Toon posts:

intel boxed cooler niet voldoende?

Pagina: 1
Acties:
  • 137 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Verwijderd

Topicstarter
Sinds gisteren heb ik een nieuw moederbord en cpu gekocht, de Epox 4PCA3+ en P4 2.8C, hiervoor had ik een Epox 4BEAR en P4 2.4B.
de 2.4 werdt op standaard snelheid maar 30/35 graden, als ik ging OC'en van 2.4 naar 2.7 werdt hij nog maar 40 graden, de 2.8 wordt idle al 50 graden en als ik een beetje ga stress testen al zo'n 68graden :? is dit normaal? ik heb gewoon de boxed cooler erop zittenzonder het plakkertje erop (grijze ding onderop cooler) en daarvoor heb ik in de plaats arctic silver 3, wat mijj beter lijkt...

de airflow is goed in de kast, nou ga ik morgen een gat in de zijkant zagen en een soort regenpijp rechtstreeks naar mijn cpu maken dat hij echt de lucht buiten mijn kast pakt en proberen of ik een 8cm fan erop kan monteren kijken of dat mijn cpu wat koeler houdt. en fijne kerst enzo :)

Verwijderd

Het is best normaal dat je temperatuur stijgt als je gaat overclocken :) anders zou het té gemakkelijk worden voor ons :D

50graden is nog niet zoveel, je kan natuurlijk altijd een andere cooler steken, dan kan je misschien nog hoger geraken.

Dat je temperatuur ineens hoger ligt in vergelijking met je andere overclocks kan ik ook niet zo meteen uitleggen, niet teveel over nadenken ;)

[ Voor 0% gewijzigd door Verwijderd op 25-12-2003 21:16 . Reden: owkee, sorry, had niet goed gelezen :) ]

• Exigence
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 14-08 17:12

Exigence

dnkroz

Verwijderd schreef op 25 december 2003 @ 21:12:
Het is best normaal dat je temperatuur stijgt als je gaat overclocken :) anders zou het té gemakkelijk worden voor ons :D

50graden is nog niet zoveel, je kan natuurlijk altijd een andere cooler steken, dan kan je misschien nog hoger geraken.

Dat je temperatuur ineens hoger ligt in vergelijking met je andere overclocks kan ik ook niet zo meteen uitleggen, niet teveel over nadenken ;)
Ff lezen voortaan. Hij heeft deze nog niet overgeclockt. Hij had het er over dat hij die "oude" overgeclockt had en dat die dan 40 graden werd, en dat deze stressed 68 wordt.

Ff ontopic: Je hebt toch niet per ongeluk de hele tube erop gesmeerd toch. Er moet gewoon een flinterdun laagje op.

En trouwens, de uitlezen van je moederbord hoeft ook niet helemaal oke te zijn.

Voel eens aan je koelblok tijdens het stressen. Als deze koud aanvoelt is je warmtegeleiden van je processor naar je koelblok niet goed, en heb je er dus te veel koelpasta tussen.

[ Voor 11% gewijzigd door Exigence op 25-12-2003 21:15 ]

• wizzzzzz
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 13-08 11:15
Niet echt slim om de zwarte sticker eraf te halen die er standaard opzit.
Normaal gesproken is dat echt voldoende om de proc goed te koelen.
Wij gebruiken alleen maar boxed coolers, en die worden nooit zo heet als die jij nou hebt.

