A7V loopt regelmatig 'spontaan'vast.

Pagina: 1
Acties:

• Shemez
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 15-04 13:17
Ik heb vorige week besloten dat het tijd was om opnieuw Windows 2000 te installeren. Het stond er namelijk al een paar maanden op en werd steeds langzamer. In die paar maanden heb ik geen één keer een onverklaarbare vastloper gehad.

Toen ik klaar was met installeren en alle nieuwe drivers erop had gezet liep spontaan de computer vast. Geen blauw scherm ofzo, opeens bewoog mijn muis niet meer. Deze onverwachte hangs komen nu regelmatig voor. Soms na een kwartier, soms na een uur, maar vastlopen doet ie. Als ik de backup terug zet doet ie het stabiel.

Ik snap er niks van. Ik kan natuurlijk wel terug gaan naar die backup versie, maar ik moet natuurlijk wel weten waardoor het komt :)

Ik heb de volgende hardware:

Asus a7v
Duron 650@830 (terugklokken helpt niet)
256MB PC150 Muskin mem
Matrox G400
SBLive
Studio PCTV pro kaart
SVEC 100MBit kaartje
Asus Fasttrack 66 RAID kaartje
CD reader
CD rewriter

Ik heb nu van alle hardware de nieuwste drivers erop staan. Net zoals op die backup versie. Alle Windows Update updates geinstalleerd. Als ik nu kijk staat er alleen nog Instant messanger tussen.

Het enige verschil met installeren is dat ik met het oude systeem niet in één keer die nieuwste drivers erop heb gezet. Maar steeds als er nieuwe drivers waren deze over de oude heengegooid. Maar de volgorde weet ik echt niet meer :)

Ohw ja. Ik vergeet het belangrijkste: HELP! |:(

Verwijderd

je moet eens even kijken of in de bios de
virusscanner aan staat heeft bij mij ook de nodige craches veroorzaakt B-)

• Shemez
Bedankt, maar die staat op alle computers uit.

Verwijderd

Ik weet niet hoe het zit met Win 2000, maar als je bij win 9X + Me, niet de via drivers voor het moederbord installeerd dan krijg je dus dit probleem

• Shemez
Ik heb de VIA 4 in 1 versie 4.25(1) geinstalleerd. Hij blijft vastlopen.

• Tony Vroon
  • Registratie: Juni 1999
  • Laatst online: 13-06-2020

Tony Vroon

Werkt nu ergens anders

Heb je direct na het installeren van het OS, dus gelijk na je eerste inlog de VIA-drivers al geinstalleerd?
Je moet dat echt doen VOOR je andere stuurprogramma's installeert.

"Wie is deesen figuur, hier ten topic aangheduidt als 'hij', wiens mededelinghe soo eenen consternatie weet te ontluycken :? " -- dion_b

Verwijderd

Op zondag 10 december 2000 12:49 schreef Shemez het volgende:
Ik heb vorige week besloten dat het tijd was om opnieuw Windows 2000 te installeren. Het stond er namelijk al een paar maanden op en werd steeds langzamer. In die paar maanden heb ik geen één keer een onverklaarbare vastloper gehad.

Toen ik klaar was met installeren en alle nieuwe drivers erop had gezet liep spontaan de computer vast. Geen blauw scherm ofzo, opeens bewoog mijn muis niet meer. Deze onverwachte hangs komen nu regelmatig voor. Soms na een kwartier, soms na een uur, maar vastlopen doet ie. Als ik de backup terug zet doet ie het stabiel.

Ik snap er niks van. Ik kan natuurlijk wel terug gaan naar die backup versie, maar ik moet natuurlijk wel weten waardoor het komt :)

Ik heb de volgende hardware:

Asus a7v
Duron 650@830 (terugklokken helpt niet)
256MB PC150 Muskin mem
Matrox G400
SBLive
Studio PCTV pro kaart
SVEC 100MBit kaartje
Asus Fasttrack 66 RAID kaartje
CD reader
CD rewriter

Ik heb nu van alle hardware de nieuwste drivers erop staan. Net zoals op die backup versie. Alle Windows Update updates geinstalleerd. Als ik nu kijk staat er alleen nog Instant messanger tussen.

Het enige verschil met installeren is dat ik met het oude systeem niet in één keer die nieuwste drivers erop heb gezet. Maar steeds als er nieuwe drivers waren deze over de oude heengegooid. Maar de volgorde weet ik echt niet meer :)

Ohw ja. Ik vergeet het belangrijkste: HELP! |:(
1. Heb je de ViA 4-in-1 drivers al geinstalleert?

2. Probeer je FSB terug te klokken naar de aangeraden snelheid, ik heb al eerder gehoord dat Fasttrack66's niet goed tegen overgelockte FSB's kunnen :(

Verwijderd

Ik heb Precies dezelfde Probleem..

