Toon posts:

Geheugen op 199.9 mhz

Pagina: 1
Acties:
  • 39 views sinds 30-01-2008

Verwijderd

Topicstarter
Ik keek vandaag eens naar mijn pc met behulp van het CPU-Z tooltje wat stond aan gegeven hier op tweakers.
Toen kwam ik er achter dat mijn beide ram sreepjes draaiden op 199.9 mhz frequency, terwijl ze 400 mhz zijn en dual channel op het moederbord zijn gezet.
(Bij de memory tab en dan bij Timings Frequency)
En ook bij de CPU tab staat bij de Clocks en FSB van 199.9 mhz.

Wat kan er fout zijn?

Ik heb het volgende ram: KVR400x64C3/512 (512mb PC3200 CL3 184-pin DIMM).
(en de volgende andere hard ware)
P4P-800 Deluxe
2.8G Intel Pentium (Hyper threading uit)
Asus Ati Radeon 9600xt (vo0r de volledigheid)
Maxtor IDE 80 gieg
Seagate S-ATA 120 gieg

• Paulus0013
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 28-07 15:38

Paulus0013

pom pom

200MHz ddr = PC 400 ;)

Verwijderd

FSB=200 zeg je. Je geheugen draait daar ook op! Alleen ddr= double data rate. Dus draait dus @400. Maar dat tooltje zal dus naar de systeem bus(fsb) snelheid kijken.

• Sybr_E-N
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 11-08 21:12
Om even kort maar krachtig te zijn: uit de FAQ over DDR geheugen.
DDR:
Double Data Rate. Een techniek waarbij per kloktik twee maal zoveel data kan worden getransporteerd; op zowel de op- als neergaande klokflank wordt een bit vervoerd. Wordt toegepast voor DDR-SDRAM maar ook voor RDRAM.

• Tcq
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 11-08 13:48

Tcq

En de bus van die p4 is quad-pumped, 200x4=800
Klopt dus op die 0.1 na precies :)

Row row row your boat, quickly down the stream, see a croc and shit yourself, don't forget to scream!

Verwijderd

Topicstarter
Ow gelukkig, ik werd al een beetje bang :P.
Dus als ik het goed begrijp:
DDR staat voor 2x zo snel (een soort van overklokken)
Dual Channel staat voor 2x zo snel (een soort van raid)

Bestaat er dan helemaal geen 'echt' 400 mhz geheugen of zo (of je moet DDR2 mee tellen).

In iedegeval hardstikke bedankt (voor de antwoorden en het snelle replyen) en een gelukkig kerst nog gewenst. :+

• CH4OS
  • Registratie: April 2002
  • Niet online

CH4OS

It's a kind of magic

CPU-Z kan niet de exacte snelheid aan jou 'vertellen' het wijkt altijd wat af, meestal niet zo heel veel...
Correctie:
200MHz DDR= PC3200 ;)

En aangezien het DDR is, mag je de 200 verdubbelen ja...

PC400 = Rambus...
Verwijderd schreef op 24 december 2003 @ 22:09:

Bestaat er dan helemaal geen 'echt' 400 mhz geheugen of zo (of je moet DDR2 mee tellen).

In iedegeval hardstikke bedankt (voor de antwoorden en het snelle replyen) en een gelukkig kerst nog gewenst. :+
Dual-Channel is NIET 2x zo snel, ook al denken veel mensen dat... Het is hoogstens 5%, niet veel dus
Turkish schreef op 24 december 2003 @ 22:12:
[...]

Nee DDR staat voor dual date raid en dat is geen oc'en -> oc'en is het op hogere snelheid laten lopen dan volgens de fabrieksspecs.

Dual Channel, betekent dat op deze manier je FSB van processor en geheugen precies synchroon lopen en je dus een zo groot mogelijke geheugenbandbreedte kan gebruiken
DDR staat eigenlijk voor Double Data Rate (aangezien de + en - golfjes gebruikt worden van het geheugen... Dual zou bijv. 2 signalen tegelijk, en dat kan niet...)

Dual Channel, dat is het tegelijk kunnen lezen of schrijven, op 2 (of meerdere) geheugenreepjes tegelijk. Het zorgt er dus niet voor, dat je geheugen synchroom kan lopen met de FSB, want je kan je geheugen gewoon op (bijv.) 166MHz zetten, in plaats van 200MHz (2/3 van de max. snelheid van de FSB dus)

[ Voor 102% gewijzigd door CH4OS op 24-12-2003 22:26 ]

• Turkish
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 22-07 01:43

Turkish

zhé germans

Verwijderd schreef op 24 december 2003 @ 22:09:

Nee DDR staat voor dual date raid en dat is geen oc'en -> oc'en is het op hogere snelheid laten lopen dan volgens de fabrieksspecs.

Dual Channel, betekent dat op deze manier je FSB van processor en geheugen precies synchroon lopen en je dus een zo groot mogelijke geheugenbandbreedte kan gebruiken

'When you're not paying for the product, you are the product!'

• BalusC
  • Registratie: Oktober 2000
  • Niet online

BalusC

Carpe diem

Mja, best wel simpel dit :+

Lees eens de FAQ van dit subforum door om een beetje meer te weten over computers ;)
ThePerfectCell schreef op 24 december 2003 @ 22:10:
Dual-Channel is NIET 2x zo snel, ook al denken veel mensen dat... Het is hoogstens 5%, niet veel dus
Dat geldt alleen voor Athlon XP - DC DDR systemen en niet voor P4 - DC DDR. De geheugenbandbreedte die DC DDR kan leveren is precies genoeg voor de P4, terwijl een XP in principe precies genoeg heeft aan SC DDR ;)

Anyway, in ieder geval kun je alle antwoorden in de FAQ terugvinden B)

• dion_b
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 14:43

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

Zie de bovengenoemde link naar de FAQ: http://gathering.tweakers...list_message/17984625#ddr

PC3200 draait gewoon op 200MHz, die '400 effectief' is gewoon onzinnig marketinggeblaat (twee pakjes data per kloktik is heel iets anders dan twee keer zoveel kloktikken :o )

Oslik blyat! Oslik!

Pagina: 1

Dit topic is gesloten.