[WinXP] PC bevriest bijna tijdens kopieren en installeren

Pagina: 1
Acties:

• AvanCade
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 27-02 21:06
Heyzzz,

Ik heb laatst paar nieuwe onderdelen gekocht voor mijn PC, en nu heb ik het probleem dat tijdens het kopieren van bestanden (welke grootte dan ook) en tijdens het installeren op de betreffende schijven dat mijn PC bijna vast loopt. Me muis springt daarbij.

Mijn vraag is natuurlijk hoe dit op te lossen.

Dit is mijn systeem:
(MOBO) ABIT KD7
(CPU) 1-AMD Athlon™ XP 2600+, 1913MHz, 512KB (0% Load) @ 43°C
(RAM) usage: 178/512MB (34.77%)
(GFX) NVIDIA GeForce2 MX/MX 400
(Display) 1024x768/32bit/60Hz
(OS) Windows XP Professional (5.1 - 2600)
(HDDs):
* C: 120 GB Geen Problemen Hier 7200 rpm, DMA Indien Beschikbaar, Mode 5
* D: 80 GB Probleem Schijf 1 7200 rpm, DMA Indien Beschikbaar, PIO Modus
* E: 40 GB Geen Problemen Hier 7200 rpm, Ultra DMA Mode 4
* F: 20 GB Probleem Schijf 2 5400 rpm, Ultra DMA mode onbekend

Nu is dit mijn opstelling

IDE1 120 + 80 GB
IDE2 DVD-Rom + CDRW
IDE-Card-IDE1 40 + 20 GB
(De IDE Card maakt de schijven in Windows "SCSI" dus mijn DVDRom + CDRW kan ik daarop niet aansluiten, dan werkt het niet meer)

Met Windows 2000 had ik dit probleem alleen met mijn 20 GB schijf. Maar na de nieuwe hardware wilde Windows 2000 helemaal niet meer opstarten (door de IDE Card !!), dus werd ik verplicht voor Windows XP te kiezen (Nu een vrij trage opstart).

Ik heb al geprobeerd de schijven om te hangen, maar dan boot hij totaal niet meer (niet booten bedoel ik mee, ik kom niet in Windows XP)

Verwijderd

Zoals je zelf al typt heb je een of meerdere schijven die in PIO-modus draaien. Dat verklaard de bijna-freezes tijdens het kopiëren. Alles wat je van of naar de schijf schrijft, kost je effectief bijna 100% CPU tijd. Dus dat wil idd voor geen meter. Daarbij is de doorvoer ook nog eens erg traag.

Ik neem aan dat ondanks 'DMA indien beschikbaar' de schijf (schijven?) in PIO-mode blijven staan? Onder XP kun je dat zonder reboot gewoon veranderen. :)

Heb je wel alle recente drivers geinstalleerd staan? Dus van je moederbord, van je IDE-card, e.d.? En heb je al evt. op de site van de fabrikant van je schijven gekeken of je de jumpers goed hebt staan ivm master/slave e.d.? (gewoon om alvast wat uit te sluiten).

Wat gebeurt er bv. als je een van je probleem schijven loskoppelt?

Dat je XP totaal niet meer boot als je schijven om gaat hangen is niet gek, aangezien je bootloader van XP dan misschien niet meer op de 1e schijf in je systeem staat.

Op welke positie op de IDE kabel zit exact elke schijf?

• AvanCade
bedankt voor je snelle reactie,

Alleen de 80GB draait in PIO Modus, hoe ik dit verander weet ik niet, dus AUB uitleggen.

Alle drivers die ik gebruik zijn van internet gehaald, van de officiele sites, dus ik neem aan dat deze de nieuwste zijn.

IDE Card IDE 1:
Uiteinde 20 GB (is ook mijn Primary, dus moet kloppen)
Tussenin 40 GB (Secundairy, dus moet ook kloppen)

IDE1
Uiteinde 120 GB (Primary, Klopt dus)
Tussenin 80 GB (Secundairy, dus moet ook kloppen).

De jumpers van mijn HD's staan voor zover ik weet op "Cable Select".
Dat je XP totaal niet meer boot als je schijven om gaat hangen is niet gek, aangezien je bootloader van XP dan misschien niet meer op de 1e schijf in je systeem staat.
Uiteraard laat ik de 120 GB (root) op dezelfde plaats hangen ;)

• AvanCade
Na het testen van kopieren van de 20 GB naar de 120 GB merk ik dat deze het probleem niet meer heeft, nu neem ik aan dat het aan de PIO Modus ligt, als iemand dit ff kan uitleggen ben ik geholpen geloof ik.

Verwijderd

Weet je 'device manager' te vinden? Makkelijkste manier: windowstoets + pause --> hardware --> device manager. Dan kun je bij IDE controllers de eigenschappen van je controllers oproepen. Daar bij Advanced Settings kun je de zaak instellen. Ik vertel dit nu voor de Engelstalige versie maar het wijst zich vanzelf voor Nederlandstalig.

