). Mutaties zijn MEDE de oorzaak dat wezens anders worden geboren dan hun soortgenoten (mede, omdat ook simpele zaken als simpele voorplanting waarbij de genetishce code van ma en pa worden gecombineerd een grote rol spelen). Mutaties kunnen hoop oorzaken hebben WAARONDER straliing van de zon (maar ook straling van de aarde , simpele biologische "foutjes" etc. etc.).

Natuurlijke selectie houd simpel in dat de wezens met de beste eigenschappen voor een bepaalde omstandigheid succesvoller zullen zijn bij voortplanting en dit over een lange periode (veel langer dan 40.000 jaar om een geheel lichaamsdeel te laten verwijderen!) als gevolg heeft dat die eigenschap langzaam dominanter zal worden in de gehele populatie, met als gevolg dat er gesproken kan worden van evolutie van die populatie.

edit:
Nog even over je speculatie over de mens... de mens is een lastig geval. Als jij met een arm te weinig geboren zou worden, zou dit (als jij enig ander wezen in de vrije natuur was) waarschijnlijk inhouden dat jou kans op overleven en dus voortplanten kleiner zou zijn, en is de kans dat deze eigenschap dominant gaat worden dus ook niet groot. Omdat mensen met 1 arm vrijwel dezelvde overlevingskans (en voortplantingskans) hebben als een normaal persoon door onze samenleving (westerse dan) zal dit waarschijnlijk geen effect hebben. Hierdoor loopt de evolutie van de mens niet erg logisch..
Als iets niet meer nodig is is dit GEEN reden dat dit verdwijnt door evolutie, de reden dat deze dingen (meestal) verdwijnen is omdat het houden van deze lichaamsdelen of functies energie kosten of een nadeel bij het overleven zijn

[ Voor 34% gewijzigd door Verwijderd op 26-12-2003 14:44 ]

• Christiaan
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 09-08-2021
MadLive heeft al uitgelegd waarom dit topic de plank nogal misslaat. Daarom sluit ik het maar. De FAQ geeft de antwoorden die je nodig hebt.
Pagina: 1

Dit topic is gesloten.