S-ATA HD aansluiten op P-ATA controller mogelijk?

Pagina: 1
Acties:
  • 129 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

• Hielko
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 15:13
Ik zit met het volgende probleem; ik wil graag mijn systeem uitrusten met een Western Digital Raptor als bootschijf, maar ik heb geen Serial ATA-aansluitingen en ik heb geen vrije PCI-sloten om een Serial ATA controller in te stoppen.

Ik weet dat er convertors zijn om P ATA HD's aan te sluiten op Serial ATA controllers, maar zijn er ook convertors die het omgekeerd kunnen?

• Astennu
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 06-02 16:55
K heb er niet van gehoord maar denk ook niet dat er veel mensen zijn die dit willen omdat die IDE schijven toch iets goedkoper zijn maar als je dan een SATA + convertor koopt ben je duurder uit.

LET OP!!! dyslectisch Dus spelling kan verkeerd zijn!!! -- RIP CJ, The ATi Topic wont be the same without you.....

• Lief Adje
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 16:50

Lief Adje

Love is in the air

Astennu schreef op 25 december 2003 @ 17:42:
K heb er niet van gehoord maar denk ook niet dat er veel mensen zijn die dit willen omdat die IDE schijven toch iets goedkoper zijn maar als je dan een SATA + convertor koopt ben je duurder uit.
Wel de post ff lezen he! hij wil een Raptor.. en die is niet in Pata te krijgen, ik denk dat de enige oplossing een sata pci controller is :)

PV: 2550WP | 520WP | een mens lijdt t meest door het lijden dat hij vreest

• Desolation Angel
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 16-12-2023
Er zijn convertors die je in een PATA port stopt en dat je dan 2 SATA ports hebt..

• Lief Adje
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 16:50

Lief Adje

Love is in the air

Desolation Angel schreef op 25 december 2003 @ 17:53:
Er zijn convertors die je in een PATA port stopt en dat je dan 2 SATA ports hebt..
Linkje?

PV: 2550WP | 520WP | een mens lijdt t meest door het lijden dat hij vreest

• smvs
  • Registratie: September 2000
  • Niet online
ik wil ook zo'n convertor. nu nog ff bij de baas slijmen voor een raptor.

• Hielko
Linkje zou idd fijn zijn :)

• bille
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 10-02 10:45

bille

Don't call me Buff

Wel de post ff lezen he!
LOL.. lees jij die post wel goed dan? Terecht wordt aangegeven dat het niet logisch is een SATA schijf te kopen als je geen SATA aansluitingen hebt of de mogelijkheid daartoe, want: PATA schijven zijn goedkoper dan SATA schijven + eventueel een converter. De vraag naar dergelijke connectors zal daarom niet echt groot zijn... Ik heb er zelf iig nog niet van gehoord..

Ultra Pilammo 6666Mhz AMD, 4251Mbit/s RAM, Gefors V6666 MegaTurbo, 43" TFS, Ultra 80Gig Firewire netwerkkaart en 5D geluid met 66 speakers in 5 dimensies

• W.Wezz
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 15-07-2022
S-ATA > ATA

http://www.dewitcomputers.nl/dwcinfo.asp?Id=A5264

Je hebt ook gewoon kaartjes voor in je PCI slot, dat je S-ATA schijven kan aankoppelen..ga nu weg dus had wienig tijd.

SUc6

Canon 40D, Canon EF 70-200mm F/4 L IS USM, 24-105mm F/4.0 L IS USM, SpeedLite 580EX, B+W UV 67 & 77 MRC, Velbon 640 pro + PHD61Q, Lowpro Slingshot 300AW

• Hielko
Volgens mij is dat een convertor om een parallel ata schijf aan te sluiten op een serial ata controller, ik zoek dus iets wat andersom kan. En dat er kaartjes zijn om in een pci slot te stoppen weet ik, alleen daar heb ik knap weinig aan als ik geen vrije pci-sloten heb.

• strandbal
  • Registratie: Juli 2003
  • Nu online

strandbal

Was het maar zo'n feest.

