Poortmappen i.c.m. BPFTP

Pagina: 1
Acties:

• Luke!
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 12-07 10:50

Luke!

#Treinbaas
Topicstarter
Hallo. Allereerst even de opmerking dat ik niet zeker weet of dit hier goed staat en ook dat ik geen ster ben ik netwerkprut.

Wat is het geval: ik wil BPFTP-server werkend krijgen. Ik heb een ADSL-Basic lijn, die is aangesloten op de Speedtouch 510 en daarna over de SMC WBR2804 loopt. Op deze router zit pc1 (ip 1.1.1.101) aangesloten. Zowel de firewall in de router, die van XP als Norton, staan uit.

In de router zijn de poorten 7725 t/m 7730 geforward naar deze het ip-adres van deze pc. Ook poort 21 is daarheen gestuurd, n.a.v. een tip van iemand.

In BPFTP zijn de instellingen als volgt:
* Luisteren naar poort 7730
* Passive ports zijn 7725 t/m 7729

Wanneer iemand van buitenaf verbinding probeert te maken, krijgt deze een time out-error. Die time out-error krijg ik ook als ik zelf met een client van een pc binnen het netwerk probeert verbinding te maken. Er is wel een mogelijkheid om het vanuit het netwerk zelf werkend te krijgen, namelijk door in het router bij address mapping bij global ip mijn extern ip in te vullen en dat laten transformeren naar virtuele lokale ip's. Als lokale ip's moet ik vul ik dan een ip-range in die nog niet in gebruik is. Op dat moment werkt het vanuit een pc binnen het netwerk wel.

Vragen:
- Wat houdt dat address mapping in, wat doe ik waardoor het dan wel werkt vanuit een pc binnen het netwerk?
- Welke instellingen zijn fout of wat zie ik over het hoofd, waardoor het van buitenaf niet werkt?

• Luke!

Luke!

#Treinbaas
Topicstarter
Schop. En ja, ik weet dat het kerst is en dat er misschien minder mensen on-line zijn, maar misschien is er toch iemand die me op weg kan helpen hiermee (zodat ik op de andere helft van kerst wat te doen heb :P).

• Joen
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 02-08 15:24
He hoi! Jij hier? :P
Ik zal je hier ook ff proberen te helpen.

Ik heb zelf ook BulletProof FTP, een ASDL basic lijntje en een Multi PC Modem met intern IP-adressen 10.0.0.x (server = 10.0.0.6).
Ik heb in BulletProof FTP zelf geen speciale instellingen staan, dus niets met PASV oid en gewoon op poort 21.

In mn Multi PC modem heb ik poort 21, TCP gemapped met poort 21 op 10.0.0.6 en tevens poort 20, UDP (FTP backwards channel ;) ) naar poort 20 op 10.0.0.6.
En dit werkt gewoon bij mij ;)

Ik raad je wel aan geen anonymous account aan te maken op je FTP server. Mijn redenen:
- het generereert veel dataverkeer, vooral als je veel leuke downloads aanbied (alhoewel uploaden niet mee schijnt te tellen voor je datalimiet :P )
- veel uploaden (voor de FTP-gebruiker dus downloaden) haalt ook je downloadsnelheid wat naar beneden
- veel uploaden zorgt er voor dat je zelf nog maar moeilijk of met weinig snelheid iets kunt uploaden

En dat was t wel weer. :P

Zoals gezegd: bovenstaande werkt gewoon bij mij. En ik krijg zelden error. een heel enkele keer alleen mislukt het verkrijgen van een directory-listing wel eens.

• Joen
Owjah, verder zou je ook de FAQ en het Poortmappingsverhaal in dit forum kunnen lezen. Staat ook ene hoop in. ;)
Alleen niet specifiek over BPFTP. Ik vind het dan ook niet waard als dit topic meteen al gesloten zou worden. :)

• Luke!

Luke!

#Treinbaas
Topicstarter
Bekend gezicht ;).
In de tabel in het router kun je private ip, service port en type (ucp/tcp). Het ip van deze pc is 1.1.1.101, dus dat staat bij private ip en daar luisters bpftp ook naar. Bij service port heb ik dan ook nog een 20 (type udp) en 21 (type tcp) ingevoerd, maar nog steeds time-outs.

Misschien een reden om aan te nemen dat er iets anders fout zit: uitgaande transfers van Trillian hebben nooit gewerkt.

Wat betreft je dataverhaaltje: dat ding gaat alleen gebruikt worden om onderling wat spul te transferen, dus niet voor een hoop hokus-pokus :P.

