Windows ziet geen dvd stations meer?

Pagina: 1
Acties:

• Zerora
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 17-03 22:14

Zerora

Ik Henk 'm!

Topicstarter
mijn computer ziet mijn dvd stations niet meer. Ik heb twee dvd stations de ene is een dvd-speler en de andere is dvd brander. ik heb overgens geen cd-spelers.

Het is gekomen nadat ik het spel Grand Theft Auto Vice city geinstalleerd en gespeeld heb. Of dit de oorzaak is weet ik niet, maar wat ik wel weet dat ik mn dvd stations niet kan terug krijgen.

Het volgende heb ik al geprobeerd:
- Windows laten zoeken naar nieuwe hardware - geen effect
- pc opnieuw opstarten - geen effect
- kijken of ze in de bios staan - ziet alleen harddisk, maar dvd stations
- kijken of de kabels in pc goed zaten - deze zitten goed aangesloten
- kijken of master/slave goed is ingesteld - hier is niks aan veranderd, dus lijkt mij dat die dus goed staan
- in "diskmgmt.msc" kijken of die wel dvd stations ziet - geen dvd stations te zien

Kan iemand mij vertellen wat nog kan proberen zonder dat de harde schijf geformatteerd worden.

De enige manier die ik kan bedenken om het op te lossen is de pc terug naar fabrieks-instellingen te zetten maar dan ben alles kwijt (moet anders een harddisk van 80 GB gaan backuppen en ik zou niet weten waar ik die dan zou moeten laten, omdat ik het niet kan branden op cd/dvd).

Trans-life! :::: "All things change, whether from inside out or the outside in. That is what magic is. And we are magic too."

• Mike Jarod
  • Registratie: Januari 2002
  • Niet online
Zerora schreef op 25 december 2003 @ 22:51:
- kijken of ze in de bios staan - ziet alleen harddisk, maar dvd stations
Volgens mij wilde je daar nog wat bij zetten. Herkent je BIOS ze nu wel of niet? Zo nee dan hardware probleem. Zo ja dan software.

• wezzley
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 17-03 19:39
Hoe precies zie je de dvd's nog in je bios? hoe zitten je branders aangesloten (en je hd('s?)), dus op welke ide-kanalen? primair master/slave secundair master/slave (welke apparaten zitten waarop aangesloten?). welke windows versie heb je?

[ Voor 19% gewijzigd door wezzley op 25-12-2003 23:00 ]

• HielkeJ
  • Registratie: Juli 2001
  • Niet online
Als je bios ze wel ziet, probeer eens de IDE controllers weg te gooien in Windows :)

• Zerora

Zerora

Ik Henk 'm!

Topicstarter
De bios kent mijn dvd stations niet. ik wilde er inderdaad iets bijzetten.

heb trouwens windows xp home

primair master/slave secundair master/slave is geen steek aan veranderd.
primair master is harddisk
primair slave is dvd lezer
secundair master is dvd brander
secundiar slave wordt niet gebruikt

mike jarod zegt: als de bios de dvd stations niet ziet is het een hardwareprobleem.

hoe kan ik dit dan gaan oplossen???

Trans-life! :::: "All things change, whether from inside out or the outside in. That is what magic is. And we are magic too."

• Guardian Angel
  • Registratie: Juni 2000
  • Niet online

Guardian Angel

Bejaard en langharig tuig

De noodzaak om CD/DVD-spelers in het BIOS aan te zetten is er niet. Hier kun je gewoon NONE neerzetten. De drivers worden in Windows geladen dus in principe zou je ze daar wel moeten zien.

Probeer evt. eens je BIOS te resetten en op default te zetten. Wil nog weleens helpen.

ARME AOW’er

• Zerora

Zerora

Ik Henk 'm!

Topicstarter
Bios resetten heeft niet geholpen. De dvd stations werken nog steeds niet.

Als het dan toch een hardware probleem kan zijn, waar moet ik dan naar kijken?

