Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

[WC] 20 Euro All in Waterkoeling :)

Pagina: 1
Acties:
  • 128 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

• AirX
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 21:01

AirX

Tweak Guru

Topicstarter
N.a.v.: [rml][ WC] Karwei waterkoeling, voor 10 euro. [ pics inside][/rml]

Ten eerste: Ik wilde altijd al ens met WC gaan klooien, alleen ja, je wilt natuurlijk niet dat je mooie P4 gaar wordt... Dus probeer ik eerst even wat uit met een Pentium 1 200mhz.... Gewoon voor de lol dus.
Dus AUB GEEN reply met: Koop toch een AMD koeler, kan evengoed..... want dat is misschien wel zo :P... maar daar draait het in dit topic niet om.

Op zoek naar stilte voor mijn servertje en natuurlijk door een beetje verveling in de vakantie ben ik toch maar eens met WC begonnen :). Aangezien ik niet al te veel kwijt wilde is het natuurlijk geen top set geworden. Maarja, 20 euro, das wel heel lief :)

Boodschappenlijstje:

Sicce Micra: 14,50 Euro
Kraan Muur blok: 1,50
Koper buis: 1,50
Slang: 1,50
Koperhoekjes enz...: 1,-

Afgeronde bedragen natuurlijk ;) Maar ik kwam iig niet over de 22 Euro heen.

Syspecs: P1 200mhz :p (niet over gaan zeuren;)!)
Intel MarL ATX mobo
128 MB Ram
20 GB HD Maxtor

Omdat alles natuurlijk heel moeilijk in woorden uit te leggen is, hier even de foto's:

Afbeeldingslocatie: http://home.deds.nl/~airx/tweakers/WC/DSC00640.jpg
Even compleet kiekje :)

Afbeeldingslocatie: http://home.deds.nl/~airx/tweakers/WC/DSC00641.jpg

0 Euro reservoir :P

Afbeeldingslocatie: http://home.deds.nl/~airx/tweakers/WC/DSC00642.jpg

Mijn ingenieuse bevestigingsmechanisme :)......

Afbeeldingslocatie: http://home.deds.nl/~airx/tweakers/WC/DSC00643.jpg

Simpele Radiator..... werkt goed genoeg voor mijn 200mhz... zit nu nog met tape vast :P... maar ik boor er binnenkort gaatjes in en dan zet ik hem vast zodat de kast ook nog als koeling dient.

Afbeeldingslocatie: http://home.deds.nl/~airx/tweakers/WC/DSC00644.jpg

Zoals je kunt zien ben ik helemaal Mecano freak :D Deze constructie is om de achterste slang stevig vast te houden, zodat een ruk aan de slang niet in een losschietend WC block resulteerd.

Afbeeldingslocatie: http://home.deds.nl/~airx/tweakers/WC/DSC00645.jpg

Closeup

Afbeeldingslocatie: http://home.deds.nl/~airx/tweakers/WC/DSC00647.jpg

Closeup

Afbeeldingslocatie: http://home.deds.nl/~airx/tweakers/WC/DSC00648.jpg

Zoals je kunt zien zitten er 2 koper draden aan dat aluplaatje, die draden zitten om de lipjes van de socket. Omdat er ook nog een veer tussen het koelblok en de alu plaat zit wordt het koelblok lekker strak tegen de core gedrukt. (Die oude pentiums hebben nog van die super sterke Heatspreaders... dus core crush is er bijna niet bij)

Afbeeldingslocatie: http://home.deds.nl/~airx/tweakers/WC/DSC00649.jpg

Closeup

Ziet er allemaal wel leuk uit vind ik en werkt ook nog perfect :D. En natuurlijk stil.