Verwijderd

Topicstarter
even ter duidelijkheidt, de 2.4 en 2.8 zijn 2 verschillende cpu's. De 2.4 = een 2.4b 533mhz fsb, de 2.8 = een 2.8c 800mhz fsb. en 2 verschillende moederborden : Epox 4BEAR(intel 845E) en 4PCA3+ (intel 875P).

het gaat er dus om dat als ik de 2.4 overklok naar 2.7 hij netjes rond de 40 graden blijft hangen en dat de 2.8 op standaard snelheid al 50 graden is en als ik een beetje ga stressen :) hij zo naar de 68graden loopt, en dat vindt ik niet leuk, zeker niet als mijn spelletjes of programma's vastlopen of heel me computer crashed, geen bsod maar gewoon het beeld blijft hangen en er zit niets anders op dan resetten

Verwijderd

Verwijderd schreef op 25 december 2003 @ 21:22:
even ter duidelijkheidt, de 2.4 en 2.8 zijn 2 verschillende cpu's. De 2.4 = een 2.4b 533mhz fsb, de 2.8 = een 2.8c 800mhz fsb. en 2 verschillende moederborden : Epox 4BEAR(intel 845E) en 4PCA3+ (intel 875P).

het gaat er dus om dat als ik de 2.4 overklok naar 2.7 hij netjes rond de 40 graden blijft hangen en dat de 2.8 op standaard snelheid al 50 graden is en als ik een beetje ga stressen :) hij zo naar de 68graden loopt, en dat vindt ik niet leuk, zeker niet als mijn spelletjes of programma's vastlopen of heel me computer crashed, geen bsod maar gewoon het beeld blijft hangen en er zit niets anders op dan resetten
De 2,8ghz heeft een groter vermogen dus wordt hij warmer, daarna is de ene cpu de andere niet. Ik zou zo zeggen als je wilt gaan océn koop dan ene goede cooler! Met een boxed cooler kom je neit altijd even ver en daarvoor is hij nou niet echt bedoelt. >:)

• Matthijs
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 14-08 14:54
Verwijderd schreef op 25 december 2003 @ 21:35:
[...]

De 2,8ghz heeft een groter vermogen dus wordt hij warmer, daarna is de ene cpu de andere niet. Ik zou zo zeggen als je wilt gaan océn koop dan ene goede cooler! Met een boxed cooler kom je neit altijd even ver en daarvoor is hij nou niet echt bedoelt. >:)
De boxed cooler van intel hoort bijna perfect te zijn. ... kennisje heeft z'n 2,8 met standaard cooler @ 3,3 ghz lopen, 42 graden stressed ofzo ....

Verwijderd

Vergeet niet dat de p4 2,8c een Hyperthreading processor is waar algemeen van bekend is dat dat extra vermogen kost. Zet ht maar eens uit en meet vervolgens nog maar eens.

Verwijderd

EvilTuinHekje schreef op 25 december 2003 @ 21:53:
[...]

De boxed cooler van intel hoort bijna perfect te zijn. ... kennisje heeft z'n 2,8 met standaard cooler @ 3,3 ghz lopen, 42 graden stressed ofzo ....
Mijn P4 2,4b (northwood core) klokt ook zo de 3ghz kan niet het voltage verhogen en @boxed cooler wordt hij midner dan 35graden! ;) . Dus er zijn denk ik meerdere soorten op de markt! ;) .

Verwijderd

als je niet zulke hoge temps wilt dan kan je maar beter niet overclocken

kijk dit zijn mijn meningen over het OC'en

ten eerste : het dient eigenlijk nergens voor (bijna geen performance verschil)
ten tweede : je beschadigt je mooie dure CPU (alleen als je te ver gaat)
ten derde : 200 a 300 euro schud je niet zomaar uit je mouw :9
ten vierde : de levensduur van je CPU kan drastisch omlaag gaan (als je dit lang aanhoud)

ok het is wel stoer om ff al die grote GHZ'jes te showen enzo 8)7

sorry mensen ik ben nieuw dit is offtopic ,maar ik heb wel gelijk toch ?

het beste is gewoon om niets over te clocken , zo heb je ook geen belachelijke hoge temps.