• Mike Jarod
  • Registratie: Januari 2002
  • Niet online
GuardianAngel schreef op 25 december 2003 @ 23:16:
De noodzaak om CD/DVD-spelers in het BIOS aan te zetten is er niet. Hier kun je gewoon NONE neerzetten. De drivers worden in Windows geladen dus in principe zou je ze daar wel moeten zien.
En hij heeft nog gelijk ook :? Als je je CD/DVD stations op none zet worden ze nog steeds herkend door Windows :? Nou snap ik opeens de none functie niet meer bij CD/DVD stations.
Zerora schreef op 29 december 2003 @ 00:15:
Als het dan toch een hardware probleem kan zijn, waar moet ik dan naar kijken?
Dan zou ik de volgende dingen doen:
• Alleen 1 CD/DVD station aansluiten (voor de rest helemaal niks) en kijken of deze in je BIOS herkend wordt. Ook het andere probleemgeval op die manier aansluiten.
• Stations in een ander systeem testen.
• Booten met een W98 bootflop met CD ondersteuning of Knoppix om te kijken of ze herkend worden.

• Fidel
  • Registratie: December 2003
  • Niet online

Fidel

The Hedgehog

Heb je het al eens geprobeert met een andere kabel?????
gwoon ff je hdd kabels omprikken .
en als die dan je dvd spelers wel ziet en je hdd's niet...
dan eeehhh lijkt het me duidelijk :)

Van hoge bomen, zaagt men lange planken

• Zerora

Zerora

Ik Henk 'm!

Topicstarter
Een ding snap ik eigenlijk niet, want het hele systeem heeft het gewoon gedaan. Nadat ik GTA vice city geinstalleerd heb doen de DVD-stations het gewoon niet. Terwijl in principe alleen een programmaatje (in dit geval GTA) geinstalleerd is. Dat moet toch niet kunnen?

En het probleem heeft is groter dan ik dacht, want schijnbaar heeft ie de USB-controllers ook uigeschakeld, want toen eergisteren een paar bestanden op mijn USB-pen wilde zetten zag winXP die ook al niet meer.

En toen ik gisteren avond de pc weer aanzetten om email te checken deed bleek dat de voeding ineens kapot is.

Dus volgens mij is er iets goed mis.

• Zerora

Zerora

Ik Henk 'm!

Topicstarter
Het probleem is opgelost.

Omdat op de pc nog garantie zat, heb ik maar een monteur laten komen om alles te repareren. hij was zo aardig om dit te doen.

• Guardian Angel
  • Registratie: Juni 2000
  • Niet online

Guardian Angel

Bejaard en langharig tuig

Zerora schreef op 07 januari 2004 @ 13:22:
Het probleem is opgelost.
Omdat op de pc nog garantie zat, heb ik maar een monteur laten komen om alles te repareren. hij was zo aardig om dit te doen.
Nu zou jij zo aardig moeten zijn om te zeggen wat er nu gerepareerd is :) Was gewoon de speler kapot?

ARME AOW’er

• Zerora

Zerora

Ik Henk 'm!

Topicstarter
Het begon met de dvd-spelers die niet meer werkten. Na alle pogingen om ze aan de praat te krijgen is dit niet gelukt.
Toen ik keer iets mijn usb pen wilde zetten bleek de usb ook al niet meer te werken.
Weer een paar dagen later stopte de voeding er ook mee.
Ik wist nu helemaal niets meer om te proberen om die pc weer aan de praat te krijgen.
Ik gebeld naar de pc fabrikant (in dit geval Nec computers). Zij hebben mij een monteur gestuurd om naar die pc te kijken. Die zag na twee uur dat er een pinnetje in het usb slot kortsluiting had gemaakt. Waarmee eerst de USB het niet meer deed, daarna de dvd-spelers ermee stopten en als laatste de voeding het ook nog eens voor gezien hield.

De monteur heeft er nieuwe voeding in gezet en de usb poort vervangen. Probleem opgelost.

Ik heb hier het volgende mee geleerd: Als er iets het niet doet, kan het ook iets zijn wat je niet zou verwachten dat het probleem zou kunnen zijn. Verder kijken dan je neus lang is dus.

• UnderFlow
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 15-01-2024
Een kortsluitinkje dus :)

Als steeds meer gefrituurd raakt had je dat zelf ook kunnen concluderen. Maar wel enorm vervelend. Je hebt denk ik wel geluk dat je moederbord het hele gebeuren nog heeft overleefd en dat je garantie hebt. Anders was het een prijzige aangelegenheid geworden :)

• Zerora

Zerora

Ik Henk 'm!

Topicstarter
Ik ben inderdaad wel blij dat mijn moederbord het overleeft.
En wat die prijzige aangelegenheig betreft. Dat had slecht uitgekomen want, ik heb geen geld meer, na enkele dure aankopen van computeronderdelen.

Pagina: 1