De slangen waren wat te klein, wat heel mooi is, want dan moet je het uiteinde in kokend water leggen, dan wordt het wat zachter en kun je het over het koper trekken, afkoelen, en je krijgt het nooit meer los :D. (heb er wel een verbrande duim aan over gehouden 8)7 )

Afbeeldingslocatie: http://home.deds.nl/~airx/tweakers/WC/WC.JPG

Mijn leet paint skills :P.... even een indruk hoe het vast zit. Blauw = waterslang Grijs is socket, rood = CPU Geel= Blok zwart= alu plaatje bruin = koperdraad. bruin= veer

Op deze manier wordt hij op de socket gedrukt. Want de veer wil omhoog, maar de draden houden dat tegen. Verder heb ik de slangen die er heen lopen klem gezet en zit hij vast met mecano zoals op de foto's te zien.
----------------------------------------------------------------------------

[ Voor 24% gewijzigd door AirX op 25-12-2003 18:55 ]

• Exigence
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 24-11 11:44

Exigence

dnkroz

Hehe, is inderdaad supergoedkoop. Maar ben je niet bang dat met een beetje stoten dat muurbevestigingsplaatje van je cpu afgaat :?

• _JGC_
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 00:18
1 nadeel: dat koelblok zal niet veel meer kunnen koelen dan een P200MMX, ding kan nooit genoeg warmte afnemen van een tegenwoordige CPU.

Overigens worden die PPGA Pentium MMX dingen sowieso al niet warm, heb destijds een P166MMX gehad die op 2,5x100 niet warmer dan 35 graden werd (stressed).

• AirX

AirX

Tweak Guru

Topicstarter
erik9287nl schreef op 25 december 2003 @ 18:08:
Hehe, is inderdaad supergoedkoop. Maar ben je niet bang dat met een beetje stoten dat muurbevestigingsplaatje van je cpu afgaat :?
Nope :).... door aan de heatsink te trekken trek ik gewoon de hele kast om :p... zit echt super vast (zie ook mecano constructie)
1 nadeel: dat koelblok zal niet veel meer kunnen koelen dan een P200MMX, ding kan nooit genoeg warmte afnemen van een tegenwoordige CPU.
Ten eerste, het is een CPU ZONDER MXX. Het is een echte heethoofd op een hoog voltage.
Verder: Ik wil het niet eens proberen met mijn P4 ;) Maargoed, als ik echt een snellere (dure!) processor ging koelen gin ik echt niet bezuinigen op het koelblok. Zie dit maar meer als een vakantie projectje, gewoon voor de lol.

Het gaat mij meer om de stilte, want die bak staat @ mijn slaapkamer... dus moet ie wel aardig stil zijn.

EDIT: Ik heb de Karwei cooling topic nog doorgelezen, maar die gast koelde met dit systeem een XP 1800!!! op 30 graden, dus niet zeuren dat het niet werkt :).

[ Voor 58% gewijzigd door AirX op 25-12-2003 20:26 ]

• Fuzzems
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 24-08-2024
Ik vind het wel tof gedaan, ik snap alleen niet helemaal hoe dat cpu blok nou vast gedrukt word.

• MF
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 10-11 22:08

MF

Take a Seat

Fuzzems schreef op 25 december 2003 @ 18:32:
Ik vind het wel tof gedaan, ik snap alleen niet helemaal hoe dat cpu blok nou vast gedrukt word.
Vrij simpel zo te zien, een veer drukt de metalen plaat naar boven. Vanuit de plaat naar de socket lopen 2 koper draden die voorkomen dat de veer wint. (het zit dan dus redelijk strak vast)

• Hazuki
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 27-11-2024

Hazuki

On my Suzuki

Hey das nog eens geinig gedaan :D
Alleen aan de afwerking schort nog het een en ander, maar het is maar net hoe belangrijk jij dat vindt.
Wat zijn nu de temps? En wat was dat met de standaard koeler?

Koekie?

• AirX

AirX

Tweak Guru

Topicstarter
Hey das nog eens geinig gedaan
Alleen aan de afwerking schort nog het een en ander, maar het is maar net hoe belangrijk jij dat vindt.
Wat zijn nu de temps? En wat was dat met de standaard koeler?
Uhm, geef eens punten van afwerking? Bedoel je de radiator en reservoir enzo?