• Remy
  • Laatst online: 15-08 09:43

Remy

I usually get 100% accuracy

Verwijderd schreef op 25 december 2003 @ 22:43:
als je niet zulke hoge temps wilt dan kan je maar beter niet overclocken

kijk dit zijn mijn meningen over het OC'en

ten eerste : het dient eigenlijk nergens voor (bijna geen performance verschil)
Onzin, ik ben blij dat ik wel verschil merk met mijn ge'oc'de proc, anders was overclocken inderdaad overbodig.
ten tweede : je beschadigt je mooie dure CPU (alleen als je te ver gaat)
Hardware kan heel veel hebben, en zolang je niet gaat goochelen met bijvoorbeeld een Vcore boven 1,9v kan er heel erg weinig mis gaan.
ten derde : 200 a 300 euro schud je niet zomaar uit je mouw :9
Vandaar dat men juist overclockt: een proc van 60 of 100 eur laten lopen als een proc van 200 a 300 eur :)
ten vierde : de levensduur van je CPU kan drastisch omlaag gaan (als je dit lang aanhoud)
Zoals ik eerder meldde: zolang je niet met flinke volts aan de gang gaat, kan je hardware dat best hebben.
ok het is wel stoer om ff al die grote GHZ'jes te showen enzo 8)7
sorry mensen ik ben nieuw dit is offtopic ,maar ik heb wel gelijk toch ?
Eigenlijk niet dus, dat verschil in prestaties merk je echt wel, of je doet iets niet goed :)
het beste is gewoon om niets over te clocken , zo heb je ook geen belachelijke hoge temps.
Belachelijk hoge temps hoeven niet direct door het overclocken te komen. Kan ook een foute sensor zijn, of een foute BIOS-readout. Bovendien heeft de topicstarter niet genoemd waar hij z'n temps uit leest, met een aparte sensor, in z'n BIOS, in een Windows programma, enzovoort.

Het kan best zijn dat met een BIOS-update z'n temps drastisch omlaag gaan omdat de sensor-waardes dan beter verwerkt worden, waardoor z'n pc niet meer zal herstarten aangezien het BIOS niet meer die kritieke temp registreert :)

LinkedIn
Instagram

• Rick2001
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 09-08 01:10

Rick2001

9950X delidded en direct die

Eindelijk iemand die het doorheeft. >:)

Wat dachten jullie van temperatuursensor afwijkingen ?
Dit komt echt wel veel vaker voor dan je denkt.
Neem bijv. een ABIT IS7 board en stop er bijv. een 2.6C processor in. Als je direct naar de bios gaat zie je al 45 graden staan. Het ene board kan de temperatuur midden in de core meten en de andere compenseert deze temperatuur zodat er een andere waarde uitkomt.
Bij mijn ASUS board zijn de temperaturen altijd veel lager dan met de ABIT boards.
Voel gewoon zelf met je hand aan de heatsink en bepaal zelf of je dat een temperatuur van 50 graden vindt. Als dit dus niet heet (verbrandde vingers !) is, dan ben je echt wel safe hoor. Bij een hoge overclock (ik heb een ABIT AI7 board met een 2.8GHz processor op 3.5GHz lopen met een standaard heatsink) mag de heatsink bij een zware belasting echt wel warm worden. (Op 3.5GHz wordt met de INTEL heatsink de processor dus zo'n 54 graden wat best realistisch is.)
Je kunt dus niet zo 1,2,3 verschillende boarden/cpu temperaturen vergelijken met elkaar omdat er gewoon teveel afwijkingen zijn ookal wordt er vaak de temperatuur met de interne diode gemeten wordt.

MESHIFY 2XL - MSI X670E CARBON - 9950X - 32GB DDR5 LEXAR 6400 - RX 9070 - GIGABYTE M32UC 4K 160HZ - ALPHACOOL UT60 420 & 360 & 1080 - LAING DDC1+ - TECHN CPU - CORSAIR AX850 - 3x9100PRO 4TB - 2x850PRO 2TB - U.2 7.68TB + OPTANE P5800X + KINGSTON G5 8TB

Verwijderd

gaan de ontwikkelaars dat later misschien oplossen zodat de true temp tevoorschijn komt ? want dit is natuurlijk knudde he :9 al die afwijkingen , en als dat opgelost is hoef je ook niet de hele kast open te halen en je handjes op de heatsink zetten.

