Toon posts:

ASUS QFan (p4p800): geen fancontrol opties?

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Sinds kort heb ik een nieuw systeem gebouwd en ik heb een probleempje met de fans...

Ik heb een aopen A600A kast met 12cm chassis fan, en een P4 boxed cooler. Deze beide fans zitten op mijn moederbord (ASUS P4P800) aangesloten. Bij dit moederbord zit het programma ASUS PC probe, waarmee je zowel de snelheid van fans zou moeten kunnen zien als aanpassen. Ik heb het programmatje, maar ik heb geen aanpassingsopties, zoals die letterlijk op de screenshots in het manual staan. Ik kan alleen zien wat de snelheid van de fans is... Ik heb alle kabels nagekeken, het programmatje meerdere keren geïnstalleerd en het manual gelezen, maar ik kan mijn fansnelheden niet aanpassen, ook geeft het programmatje geen foutmelding ofzo...

De enige oorzaak die ik kan verzinnen is dat de power fan niet zit aangesloten op het moederbord. Ik kan echter geen 3-pins powerfan kabeltje vinden, en het 2-pins kabeltje (die beide in het manual los van elkaar worden genoemd :? ) zit op een daughter board achteraan de kast, en wanneer je die op het moederbord aansluit wil het systeem niet booten (doet helemaal niks, voeding weigert...). Het lijkt niet alsof de voedingsfan niet werkt want het systeem is stabiel. Het is een AOpen 350W voeding die bij de kast was geleverd...

Heeft iemand een idee waar dit aan kan liggen? Graag :)

Verwijderd

Topicstarter
*kick*
weet werkelijk niemand dit? ik ben een n00b, en dit is dan vast wel een n00b vraag, dus dan kunnen jullie toch wel ff antwoord geven? :P :P

• domi235
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 07-12-2021

domi235

Magic!

zover ik weet heeft pc probe geen functie voor het aanpassen van die snelheid, het programma is een monitor en je kunt er volgens mij niets mee instellen, alleen aflezen.

Verder zou ik niet teveel vertrouwen op asus pc probe, het is namelijk helemaal niets waard (ik spreek uit ervaring :P )

Any sufficiently advanced technology is indistinguishable from magic.

• mphilipp
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 09-02 16:15

mphilipp

Romanes eunt domus

Ik weet niet wat jij in de manual hebt gelezen, maar je kunt in Asus Probe helemaal geen fans besturen oid. Het is alleen een monitor. Wél kunt je de zgn 'treshold' waardes invullen. Dat zijn drempelwaardes voor alarmering enzo.

Mac Mini M4Pro | MS Surface Pro 9 | Canon 1Dx III | Bambu Lab H2C | BMW K1600 GTL

Verwijderd

Ja, ik heb de P4P800 Deluxe, heb hetzelfde probleem.
PC Probe doe alleen monitoren.
Vaak zegt die zelfs dat m'n CPU Fan stil staat terwijl die in de bios monitor wel netjes aangeeft hoeveel toeren die draait.

Verwijderd

Topicstarter
maar ik zie toch duidelijk bij asus pc probe in het manual staan onder 'functies van pc probe': "Fan control: lets you enable or disable smart fan control. Smart fan control adjusts the fan speed automatically based on the current cpu temperature", en een stukje terug bij settings: "Lets you select when to enable software CPU cooling...etc.", ik heb deze opties gewoon niet :?

Bovendien staat op de ASUS website dat bij de p4p800 de optie Q-fan (smart fancontrol based on temperatures etc. etc.)

• domi235

domi235

Magic!

ja, Q-fan doet dit zelf, als hij merkt dat de cpu warmer wordt, laat hij de koeler sneller draaien, daar hoef je zelf helemaal niks aan te doen :)

• mphilipp

mphilipp

Romanes eunt domus

-DomiNator- schreef op 26 december 2003 @ 11:14:
Verder zou ik niet teveel vertrouwen op asus pc probe, het is namelijk helemaal niets waard (ik spreek uit ervaring :P )
Kun je daar iets specifieker over zijn? Ik hoor dat namelijk steeds, maar ik heb nog nooit een probleem met dat ding gehad. Sterker nog: MBM waar iedereen zo vol van is, geeft problemen bij mij. Fans slaan op hol, temps gaan door het plafond enzo... Terwijl er niets aan de hand is. Temps zijn gelijk aan wat de BIOS me verteld. Dus...wat is nou het grote probleem met Asus Probe?

Ik kan me btw ook helemaal niet zo goed voorstellen dat Asus steeds maar weer een 'fout' programma produceert. Het is toch gewoon een sensor uitlezen, net als MBM doet. How hard can it be? Is jouw ervaring gebasseerd op een recente release?

Mac Mini M4Pro | MS Surface Pro 9 | Canon 1Dx III | Bambu Lab H2C | BMW K1600 GTL

Verwijderd

Topicstarter
@desaubin: blijkbaar heeft iedereen die hier gereplied heeft dit dus...ik denk dat als jullie in je manual kijken jullie die opties die ik hierboven genoemd heb toch echt ook zien staan...