Ik heb ook al een hele tijd lopen kutten in de Bios om te kijken of er wat raars erin stond. Ik heb nu ook dus een Bios Update gemaakt naar 1005a maar ja hij lopt minstens 2 keer vast per dag. Ik draai ook win2000 heb alleen niet gelijk de VIA 4in1 Drivers gellijk geinstalleerd... maar wel wat andere drivers zoals vor Sound blaster enzo.... lijkt me sterk dat ik meteen de Drivers al na het installeren van win2000 gelijk moet gebeuren.

Me systeem is niet overgeklokt ofzo, en draait opzich prima als hij draait. Maar ja dat de cursor bij mij ook zomaar hangt is de vraag waar dat vandaan komt. Temperatuur heb ik ook naar gecheked die zit tussen 48 - 51C, Ik ga nog wel kijken naar die Virus troep misschien staat die aan bij mij in de bios. Ik hoop ook hier een oplossing voor te vinden want die hangs is helemaal niet leuk.. :'(

• Jake
  • Registratie: September 1999
  • Niet online
mijn a7v (win2k) loopt soms vast, met spellen (Half-Life en Monkey Island 4).
Maar ALLEEN als ik die via-drivers heb geïnstalleerd, als ik die AGP driver uninstall (inf laat ik wel geïnstalleerd) dan is me PC wel stabiel (rara wat laat me windows crashen, maar goed)
nadeel is dat meeste spellen langzamer zijn (maar nog wel ruim snel genoeg 100+ fps in HL), en 3DMark-score bijna gedeeld door 3 gaat... (is mee te leven, want ik speel dat nooit;))

• Woef
  • Registratie: Juni 2000
  • Niet online
Heb je een E-tech isdn kaart ?

• Shemez
Ik heb geen ISDN kaart erin zitten nee.

Het rare is dus dat alles het wel doet als ik mijn backup terug zet. Dus ik ben gewoon iets vergeten. Dat doet nog het meeste pijn! |:(

Verwijderd

Ben je die AGP fix van M$ niet vergeten? Check www.ntcompatible.com voor een link, of de search hier op GoT!

• 4POX
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 31-08 17:32

4POX

Everybody is wired

Ach, Zeker geen 300 watt voeding

AKA Rinkel weblog

• Shemez
Op maandag 11 december 2000 00:40 schreef 4POX het volgende:
Ach, Zeker geen 300 watt voeding
4POX,

Ik heb wel degelijk een 300 watt voeding. En anders had het niet verklaart waarom de computer het wel doet met de oude installatie van Windows 2000 maar niet met de nieuwe. :Z

• Shemez
Op zondag 10 december 2000 23:29 schreef CommDante het volgende:
Ben je die AGP fix van M$ niet vergeten? Check www.ntcompatible.com voor een link, of de search hier op GoT!
Nope, maar bedankt :)

• Shemez
Op zondag 10 december 2000 14:40 schreef Tony Vroon het volgende:
Heb je direct na het installeren van het OS, dus gelijk na je eerste inlog de VIA-drivers al geinstalleerd?
Je moet dat echt doen VOOR je andere stuurprogramma's installeert.
Tony mag ik je bedanken? Het lijkt te werken! Ik heb opnieuw geinstalleerd en eerst de VIA drivers geinstalleerd. Normaal doe ik eerst de video drivers zodat ik beter beeld heb om mee te configureren. Ik draai nu al een paar uur stabiel net als met de oude installatie! :)

• Dromer
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 11:17
Ik heb hier ook een pc met een A7v en wat me opviel was dat als ik ACPI uitgooide met de win2000 install het een stuk beter liep..
Mischien heb je wel een kaart in je pc die niet helemaal met ACPI wil..

Verwijderd

Zelfde probleem
Ik zal die drivers eens gaan proberen.

Thx.

Verwijderd

Maakt dus echt uit, sommige deskpro's van Compaq hebben hetzelfde. Als je achteraf die drivers moet installeren werkt het niet meer.
Jammer dat VIA nog steeds brakke drivers voor hun chipsets mee moet leveren, je zou toch wel verwachten met het huidige aantal VIA chipsets dat dit eens goed geregeld is :?

• Shemez
Hmmzzz... Hij loopt weer gewoon vast. :(

Hoe krijg ik de AGP snelheid van 4 naar 2? Ik speel toch haast geen spelletjes. En ik wil kijken of dat werkt. Anders zit Shemez vanmiddag weer rustig met zijn backup versie te werken.

• Shemez
Geen geduld meer. :(

Ik heb de backup terug gezet. Het systeem is nu wat logger, maar kan tenminste wel een paar dagen aan blijven staan zonder te rebooten.

Ik hoop nog wel een keer een oplossing op dit probleem te vinden, want ik kan niet tot in het einde der tijden met dezelfde Windows installatie doen.

Bedankt voor alle informatie trouwens.