Zorg dat alle transfer modes op 'DMA if available' staan. En dan moet bij 'Current Transfer Mode' ook een DMA-smaak staan. 'Ultra DMA Mode 2' bijvoorbeeld.

Als bij dat laatste keihard PIO blijft staan, ook na een reboot, dan is er meer loos.

• AvanCade
Dit laatste is dus het geval:

Afbeeldingslocatie: http://home.planet.nl/~avantis/HDD/IDE1-PullDown.jpg
Afbeeldingslocatie: http://home.planet.nl/~avantis/HDD/IDE-OverView.jpg

Verwijderd

En dat is na een reboot?

Wat je kunt proberen, is om je primaire en secundaire controllers te verwijderen in device manager. En dan rebooten. Als het goed is, moet Windows dan bij het opstarten de controllers opnieuw installeren. Dit wil nog wel eens helpen.

Het _zou_ geen risicovolle operatie moeten zijn, maar het hebben van een backup is nooit verkeerd.

[ Voor 4% gewijzigd door Verwijderd op 25-12-2003 06:27 ]

• AvanCade
En dat is na een reboot?
Altijd al zo geweest

Controllers verwijderd, geen verandering en de 80 GB loopt nog steeds in PIO Modus

Verwijderd

Ik neem aan dat je na het verwijderen hebt gereboot, en daarna nadat XP de controllers heeft geherinstalleerd nog hebt geprobeert de schijf in DMA-modus te zetten?

Je gebruikt wel ATA-kabels? 80-pins?

Als je moederbord een VIA-chipset heeft kun je nog proberen om de laatste 4-in-1's te installeren. Ik geloof 4.51 momenteel.

• AvanCade
Ik neem aan dat je na het verwijderen hebt gereboot, en daarna nadat XP de controllers heeft geherinstalleerd nog hebt geprobeert de schijf in DMA-modus te zetten?
Ja, maar de DMA Modus was wederom precies hetzelfde als voorheen
Je gebruikt wel ATA-kabels? 80-pins?
Zou ik je niet zo durven te zeggen, wel krijg ik altijd een melding "no secundairy 80 conductor cable installed" maar ik neem aan dat deze voor IDE2 is, dus mijn DVDrom.
Als je moederbord een VIA-chipset heeft kun je nog proberen om de laatste 4-in-1's te installeren. Ik geloof 4.51 momenteel.
Zojuist gedownload en geinstalleerd. Werkt ook niet

Verwijderd

Ik zou iig even proberen om de schijven van cable select af te halen en ze dus hard te jumperen.
Dit wil nog wel eens helpen.
Let wel op dat je een 80 aderige kabel gebruikt anders gaat het nooit werken.

• AvanCade
De 80GB (die problemen geeft) zit op dezelfde kabel als de 120 GB, die geen problemen geeft

Verwijderd

Ja en?
Jumper ze nou maar even om. Just to be sure.

• AvanCade
Ik heb het over die 80 aderige kabel... die jumpers ga ik nu doen...

Verwijderd

Cable Select gebruikt eigenlijk niemand behalve grote OEM's zoals Compaq.

• AvanCade
en AvanCade's :P

Nah heb het nu goed gezet, maar nog steeds het probleem :(

Verwijderd

zit er niet zo een jumper op die schijf zodat hij in piomodus blijft?

Verwijderd

En dan nu de 1000$ question: heb je een 80 aderige flat cable of niet???
Herkenbaar aan ........ de 80 aders.
Gebruik je 40 aderige flatcable dan is die herkenbaar aan ......... de 40 aders.

Verwijderd

Misschien is een van je IDE-kabels rot. XP heeft de 'leuke' eigenschap op als hij merkt dat DMA-tranfers fouten genereren in 1 keer terug te klappen naar PIO, ipv simpelweg een lagere DMA-modus.

Als je die 20 GB schijf ontkoppeld, heeft de 80 GB dan nog steeds het probleem? (moet haast wel, maar gewoon dingen uitsluiten)

Je moet wel af en toe proberen 'm weer op DMA te zetten. Dat gaat niet vanzelf. Dus na het gedoe met jumpers, drivers, controllers enz.

Je gebruikt ook geen software zoals Maxblast?

Kun je eens kijken wat er gebeurt als je die 20 GB schijf op de plaats hangt van die 80 GB schijf en die 80 GB schijf even gewoon niet aansluit? Of die 20 GB schijf dan ook in PIO modus blijft hangen of dat ie dan wel in DMA wil. Uiteraard dus even in device manager dat instellen.

Nogmaals: je gebruikt wel 80-pins kabels?

80-pins:
Afbeeldingslocatie: http://www.ramelectronics.net/assets/images/ata-66-cable.jpg

40-pins:
Afbeeldingslocatie: http://www.cablesnmor.com/images/ide-cables.jpg

[ Voor 12% gewijzigd door Verwijderd op 25-12-2003 09:47 ]

• AvanCade
Volgens mij is het dus een 40 pins, maar de 120GB heeft nergens last van... ik heb hier nog een kabel liggen, ik geloof dat die wel 80 pins is, ik ga even testen.... Weet nog niks zeker, behalve dat het probleem blijft als ik de 20 GB los koppel. De 20 GB had dit probleem niet meer overigens (zie bovenstaande post ergens)

• AvanCade
Nee, het was dus wel een 80 aderige kabel. De enigste die een 40 aderige gebruikt is mijn DVDrom + CDRW, deze heb ik nu uitgetrokken en nog steeds hetzelfde probleem.