• Rick2001
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 09-08 01:10

Rick2001

9950X delidded en direct die

Niemand houdt zich aan de manier die INTEL zelf opgeeft om de temperatuurmeting uit te voeren, vandaar dat er tot nu toe geen standaard is die iedereen aanhoudt.
Daarnaast is het nog eens zo dat INTEL een heel arsenaal aan verschillende heatsink/fan combinaties heeft en zo soms een sterkere heatsink/fan bij een CELERON 2.6GHz doet dan bij een NORTHWOOD 2.8GHz. Echt logisch is dit niet.

MESHIFY 2XL - MSI X670E CARBON - 9950X - 32GB DDR5 LEXAR 6400 - RX 9070 - GIGABYTE M32UC 4K 160HZ - ALPHACOOL UT60 420 & 360 & 1080 - LAING DDC1+ - TECHN CPU - CORSAIR AX850 - 3x9100PRO 4TB - 2x850PRO 2TB - U.2 7.68TB + OPTANE P5800X + KINGSTON G5 8TB

• _Ernst_
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 15-08 13:20

_Ernst_

Mark It Zero!

ReemF schreef op 25 december 2003 @ 22:47:
[...]

Onzin, ik ben blij dat ik wel verschil merk met mijn ge'oc'de proc, anders was overclocken inderdaad overbodig.
Hier ben ik het eigenlijk ook niet meeens want er zijn genoeg mensen, waaronder ik, die ook gewoon voor de lol overklokken en omdat ze het vet vinden :P

Last.fm

• Remy
  • Laatst online: 15-08 09:43

Remy

I usually get 100% accuracy

_Ernst_ schreef op 25 december 2003 @ 23:33:
[...]

Hier ben ik het eigenlijk ook niet meeens want er zijn genoeg mensen, waaronder ik, die ook gewoon voor de lol overklokken en omdat ze het vet vinden :P
Maar natuurlijk, maar die lol meldde ik niet eens in mijn post, want dat vind ik al vanzelfsprekend bij overclocken, anders moet je het inderdaad niet doen ;).

En nog even over die sensors etc waar AMDBOY op doorgaat, en wat ook interessant is voor de TS: er komen zoveel factoren bij die uiteindelijk gemelde temperatuur kijken, dat het beste is om zelf met je handen te voelen aan de HS zoals hierboven al werd gemeld, of met een externe sensor met display te werken. Als je dat niet kan / wil, dan is je BIOS mèt de nieuwste BIOS-versie het meest te vertrouwen.

Als je namelijk waardes in Windows-programma's gaat uitlezen, ben je nooit zeker van de accuraatheid van die waardes, juist omdat Windows er als OS tussen zit. Hoe minder er tussen die meetwaardes dus zit, hoe beter ;)

LinkedIn
Instagram

Verwijderd

Topicstarter
ik zal voor de zekerheid nog ff kijken of ik er misschien iets teveel koelpasta tussen heb gedaan, ik kan het me haast niet voorstellen maar ja kijken kan geen kwaad, btw hij geeft nu 52 graden aan.
ik heb net ff COD zitten spelen en dat ging perfect, maar als ik battlefield 1942 ga spelen crashed mijn hele computer in het menu, als ik eenmaal in het spel zit is er niets aan de hand, zit ik dus in het spel en ik druk op "esc" dan crashed hij zodra ik iets in het menu ga veranderen :?

