[xp sp1] geen elevated rights bij published msi?

Pagina: 1
Acties:

• Dennis
  • Registratie: Februari 2001
  • Nu online
Ik stel de vraag kort en bondig omdat ik er geen verdere informatie over kan vinden en over kan geven.

Als ik applicaties distribueer via Group Policy Objects dan horen deze MSI installaties system-rechten te krijgen, zodat ze altijd te installeren zijn. Anders zou het hele concept wegvallen van dat de administrator bepaalt welke applicaties geïnstalleerd zijn.

Dit gaat opzich allemaal goed. Ik heb zes (6) applicaties assigned aan computers. Deze installeren allemaal (na aanpassingen van mij d.m.v. MST) perfect. Daarnaast heb ik nog vier (4) applicaties published aan gebruikers. Deze laatste vier komen keurig in "Nieuwe programma's toevoegen" te staan in Configuratiescherm\Software.

Maar nu het vreemde. Bij de programma's DVD Architect en Vegas (beide van Sonic Foundry) geeft hij de melding dat ik administratieve rechten nodig heb. Bij eerstgenoemde gaat hij dan nog wel verder maar bij Vegas kapt hij helemaal.

Maar dit is toch vreemd, want als ik via GPO MSI bestanden installeer zouden deze rechten moeten krijgen via het SYSTEM-account en dus zouden administrator rechten niet nodig zijn want die zijn er al.

Is deze installatie (het MSI bestand) dan gewoon knullig gemaakt of is er iets anders waar het aan zou kunnen liggen? Iemand misschien ervaring daarmee?

• Microkid
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 16:01

Microkid

Frontpage Admin / Moderator PW/VA

Smile

Heb je via een GPO de "install MSI using elevated rights" aangezet? Anders kan het idd gebeuren dat een MSI niet wil installeren als er administratieve zaken moeten gebeuren.

4800Wp zonnestroom met Enphase
Life's a waste of time. Time's a waste of life. Get wasted all the time and you'll have the time of your life.

• Arno
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 10:03

Arno

PF5A

Je moet het in de GPO zowel voor de user als de computer instellen, anders werkt het niet ;)

"Supercars are made to mess around with G-forces, hypercars are made to mess around with G-strings"
Jeremy Clarkson

• Dennis
  • Nu online
Microkid schreef op 25 december 2003 @ 21:37:
Heb je via een GPO de "install MSI using elevated rights" aangezet? Anders kan het idd gebeuren dat een MSI niet wil installeren als er administratieve zaken moeten gebeuren.
Ha, dat is juist het grappige ;).

Zie hieronder:
Directs Windows Installer to use system permissions when it installs any program on the system.

This policy extends elevated privileges to all programs. These privileges are usually reserved for programs that have been assigned to the user (offered on the desktop), assigned to the computer (installed automatically), or made available in Add/Remove Programs in Control Panel. This policy lets users install programs that require access to directories that the user might not have permission to view or change, including directories on highly restricted computers.

If you disable this policy or do not configure it, the system applies the current user's permissions when it installs programs that a system administrator does not distribute or offer.

Note: This policy appears both in the Computer Configuration and User Configuration folders. To make this policy effective, you must enable the policy in both folders.

Caution: Skilled users can take advantage of the permissions this policy grants to change their privileges and gain permanent access to restricted files and folders. Note that the User Configuration version of this policy is not guaranteed to be secure.
Wat dus in de beschrijving van die GPO-setting staat (waar ik wel mee bekend was overigens) is dat normaal gesproken systemaccount rechten al van toepassing zijn op beheerde software.

• Microkid

Microkid

Smile

ddc schreef op 25 december 2003 @ 21:39:
[...]

Ha, dat is juist het grappige ;).

Zie hieronder:

[...]

Wat dus in de beschrijving van die GPO-setting staat (waar ik wel mee bekend was overigens) is dat normaal gesproken systemaccount rechten al van toepassing zijn op beheerde software.
Volgens mij staat dat er niet. Er staat dat je elevated rights voorbehouden zijn aan o.a. administrators. En dat ie anders de rechten van de gebruiker gebruikt. E.e.a. komt dus overeen met jouw ervaringen. Ik zou die policy dus toch maar aanzetten. :)

Life's a waste of time. Time's a waste of life. Get wasted all the time and you'll have the time of your life.

• Dennis
  • Nu online
If you disable this policy or do not configure it, the system applies the current user's permissions when it installs programs that a system administrator does not distribute or offer.
Oftewel: als de systeem administrator ze wél distribueert of aanbiedt zijn die 'elevated' rechten standaard al aanwezig.

Lijkt mij tenminste :).

[ Voor 7% gewijzigd door Dennis op 25-12-2003 21:53 ]

• Microkid

Microkid

Smile

Nee, "het systeem ken de rechten toe van de huidige gebruiker als het programma's installeert die niet door een system administrator worden gedistribueert of aangeboden".

Probeer het eens, kan nooit kwaad.

• Dennis
  • Nu online
Ik heb het even geprobeerd, maar het heeft geen enkel effect verder. Wel viel me net, bij het maken van een screenshot, iets anders op:

Afbeeldingslocatie: http://www.tweakers.net/my.tnet/storage?action=download_file&file_id=3363

Let eens op de titelbar van de foutmelding. Blijkbaar wil hij één of ander derde-partij softwareprogramma erbij installeren. Deze heeft dan echter níet de elevated rechten en geeft dus ook de foutmelding zo te zien.

Maargoed, als ik Vegas wil installeren staat in de titelbar van de foutmelding wél "Vegas video 4", dus zal het probleem alsnog ergens anders aan liggen.

Ik kan nu natuurlijk wel mst-bestanden aanmaken en kijken of die externe installatie (bij DVD Architect) eruit te slopen is, maar die van Vegas video is in ieder geval niet op die manier op te lossen.

Help! :P.

• Dennis
  • Nu online
Subtiel schopje :).

• Dennis
  • Nu online
Weet echt niemand meer een antwoord nu :?.

• sanfranjake
  • Registratie: April 2003
  • Niet online

sanfranjake

Computers can do that?

(overleden)
ddc schreef op 26 december 2003 @ 01:44:
Ik heb het even geprobeerd, maar het heeft geen enkel effect verder. Wel viel me net, bij het maken van een screenshot, iets anders op:

afbeelding
Ik zie je screenshot niet :
Private storage is alleen te gebruiken door mensen met een betaald account. Op deze pagina vind je meer informatie over hoe je aan zo'n account komt.

[ Voor 20% gewijzigd door sanfranjake op 29-12-2003 21:10 ]

Mijn spoorwegfotografie
Somda - Voor en door treinenspotters

• Dennis
  • Nu online
Ok, dan zal ik die morgenavond even uploaden naar een andere webspace. Ik zie hem zelf wel, dus vandaar ;).
Pagina: 1