AMD Athlon XP wordt te warm > 100 graden ??

Pagina: 1
Acties:

• Tubbietje
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 13-08 10:55
Op de HCC dagen heb ik een nieuwe computer gekocht.
Het betreft een Athlon XP 2600+ op een ASUS A7N8X Deluxe.
Hierop zit pc3200 geheugen.

Mijn probleem is dat mijn pc spontaan uitvalt na een tijdje.
Eerst dacht ik dat het de voeding was.... standaard Q-tec dingetje :S
Maargoed... ik een nieuwe betere voeding gekocht en nog steeds heeft mijn pc problemen met uitslaan.

Dus... ik nieuw geheugen gekocht.... misschien is dat het dan wel, maar ook dit mocht niet baten... nu heb ik dus wel het probleem gevonden... het is mijn processor die te warm wordt of denkt dat ie te warm wordt.

Want mijn PCprobe geeft gemiddeld 50 graden aan, terwijl mijn bios zegt dat ie naar de 100 graden toegaat :s
En dan...plof...... uit gaat ie :'(

Toch heb ik het idee dat het niet het de processor is die te warm wordt, maar het bios dat dat gewoon denkt, want de cooler voelt ook niet echt warm aan en de kast is gemiddeld 32 graden warm.

Maar ASUS heeft zo'n temp controller ofzo... wordt ie te warm, dan zetten we hem maar uit... alleen kan ik dit ergens instellen :?

Zowiezo wil ik wel een andere koeler kopen, want nu zit er zo'n standaard koelertje op. Maar welke is nu aan te raden... Zelf zat ik te denken aan 1 of andere Zalman koeler, maar welke :s

hoop dat iemand mij opweg kan helpen :)

Intel Core i7 4770K + 8x LG 24EB23 | New iPad 16GB WiFi | Xiaomi Mi Mix 2 | Microsoft Surface Pro 3 i5 128GB

Verwijderd

doe eens een bios-update, waarschijnlijk krijg je dan andere temps te zien :)

• Billie
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 05-08 23:26
Heb je de koeler wel goed om? Niet teveel koelpasta?

Verwijderd

dit is typisch zon verhaal van de koeler verkeerd installeren volges mij... zit er wel koel pasta tussen en heb je m er uberhaupt wel goed opzitte... controleer dat nog maar een paar keer ofzo want een andere koeler heb je nix aan als ie er ook ni goed op komt te zitten... die koeler die je erbij krijgt is goed genoeg... controleer dan maar of ie er wel goed opzit en of er nix tussenzit behalve koel pasta :+
succes ;)

• Tubbietje
De koeler heb ik er al is afgehaald en ik heb er ook een andere coolermaster opgehad die ik op mijn XP 2000 had... die zou wel wat beter moeten zijn dan wat ik er nu op had.... maar ook dit mocht niet baten... ik heb er gewoon koelpasta op die standaard op de koeler zat.

Dat de koeler er niet goed op zit is dus niet het probleem... en een bios update is er niet.... ik heb de laatste versie.

BTW. motherboard monithor geeft dezelfde waarde neer als pcprobe
temp: 51 graden
moederbord: 36 graden

Intel Core i7 4770K + 8x LG 24EB23 | New iPad 16GB WiFi | Xiaomi Mi Mix 2 | Microsoft Surface Pro 3 i5 128GB

Verwijderd

Dit lijkt me zoals inhumain al zei een bios foutje. Als ie met PCprobe 50 graden aangeeft zou ik eerder op die vertrouwen dan een bios dat 100 graden aangeeft.

Even nieuw bios downloaden en flashen. Kijk wel een beetje uit met flashen, want als dat mislukt heb je een probleem.

Misschien voor de volgende keer als je zoiets hebt, eerst naar software-fouten gaan kijken ipv hardware. Als je meteen allemaal nieuwe hardware koopt loopt de prijs aardig op terwijl dat zoals nu niet nodig is.

• procyon
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 10-08 17:43
Als hij uitvalt is hij echt te warm geworden.
Valt je computer ook uit als je je kast open hebt staan?

Heb je dat plasticje wat op de koelprut zat wel verwijderd?
Bios geeft waarschijnlijk de temp aan van de interne diode van de processor dus die is altijd hoger dan de waarde van asusprobe.

• Tubbietje
Procyon for life schreef op 25 december 2003 @ 14:24:
Als hij uitvalt is hij echt te warm geworden.
Valt je computer ook uit als je je kast open hebt staan?

Heb je dat plasticje wat op de koelprut zat wel verwijderd?
Bios geeft waarschijnlijk de temp aan van de interne diode van de processor dus die is altijd hoger dan de waarde van asusprobe.
Als de kast openstaat valt hij ook uit.
Ik heb me processor nu mijn FSB op 133 Mhz geklokt en dan blijft ie het wel doen, maar ook dan is er kans dat ie wel is uitvalt.

Er zit geen plasticje ofzo op de koelpasta :)

Verwijderd

Zet je cooler er nu eens op ZONDER prut. Het feit dat je cooler niet heet aanvoelt is al een indicatie dat die bende ertussen isoleerd.

Koelprut moet er zo dun opzitten dat je er zo goed als doorheen kunt kijken.

• brummers
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 13-08 21:30
kan je koeler het wel aan ik had ook een koeler op mijn amd xp 2400 zitten draaide perfect alleen nadat ik er een 2600 in had gezet viel mijn pc ook steeds uit andere koeler op voor amd 2700 en draaien dat ie nou doet geen problemen meer.

Als ik vandaag over water loop, staat er morgen in de krant dat ik niet kan zwemmen

• Tubbietje
Verwijderd schreef op 25 december 2003 @ 14:31:
Zet je cooler er nu eens op ZONDER prut. Het feit dat je cooler niet heet aanvoelt is al een indicatie dat die bende ertussen isoleerd.

Koelprut moet er zo dun opzitten dat je er zo goed als doorheen kunt kijken.
Het it er heel dun op.... en de koeler wordt wel warm natuurlijk, maar niet extreem zoals je zou verwachten bij 100 graden ofzo :)

Pagina: 1