Heeft hier iemand een p4p800 (deluxe) waarbij de asus fancontrol wel werkt??

Verwijderd

Topicstarter
@ -DomiNator-: nou bij mij dus mooi niet want hij gaat altijd met hetzelfde toerental en maakt behoorlijk wat lawaai :P, bovendien wil ik gewoon de opties die in het manual staan, want ik zit hier met een stofzuiger en een CPU temp van 22C :P

• domi235

domi235

Magic!

Mijn ervaring is gewoon gebaseerd op alle versies, en 2 verschillende asus mobo's (zie mijn systemen onderaan)

het enige waar ik achter ben gekomen waar pc probe niet tegen kan is als je in windows xp 2 gebruikers tegelijk opent, meldt de 2e gebruiker dan maar eens af, en kijk bij de 1e gebruiker naar je temperatuur, ik zie hem dan van 32 naar in de 80 vliegen en terug. Verder zijn er nog meer dingen loos met dat programma, Voltages waarbij de +5V ineens over de +12V vliegen terwijl mijn systeem blijft werken etc. Totaal niet betrouwbaar dus...

Bij MBM is het gewoon een kwestie van je goede mobo etc kiezen, daar hebben ze in de laatste versie een leuke wizard voor erbij gedaan :)

@ YVain: Als het goed is kun je die Q-fan functie ook in de bios aanzetten, kijk eens of hij daar aanstaat

[ Voor 26% gewijzigd door domi235 op 26-12-2003 11:37 ]

Verwijderd

Topicstarter
- DomiNator -: _/-\o_
Nu past hij het inderdaad automatisch aan, ik heb nog steeds geen custom opties, maar als jij die ook niet hebt dan zullen ze er wel niet zijn...

PS: Desaubin: in je bios dus, onder power ;)

• fsfikke
  • Registratie: Maart 2003
  • Niet online

fsfikke

* * * *

Dat q-fan is iets wat je in de BIOS aan kan zetten, het laat je fans wat langzamer draaien als je CPU niet zo warm is. Asus probe is echt niks meer dan een monitor prog (zoals hierboven ook staat). Verder moet je al die mooie praatjes van Asus niet geloven, net als dat ai overclocking gedoe,
quote: Asus website
AI Overclocking.
A unique option in BIOS that enables quick overclocking up to 30% (depends on CPU and RAM). It automatically detects and optimizes every relevant parameter to provide both performance and stability.
Het veranderd alleen maar je FSB

Dus je kan het proberen met dat q-fan, maar als je zelf de snelheden van je fans wilt regelen, moet je gaan knutselen :Y)

Zijn spaties in de aanbieding ofzo? www.spatiegebruik.nl

• mphilipp

mphilipp

Romanes eunt domus

-DomiNator- schreef op 26 december 2003 @ 11:28:
het enige waar ik achter ben gekomen waar pc probe niet tegen kan is als je in windows xp 2 gebruikers tegelijk opent, meldt de 2e gebruiker dan maar eens af, en kijk bij de 1e gebruiker naar je temperatuur, ik zie hem dan van 32 naar in de 80 vliegen en terug. Verder zijn er nog meer dingen loos met dat programma, Voltages waarbij de +5V ineens over de +12V vliegen terwijl mijn systeem blijft werken etc. Totaal niet betrouwbaar dus...
Ok, duidelijk. Ik werk niet met meerdere gebruikers dus dat probleem heb ik nooit gehad. Verder heb ik ook helemaal geen problemen met dat programma. Ik hoor van alle kanten dat ie onbetrouwbaar zou zijn en ik vroeg me dus af hoe dat kan als het bij mij gewoon goed gaat. Blijkbaar is het programma nogal 'touchy' en gaat ie snel over zijn nek.

Op zich had ik diezelfde ervaring nu juist met MBM. Ooit wel eens per ongeluk Asus Probe en MBM tegelijk aan gehad? Ruzie! En als je - zoals ik - MBM aanzet zonder de juiste config gaat het ook helemaal niet goed. Net nog even MBM 5 gedownload en na een seconde of 10 gingen alle alarmbellen weer af. Na jouw tip over de wizard gaat het goed en nu kan ik eindelijk zeggen dat ik tevreden ben over MBM. Het lastige aan MBM is dat je zelf al die sensoren moet aangeven en daar heb ik allemaal geen zin meer in. Gemak dient de mens. Ik ben geen n00b ofzo, maar ik heb geen zin (meer) om aan een computer iets te vertellen dat ie met een beetje goede wil zelf zou moeten kunnen uitvogelen.

Maar nu is dus mijn menig volledig herzien. MBM is een mooi tooltje!

Verwijderd

Nog een vraag over q-fan, ik heb een p4c800 deluxe en Q-fan staat uit in de bios. Toch zie ik met asusprob/pc probe dat de cpu en case fans hadder of zachter gaan draaien.

Hoe kan dat dan?
Pagina: 1