• Jake
  • Niet online
Op maandag 11 december 2000 07:06 schreef Shemez het volgende:
Hmmzzz... Hij loopt weer gewoon vast. :(

Hoe krijg ik de AGP snelheid van 4 naar 2? Ik speel toch haast geen spelletjes. En ik wil kijken of dat werkt. Anders zit Shemez vanmiddag weer rustig met zijn backup versie te werken.
Als je toch haast geen spelletjes speelt, waarom installeer je die VIA-AGP driver dan:?
die van MS is super stabiel (bij mij althans), ten koste van heel 'wat' snelheid. (maar die MS patch heb je al installed, wat je dan moet doen is VIA uninstallen, en als het goed is vind win2k die MS-AGP (is ook een via natuurlijk) en moet je ff je video- en monitor-drivers opnieuw installen)
Ik hoop dat het voor je werkt.

Verwijderd

je kunt in je bios de performance op normal zeten ipv optimal, dan gaat agp naar 2x

Verwijderd

Ik had dus precies hetzelfde.. (asus a7v, athlon 900) (minsten 3-5 crashes op een avond in win2k)
heb een week geprobeerd om het stabiel te krijgen.. niet dus.. en de 1005 bios bracht er niet veel verandering in.

omruilen dus
nu heb ik sinds donderdag een msi kt7 pro2a
en het loopt als een tiet :)

• Shemez
Op maandag 11 december 2000 13:36 schreef Jake het volgende:

[..]
Als je toch haast geen spelletjes speelt, waarom installeer je die VIA-AGP driver dan:?
die van MS is super stabiel (bij mij althans), ten koste van heel 'wat' snelheid. (maar die MS patch heb je al installed, wat je dan moet doen is VIA uninstallen, en als het goed is vind win2k die MS-AGP (is ook een via natuurlijk) en moet je ff je video- en monitor-drivers opnieuw installen)
Ik hoop dat het voor je werkt.
Het omzetten van AGP snelheid was ook meer een onlogische sprong voor een onlogisch probleem. Bij de nieuwe installatie had ik eerst helemaal geen drivers geinstalleerd behalve de autodetectie dingen van Microsoft. Toen gewoon gaan browsen enzo (deze pagina ziet er trouwens niet uit met 16 kleuren ;)) na 13 minuten hing de machine. Daarna de VIA drivers geinstalleerd en verder gebrowsed. Na een paar uur leek alles goed te gaan. Toen ben ik gaan slapen. Vanmorgen vroeg dus weer een vastloper. Gewoon onder Windows.

Nu dus weer gewoon de backup terug gezet. Stabiel als een huis (zoals ik gewent ben) met alle nieuwste troep erop en X varianten door elkaar over elkaar geinstalleerd. Ik snap er niks meer van. |:(

• Shemez
Op maandag 11 december 2000 14:24 schreef newby het volgende:
je kunt in je bios de performance op normal zeten ipv optimal, dan gaat agp naar 2x
Bedankt, maar het mocht niet baten.

• Shemez
Op maandag 11 december 2000 14:46 schreef Pulsar_ het volgende:
Ik had dus precies hetzelfde.. (asus a7v, athlon 900) (minsten 3-5 crashes op een avond in win2k)
heb een week geprobeerd om het stabiel te krijgen.. niet dus.. en de 1005 bios bracht er niet veel verandering in.

omruilen dus
nu heb ik sinds donderdag een msi kt7 pro2a
en het loopt als een tiet :)
En je multiplier switch dan? *D

• Jake
  • Niet online
Op maandag 11 december 2000 16:01 schreef Shemez het volgende:
Bij de nieuwe installatie had ik eerst helemaal geen drivers geinstalleerd behalve de autodetectie dingen van Microsoft.
Ik denk idd dat het iets anders is bij jou, maar Microsoft heeft toch toegegeven dat win2k niet stabiel is met AGP en een VIA-chipset, daarom hebben ze die patch:
When you run a program that uses 3D AGP functions on a Windows 2000-based computer that contains the VIA AGP chip set, the computer may stop responding (hang).
maar ik denk niet internetten op 16 kleuren valt onder 3d gebruik...

Soms wordt je wel moe van die hardware/software hè?
misschien zouden ze producenten moeten verbieden om nieuwe producten te maken, zolang er nog (grote) foute in oude producten zitten>:), kijken hoe snel ze dan alles oplossen, ik denk binnen een week (maar ik droom lekker verder:z:z)

• Theguide
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 26-06-2025
Op maandag 11 december 2000 16:03 schreef Shemez het volgende:

[..]
En je multiplier switch dan? *D
MSI kt7 pro2a heeft multiplier switch gewoon in de bios zitten net als de abit kt7.
Dus.

Fuck me if I'm wrong, but isn't your name Gretchen?

Verwijderd

AGP afzetten, bij DirectX settings..loopt ie zeker stabiel.

• Crazyhorse
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 28-08 11:52
Had ik ook. Zelfs met een andere a7v had ik het nog steeds.

Weet je wat mijn oplossing was een msi k7t pro 2-a bord erin doen! Werkt perfect!
Pagina: 1