Freelancer, NFS:U, COD, UT2003 draaien echt perfect. ook geen gekke hoge temps.

maar als ik prime95 ga draaien dan blijft de CPU load op 50% staan wordt niets meer, draai ik dan 3dmark03 ook nog dan gaat cpu load naar 100% en wordt hij een goede 68 graden non OC :? zulke exotische temps heb ik nog nooit gehad.....maar ja ik wacht jullie reacties af.

• NomadTitan
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 14-08 20:05
Kortom , koop gewoon een nieuwe cooler :9
Ben je van al dat gezeik af

[ Voor 27% gewijzigd door NomadTitan op 25-12-2003 23:52 ]

• tstrik
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 15-08-2021
CPU's met hypertreading worden veel heter dan de gewone cpu's.
Normale temperatuur voor bv. 3.06 is idle rond de 50 graden, en bij 100% gebruik 68 graden. De kast heeft een goede airflow nodig om de warmte af te voeren.
En hierdoor wordt het systeem weer erg gevoelig voor stof.
Zelf moet ik eens per half jaar mijn systeem grondig reinigen omdat door het stof de temperatuur bij 100% gebruik van de processor oploopt tot over de 75 graden.

Een korte tijd terug heb ik een test over koelers gelezen speciaal voor deze cpu's.
Ik dacht in de PCM of CHIP, hierin kwam de bijgeleverde boxed koeler van intel als beste naar voren als er niet wordt overklokt.
Hier werden de temperatuur en geluid gemeten en vergeleken.

[ Voor 25% gewijzigd door tstrik op 25-12-2003 23:58 ]

MSI GNB Max-FISR, P4 3,06GHz, MSI Ti4800SE-VTD8X

• Karel2001
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 03-06-2022
Ik heb hier 3 systemen waarvan 2 met een Pentium 4 3Ghz HT 800Mhz fsb. 1 zit in een Lian Li PC60 met een Asus P4C800E-Deluxe en de ander in een Antec Overture Desktop met ook een Asus P4C800E-Deluxe... in beide systemen is de temp van de CPU zo'n 34 graden, stressed zo'n 40 graden. Beide Boxed versies dus met standaard koeler en standaard koelpasta..lijkt me dat je 2.8Ghz niet helemaal goed zit op je koeler of je airflow in je kast is niet helemaal lekker...

• utbone
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 20:27
Je kan ook je stress horen. Springt je voeding vaak "aan" als je net ff wat extra doet met je pc?

U heeft de melk horen klotsen maar weet niet waar de tepel hangt

Verwijderd

Topicstarter
De hoeveelheid koelpasta die ik genruikt heb is goed, net een flinterdun laagje.
maar ff over de verschillende boxed koelers van intel, ik heb een aantal jaar systemen gebouwd, gefixt etc en het viel me toen al op dat sommige boxed koelers een kopere vlakje hadden dus een koper rondje aan de onderkant, dat zie ik tegenwoordig nooit meer.
er zit ook een hoogte verschil in bij de ene zijn de koel ribben langer dan bij de andere of het zijn er meer dichter opelkaar ga zo maar door.

als je bij de Medion computers kijkt (de laatste) die heeft een mooie cooler, 80mm fan erop en die kan zijn lucht rechtstreeks van buiten de kast afzuigen dat is opzich wel een mooi systeem, en ik denk daar morgen eens een eigen versie van te gaan maken het kan niet moeilijk zijn alleen hoe je het koelblok op zijn plek houdt, dat wordt nu door dat beugeltje gedaan.

En als ik een andere koeler zou moeten kopen welke raden jullie uit eigen ervaring dan aan?

en als reactie op KAREL2001:

De koeler zit er goed op, er zit dus niet teveel koelpasta tussen (arctic silver 3), de airflow is ook goed 2 intake 2 outtake, en 1 intern net boven de cpu die de lucht afzuigt door de voeding naar achter. Mijn kast temp kan ook hoger zijn omdat er 6 schijven inzitten.

