Netwerk-Contactdoos rare kleurtjes

Pagina: 1
Acties:

• appies
  • Registratie: April 2001
  • Laatst online: 29-07 17:13
Na wat gezocht te hebben op GoT, moet ik helaas toch mijn probleempje even hier plaatsen. Het draait nl. om mijn contactdoos die ik gisteren heb gekocht voor mijn cat5 (netwerkkabel) erin te verwerken. Dit wil ik doen zodat alles wat 'netter' kijkt.

Welnu, ik heb een contactdoos gehaald bij de speciaalzaak voor hobbyisten. Nu is deze contactdoos voorzien van 8 schroefjes waarin je de cat5 kabel, elk adertje, kan plaatsen. Maar de kleurtjes die met de adertjes die er nu zitten komt niet overeen met die van de cat5 kabel, ik heb nl te maken met een gele, zwarte en bruine kleurige adertjes in de contactdoos. Schematisch ziet dat er ongeveer zo uit:

===cat5==== [contactdoos] ->
[cat5ingang]
[ S1-| |-S2]
[ S3-| |-S4]
[ S5-| |-S6]
[ S7-| |-S8]
| |
[uitgang]
Waarbij Sx staat voor schroef1 (aansluiting1 t/m 8 )
Hopelijk kan iemand mij een schemaatje geven waarbij de verschillende kleurcodes uiteindelijk toch overeenkomen met de standaard kleurcodes van de cat5 kabel, deze zijn nl. gewoon orange/orangewhite green/greenwhite etc...

Verwijderd

Zit er geen handleiding bij :?

Maak eens een foto van het kastje zodat we een beter idee hebben.

• dog4life
  • Registratie: Juli 2001
  • Niet online
Maakt toch niet uit wat de kleur in de contactdoos is? Zolang je maar de goeie verbinding maakt... Of mis ik iets... :?

Verwijderd

Pak anders even een multimeter en een korte netwerkkabel. Hou het ene puntje op een bepaalde ader van de netwerkkabel en ga alle connectors op het contactdoosje af. Doe dit acht maal en je weet precies welke kleur bij welke kleur ader in de netwerkkabel hoort :)

• appies
Jawel de kleuren moeten overeenkomen natuurlijk want ik plug er straks een netwerkkabel in, deze moet natuurlijk gelijk zijn aan wat erin de contactdoos zit qua netwerkkabel (dwz de aangesloten adertjes) Btw, mijn huidige oplossing is dat mijn netwerkkabel vanuit de modem/router direct via een rj45 stekkertjes de switch ingaat, maar het is echt zo rommelig en ik vind het ook niet echt stevig...
ps: multimeter, zijn deze op 1'e kerstdag tekoop? ;)

[ Voor 7% gewijzigd door appies op 25-12-2003 14:03 ]

• edwardVdV
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 17:46

edwardVdV

I shall say this only once!

dog4life heeft gelijk, ik ken dit soort kastjes, het maakt helemaal niks uit welk kleurtje het desbetreffende draadje heeft, zolang je de VOLGORDE maar niet wijzigt!

suc6

Knockwurst.

• jadjong
  • Niet online
Schroefklemmen zijn negen van de tien keer ISDN doosjes. Zeker bij de Gamma gehaald?

• appies
Aha, dus het betekend, dat ik de kleurencombinatie moet aanhouden namelijk:
oranjewit/oranje/groen/blauwwit/blauw/groenwit zoiets.. doe ik nu even uit mijn hoofd, maar dan zou het idd niet zo moeilijk moeten zijn. Bedankt voor de hulp!
ps: ja schroefklemmetjes, maar ze zijn niet v/d gamma. Ze komen van een soort conrad af maar dan anders... Ik ga ze anders wel terugbrengen maar als de bovengenoemde oplossing solaas biedt dan is het goed.

[ Voor 31% gewijzigd door appies op 25-12-2003 14:07 ]

• edwardVdV
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 17:46

edwardVdV

I shall say this only once!

juist je snapt hem

nogmaals suc6 en nog veel plezier op deze 1e kerstdag

Knockwurst.

Verwijderd

De kabel die er nu zit, welke/wat voor kabel is dat en waarop zit die nu aangesloten?
Schroefklemmen zijn negen van de tien keer ISDN doosjes. Zeker bij de Gamma gehaald?
Dat is niet helemaal waar. Ik heb hier UTP dozen met 8 schroefjes.

[ Voor 51% gewijzigd door Verwijderd op 25-12-2003 14:13 ]

• appies
De kabel (cat5) is een 'gewone' netwerkkabel deze komt vanuit de kelder alwaar de kabel op een router/modem (adsl-via-isdn) is aangesloten. Deze kabel wil ik dus via de contactdoos aansluiten op een switch. Dit is nu via een directe verbinding gedaan, maar ik vind het nogal 'crappy' want zo'n rj45 stekkertje aan een losse kabel vind ik niet zo prettig. Ik heb dus alvast standaard cat5 kabeltjes van 2mtr gekocht. Deze zijn kant en klaar met goede verloopstukken.

• Juicy
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 15-08 08:25
jadjong schreef op 25 december 2003 @ 14:04:
Verwijderd schreef op 25 december 2003 @ 14:10:
Dat is niet helemaal waar. Ik heb hier UTP dozen met 8 schroefjes.
Hij zegt ook 9 van de 10 keer ... Dus jij bent nummer 10 ;)

-

Verwijderd

dog4life schreef op 25 december 2003 @ 13:55:
Maakt toch niet uit wat de kleur in de contactdoos is? Zolang je maar de goeie verbinding maakt... Of mis ik iets... :?
1) Dit maakt zeker WEL uit, waarom is er dan de CAT5 standaard?
Die is gemaakt zodat de kabels altijd het zelfde lopen en tegen dataloss. De data wordt over de groene(groen/groen+wit) en orange(orange/orange+wit) draden verstuurd (draadjes 1,2,3 en 6 verstuurd als je 10/100mb gebruikt, gigabit gebruikt blauw en bruin ook nog eens).
Gezien de standardisatie zodat overal al het netwerkpersoneel alles meteen kan aansluiten is het dus op een vaste volgorde gedaan en dat moet je niet aanpassen (iig ik kan de gebruikers die dat doen wel schoppen, ben je weer 2 uur bezig met het doormeten van 10 kabels omdat ze verschillend gepached zijn).

