Mobo of CPU doet het niet meer.

Pagina: 1
Acties:

• Brent
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 07:50
Toen ik vanmorgen een oude computer aan wilde zetten (die gisteren nog prima werkte), deed hij dat niet meer. Er gebeurt helemaal niets. Ik heb toen 1 voor 1 alle onderdelen ontkoppeld totdat ik alleen nog maar het mobo en de cpu had aangesloten en nog steeds deed hij het niet. Even een andere voeding geprobeerd die in een ander systeem wel werkt, doet het nog steeds niet. Er brand wel 1 rood ledje, dus dat is in ieder geval iets. De precies betekenis hiervan staat niet in de handleiding van het mobo.

Even de specs:

Intel Celeron 1200 met standaard Intel koeler
Abit ST6
384 MB PC 133 geheugen.
Maxtor 40GB D740
Voodoo 3 2000 PCI
Onboard geluid
Philips CD-brandertje

Weten jullie misschien raad? Ik kan helaas niet de cpu even ergens ander in prikken of het mobo een andere cpu geven, dus ik kan verder niets uitsluiten, weten jullie misschien hoe?

Humanist | Kernpower! | Determinist | Verken uw geest | Politiek dakloos

• zetje01
  • Registratie: Augustus 1999
  • Laatst online: 14-08 22:43
Bios gereset?

• Brent
Yep, ook al een andere power switch geprobeerd, geen enkele reactie...

Verwijderd

Ja bios resetten en alleen VGA card op het moederboard aansluiten en de PC speaker. Zie appendix G van de handleiding. (ik had even snel de manual gedownload) www.abit.nl

Deze geeft een aantal beepjes ?? als er nog iets mis is.

success en prettige dagen

• Brent
Doet het ook niet. Er gebeurd helemaal niets. Er draaien geen fans, CDRom kan niet open of dicht, al helemaal een geluid of beeld, alleen dat ene lampje brand. Hij boot niet, niks niet.

Trouwens, in Appendix G van mijn handleiding zie ik alleen maar staan hoe je BIOSsen moet updaten.

• .daan
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 23-09-2023

.daan

{visibility:hidden;}

Het lijkt alsof het dan aan je mobo ligt....als alleen de cpu kapot was zou de cd-rom drive nog open moeten gaan lijkt me :?
Ik dacht dat de cpu daar niets mee te maken had.

public void ik()

• FragFrog
  • Laatst online: 15-08 18:43
Hij krijgt geen stroom zo te horen, in geval van een kapotte CPU gaan haast altijd fans wel draaien, en zeker je HD's en cd-rom speler(s) opspinnen (Test: gooi alleen een cd-rom aan je voeding, je zal zien dat'ie herrie gaat maken :)).

Wat je kan proberen is voeding op het moederboard aansluiten en vervolgens handmatig de voeding aanzetten, maar ik zou zelf eerst goed op zoek gaan naar de reden waarom'ie niet wil booten. Kapot moederboard zou kunnen, kortsluiting is een andere mogelijkheid. Loop al je kabels goed na op beschadigingen en controleer of je afstandsbusjes gebruikt hebt.

Overigens: je geeft aan dat de CDroms niet open of dicht gaan, maar maken ze wel geluid? In dat geval kan je mobo gewoon de voeding aanzetten, en zou het ook aan je CPU kunnen liggen, maar probeer anders eerst -ergens- (shop bijvoorbeeld) de CPU te testen. Mocht het mobo kapot zijn kun je nl. met een beetje pech ook je CPU weggooien :/

[ Site ] [ twitch ] [ jijbuis ]

Verwijderd

check ff de jumpers op je mobo _/-\o_

en probeer even helemaal kaal te boeken.

Als je gare piepjes hoord.. kijk ff of je geheugen er goed inzit.

Nog steeds gare piepen... doe ff een andere videokaart in je mobo.

• Brent
CDRoms maken geen geluid, ook gaat het lichtje niet branden, ook niet als ik alleen de CDROM aansluit (hij werkt wel in een andere PC). Er werkt gewoon _helemaal_ niets, behalve dat ene rode ledje op het mobo. Jumpers heb ik niet aangezeten en staan zoals het ooit werkte. Ik heb dus al _alles_ ontkoppeld van het mobo op de CPU na, met een voeding die in een ander systeem werkt, en nog steeds geen tekens van leven, behalve dat ene ledje...