[ Voor 14% gewijzigd door Verwijderd op 26-12-2003 00:07 ]

• Karel2001
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 03-06-2022
Ik ga zelf 2 Zalman 7000A Cu koelers kopen, perfecte koeling en stil

• KaMiKaZe
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 04-07 16:34
Karel2001 schreef op 26 december 2003 @ 00:13:
Ik had ook een zalman. Prima dingen. Die Intel boxed coolers zijn prima degelijke dingen voor de 2,4GHz en de 2,6GHz, maar ze koelen voor geen ene meter. Er zit op 3,0GHz boxed een cooler met een koperen plaat en de 3,2GHz heeft een koperen kern, maar ze maken zo een ongelofelijke teringherrie dat je er helemaal akelig van wordt. Als je gaat gamen is het net alsof iemand de stofzuiger aanzet. Fan gaat onder stress naar grofweg 5000 toeren terwijl ie idle op 3000 draait.

Humanity is acquiring all the right technology for all the wrong reasons.

Verwijderd

Topicstarter
Karel2001 schreef op 26 december 2003 @ 00:13:
zoals ik het zie in de reviews over de zalman 7000A Cu dan neemt dat ding nogal wat ruimte in

http://www.digital-daily.com/cooling/zalman-7000/

en zoals ik zo kan opmaken denk ik dat mijn voeding dan in de weg zit.

kijk in naar de temps dan maakt het niet veel, 45 idle, 64 stressed. als ik voor die 3 graden meer of minder een nieuwe koeler moet kopen :?
als het nou 10 graden zou schelen.....

[ Voor 19% gewijzigd door Verwijderd op 26-12-2003 00:33 ]

Verwijderd

Ik heb sinds 1 week een nieuw systeem met intel pentium 4 boxed 3Ghz en precies zoals kamikaze zegt, het maakt echt enorm veel lawaai. Als ik ga gamen lijkt er een vliegtuig op te starten. En dat terwijl de CPU volgens Asus Probe tijdens het gamen( NFSU en Max Payne 2) niet boven de 44 graden komt met een rpm van 6000+. Ik ben dus ook van plan om een andere koeling te nemen, hebben jullie nog suggesties?

Ik denk dat de Zalman 7000A niet in mijn asus p4p800 deluxe past.

• ztupid371
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 09-01-2016
Ja wel hoor, past prima op een p4p800 ; enig punt waar je op moet letten is de case die je gebruikt. Afstand tot voeding of evt. sidebar kan soms het probleem zijn.

Overigens vloog bij mij de CPU temp (in MSI Corecenter) vandaag omhoog van 45 naar 68 graden bij rippen van een DVD. (MSI Neo2, Pentium 4 2.8 @ 3.1 FSB800, Zalman 7000Cu) Ik ga toch 's kijken of ik de koelpasta niet te dik heb aangebracht. Lijkt me iets te hoog voor zo'n koeler.

Verwijderd

ztupid schreef op 26 december 2003 @ 01:48:
Ja wel hoor, past prima op een p4p800 ; enig punt waar je op moet letten is de case die je gebruikt. Afstand tot voeding of evt. sidebar kan soms het probleem zijn.

Overigens vloog bij mij de CPU temp (in MSI Corecenter) vandaag omhoog van 45 naar 68 graden bij rippen van een DVD. (MSI Neo2, Pentium 4 2.8 @ 3.1 FSB800, Zalman 7000Cu) Ik ga toch 's kijken of ik de koelpasta niet te dik heb aangebracht. Lijkt me iets te hoog voor zo'n koeler.
Of je sensoren liegen ;) .

• NightMare
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 14-08 10:15
Mijn P4 3Ghz HT 800Mhz is idle 30 graden... stressed 40-45 graden met de standaard Intel boxed cooler erop volgens Asus pc-probe

• biobak
  • Registratie: Augustus 1999
  • Laatst online: 07:29
tstrik schreef op 25 december 2003 @ 23:52:
Normale temperatuur voor bv. 3.06 is idle rond de 50 graden, en bij 100% gebruik 68 graden.
Dat lijkt mij aan de hete kant. Idle is ie bij mij 35 graden en bij 100% gebruik 50 graden. Ik heb de boxed cooler met koperen kern.

