[Knoppix] kan geen root worden

Pagina: 1
Acties:

• Pim.
  • Registratie: Mei 2001
  • Laatst online: 16-08-2025

Pim.

Aut viam inveniam, aut faciam

Topicstarter
Ik heb om een beetje te spelen Knoppix 3.3 op de harde schijf van mijn laptop gezet en het ziet er gelikt uit.
Maar als ik als user "pim" inlog en ik probeer root te worden in een console via "su" dan neem ie mijn password niet.
Inloggen als user root gaat prima...

Kan het in de faq's niet vinden :?

"The trouble with quotes from the Internet is that you can never know if they are genuine." - Elvis Presley | Niet met me eens ? DM ME

• silentsnake
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 04-02 04:29
Zit je user wel in de wheel group?

• FastBunny
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 20-02 22:27

FastBunny

Give it the Works !

Moet je dan niet het root wachtwoord invullen xxxx ?

Server: Dell PowerEdge R610, 48GB DDR3 1333MHz, 3 x 4TB IronWolf RAID5, Dell H700, VMware ESXi 6.0
Laptop: Dell Latitude E6510, Intel i5-560m, 8GB RAM, 128GB Samsung SSD, 250GB 7200rpm, 15.4" WUXGA FHD
PSN: FastBunny_NL

• Spider.007
  • Registratie: December 2000
  • Niet online

Spider.007

* Tetragrammaton

Knoppix heeft het wachtwoord van de root account uitgeschakeld. Gebruik de link die in het KDE menu staat om een rootshell te krijgen :) [google=knoppix root]

edit:
overigens zie ik nu ook staan dat een su zonder wachtwoord ook prima zou moeten werken :?

[ Voor 25% gewijzigd door Spider.007 op 25-12-2003 14:06 ]

---
Prozium - The great nepenthe. Opiate of our masses. Glue of our great society. Salve and salvation, it has delivered us from pathos, from sorrow, the deepest chasms of melancholy and hate

• Pim.
  • Registratie: Mei 2001
  • Laatst online: 16-08-2025

Pim.

Aut viam inveniam, aut faciam

Topicstarter
Spider.007 schreef op 25 december 2003 @ 14:05:
Knoppix heeft het wachtwoord van de root account uitgeschakeld. Gebruik de link die in het KDE menu staat om een rootshell te krijgen :) [google=knoppix root]

edit:
overigens zie ik nu ook staan dat een su zonder wachtwoord ook prima zou moeten werken :?
Een su zonder ww werkt als je knoppix niet op de HD hebt geinstalleerd idd ... maar niet als ie op de schijf staat.

De root shell vanuit het menu werkt ook niet (neem ww niet), eveneens andere programma's als "controlcentre" werkt het ww niet op :(

"The trouble with quotes from the Internet is that you can never know if they are genuine." - Elvis Presley | Niet met me eens ? DM ME

Verwijderd

werkt "sudo" ook niet bij jou? Misschien kan je met sudo een root password instellen.

Met sudo kan je één root commando geven.

• sirdupre
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 27-04-2025
Ik gok inderdaad ook dat het aan de wheel group ligt. De standaard user die je bent als knoppix boot van cd zal daar waarschijnlijk wel lid van zijn, en de user pim die jij zelf hebt aangemaakt niet.

• The Jester
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 26-11-2024

The Jester

The fool escaped from paradise

Kun je niet sudo su - doen en vervolgens passwd root
Daarna gewoon su - en met het nieuwe rootpassword wél su'en.

Let erop dat je wel in de sudoers voorkomt.
Is dat niet het geval, gebruik dan visudo om jezelf toe te voegen.

As you grow up and leave the playground where you kissed your prince and found your frog...

• weijl
  • Registratie: Juli 2002
  • Niet online
en als je als root inlogt en via 'passwd' een nieuwe password instelt :?

• Rob
  • Registratie: Februari 2000
  • Niet online

Rob

Zoals al eerder als oplossing is gegeven: je gebruiker in de group wheel stoppen en het moet werken.

Wachtwoorden veranderen zoals hierboven wordt aangegeven is helemaal niet nodig.

In the beginning the Internet was a bunch of smart users with dumb terminals. Now...

Pagina: 1