moederbord of de voeding defect?

Pagina: 1
Acties:

• justguyver
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 19:34
ik heb hier een systeem staan met een chaintech moederbord en dat zit in een chieftec kast met voeding. Nu doet het zich voor dat sinds ik dit beide hebt er al 3 harde schijven een head crash hebben gekregen. De laatste harde schijf binnen 3 maanden. Nu wou ik graag weten waar het aan ligt. Is het het moederbord of de voeding???

• TERW_DAN
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

TERW_DAN

Met een hamer past alles.

Ik kan uit je verhaal nou niet helemaal opmaken wat er nou aan de hand is. Je hdds krijgen een headcrash zinds je dat beide hebt? wat bedoel je daarmee?
en wat bedoel je met "De laatste harde schijf binnen 3 maanden"?

Verder is het makkelijk om even je volledige specs te geven zodat we weten waar we het over hebben.

• justguyver
ohw ok sorry

nouw ik had hiervoor een systeem en heb de harde schijf daaruit meegenomen naar het nieuwe systeem.
Dit nieuwe systeem bestaat dus onder andere dat dit moederbord en deze voeding.
Sinds ik het nieuwe systeem hebt zijn dus 3 hdd's overleden dmv headcrash. De laatste harde schijf binnen 3 maanden.

de specs zijn

chieftec kast met chieftec 340 w voeding
chaintech 7aja2(onboard sound)
amd xp 1500+
512 lifetime sdram 133
asus gforce 2 gts deluxe
2 nics
aopen dvd speler
plextor 12x writer
wd 80 gig schijf (schijf nr 3)
verder zitten er in de kast nog 4 case fans aangesloten

hoop dat dit het wat duidelijker maakt

• Bliep
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 10-01 16:07
probeer is met een voltage tool (mainbord monitor bijvoorbeeld) de voltages af te lezen en ze hier te posten, kunnen we je zeggen of je voeding brak is

• PcDealer
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 28-04 11:46

PcDealer

HP ftw \o/

Maakt er iets kortsluiting? Ik zou helaas niet weten hoe dat te testen.

[ Voor 6% gewijzigd door PcDealer op 26-12-2003 00:18 ]

LinkedIn WoT Cash Converter

• Mystic Spirit
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 18-05 06:25

Mystic Spirit

PSN: mr_mysticspirit

Puur uitgaande van de reputatie en mijn ervaring met chieftec zou ik willen zeggen dat het haast niet aan de voeding kan liggen...
moederbord zou kunnen aangezien die de hdd's de opdrachten doorgeeft
maar het zou ook in de netspanning kunnen zitten. misschien geeft het energiebedrijf in jouw regio wel slechte stroom af. daarmee bedoel ik hoge pieken en dalen. als je er nog niet zo'n beveiligde stekkerdoos tussen hebt zitten of een upc zou ik zeggen probeer dat eens!

[ Voor 3% gewijzigd door Mystic Spirit op 26-12-2003 00:22 ]

• justguyver
PcDealer schreef op 26 december 2003 @ 00:17:
Maakt er iets kortsluiting? Ik zou helaas niet weten hoe dat te testen.
wat ik weet niet, want wanneer ik de schijf nu test met een tool van wd krijg ik al een 0199 error en dat de schijf dus niet meer goed functioneert.

ken je de voltages ook in de bios aflezen, want de pc start zelf niet meer op nu?

• PcDealer
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 28-04 11:46

PcDealer

HP ftw \o/

mech schreef op 26 december 2003 @ 00:20:
[...]

ken je de voltages ook in de bios aflezen, want de pc start zelf niet meer op nu?
Ik kan in mijn BIOS hardware voltages en temp aflezen.

LinkedIn WoT Cash Converter

• justguyver
Mystic Spirit schreef op 26 december 2003 @ 00:19:
Puur uitgaande van de reputatie en mijn ervaring met chieftec zou ik willen zeggen dat het haast niet aan de voeding kan liggen... moederbord zou kunnen aangezien die de hd's de opdrachten doorgeeft maar het zou ook in de netspanning kunnen zitten. misschien geeft het energiebedrijf in jouw regio wel slechte stroom af. daarmee bedoel ik hoge pieken en dalen. als je er nog niet zo'n beveiligdestekkerdoos tussen hebt zitten of een upc zou ik zeggen probeer dat eens!
zit een beveiligde stekkerdoos tussen en waarom heeft mijn nieuwe pc het wel en mijn oude, die me pa gebruikt het niet. Moet tussendoor wel zegge dat de stop soms doorslaat vanwege wat me ma doet of stroomstoring bij energiebedrijf. Zou hierdoor de voeding rare spanningen af kunnen geven ?

• justguyver
ok de bios geeft aan

3,3 V 3,58V
5V 5,05V
12V 12,30V
van de min geeft de bios niets aan.

[ Voor 22% gewijzigd door justguyver op 26-12-2003 01:12 ]

• mentalmadnizz
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 17:40

mentalmadnizz

Deze nick was hip in de 90's.

mech schreef op 26 december 2003 @ 00:22:
[...]

Moet tussendoor wel zegge dat de stop soms doorslaat vanwege wat me ma doet of stroomstoring bij energiebedrijf. Zou hierdoor de voeding rare spanningen af kunnen geven ?
Als je computer aanstaat en en de stop slaat door, en dit gebeurt vaker lijkt me dit niet echt fijn voor de computer. En aangezien je schijven headcrashes krijgen zou het kunnen dat je schijven niet goed in de parkeerstand komen. Ik heb tot nu toe alleen maar headcrashes gezien bij mensen die tegen hun computer aantrapten als die vasthing. Hierdoor komt de leeskop op het schijfoppervlak terecht. En dan is het dus einde schijf.

Turbo Turbo!! | www.analogaudio.nl

• deepbass909
  • Registratie: April 2001
  • Laatst online: 00:14

deepbass909

[☼☼] [:::][:::] [☼☼]

Headcrashes kunnen niet priair veroorzaakt worden door een moederbord of voeding. De reden is heel simpel. Om een headcrash te krijgen moet de kop fysiek contact maken met de schijf. Dit gebeurt alleen als de luchtbel onder de kop knapt. Dit kan door een aantal oorzaken. 1, een klap van buiten, 2, een stofje, 3, een beschadiging op de schijf.
Als de stroom van de schijf wegvalt, zorgt de bouw van de schijf ervoor dat de kop automatisch terug keert naar de parkeerstand. Dit gebeurt altijd, tenzij de kop tegen gehouden wordt.
Ik zou de oorzaak eerder zoeken in het trillen van de kast. Kijk of er op één of andere manier mechanische stress op je harddiskrek zit.

Waarschuwing, opperprutser aan het werk... en als je een opmerking van mij niet snapt, klik dan hier

• justguyver
ik heb gekeke en kan geen stress of iets dergelijks vinden op het hdd rack. en me kast trilt niet, want dan moet ik dat horen en hij staat gewoon op me bureau. morgen ga ik die hdd omruilen en een nieuwe stekkerdoos halen met die beveiliging tegen piekspanning enzo. misschien dat deze stekkerdoos niet goed is.
Misschien was de 3de schijf vanaf het begin wel niet goed geweest
Pagina: 1