Toon posts:

HD geformateerd, partities andere HD weg?

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Hoi,

Er gebeuren vreemde dingen op mn servertje, en ik heb geen idee wat het is.

Situatie: Ik heb een hd (seagate) van 160GB verdeeld in 3 partities. Een week later voeg ik een hd (maxtor 160 GB) toe.

Nu komt het : Na het succesvol partitioneren en formateren van de nieuwe schijf, zijn mn partities op de seagate weg. De pc zegt dat ik ze opnieuw moet formateren.... kortom, al mn data kwijt. Viel ook niet meer te recoveren.

Nou zou je denken, harddisk kapot? Scandisk, verschillende hd monitoring software inclusief die van seagate wijzen uit dat de hd prima in orde is.
Dus, ik de boel weer geformateerd, etc....

Maar nu gebeurd mij het zelfde weer alleen omgekeerd... Nu is al mn data verdwenen van mn maxtor schijf.... !! Ik snap er helemaal niks meer van. Het zijn 2 nieuwe en goed werkende schijven. Ze maken geen rare geluiden of iets dergelijks.

Zou het het aan iets ander kunnen liggen?

Ik heb een ECS K7S5A Pro moederbordje er in, 350 watt voeding, 512 Dane elec, cdrom speler en een simpel videokaartje.

• PD2JK
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 15:56

PD2JK

ouwe meuk is leuk

Misschien kan het BIOS de schijven niet uit elkaar houden ofzo? Doe eens een BIOS update.... :)

Heeft van alles wat: 8088 - 286 - 386 - 486 - 5x86C - P54CS - P55C - P6:Pro/II/III/Xeon - K7 - NetBurst :') - Core 2 - K8 - Core i$ - Zen$

• Guardian Angel
  • Registratie: Juni 2000
  • Niet online

Guardian Angel

Bejaard en langharig tuig

Ik gok erop dat je per abuis een format doet op de verkeerde schijf. :)

Hoe zit je configuratie in elkaar; welke schijf of schijven op welk IDE-kanaal; branders/cd/dvd etc.

Hoe zien de partities eruit?

edit:
Ik vraag een verandering van de topictitel aan. De huidige is nietszeggend

[ Voor 26% gewijzigd door Guardian Angel op 25-12-2003 12:55 ]

ARME AOW’er

Verwijderd

Topicstarter
GuardianAngel schreef op 25 december 2003 @ 12:51:
Ik gok erop dat je per abuis een format doet op de verkeerde schijf. :)

Hoe zit je configuratie in elkaar; welke schijf of schijven op welk IDE-kanaal; branders/cd/dvd etc.

edit:
Ik vraag een verandering van de topictitel aan. De huidige is nietszeggend
Ik absoluut niet de vekeerde geformateerd.

Seagate = master en zit op ide0
1e partitie van 10 Gb voor windows, ftp, websercer database etc...
2e partitie van 30 GB data
3e partitie van 110 GB data

maxtor = slave en staat op ide1 samen met de cdromspeler.
1 partitie van 152GB

[ Voor 14% gewijzigd door Verwijderd op 25-12-2003 12:59 ]

• Turkish
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 14-03 13:31

Turkish

zhé germans

Kan zijn dat je moederbord iets verkeerd aanstuurt en zo je verkeerde schijf formatteert maar dat is ietwat vergezocht. Je kan proberen door een biosupdate dat te voorkomen ;)

Formatteer je onder dos of anders?

'When you're not paying for the product, you are the product!'

• Guardian Angel
  • Niet online

Guardian Angel

Verwijderd schreef op 25 december 2003 @ 12:55:
[...]
Seagate = master en zit op ide0 en de maxtor is slave en staat op ide1 samen met de cdromspeler
En beide schijven hebben nu elk 1 partitie? Is de CD-rom Master?

[ Voor 5% gewijzigd door Guardian Angel op 25-12-2003 13:01 ]

ARME AOW’er

Verwijderd

Topicstarter
GuardianAngel schreef op 25 december 2003 @ 12:58:
[...]

En beide schijven hebben elk 1 partitie? Is de CD-rom Master?

1 partitie van 152GB

Verwijderd

Topicstarter
Verwijderd schreef op 25 december 2003 @ 13:00:
[...]

1 partitie van 152GB
En als ik formateer, doe ik dat via disc management, in windows (2k)

• Guardian Angel
  • Niet online

Guardian Angel

De volgorde van de letters van de schijf, zijn die als volgt?

C= Seagate partitie 1
D= CD-rom-speler
E= Maxtor partitie 1
F= Seagate partitie 2
G= Seagate partitie 3

Geef de partities duidelijk herkenbare namen bijv. seagate 1, 2, 3 Maxtor 1 voor de zeker- en duidelijkheid.

Heb je niet toevallig de stationsletters en paden gewijzigd?

[ Voor 36% gewijzigd door Guardian Angel op 25-12-2003 13:06 ]

ARME AOW’er

Verwijderd

Topicstarter
GuardianAngel schreef op 25 december 2003 @ 13:04:
De volgorde van de letters van de schijf, zijn die als volgt?

C= Seagate partitie 1
D= CD-rom-speler
E= Maxtor partitie 1
F= Seagate partitie 2
G= Seagate partitie 3

Geef de partities duidelijk herkenbare namen bijv. seagate 1, 2, 3 Maxtor 1 voor de zeker- en duidelijkheid.

Heb je niet toevallig de stationsletters en paden gewijzigd?
Nee, ik heb niks gewijzigd.