Interessante vraag, ik zit ook te azen op een WD Raptor vanwege zijn snelheid en (hopelijk) z'n betrouwbaarheid. Een extra PCI kaart is waarschijnlijk weer duurder dan een convertortje...

Hier stond een dode link.

• Desolation Angel
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 16-12-2023
Linkje , i have no clue
Ik weet alleszinds dat ze zeker en vast bestaan , want ik heb ze al in men handen gehad :p

• Paulus0013
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 08-02 21:05

Paulus0013

pom pom

ja leuk als je een convertor zou hebben, maar zou dan in die convertor ook alle opties zitte die een s-ata chip je bied?

oftewel volgens mij gaan zo een aantal eigenschappen van s-ata verloren

just my thoughts

• strandbal
  • Nu online

strandbal

Was het maar zo'n feest.

Eigenschappen? Zoals? ATA-100 geeft zelfs nog wel genoeg bandbreedte voor een enkele Raptor lijkt mij...

• Paulus0013

Paulus0013

pom pom

strandbal schreef op 25 december 2003 @ 19:34:
Eigenschappen? Zoals? ATA-100 geeft zelfs nog wel genoeg bandbreedte voor een enkele Raptor lijkt mij...
pff beetje tweaker weet dat het niet alleen om het snelheids verschil gaat in de strijd tussen p-ata en s-ata

ik zou zeggen zoek eens op google, kijk naar wat oude nieuwsberichten op de FP of zoek gewoon wat met de search hier, dan kom je tot de ontdekking dat s-ata een aantal eigenschappen heeft meegekregen van de huidige scsi...

dan snap je mijn opmerking ook meteen ;)

bandbreedte is niet het enige verschil tussen s-ata en p-ata.
serieel en paralel ata staat er volledig geschreven, ook dat is al een verschil he.

[ Voor 12% gewijzigd door Paulus0013 op 25-12-2003 19:38 ]

• strandbal
  • Nu online

strandbal

Was het maar zo'n feest.

Dat weet ik wel, maar wat zou je er nu in de praktijk echt van merken? Gewoon, normale desktop use? 0,1%?

• Paulus0013

Paulus0013

pom pom

strandbal schreef op 25 december 2003 @ 19:44:
Dat weet ik wel, maar wat zou je er nu in de praktijk echt van merken? Gewoon, normale desktop use? 0,1%?
tja ik weet dus niet of juist die eigenschappen allemaal nodig zijn om dat beetje extra snelheid te verkrijgen....

en met die opmerking van jou kan je net zo goed GEEN raptor nemen he
want wat merk je met desktop use daar nou van :Y)

[ Voor 17% gewijzigd door Paulus0013 op 25-12-2003 19:47 ]

• strandbal
  • Nu online

strandbal

Was het maar zo'n feest.

Mijn andere argument: Betrouwbaarheid.

Alle normale IDE-schijven hier overlijden veel te snel, vraag me niet waarom, heb ik ooit eens in een topic te weten proberen te komen, is niet gelukt. De Raptor is in feite een SCSI schijf, dus ik vestig mijn hoop op een langere levensduur :)

• Paulus0013

Paulus0013

pom pom

ah ok, maar goed we gaan off topic, misschien dat er iemand is die DE vraag wel kan beantwoorden:

is het mogelijk de raptor middels een convertor op een p-ata aan te sluiten.

en dan het 2e gedeelte wat ik zelf aankaarte, je mist een aantal opties van s-ata das een ding wat zeker is, maar is dit erg?

Verwijderd

neuh, p-ata en s-ata zijn hetzelfde op de aansluiting na. voordeel van s-ata is dat je voor raids geen software matige forceer methodes nodig hebt. das dan ook alles.

en ow ja de dunne platte kabeltjes van sata B) :+

edit1: owja geen master en slave jumper geklungel B) :+

edit2: ik heb toch voor een SATA gekozen omdat ik echt het idee heb dat dit de toekomststandaard wordt en ik later wat voor voordeel ook uit kan halen.

