[RAID-0] 2 x master of 1 x master + 1 x slave?

Pagina: 1
Acties:

• RouT
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 26-12-2014
Ben als RAID newbie op zoek gegaan naar info maar kon er weinig over vinden. Eerste vraag:

Heb een Asus P4P800deluxe mobo met VIA VT6410 RAID controller en vroeg me af wat beter is (of wat moet). Las in mobo boekje dat je voor RAID-0 setup allebei de schijven (maxtor P-ATA 160gb) op 1 channel kon doen, dus 1 als master en 1 als slave. Las nu net ergens dat twee channels met beide schijven op master sneller is/kan zijn:
So make sure you specify whether you want the RAID to be set up as either master/master, using both channels of the RAID controller or master/slave using one single channel. Setting master/master uses more system resources but produces better performance. Master/slave on the same channel on the other hand, uses less system resources but also decreases RAID performance.
Wat is volgens jullie beter?

Tweede vraag:
Bij het installeren van win2k worden er geen schijven gevonden. Ik was al zover dat je m.b.v. F6 een raid driver kon installeren. Waar vind ik die driver? Zit alleen een CD maar daar heb ik dus weinig aan. Ik las ook over een utility op de driver CD waarmee je een flppy met raid drivers kon maken, maar ook deze kon ik niet vinden.

Alle hulp is welkom want heb er nu genoeg uren mee verspild :)

• dreeke
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 31-10-2025

dreeke

outdated icon

Die floppies kan je idd mbv de CD-ROM maken die erbij zit. Anders kan je ze wel downloaden van de website van de fabrikant. Anders kan je ook de Asus website nog proberen.

Je hebt die drivers idd nodig omdat Windows je schijf anders niet vindt.

Bij gebrek aan uw reclame staat hier mijn handtekening.

• Turkish
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 14-03 13:31

Turkish

zhé germans

Als je je schijven op twee aparte kanalen zet dan is dat het snelste ;)

Je zal met de windows setup echt je driver van je raidcontroller moeten installeren anders zal hij geen array vinden. Driver staat idd op de cd, maar ook op de site van Asus ( [url=http:www.asus.com.tw]linkje[/url] ) en die kan je dan op diskette zetten en zo het boeltje configureren. Heb je overigens in het bios van je controller al een array geconfigureerd?

edit:
Waarom moet die HK mod nu weer net iets eerder zijn ;)

[ Voor 9% gewijzigd door Turkish op 25-12-2003 17:07 ]

'When you're not paying for the product, you are the product!'

• Brakius
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 17-03 17:48
Voor raid0 is het beter om elke schijf een eigen ide poort te geven zodat bij lees of schrijf activiteiten de ene harde schijf niet hoeft te wachten op de andere harde schijf.

In de handleiding staat exact waar de utility staat op de cd om een driver floppy te maken. Deze moet je toch kunnen vinden!

• RouT
Bedankt voor de snelle reacties, zo moet het lukken :)

Is het uberhaupt ook mogelijk om die raid drivers vanaf CD te lezen? Heb namelijk geen FDD erin zitten :|

Verwijderd

(nix)

[ Voor 99% gewijzigd door Verwijderd op 25-12-2003 18:24 ]

Verwijderd

Voor zover ik weet wil windows (2000 en ook XP) ze persee van flop hebben.
Niet zo erg flexibel dus..... ;(

Verwijderd

Verwijderd schreef op 25 december 2003 @ 18:21:
Ha Rout,

Ik heb dat moederbordje ook.
Super ding.
Het duurde voor mij ook ff voordat ik erachter kwam hoe Windows met de RAID controller omgaat.
Er zitten twee controllers op, 1 voor S-ATA en één voor P-ATA.
Beiden verschillen ook nog eens van merk.
De SATA controller is van Intel en die jij wil gebruiken van VIA.

Asus heeft niet zo slim gespeeld met de drivers, want je hebt een extra computer nodig om de drivers van de CD op een floppy te zetten.
Windows heeft die flop namelijk nodig bij installatie (F6), anders 'ziet' die geen harddisks.

Dus, gooi die Asus cd in een andere computer en ga met je verkenner naar de map \Drivers\VIARAID.
In die map vind het het programma MakeDisk.exe
Hiermee maak je een VIA RAID-driver floppy disk voor je installatie.

Suc6!

• RouT
Ok, en nogmaals bedankt ;)

Nog één vraag dan:
Ik ben net klaar met het kerstdiner en heb nog iemand nodig die de afwas kan doen....iemand ? :|

Verwijderd

RouT schreef op 25 december 2003 @ 20:02:
Ok, en nogmaals bedankt ;)

Nog één vraag dan:
Ik ben net klaar met het kerstdiner en heb nog iemand nodig die de afwas kan doen....iemand ? :|
Hmm, verkeerde topic denk ik ;)

• BalusC
  • Registratie: Oktober 2000
  • Niet online

BalusC

Carpe diem

Het klopt helemaal, de beide schijven op aparte kanalen is het snelst. Dit had je ook gewoon in de FAQ van dit subforum kunnen terugvinden ;) Kijk bijvoorbeeld onder de kopjes "Mijn IDE configuratie is brak, hoe komt dat?" en onder "Hoe/waarmee kun ik mijn schijf/schijven het beste indelen?" :)

En ja, je hebt echt een floppy nodig. Koop/leen desnoods een USB externe FDD. Of koppel tijdelijk een FDD aan je PC.

[ Voor 20% gewijzigd door BalusC op 26-12-2003 09:41 ]

Pagina: 1