Toon posts:

[XP] Meervoudige schrijfcache?*

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Hallo.
Sinds ik mijn PC heb verbouwd heb ik een probleempje.
Ik draai XP prof NL SP1 op een configuratie met twee WD 120 GB SATA schijven in raid 0.
Nu doet zich het volgende probleem voor. Als de PC wordt afgesloten en daarna weer ingeschakeld krijg ik geheid scandisk op een van de partities van de raid 0 set.
Op alle partities die worden gescand vind hij nooit fouten, behalve als het toevallig de c-partitie (waar winxp op staat) betreft. Dan worden er geheid fouten gevonden.
Soms is de boel zelfs zo van slag dat Windows niet eens meer wil starten. Ik moet dan met de setup cd via de repareer 'R' optie chkdsk draaien.
Deze verschijnselen duiden volgens mij op een te snel afsluiten van windows. Vermoedelijk zit er ergens een dubbele (of misschien zelfs drievoudige) schrijfcache.
Bijvoorbeeld: 1. De diskcache van windows, 2. De cache van de raidcontroler, 3. De cache op de schijf zelf.
Ik wil nu bijvoorbeeld de cache van windows uitschakelen, maar deze optie is bij mij uitgegrijst.
Als ik de cache van de contoler uitzet staat hij na de volgende reboot gewoon weer aan.
De cache op de schijven zelf weet ik niet of en hoe ik die uit kan schakelen.
Weet iemand een oplossing?
Bijv. een registry sleutel waarmee ik de cache kan uitschakelen of een script wat het afsluiten vertraagd en/of een script wat de cache flushed en controleerd of alles is weggeschreven?
Ik ben al weken aan het zoeken op internet.
Vind wel andere mensen met vergelijkbare problemen, maar nergens een afdoende oplossing.
Ook niet bij Microsoft.

• Guardian Angel
  • Registratie: Juni 2000
  • Niet online

Guardian Angel

Bejaard en langharig tuig

Een paar enters zullen de tekst een heel stuk leesbaarder maken.

ARME AOW’er

Verwijderd

Topicstarter
GuardianAngel schreef op 25 december 2003 @ 17:20:
Een paar enters zullen de tekst een heel stuk leesbaarder maken.
Is gebeurd.

• frapex
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 13:26

frapex

got r00t

komt omdat niet alles nog geschreven is naar de schijf vanuit de RAID controller (waarschijnlijk), gewoon er voor zorgen dat windows je bak niet uit zet meer, en handmatig doen

Asus A7N8X-X, AMD XP2400+, 2.5GB Infineon+Samsung DDR333, Radeon x1600 Pro, 2x Fujitsu MAP3735NC 10Krpm SCSI 73GB, Seagate Medalist 17.2GB, LiteOn DVD 16x48x, LiteOn 48x12x48, Promise UDMA100/TX2, Adaptec 2110S Ultra3, 2x EIZO FlexScan (F931 & F930)

Verwijderd

Topicstarter
frapex schreef op 25 december 2003 @ 17:33:
komt omdat niet alles nog geschreven is naar de schijf vanuit de RAID controller (waarschijnlijk), gewoon er voor zorgen dat windows je bak niet uit zet meer, en handmatig doen
Is ook een oplossing, maar ik denk dat het eleganter moet kunnen.
Ik heb tenslotte geen computer om dingen handmatig te gaan doen ;) .

• frapex

frapex

got r00t

Verwijderd schreef op 25 december 2003 @ 17:39:
[...]

Is ook een oplossing, maar ik denk dat het eleganter moet kunnen.
Ik heb tenslotte geen computer om dingen handmatig te gaan doen ;) .
blijkbaar weet windows niet dat er nog wat in de cache van de controller zit... Dan blijven er denk ik erg weinig andere oplossingen over... (rebooten is trouwens ook een optie :Y))

Asus A7N8X-X, AMD XP2400+, 2.5GB Infineon+Samsung DDR333, Radeon x1600 Pro, 2x Fujitsu MAP3735NC 10Krpm SCSI 73GB, Seagate Medalist 17.2GB, LiteOn DVD 16x48x, LiteOn 48x12x48, Promise UDMA100/TX2, Adaptec 2110S Ultra3, 2x EIZO FlexScan (F931 & F930)

• elevator
  • Registratie: December 2001
  • Niet online

elevator

Officieel moto fan :)

Dit klinkt mij eigenlijk meer als een hardware probleem - namelijk een RAID controller die z'n write cache niet goed wegschrijft.

Ik denk dat je topic daarom beter op z'n plek is in Opslagmedia & I/O Controllers dan in Windows Operated Systems, ik verplaats je topic eventjes :)

• zetje01
  • Registratie: Augustus 1999
  • Laatst online: 13:28
Andere drivers voor je raid-controller geprobeerd? Welke heb je trouwens?
Het afsluiten van windows vertragen lijkt me ook wel iets wat je kunt proberen:

Afsluiten vertragen in win xp

Verwijderd

Topicstarter
frapex schreef op 25 december 2003 @ 17:42:
[...]

blijkbaar weet windows niet dat er nog wat in de cache van de controller zit... Dan blijven er denk ik erg weinig andere oplossingen over... (rebooten is trouwens ook een optie :Y))
Rebooten? Dan start hij toch gewoon weer op? Wat heb ik daar nu aan? :?
Zoals ik al eerder gezegd heb, ik denk dat het eleganter opgelost kan worden en heb een vermoeden dat ik niet de enige ben met dit probleem.
Dus als iemand iets weet hierover hoor ik het graag.

Verwijderd

Topicstarter
zetje01 schreef op 25 december 2003 @ 17:48:
Andere drivers voor je raid-controller geprobeerd? Welke heb je trouwens?
Het afsluiten van windows vertragen lijkt me ook wel iets wat je kunt proberen:

Afsluiten vertragen in win xp
Ik gebruik de "onboard" raid controller van mij Asus A7N8X de luxe MB.
Dit is een Silicon Image controller.
Heb de nieuwste drivers geinstalleerd.

De oplossing die je biedt ga ik uitproberen.

• frapex

frapex

got r00t

Verwijderd schreef op 25 december 2003 @ 17:53:
[...]

Rebooten? Dan start hij toch gewoon weer op? Wat heb ik daar nu aan? :?
rebooten, en dan uitzetten voordat windows opstart.

[ Voor 29% gewijzigd door frapex op 25-12-2003 19:28 ]

Verwijderd

Topicstarter
Verwijderd schreef op 25 december 2003 @ 18:02:
[...]

Ik gebruik de "onboard" raid controller van mij Asus A7N8X de luxe MB.
Dit is een Silicon Image controller.
Heb de nieuwste drivers geinstalleerd.

De oplossing die je biedt ga ik uitproberen.
Ben aan uitproberen niet toegekomen.
PC wilde niet meer starten. C-partitie was volledig in de knoop.
Ook handmatig (met de Windows XP CD) chkdsk draaien hielp niet meer.
Hij bleef tijdens opstarten hangen op het "Welkom" scherm.
Uiteindelijk besloten om (voor de vierde keer) windows opnieuw te installeren.
Van de gelegenheid gebruik gemaakt om andere drivers (van de Silicon Image site) te installeren en raad eens.... Geen problemen meer! :*) .
Iedereen die gereageerd heeft hartelijk dank _/-\o_ .
En iedereen met dezelfde problemen. Laat de Asus versie van de drivers links liggen en gebruik de drivers van Silicon Image zelf. Nu versie v10032.
Pagina: 1