Storing op m'n speakers, oorzaak onbekend

Pagina: 1
Acties:

• Arjan
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

Arjan

copyright is wrong

Topicstarter
First off wil ik vast even duidelijk maken dat het hier NIET over brom tonen gaat tgv een groundloop oid.

Wat is nu aan de hand, ik ben bezig aan het bouwen van een nieuwe kast voor m'n computer. Deze is geheel van hout. In tegenstelling tot m'n vorrige kast die ook van hout was, maar een stalen binnenwerk had.

Fact is, dat zodra ik m'n versterker line in met de out van m'n sblive verbindt, er een heleboel troep over de speakers komt. Het rare is dat dit in de eerdere situatie niet was. Dus ik vermoedde dat het probleem ergens in de aarding van de sblive zat. Ik een draadje aan de sblive gemaakt, en vervolgens eens wat dingen geprobeerd qua aarding. Voeding, versterker, mobo etc. Maakte niks uit. De troep blijft. Het probleem zit em overigens wel in de sblive, maar niet zozeer in de output, want zodra ik de output mute, blijft de troep.
Die gaat pas weg als de draad fysiek uit de sblive word gehaald.

Ik vraag me nu wel af waar dit aan kan liggen. Er zitten op het moment geen vage tvkaarten oid in m'n systeem. Alleen een voodoo3, de sblive en een nic.

iemand enig idee waar deze troep vandaan komt? want het is best wel frustrerend :(

oprecht vertrouwen wordt nooit geschaad

Verwijderd

Wat is een groundloop? Ik kan me voorstellen dat zoiets als dit door interferentie van andere apparaten komt. Ik heb dat ook eens gehad met een onboard geluidskaart. Toen ik mijn SBLive daarvoor in de plaats zette was het probleem verdwenen, maar bij jou blijkbaar niet.

Wat voor geluid is het precies? Zou het synchroon kunnen lopen met de werking van andere apparaten (hd/ide bus bijvoorbeeld)

[ Voor 7% gewijzigd door Verwijderd op 25-12-2003 15:44 ]

• Arjan
  • Niet online

Arjan

copyright is wrong

Topicstarter
Verwijderd schreef op 25 december 2003 @ 15:43:
Wat is een groundloop? Ik kan me voorstellen dat zoiets als dit door interferentie van andere apparaten komt. Ik heb dat ook eens gehad met een onboard geluidskaart. Toen ik mijn SBLive daarvoor in de plaats zette was het probleem verdwenen, maar bij jou blijkbaar niet.

Wat voor geluid is het precies? Zou het synchroon kunnen lopen met de werking van andere apparaten (hd/ide bus bijvoorbeeld)
ja, die hebben wel wat invloed, maar het is net alsof die slechts een toevoeging zijn. Zo zijn muisbewegingen ook (klein beetje) hoorbaar.
Wat ik zo raar vind is dat ik dit eerder (met de zelfde setup) niet had.

groundloop is overigens zoiets als een verschil in potentiaal tussen 2 aardpunten, die hoorbaar als 50Hz brom over de speakers heen fietst.

Verwijderd

Als je het bewegen van je muis kan horen ligt dat volgens mij wel aan interferentie. Misschien eens een ander PCI slot proberen?

Zou de input lijn van de SBlive niet per ongeluk wat geluid/ruis kunnen opvangen, of is dat gekkigheid? Ik heb hier zelf aan zitten denken toen ik dit probleem met mijn onboard geluidskaart had, maar ik heb het nooit getest.

• Arjan
  • Niet online

Arjan

copyright is wrong

Topicstarter
Verwijderd schreef op 25 december 2003 @ 15:53:
Als je het bewegen van je muis kan horen ligt dat volgens mij wel aan interferentie. Misschien eens een ander PCI slot proberen?

Zou de input lijn van de SBlive niet per ongeluk wat geluid/ruis kunnen opvangen, of is dat gekkigheid? Ik heb hier zelf aan zitten denken toen ik dit probleem met mijn onboard geluidskaart had, maar ik heb het nooit getest.
ik zal em eens in een ander pci slot proppen, eens zien of het wat uitmaakt.
edit:
maakt niks uit :(

overigens ligt het niet aan de line in want dan zou het ook moeten uitmaken of ik het geluid wel/niet mute. (buiten t feit dat er niks aan de line in zit en deze ingang ook gemute is)

[ Voor 3% gewijzigd door Arjan op 25-12-2003 16:30 ]

Verwijderd

heb een onboard soundcard probeer die eens als je die hebt michien is je soundblaster live gewoon stuk. of probeer even een losse cd/mp3 speler dan weet je zeker of het wel/niet aan de kabel ligt.

• remco_k
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 06-08 21:19

remco_k

een cassettebandje was genoeg

je moet even uitsluiten waar het wel of niet aan kan liggen, pak een hoofdtel, doe in sblive en luister of je nu ook rommel hoort. Ja? sblive verrot.
Nee? Dan zal het toch een groundloop achtig iets zijn.

ps. Ik neem aan dat je alle fadertjes in je volume regeling al eens naar beneden hebt gedaan? wellicht heb je storing van een line ingangetje van CD ofzo.