Temps zal ik zo even meten..... Wil hem eerst even een uurtje stressed draaien laten, kijken op welke temp hij stabiel wordt.

[ Voor 191% gewijzigd door AirX op 25-12-2003 18:44 ]

Verwijderd

EEN WOORD:
Overbodig :p

Voor minder dan 20 euro koop je een flinke Athlon koeler, hier schroef je de fan vanaf en voila: een geruisloze koeler...

(Wel leuk idee hoor trouwens)

[ Voor 10% gewijzigd door Verwijderd op 25-12-2003 18:50 ]

• Hazuki
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 27-11-2024

Hazuki

On my Suzuki

Uhm, geef eens punten van afwerking? Bedoel je de radiator en reservoir enzo?
Jep dat bedoel ik idd. Maar als jij het niet lelijk vindt maakt het ook nix uit he. Ik neem aan dat je die doos niet meesjouwt naar LAN party's ;)
EEN WOORD:
Overbodig
Daarmee bedoel je de moderatie die jou post zou ontvangen als dit de FP was? :P ;)

Hij heeft het puur voor de gein gedaan, om te laten zien dat je met zeer beperkte middelen óók een waterkoelingssetje kunt maken. :)

[ Voor 38% gewijzigd door Hazuki op 25-12-2003 18:58 ]

Koekie?

• bredend
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 23-11 21:16
Interessante actie :)

Hopelijk maakt dit de drempel voor anderen lager oom ook eens wat water te verwarmen met je processor (je moet toch ergens beginnen? :D )

• Exigence

Exigence

dnkroz

AirX schreef op 25 december 2003 @ 18:09:
EDIT: Ik heb de Karwei cooling topic nog doorgelezen, maar die gast koelde met dit systeem een XP 1800!!! op 30 graden, dus niet zeuren dat het niet werkt :).
Ahum, dat was wel met een emmer met water waarin grote ijsblokken dreven hoor.
Dat was dus water van 0 graden celcius O-)

• Termi
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 04:43
Zit er nou ook een pomp bij, of mis ik die :? Of is het de Sicce Micra :p

• Exigence

Exigence

dnkroz

Termi schreef op 25 december 2003 @ 21:15:
Zit er nou ook een pomp bij, of mis ik die :? Of is het de Sicce Micra :p
Sicce Micra est Mr. Pumpa ja :P

• Microkid
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 22:35

Microkid

Frontpage Admin / Moderator PW/VA

Smile

Geniaal!!! Echt goed verzonnen, hoe je met minimale materiaal toch een wc kan maken. Wellicht biedt dit nog inspiratie voor andere wc's. Ik ben benieuwd wie straks de eerste el-cheapo wc voor een XP2500 in elkaar zet. Wedstrijdje houden? ;)

4800Wp zonnestroom met Enphase
Life's a waste of time. Time's a waste of life. Get wasted all the time and you'll have the time of your life.

• zetje01
  • Registratie: Augustus 1999
  • Laatst online: 22-11 19:24
Hoe koel je het koelwater af?

EDIT: Oops, niet goed gekeken en gelezen, ik had die koperen buizen niet als radiator herkend. Ik zag alleen maar dat augurkenpotje. Ik bedoel reservoir. :)

Bedankt erik9287nl en MF

[ Voor 78% gewijzigd door zetje01 op 26-12-2003 00:02 ]

• Exigence

Exigence

dnkroz

zetje01 schreef op 25 december 2003 @ 21:26:
Door die koperen buizen op het "dak" van z´n pc natuurlijk :)

• MF
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 10-11 22:08

MF

Take a Seat

zetje01 schreef op 25 december 2003 @ 21:26:
Ik denk via de radiator. (als je het zo noemen kan :)) Ik denk dat het niet echt top zal presteren maar voor een dergelijke CPU zal het wel voldoende zijn.
edit:
grrr, te laat :(