Om je een voorbeeld te geven:
Vannacht heb ik beneden muziek beluisterd dat boven op mn server staat.
Ben toen naar bed gegaan, heb geen pc uitgezet. Nu, deze ochtend wil ik weer muziek gaan luisteren..... kan ik mn schijf niet meer bereiken..... alles weg. Dat is wat er gebeurd.

• Skaah
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online
Is je server niet gehacked? Klinkt als een scriptkiddie met een misplaatst gevoel voor humor.

• Turkish
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 14-03 13:31

Turkish

zhé germans

Verwijderd schreef op 25 december 2003 @ 13:14:
[...]

Nee, ik heb niks gewijzigd.

Om je een voorbeeld te geven:
Vannacht heb ik beneden muziek beluisterd dat boven op mn server staat.
Ben toen naar bed gegaan, heb geen pc uitgezet. Nu, deze ochtend wil ik weer muziek gaan luisteren..... kan ik mn schijf niet meer bereiken..... alles weg. Dat is wat er gebeurd.
Dat lijkt me toch een moederbord probleem, heb je al geprobeerd om de data van de schijf op een andere pc uit te lezen? Zo kan je uitsluiten dat het aan je schijf ligt.
Skaah schreef op 25 december 2003 @ 13:31:
Is je server niet gehacked? Klinkt als een scriptkiddie met een misplaatst gevoel voor humor.
Is ook best mogelijk :(

[ Voor 16% gewijzigd door Turkish op 25-12-2003 13:33 ]

'When you're not paying for the product, you are the product!'

Verwijderd

Topicstarter
Turkish schreef op 25 december 2003 @ 13:31:
[...]

Dat lijkt me toch een moederbord probleem, heb je al geprobeerd om de data van de schijf op een andere pc uit te lezen? Zo kan je uitsluiten dat het aan je schijf ligt.

[...]

Is ook best mogelijk :(
De data kan ik uitlezen op een andere pc, tenminste wat er van over is.

Wat betreft de scriptkiddie theorie.... dat kan, ... alleen heb ik sinds mn eerste crash een heel ander ip adres, en, ik zit nu ongeveer 4 jaar via breedband op internet, bijna altijd online, achter een firewall en nog nooit wat gehad.

Ik heb alleen ellende sinds ik dit servertje 2 maanden geleden in elkaar heb gezet.
De 2 harddisks zijn zoals eerder gezegd gloedje nieuw, en heb ze meerdeere malen gechecked. Ben toch bang dat er iets niet helemaal goed is met mn mobo.

Wat mij trouwens opviel is dat bijna al mijn directory`s weg zijn , maar daar voor in de plaats directory`s staan met de benaming "dir0000.chk" , "dir0001.chk", "dir0002.chk" etc....

Heb geen idee wat dit is.

• BalusC
  • Registratie: Oktober 2000
  • Niet online

BalusC

Carpe diem

Titel aangepast :) Weest de volgende keer aub zélf zo creatief ;)

• Guardian Angel
  • Niet online

Guardian Angel

Wat zijn CHK-files....
(This is only applicable to MS-DOS based computers, whether or not they are using Windows)

Whenever you run a disk scan and repair tool, such as ScanDisk or ChkDsk (depending on your operating system), the default action when finding errors on the hard disk (such as invalid clusters) is to save the affected files as a .CHK file, thus "repairing" the error.

The next question that follows is if these .CHK files can be deleted. If you wish, the files probably can be safely deleted without any problems (use your discretion). You, however, may want to first examine these files with a file hex editor (if you have such a program), checking to see if there is any data contained in the .CHK files that you would like to recover.
Mr. Google is je beste kameraad. :)

Lijkt er dus echt op dat er iets mis gaat en dat de HD's op de een of andere manier verkeerd worden benaderd of stuk zijn (lijkt me onwaarschijnlijk maar dat kun je controleren met programma's van de fabrikant, files corrupt zijn (probeer dan een re-install) of je moederbord (IDE-controller) in de war of te wel kapot is. Controleer dat eens door een zooi bestanden van CD naar een goed werkende HD te kopieren en te kijken of ze goed overgekomen zijn.

ARME AOW’er

• HielkeJ
  • Registratie: Juli 2001
  • Niet online
Ik heb dit zelfde probleem gehad, het bleek een net te zwakke voeding te zijn.

Verwijderd

Topicstarter
GuardianAngel schreef op 25 december 2003 @ 17:15:
Wat zijn CHK-files....

[...]

Mr. Google is je beste kameraad. :)

Lijkt er dus echt op dat er iets mis gaat en dat de HD's op de een of andere manier verkeerd worden benaderd of stuk zijn (lijkt me onwaarschijnlijk maar dat kun je controleren met programma's van de fabrikant, files corrupt zijn (probeer dan een re-install) of je moederbord (IDE-controller) in de war of te wel kapot is. Controleer dat eens door een zooi bestanden van CD naar een goed werkende HD te kopieren en te kijken of ze goed overgekomen zijn.
Het kopieren van een andere pc naar de schijven gaat prima. Geen fouten o.i.d.
Ik bedacht me echter wel, dat ik mn cdrom speler niet standaard heb aangesloten op mn ide kabel. Dus, als ik windows 2k heb geinstalleerd, haal ik de cdrom speler er af en doe er een harddisk (slave) op.

Ik doe dit omdat mn kabel te kort is. Ben bang dat dit de oorzaak is.
Pagina: 1