Verwijderd

Heb je nou al geprobeert om de 20 GB op de plek van de 80 GB te hangen en te kijken of ie dan wel DMA wil doen of niet?

• AvanCade
Ja, maar alleen onder de huidige configuratie wil windows starten én alle schijven herkennen.

Ik vermoed dat mijn IDE kabels beetje gaar zijn, of kan dit het probleem niet zijn ?

edit:
Nu heeft mijn 20GB ook weer het zelfde probleem dat het systeem bijna bevriesd

[ Voor 21% gewijzigd door AvanCade op 25-12-2003 11:34 ]

• dog4life
  • Registratie: Juli 2001
  • Niet online
Dit soort vage dingen heb ik ook wel is, maar dan altijd met mijn DVD/CD-stations. Het enige wat dan helpt en een hoop gezoek scheelt, is maar weer is een re-install...

Verwijderd

Gooi voor de gein eens die 80GB in een andere bak en kijk of ie daar wel op DMA-modus wil lopen, zo niet, schijf defect.
Heb zelfe geouwehoer gehad met een klant die zei dat het aan de combo lag van Abit KR7A-Raid en een SB Live(zelf never probs mee gehad), .... wilde een ander bord hebben omdat geluid kraakte bij kopieren etc..(vrij logisch)
Ik heb em z'n PC in laten leveren, waarna bleek dat die HD alleen maar op PIO wilde lopen.
HD in andere PC gaf zelfde probleem.

Conclusie:
Schijf defect, omgeruild en heb de klant nooit meer teruggezien..

Edit:
Paar dingen aangepast :-)

[ Voor 6% gewijzigd door Verwijderd op 25-12-2003 22:59 ]

Verwijderd

Verwijderd schreef op 25 december 2003 @ 22:41:
...geouwehoer..... idioot..... lijer......
eh.... :X

• AvanCade
Ik heb geen andere bak waar ik em in kan pleuren

Daarnaast werkte hij in Windows 2000 (voor mijn nieuw MOBO erin zat) wel ! zonder vertraging, toen was het alleen de 20 GB, nu met nieuw MOBO en Windows XP hebben ze beide het probleem

[ Voor 67% gewijzigd door AvanCade op 25-12-2003 23:38 ]

• AvanCade
*kick*

Help me ff AuB

• Rone
  • Registratie: April 2002
  • Niet online

Rone

Moderator Tweaking
wel krijg ik altijd een melding "no secundairy 80 conductor cable installed"
Als die foutmelding voor de HD kabel is snap ik niet dat die 120GB @ DMA Mode 5 (ATA100) loopt.
Het hoogste wat met een 40-pins IDE-kabel te halen is is DMA Mode 2 (ATA33 dus).

Maar goed, misschien staat in je BIOS ingesteld dat het betreffende IDE-kanaal maximaal PIO 4 mag gebruiken en geen DMA ?
Maar dan zou die 120GB óók in PIO moeten fietsen, maar dat doet hij dus niet.

Hmm, vaag verschijnsel...

[ Voor 9% gewijzigd door Rone op 29-12-2003 07:01 ]

PC1: 9800X3D + RX 9070 XT
PC2: 5800X3D + RTX 3080

Verwijderd

zit er geen jumpertje wat je wel eens ziet bij hoofdzakelijk oudere cdrom spelers zodat hij niet uit piomodus wilt? en ja ik weet dat het een hdd is.

edit1:het is handig als je type/versie harde schijf hier ff opgeeft. maar zoals tweakhoer al zei: schijf is waarschijnlijk stuk.

edit2:IDEE: test het dan eens met de selftesthddtoolz van de fabrikant van de schijf. die kan uitsluitsel geven of de schijf stuk is.

edit3: gevonden!!
Mijn harddisk doet vaag, gaat/is het nu kapot?
..... of als de harddisk tergend langzaam werkt. Dit is echter vrij makkelijk te controleren: de meeste fabrikanten hebben een tooltje ontwikkeld om de status van je harddisk uit te lezen. Verder heeft de BIOS van het moederbord vaak een S.M.A.R.T. functie. Door deze functie in te schakelen zal er vaak een foutmelding verschijnen als de harde schijf niet gezond meer is.
De volgende tools zijn te vinden:

Fujitsu: Fujitsu ATA Diagnostics Tool
IBM/Hitachi: Drive Fitness Test
Maxtor/Quantum: Powermax
Samsung: Shdiag
Seagate: Seatools
Western Digital: Data Lifeguard
http://gathering.tweakers..._message/16985207#hddvaag

succes :Y)

[ Voor 109% gewijzigd door Verwijderd op 29-12-2003 07:45 ]

• AvanCade