Toon posts:

Markt voor snelle HDD's met lagere opslagcapaciteit?

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Ik vraag me af of fabrikanten van harde schijven ooit stilstaan bij het produceren van een heel snel exemplaar met een lagere opslagcapaciteit.

Het kan me niet zo moeilijk lijken om een harde schijf te maken van 20 à 30 GB die draait aan 10000 of 15000 rpm, dit aan de prijs van een normale harde schijf van 120 GB aan 7200 rpm.

Waarom?
-Het wordt steeds moeilijker om de snelheid op te schroeven bij een hogere datadichtheid, dus het zou me handig lijken om even wat te gaan doen aan de snelheid ipv de opslagcapaciteit.
-Veel mensen hebben voor hun besturingssysteem en de programma's die ze het meest gebruiken genoeg met zo'n 20-30 GB, de tientallen GB's aan muziek en films zouden dan perfect kunnen op een tweede exemplaar van 100/200/... GB aan 5400/7200 rpm.

Wat denken jullie hierover?

• roelio
  • Registratie: Februari 2001
  • Niet online

roelio

fruitig, en fris.

Al gehoord van de WD Raptor? Retesnel en het eerste exemplaar was slechts 36GB als ik mij niet vergis :P

AMD Phenom II X4 // 8 GB DDR2 // SAMSUNG 830 SSD // 840 EVO SSD // Daar is Sinterklaas alweer!!

Verwijderd

yep die raptor is een perfect voorbeeld, ik ken iemand die er 2 van 36 gig in raid heeft draaien, beter kan niet :)

er is nu ook een 70+ gig versie van, die zou ik dan toch eerder nemen.
sowieso willen mensen steeds meer en meer opslagcapaciteit, waardoor de vraag naar kleinere schijven toch afneemt en zo dus automatisch minder gemaakt worden.

• Tyf
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 28-11-2025

Tyf

Denk dat die lagere capaciteit niet de hoofdzaak is van grotere snelheid hoor.

hoe groter de dichtheid van een hd hoe rapper je in theorie kunt gaan

stel een hd die 2 cm nodig hebt voor 1 mb en ene die 1 mm voor 1 mb weg te schrijven nodig heeft. Wat zal het rapst werken doen denk je?

Als ze even rap gaan, dan zo kan de 1 mm versie al 20 mb wegschrijven in de tijd dat die andere er 1 wegschrijft.

In theorie dus :)
Ik weet er niet veel van af maar lijkt mij logisch.

[ Voor 7% gewijzigd door Tyf op 25-12-2003 16:55 ]

Verwijderd

Topicstarter
limoentje schreef op 25 december 2003 @ 16:51:
Al gehoord van de WD Raptor? Retesnel en het eerste exemplaar was slechts 36GB als ik mij niet vergis :P
Ja, maar dat is een SCSI-drive, ik zou liever zo eentje zien met een SATA150-interface.
Tyf schreef op 25 december 2003 @ 16:54:
hoe groter de dichtheid van een hd hoe rapper je in theorie kunt gaan
In theorie wel denk ik, maar in de praktijk treden er dan sneller fouten op en wordt de hitte te groot, niet?

[ Voor 33% gewijzigd door Verwijderd op 25-12-2003 16:56 ]

Verwijderd

Verwijderd schreef op 25 december 2003 @ 16:54:
[...]

Ja, maar dat is een SCSI-drive, ik zou liever zo eentje zien met een SATA150-interface.
De WD Raptor is een S-ATA schijf, daarom is ie ook zo populair

• dreeke
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 31-10-2025

dreeke

outdated icon

Ik heb liever een kleinere en betrouwbaardere schijf.... ik werk in een pc winkel, hoeveel dode HDD's je daar wel niet tegenkomt af en toe ...

Dat geld heb ik er dan wel voor over, maar het moet altijd alleen maar sneller en groter... helaas ten koste van de betrouwbaarheid...

Bij gebrek aan uw reclame staat hier mijn handtekening.

• Tyf
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 28-11-2025

Tyf

Wel ik denk dat ze aan hoge snelheid moeilijker de kop kunnen positioneren op een de 1 mm versie (om het simpel uit te drukken ;) )

Waarschijnlijk dan de reden waarvoor ze voor iets kleinere dichtheid gaan.
Maar zoals je ziet met die 70gig versie de techniek verbeterd.
Pagina: 1