2) Gebruik geen netwerkcontactdozen met schroefjes, dit zijn punten die los kunnen raken en/of geen goed contact maken, en dus dataloss veroorzaken. Gebruik zover het mogelijk is de "patch" versie, die (de aansluitingen) geven minder storing over het netwerk.

3) Gebruik ook nooit netwerkverlengstukjes, dit zijn 2 RJ45 connectoren aan elkaar, dit geeft ook een storing(paar ms). Moet je voor de grap eens een kabel van 2 meter nemen tussen 2 pc's en pingen met packets van 8000bytes en met 2 kabels van 1 meter en een connector. Zie het verschil (iig hier zag ik het wel).

• dog4life
  • Niet online
Ik bedoelde het als volgt: ik zie de wandcontactdoos als RJ-45 (in dit geval), je moet dus gewoon zorgen dat je alles volgens de CAT5 standaard aansluit, en dán maakt het niet uit wat voor kleurtjes er in het wandcontactje staan (aangezien het andere zijn). Verder onboeiend imho :)

Maar je hebt gelijk met wat je zegt, maar boeit het in dit geval niet zo (i guess..)

Verwijderd

wanneer je het over rj45 hebt dan spreek je over 8 contacten

hierin is de standaard kleurschakering:
1/2 oranje/wit wit/oranje
4/5 blauw/wit wit/blauw
7/8 bruin/wit wit/bruin
3/6 groen/wit wit/groen

je hebt dan alle kleuren van de kabel op de goede positie's zitten

succes en prettige dagen :Y)

• KillerAce_NL
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

KillerAce_NL

If it ain't broke...

1) Dit maakt zeker WEL uit, waarom is er dan de CAT5 standaard?
Die is gemaakt zodat de kabels altijd het zelfde lopen en tegen dataloss. De data wordt over de groene(groen/groen+wit) en orange(orange/orange+wit) draden verstuurd (draadjes 1,2,3 en 6 verstuurd als je 10/100mb gebruikt, gigabit gebruikt blauw en bruin ook nog eens)..........
Leuk verhaal, maar als je de volgorde maar aanhoudt maakt het geen piel uit.
Tuurlijk moet je altijd de standaard aanhouden, maar hij krijgt er echt geen slechter signaal om als de kleurtjes anders zjn.
2) Gebruik geen netwerkcontactdozen met schroefjes, dit zijn punten die los kunnen raken en/of geen goed contact maken, en dus dataloss veroorzaken. Gebruik zover het mogelijk is de "patch" versie, die (de aansluitingen) geven minder storing over het netwerk.
Idd liever niet, maar for home use is dat voor hem prima.
3) Gebruik ook nooit netwerkverlengstukjes, dit zijn 2 RJ45 connectoren aan elkaar, dit geeft ook een storing(paar ms). Moet je voor de grap eens een kabel van 2 meter nemen tussen 2 pc's en pingen met packets van 8000bytes en met 2 kabels van 1 meter en een connector. Zie het verschil (iig hier zag ik het wel).
Als je kwaliteitsspul gebruikt merk je dat niet. Zal denk ik een maandagochtend modelletje geweest zijn.

• PowerSp00n
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 30-07 19:50

PowerSp00n

There is no spoon

jadjong schreef op 25 december 2003 @ 14:04:
Die gamma doosjes werken perfect hoor, beetje modden hier en daar en je hebt er 2 normale netwerk aansluitingen op :+.

Verwijderd

KillerAce_NL schreef op 25 december 2003 @ 20:02:
Leuk verhaal, maar als je de volgorde maar aanhoudt maakt het geen piel uit.
Tuurlijk moet je altijd de standaard aanhouden, maar hij krijgt er echt geen slechter signaal om als de kleurtjes anders zjn.
Nee oké, je mag gerust de groene of blauwe draden gebruiken ipv bruin ofzo, als je maar rekening houdt met de cross in de draden, dat wou ik eigenlijk zeggen ;)

• jadjong
  • Niet online
PowerSp00n schreef op 25 december 2003 @ 20:08:
[...]

Die gamma doosjes werken perfect hoor, beetje modden hier en daar en je hebt er 2 normale netwerk aansluitingen op :+.
Zie je mij anders beweren? :+

• appies
Hehe, toch bedankt nog ... ik heb wel fftjes voor diegene die er misschien benieuwd naar zijn 2 foto's gemaakt van het bewuste kastje ;)
http://home.wanadoo.nl/appie.a/netwerk/pic1.jpg
http://home.wanadoo.nl/appie.a/netwerk/pic2.jpg

• jadjong
  • Niet online
appies schreef op 25 december 2003 @ 22:33:
Hehe, toch bedankt nog ... ik heb wel fftjes voor diegene die er misschien benieuwd naar zijn 2 foto's gemaakt van het bewuste kastje ;)
http://home.wanadoo.nl/appie.a/netwerk/pic1.jpg
http://home.wanadoo.nl/appie.a/netwerk/pic2.jpg
Dit is gewoon ISDN :+ maar als het werkt dan is het 8)
Pagina: 1