[ Voor 15% gewijzigd door Luke! op 26-12-2003 00:46 ]

• Joen
Da's dan vreemd.. Ik neem toch aan dat je alleen voor inkomende conencties poorten moet opengooien en iet voor uitgaande he.

Ik zou het verder dan ook 1,2,3 weten. Bij mij werkt het gewoon op hier boven door mij omschreven methode. :)

• Luke!

Luke!

#Treinbaas
Topicstarter
Tja, ik vind het sowieso allemaal maar raar. Ook omdat filetransfers bij Trillian niet werkend te krijgen zijn. Wat heb je in BPFTP nog allemaal ingesteld?

• Luke!

Luke!

#Treinbaas
Topicstarter
Nou, het werkt. Ik heb zowel op het modem poort 20 en 21 doorgestuurd naar diezelfde poorten op 10.0.0.150 en dan op het router die poorten doorgestuurd naar het ip van deze pc. Dan werkt het wel. Het rare vind ik wel dat, wanneer ik hetzelfde met poort 7730 doe en BPFTP op die poort laat luisteren, het niet werkt....

• sunturion
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 15-08 22:31
ik ben blij dat het eindelijk werkt, wou net de suggestie geven om die poort ook bij je modem te mappen.
Voor Trillian files ends moet je eigenlijk precies hetzelfde doen, maar dan met poort 6891

In the name of God, impure souls of the living dead shall be banished into eternal damnation. Amen.

• Luke!

Luke!

#Treinbaas
Topicstarter
Ik heb dat met poort 6891 t/m 6900 ook gedaan, maar uitgaande transfers werken nog steeds niet.... Ook met MSNMSG werkt het niet. Raar. Thx eniewee ;).

[ Voor 17% gewijzigd door Luke! op 26-12-2003 16:08 ]

• Joen
dat is zeker raar omdat bij de ADSL Multi PC Modem alleen van buiten naar binnen gemapped moet worden, naar buiten gaande connecties worden altijd toegelaten. En MSN 6 had iets in zich om automatisch een poort tijdelijk te openen in de router oid (met UPnP of zo).
Bij MSN hoef je dus veelal hooguit poort 6891 t/m 6900 open te gooien om bestanden te kunnen ontvangen.

• Luke!

Luke!

#Treinbaas
Topicstarter
Nou, ontvangen werkt dus wél, alleen verzenden niet (sorry als ik dat niet duidelijk had aangegeven).

• AvanCade
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 21-07 01:16
Wat zie jij als verzenden ? van Server naar User, of User naar Server ?

• Luke!

Luke!

#Treinbaas
Topicstarter
Van user A naar user B, dit ging namelijk over Trillian :P.

• Joen
Er wordt bedoeld met "wat noem jij verzenden?":
- van je zelf naar iemand anders
- of van iemand anders naar jou toe

• Luke!

Luke!

#Treinbaas
Topicstarter
Oh, ok..
Van mijzelf naar iemand anders.

• Luke!

Luke!

#Treinbaas
Topicstarter
Nou, active in BPFTP gaat gewoon (alleen op poort 21), passive wil niet lukken. Poort 22 en 23 zijn zowel in het modem als in de router gemapt en in BPFTP is aangegeven dat die twee poorten voor passive gebruikt kunnen worden, maar dan treed, net zoals bij active bij een andere poort dan 21, een time-out op.

• Joen
Bij FTP is het bij mijn weten ALTIJD zo dat je een poort + 1 poort daar onder nodig hebt en die dus moet mappen.
Als je FTP dus op poort 20020 heb draaien (TCP) moet je niet alleen die, maar ook poort 20019 portmappen.
Dit 2e kanaal is een soort van "FTP data backwards channel".
Dus draai je je FTP op poort 21 dan moet je niet alleen 21, maar ook 20 mappen.

[ Voor 5% gewijzigd door Joen op 28-12-2003 15:28 ]

• Jimmie
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 22:15
Ga naar de BPFTP hoofdsettings dan naar Multi IP Settings en zet bij Passive IP je ip die je op 't internet heb ( www.watismijnip.nl )

Als de server je ip namelijk niet weet en iemand connect er naar en gaat in Passive dan stuurt je server zijn netwerk ip en ja daar kan degene die naar jouw toe connect geen verbinding naar maken, dit veroorzaakt meestal een time-out.

• Luke!

Luke!

#Treinbaas
Topicstarter
SDK: Staat ingesteld, dan werkt het nog niet.
Jeroen: Poort 20 t/m 23 staan allemaal gemapt.
Pagina: 1