Dooie boel dus hiero :( ;)

• TwoR
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 14-08 13:25

TwoR

Gekleurde stippen

Is je voeding dan niet gewoon stuk :?

Als je een andere voeding op die CD-rom speler aansluit kan die dan wel open en dicht?

• Brent
TwoR schreef op 25 december 2003 @ 14:14:
Is je voeding dan niet gewoon stuk :?

Als je een andere voeding op die CD-rom speler aansluit kan die dan wel open en dicht?
Ja, dat zeg ik toch net? Ik heb alles met 2 voedingen getest, 1 die draait as we speak in een ander systeem, en die andere zat gewoon al in die kast en deed het iig tot gisteren. Ik kan het systeem gewoon niet aan krijgen.

Verwijderd

ik had dit probleem ook een tijdje geleden toen was de ATX toevoer helemaal afgebrand (de poten waaraan de rode draden aan zaten) dit was bij mij door kortsluiting helemaal zwart geworden haal het stekkertje van de voeding naar het MoBo eruit en kijk of ie afgebrand is of zwart is geworden ik weet niet zeker of dat het probleem is maar je kan ff kijken naar je ATX kabeltje

Verwijderd

Het moederbord is dood. Lijkt me vrij duidelijk.

• Brent
Geen sporen van beschadiging te zien aan de ATX connector of aan iets anders.

Courage, denk je alleen het mobo of ook de cpu?

Verwijderd

Misschien te simpel: maar is niet gewoon het aan/uit knopje stuk :? ?

Als de CD-rom niet open wil, lijkt het mij in 1st instantie iets van voeding. CD-rom heeft dacht ik niets met mobo of CPU te maken. Maar je zegt dat er wel een lampje brand... (stand-by ofzo). Ik denk dus dat de voeding het wel doet, maar dat het knopje voor aan/uit stuk is (of de aansluiting van knopje naar voeding). Oftewel je kan de voeding niet "aan" zetten.

[ Voor 6% gewijzigd door Verwijderd op 25-12-2003 19:40 ]

• KBDE
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 04-08 14:01
Tis een abit mainboard...
Dus gokje: condensatoren uitgefikt

Controleer eens of ze bol staan, of zelfs al lekken.
Mocht dit het geval zijn, controleer daarna de voltage regelaars ook eff... zijn deze gescheurd of zien een van deze er anders uit dan de rest dan zijn deze helaas ook dood.
-> einde oefening.

Mochten de VR's nog ok zijn, dan kom je er waarschijnlijk mee weg om nieuwe condensatoren in te solderen.

Suc6 in elk geval

[ Voor 6% gewijzigd door KBDE op 25-12-2003 19:36 ]

• Exigence
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 14-08 17:12

Exigence

dnkroz

Friemel eens aan je groene draad van je voeding. Dat is de PS-ON draad, die ervoor zorgt dat je voeding aan gaat. Soms dan wil het nog wel eens zijn dat je mobo slecht contact maakt met die pin.

Het wilde bij mij wel eens helpen even aan de PS-ON draad te friemelen.

Verwijderd

Breepee schreef op 25 december 2003 @ 19:08:
denk je alleen het mobo of ook de cpu?
Dat ligt eraan, hoe het defect is ontstaan.... ik had laatst een soortgelijk geval met een M-ATX bordje van Asus die al op leeftijd was. Die was overleden omdat deze steeds korte tijd gebruikt werd en door een gare windows-installatie werd deze vaak afgesloten door de stekker eruit te jassen ;) (nee niet mijn pc :o)

Maar ook daar was dus het enige wat het nog deed : het rode LEDje. :)
Ik hoop dat de processor het nog doet voor je, bij mij deed de P3 die erop zat nog wel.... :)

• Brent
Verwijderd schreef op 25 december 2003 @ 21:27:
[...]

Dat ligt eraan, hoe het defect is ontstaan....
Dat weet ik helaas niet, de ene dag deed hij het nog, de volgende niet meer. Ik kan op het mobo geen sporen van kapotte onderdelen vinden, dus geen gesprongen condensatoren. Ook het aan knopje is het niet, andere kast geprobeerd en met een jumper contact gemaakt, geen sjoege.

Pagina: 1