Verwijderd

Topicstarter
biobak schreef op 26 december 2003 @ 11:47:
[...]

Dat lijkt mij aan de hete kant. Idle is ie bij mij 35 graden en bij 100% gebruik 50 graden. Ik heb de boxed cooler met koperen kern.
kijk dat bedoel ik dus waarom bij de 1 wel een "betere cooler" en bij de ander niet
kijk dat de cellie's nou een "mindere" cooler mee krijgt ok die wordt minder warm, maar je krijgt bij de celeron en de P4/b/c dezelfde , je moet net geluk hebben dat je een leuke boxed cooler meekrijgt

• biobak
  • Registratie: Augustus 1999
  • Laatst online: 07:29
Verwijderd schreef op 26 december 2003 @ 12:29:
[...]

kijk dat bedoel ik dus waarom bij de 1 wel een "betere cooler" en bij de ander niet
kijk dat de cellie's nou een "mindere" cooler mee krijgt ok die wordt minder warm, maar je krijgt bij de celeron en de P4/b/c dezelfde , je moet net geluk hebben dat je een leuke boxed cooler meekrijgt
Tsja, ik heb op het internet ook al heel wat P4 retail coolers voorbij zien komen. Een ronde met koperen kern, een vierkante met een groot koperen vlak aan de onderkant en een vierkante met een ronde koperen kern die door de heatsink loopt. Blijkbaar haalt Intel coolers bij verschillende fabrikanten. Ik had zelf een ronde verwacht maar ik kreeg onderstaande :)

Hieronder de mijne. Het meest rechter plaatje laat de onderkant zien. De cirkel is de koperen kern.
Afbeeldingslocatie: http://sanyodb.colle.co.jp/product_db/cooling/cpu/detail_fig/1052729233_1.gif

• tstrik
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 15-08-2021
Temperaturen lager dan 45 graden idle lijken mij niet mogelijk met hypertrading, omdat als je de reviews leest met testen van verschillende coolers coolers er nooit lagere temp. dan 46 graden worden gegeven.

Dat er verschil is in de meetprogramma's is normaal maar dit kan niet meer verschillen dan een graad of 5.

Heb toevallig mijn p3.06 koeler er vandaag afgehaald en schoongemaakt, omdat de temp. weer eens opliep bij gamen tot over de 75 graden.

De temp is nu met de standaard moederbordsoftware 46 graden idle en bij 100% gebruik 65 graden. en 32 graden systeemtemp.
Ik gebruik een Zalman CNPS5700D-Cu, hij zat vol met stof.
Met AIDA meet ik een temp van 41 graden idle en 61 graden stressed.

De boxed heb ik vervangen omdat deze om de maand moest worden schoon gemaakt.
Het grote probleem is toch wel de forse zuigkracht om de boel te koelen.
Ik heb deze processor nu vanaf januari en het systeem draait zeer stabiel als het schoon is, maar om het half jaar moet het toch uit elkaar om het koelblok schoon te maken.

MSI GNB Max-FISR, P4 3,06GHz, MSI Ti4800SE-VTD8X

Verwijderd

De P4C wordt zowiezo wat heter als de P4B en temperaturen van boven de 50 a 60 is niet uitgesloten.

• NewbieNeo
  • Registratie: April 2003
  • Laatst online: 11-01 20:38
wat betreft het verschil in aflezing van de temperatuur van het moederbord.
dit kan makkelijk nagegaan worden aangezien de P4 vanaf een bepaalde temperatuur zichzelf terug gaat clocken...

hier een linkje hoe je je uitlezing kan 'ijken'...
Pagina: 1