[ Voor 36% gewijzigd door Verwijderd op 25-12-2003 20:04 ]

• Hielko
S-ATA kan voordelen hebben, dan heb je wel een schijf en controller nodig die tagged command queue'ing ondersteunen, alleen veel zal dat niet uitmaken denk ik.

Maar laten we back on topic gaan; is een Raptor mogelijk met een PATA controller?

• strandbal
  • Nu online

strandbal

Was het maar zo'n feest.

Ontopic lijkt me een goed idee ;)

Zo te zien lijken ze wel te bestaan:
http://www.dabs.com/uk/pr...icklinx=2CSH&familyid=184

Vreemd dat ik nergens een foto van zo'n ding kan opsnorren... En die dingen zijn vrij prijzig nog ook.

Verwijderd

prijzig omdat er geen vraag naar is.....

• Abbadon
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 17:07
Ik heb er nog nooit ervaringen over gelezen maar ze bestaan schijnbaar wel:

Afbeeldingslocatie: http://i.i.com.com/cnwk.1d/sc/30585097-2-200-0.gif
Upgrade to Serial ATA (SATA) speed and performance without overhauling your entire system with the StarTech.com PATA2SATA, an IDE to SATA upgrade kit. This dual channel bridge lets you connect two high-speed SATA drives without the cost and effort of upgrading your IDE (Parallel ATA) motherboard. With up to 150 MBytes/sec fast data transfer, improved airflow inside your case, and enhanced data integrity and security, you get all the benefits of a SATA system at a fraction of the cost. StarTech.com has included a power connector and a SATA data transfer cable to make your upgrade to SATA even easier.
Hiero o.a. een verkooplink (google search op "startech pata2sata" levert wel meer op)

Hier trouwens een manual van dat ding plus de offciele site met specs e.d.

[ Voor 12% gewijzigd door Abbadon op 26-12-2003 16:09 ]

Just pick a dead end and chill out 'till you die.

• Hielko
Oke, ze bestaan dus in ieder geval :)

Nu nog de vraag of ze ook nog te vinden zijn in den nederlanden....

• Hielko
Oke, ik heb maar voor een andere oplossing gekozen: nieuw mobo enzo :)

• smvs
  • Registratie: September 2000
  • Niet online
Hielko schreef op 27 december 2003 @ 14:40:
Oke, ik heb maar voor een andere oplossing gekozen: nieuw mobo enzo :)
tja ik heb dus een asrock k7s8x. met sis chipset. en ik moet het eerste mobo nog tegenkomen met een sis chipset en s-ata. als ik dus een raptor wil zal ik zowieso format c: moeten doen. (met een andere chipset geeft xp meestal een brute bsod)

maar goed, als je dat niet erg vind is idd een ander mobo volgens mij wel de beste optie. ga ik ook doen als ik er zin in heb en als ik tijd heb.

• LosserNL
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 22-02 09:06
smvs schreef op 27 december 2003 @ 18:09:
[...]

tja ik heb dus een asrock k7s8x. met sis chipset. en ik moet het eerste mobo nog tegenkomen met een sis chipset en s-ata. als ik dus een raptor wil zal ik zowieso format c: moeten doen. (met een andere chipset geeft xp meestal een brute bsod)

maar goed, als je dat niet erg vind is idd een ander mobo volgens mij wel de beste optie. ga ik ook doen als ik er zin in heb en als ik tijd heb.
Als je voor je gaat upgraden je IDE controller aan laat sturen door de MS standard drivers krijg je geen BSOD en kan je gewoon upgraden. Niettemin blijft een nieuwe installatie beter.

• Hielko
Ik heb mijn hd's toch al meer dan 1,5 jaar niet geformateerd ofzo, dus een versie windows instalatie werd ook wel een beetje tijd :)

Verwijderd

>KICK< Iemand al enig idee???

• PWA
  • Registratie: April 2000
  • Niet online

PWA

>KICKJE<
Nee nog niet...

http://www.picco.nl/produ...ath=91_160&products_id=84

Binnenkort wel!
Pagina: 1