Alles kan stuk.

Verwijderd

Heb dit probleem ook eerder gehad, in een stalen kast. Update van de drivers en software gehaald en het probleem was verholpen. Misschien iets om te proberen. De kaart is niet verrot, het is een bekend driver probleem van SB.

• OverSoft
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 06-08 11:46
probleem zit em in aarding, niet alleen van de sblive, maar ook van het moederbord

de signalen die door je mobo heen lopen worden als et ware uitgezonden (de pcb traces worden zonder aarding simpelweg antenne's), deze signalen worden opgepikt (toenvallig door je sblive, zou ook je radio / tv kunnen zijn) en op de line out gezet

oplossing: aard alles wat los en vast zit in je kast

Verwijderd

OverSoft schreef op 26 december 2003 @ 02:31:
probleem zit em in aarding, niet alleen van de sblive, maar ook van het moederbord

de signalen die door je mobo heen lopen worden als et ware uitgezonden (de pcb traces worden zonder aarding simpelweg antenne's), deze signalen worden opgepikt (toenvallig door je sblive, zou ook je radio / tv kunnen zijn) en op de line out gezet

oplossing: aard alles wat los en vast zit in je kast
Signalen zender/ontvangen, antennes,...

aarden alleen zal niet veel helpen, maar de afscherming (je hardware "inpakken" met materiaal dat magnetisme beter "geleidt" dan lucht of in gewone mensen taal "je hardware in een ijzeren/stalen/aluminium/... bak steken") + aarden is beter.

[ Voor 19% gewijzigd door Verwijderd op 26-12-2003 02:56 ]

• Arjan
  • Niet online

Arjan

copyright is wrong

Topicstarter
Verwijderd schreef op 26 december 2003 @ 02:27:
Heb dit probleem ook eerder gehad, in een stalen kast. Update van de drivers en software gehaald en het probleem was verholpen. Misschien iets om te proberen. De kaart is niet verrot, het is een bekend driver probleem van SB.
Maar ik gebruik de KX drivers ;)

en daarbij werkte het eerst wel probleemloos.
morgen maar es proberen of alles aarden iets uitmaakt, zoniet, dan heb ik een probleem :)

Verwijderd

Ik vraag me af hoe ik mijn moederbord kan aarden dan?
Ik heb niets te maken met dit probleem verder, maar zit ff te lezen en zie van alles over aarden. Hoe doe je dit, waar bevestig je je draad en dar soort dingen?

• Ad de Jong
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 14:11
Verwijderd schreef op 26 december 2003 @ 13:43:
Ik vraag me af hoe ik mijn moederbord kan aarden dan?
Ik heb niets te maken met dit probleem verder, maar zit ff te lezen en zie van alles over aarden. Hoe doe je dit, waar bevestig je je draad en dar soort dingen?
Als je je pc op een geaard stopcontact aangesloten hebt is alles als het goed is geaard.
zoniet dan indien mogenlijk de voeding van een geaard stopcontact in de buurt halen of een extra aardedraadje (laten) trekken en het stopcontact op die manier laten aarden.

Mijn profiel op Discogs

Verwijderd

Ohh op die fiets :)
ik zat op een fout spoor wat denkwijze betreft. Thanx (y)
Ik zat te denken aan het appart aarden van je Moederbord en je geluidskaart, als in: een draadje eraan maken en aan iets van ijzer bevestigen oid :D

[ Voor 49% gewijzigd door Verwijderd op 26-12-2003 21:37 . Reden: test edit, ben een got noob ;) ]

• looin
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 30-07 11:32
Had dit probleem ook maar dit op de onboard soundcard. Ik heb in het configuratiescherm m'n micro en line in gemute en de irritante geluidjes zijn weg.

Sometimes life's just cruel for no reason at all!!!!!

• NLuna
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 01-06-2023
Heb ook altijd last van dit probleem, maar meestal alleen als mijn kabel van mijn versterker helemaal langs mijn monitorkabel en netwerkkabel loopt, zodra ik mijn kabel zeg maar via de andere kant van de versterker laat lopen naar mijn Live! in mijn PC, dan heb ik ( meestal ) nergens last van. Maar het blijft idd, een irritant probleem, en ik heb het nooit met onboard audio kaarten gehad.

Specs | P5Q-E P45| C2D E8400 E0 @4.0GHz | Scythe Mugen | TWIN2X4096-8500C5DF | GTX260-216 Black Edition | Dell UltraSharp 2209WAf

Verwijderd

Blijkbaar werkte in de oude situatie de metalen constructie in de kast als een kooi van Faraday(goed geschreven??) waardoor storingssignalen niet bij je kabel konden komen. Je kan proberen zo'n kooi te bouwen om je PC en dan kijken of je nog steeds storing hebt. Hier vindt je een voorbeeld van de radiosignalen en de kooi: http://www.fys.kuleuven.a.../demoproeven/prf223a.html. Het bouwen van de kooi kun je gewoon met koperdraad. Een kubusvorm zou al genoeg moeten zijn. Een bliksemafleider is ook zo'n kooi. Kijk ook even hier: http://www.vebo-electroad...trovisie_September_03.pdf
Pagina: 1