[ Voor 6% gewijzigd door MF op 25-12-2003 21:46 ]

Verwijderd

Ik vraag me af wie het eerste was met een waterkraanmuurblokje :P . Ik had er 2 jaar terug al een op mijn chipset zitten van mijn KT7A-RAID plankje. Maar het blijft een goede oplossing. Net als mijn standaardkoeler die omgebouwd is met plexi waterblokje :D

Verwijderd

haha lachen zo'n wc ;)

helaas niet haalbaar waar nieuwere procs, maar je kan wel zeggen dat je een wc hebt 7(8)7
ook al heb je met een passief gekoelde setup dezelfde temps ;)

wel erg grappig verzonnen, al vindt ik 22 euro nog vrij veel eigenlijk. Er zijn GOT-ers die voor minder geld veel meer kunnen koelen.

Verwijderd

Respect :D
Leuk bedacht... zeker lekker als je rekening houd met
wat een standaart [wc] zetupje kost :P

Darom heb ik dan ook mijn eigen gemaakt aleen een beetje anders :+

• Termi
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 04:43
Verwijderd schreef op 26 december 2003 @ 00:43:
haha lachen zo'n wc ;)

helaas niet haalbaar waar nieuwere procs, maar je kan wel zeggen dat je een wc hebt [afbeelding]
ook al heb je met een passief gekoelde setup dezelfde temps ;)

wel erg grappig verzonnen, al vindt ik 22 euro nog vrij veel eigenlijk. Er zijn GOT-ers die voor minder geld veel meer kunnen koelen.
Maar het meeste geld zit hem toch in de pomp van 14,5 euro. Maar waar zit je pomp , zit die in het resevoir :?

• Epsilon
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 19:37

Epsilon

Termi schreef op 26 december 2003 @ 15:53:
[...]

Maar het meeste geld zit hem toch in de pomp van 14,5 euro. Maar waar zit je pomp , zit die in het resevoir :?
ff kijken ;)

zit idd in zn reservoir

• Wormaap
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 21:33
Dit is nou lache :D
Lekker goedkoop, lekker stil, lekker brak, wat wil je nog meer :P

Ticking away, the moments that make up a dull day

• _Ernst_
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 22:42

_Ernst_

Mark It Zero!

lekker lek :P

nee serieus, vet gedaan. Ben benieuwd hoe dat kraanblok het zal doen bij een zwaardere belasting. Pomp had nog goedkoper gekunt, ik heb laatst bij praxis een vijverpompje voor 8 euro gehaalt, die was ook voldoende geweest voor dit systeempje :)

Last.fm

Verwijderd

Verwijderd schreef op 25 december 2003 @ 18:50:

Voor minder dan 20 euro koop je een flinke Athlon koeler, hier schroef je de fan vanaf en voila: een geruisloze koeler...
correctie, je hebt er dan 2 ;)

geinig gedaan :P
is het nou ook nog echt stil of... ?

• k1n9_n01z3
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

k1n9_n01z3

gewoon KNz dus

hoe heb je dat nou precies gedaan met het blokje ?

Steam Inventaris
Big Pimpin' here @ G.o.T.

• AirX

AirX

Tweak Guru

Topicstarter
Zo stil als het maar kan. Dan wel ICM met deze natuurlijk(moet ik weer even inbouwen): [rml][ CM] Homemade silentdrive :)[/rml]
Want wat ik nu weer hoor is mijn HD :'(

Verder zal ik wel even een tutorial schrijven voor het maken van dit blokje. Maar nu eerst naar Return of The King :D

[ Voor 7% gewijzigd door AirX op 26-12-2003 17:14 ]

• erikdeperik
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 25-07-2024
mooi gedaan man :)
ik vind dat idee van die draadjes+veer wel goed.
ik krijg binnenkort een mobo zonder schroefgaten,en dit is een idee om mijn waterblokje erop te maken _/-\o_
van mij een +4 intresant ;)

ik zeg maar zo "zeg maar niks"

Pagina: 1