Toon posts:

[FreeBSD] Raid 5

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Hoi,

Een aantal dagen geleden heb ik een server opgezet met daarin:

CPU: AMD Athlon XP 2700
MEM: 2x 512 MB
HD: 3x Maxtor Atlas 10K IV 10K rpm 36 gig
Controller: Adaptec 2120S
array: Raid 5

Nu heb ik het volgende probleem; Op deze machine wil ik freebsd 4.8 zetten. Met een IDE cdrom kun je wel booten maar ziet ie geen scsi schijven/arrays, dus heb ik met 2 floppys geboot.

Na het booten wordt de kernel geload en krijg ik onderstaande error:

ad0s4: Slice extends beyond end of disk: Truncating from 50000 to
4123 sectors.

Vanaf hier blijft het systeem hangen en komt niet verder.
Ik heb de raid array goed aangemaakt, en de schijven zelfs al een low-level format gegevens waardoor er 1 gesneuveld is.

Ik heb onder andere dit g00gle resultaat gevonden maar hierin staat ie bij de partitie manager komt, ik kom daar nog niet eens.

Verder heb ik ook gezocht maar hieruit kan ik niet opmaken waar het probleem daadwerkelijk ligt.

• Bierkameel
  • Registratie: December 2000
  • Niet online

Bierkameel

I use Debian btw

Ik kan je wel vertellen dat die 2120S een gigantische klote kaart is als je iets anders wil draaien dan windows.
Onder linux ben ik er wel 2 maand mee bezig geweest en we hebben zelf drivers gebakken maar dat ding krijg je niet fatsoenlijk aan de praat.

Ik heb um toen omgeruild voor een Mylex AcceleRAID 170 en die word door elke distro standaard herkend, als je de U320 dus niet nodig hebt kan je die kaart beter ruilen...

Alle proemn in n drek

Verwijderd

sorry, maar waarom fbsd 4.8 ?

Verwijderd

Topicstarter
Verwijderd schreef op 26 december 2003 @ 14:19:
sorry, maar waarom fbsd 4.8 ?
Omdat ik nog niet genoeg gewend ben aan de 5.x? :)
Ik kan je wel vertellen dat die 2120S een gigantische klote kaart is als je iets anders wil draaien dan windows.
Onder linux ben ik er wel 2 maand mee bezig geweest en we hebben zelf drivers gebakken maar dat ding krijg je niet fatsoenlijk aan de praat.

Ik heb um toen omgeruild voor een Mylex AcceleRAID 170 en die word door elke distro standaard herkend, als je de U320 dus niet nodig hebt kan je die kaart beter ruilen...
Dat vind ik een beetje jammer van die 320 dan. En ik wil het eigenlijk gewoon werken krijgen.

[ Voor 60% gewijzigd door Verwijderd op 26-12-2003 16:19 ]

• Bierkameel
  • Registratie: December 2000
  • Niet online

Bierkameel

I use Debian btw

Ik heb het wel werkend gehad maar de performance was om te huilen daarom koop je niet zo'n dure kaart ;)

Alle proemn in n drek

Verwijderd

Topicstarter
Ok de performance zullen we wel merken :)

Op welk os heb jij het draaiend gekregen?

[ Voor 7% gewijzigd door Verwijderd op 29-12-2003 08:46 . Reden: draaiend ]

Verwijderd

Topicstarter
Heeft verder iemand enig idee?

• AVL
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 25-09-2022

AVL

OHMSS

ad0s4 is toch een IDE drive? Waarom zit die er uberhaupt nog in?

Wordt de controller wel gedetecteerd? d.w.z. zie je aacd0 voorbij komen?

[ Voor 38% gewijzigd door AVL op 29-12-2003 14:37 ]

"I'd rather have a bottle in front of me than a frontal lobotomy."

Verwijderd

Topicstarter
Het enige ide device wat erin zit is een diskdrive om te booten.

Het punt is dat ik niet 1 2 3 de aacd0 voorbij zie komen en nu ook niet op de juiste locatie ben. Vanavond ben ik op locatie en zal ik kijken of mijn ogen sneller kunnen lezen dan de server kan booten :) .

[ Voor 13% gewijzigd door Verwijderd op 29-12-2003 20:40 ]

Verwijderd

Topicstarter
Ok ben nu op locatie, maar zie de aacd0 niet voorbij komen. Of hij moet helemaal in het begin staan bij het loaden van de kernel?

Okay ^^^^^ Probleem opgelost door ipv 4.8 floppies de 5.1 te gebruiken.

Ik zie nu ook duidelijk dat de RAID 5 array wordt gevonden.

Maar de foutmelding die ik krijg is:

code:
1
aac0: Error 5 sending GetDeviceProbeInfo command

De oplossing lijkt simpel. Het probleem is alleen dat ik de kernel config niet kan changen want daar wordt niet om gevraagd tijdens het booten met de floppies.

Weet iemand daar een oplossing voor?

[ Voor 69% gewijzigd door Verwijderd op 29-12-2003 23:50 ]

• AVL
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 25-09-2022

AVL

OHMSS

De oplossing is om zelf custom boot floppies te maken. Als je die nodig hebt en geen andere FreeBSD machine tot je beschikking hebt, wil ik dat ook wel voor je doen.

Maar ik zou eerst proberen om 5.2RC2 te booten, misschien dat dat wel lukt.

"I'd rather have a bottle in front of me than a frontal lobotomy."

Verwijderd

Topicstarter
Ok,

Ik had al custom boot floppies, maar dan van 4.8

Nu heb ik nieuwe op met de 5.1 -Release gemaakt, en dat gaat beter. Het enige probleem dat er nu nog is, is het installeren via ftp. Hij logt namelijk niet in en kan niet via ftp installeren. De machine krijgt een goed ip en die is vanaf het interne netwerk de bereiken (ping).

Om deze problemen te omzeilen heb ik een hele iso gedownload en die op een ftp in het netwerk gezet. Hiervan kan ie wel zijn bestanden downloaden dus staat er nu 5.1 op :)

[ Voor 21% gewijzigd door Verwijderd op 04-01-2004 11:37 ]

Pagina: 1