Cooler op Sapphire radeon 9600XT

Pagina: 1
Acties:
  • 219 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

• naps
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 20-08-2024
Hallo,

Mijn Sapphire radeon 9600XT loopt momenteel op een core van 620Mhz maar hij is wel erg onstabiel geworden :), na enkele minuten lopen de meeste spellen vast..
Dus zat ik eraan te denken om een andere cooler er op te zetten.
Nu heb ik een aantal reviews gelezen over de Zalman ZM80C-HP, Arctic Cooling VGA Silencer en de Thermaltake Giant II.

Afbeeldingslocatie: http://www.silenthardware.de/images/bilder/verax_g03ax/temp.gif

Uit deze test blijkt de VGA-Silencer het beste te zijn, maar de bracket van deze kaart die je erbij krijgt past niet op een 9600xt.

Afbeeldingslocatie: http://www.modsynergy.com/ACVgaSilencer-final3.jpg

Bij een Sapphire radeon 9600XT zijn de 2 aansluitingen (voor beeldscherm) op de kaart dus omgedraaid, die kleine aansluiting voor je beeldscherm zit dus rechts en die grote (weet overigens niet waar die voor is :+) links.. waardoor deze bracket niet zal passen.. In iedergeval dat is bij de kaart die ik heb zo, ik hoor nu van andere en zie op pics dat de sapphire 9600xt wel zo iz. Dan heb ik een of ander vaag model :/
Dus dan heb je niet veel aan deze cooler lijkt mij?

Als die Arctic Cooling VGA Silencer dus niet zal passen, wat ik vermoed wil ik gaan voor een Thermaltake Giant II aangezien deze beter presenteerd dan de Zalman ZM80C-HP (bleek uit reviews).
Maar uit de review maak ik op dat op de onderkant van de kaart/core rechtstreeks een heatsink word geplaatst.
In de review heeft deze kaart dus een vlak oppervlakte.

Afbeeldingslocatie: http://www.overclockercafe.com/Reviews/cooling/Tt_Giant_II/pics/0009.jpg Afbeeldingslocatie: http://www.overclockercafe.com/Reviews/cooling/Tt_Giant_II/pics/0011.jpg
(clickeble)

Dus hoe zit het dan met een kaart zonder vlak oppervlakte aan de onderkant van de core zoals bij mijn kaart. Namelijk alemaal soldeerpuntjes en uitsteeksels etc.

Uit reviews en pics van die Zalman ZM80C-HP koeler kan ik opmaken dat de heatsink die aan de onderkant van de core zit er net boven hangt/zit.. im i right?

Ik hoop dat iemand mij verder dan helpen :D
De search vind overigens niets over deze problemen 8)7

Alvast bedankt :)

[ Voor 5% gewijzigd door naps op 25-12-2003 19:07 ]

• koraks
  • Registratie: Oktober 2003
  • Niet online
en die grote (weet overigens niet waar die voor is )
Dát is nou een DVI aansluiting, voor de betere TFT's ;)

Voorzover ik weet heeft de Zalman koeler geen koelelement dat rechtstreeks op de achterzijde van de print geplaatst wordt. Dit zou namelijk bij alle kaarten kortsluiting veroorzaken. Het koellichaam aan de achterzijde van de kaart 'zweeft' een paar millimeter boven het PCB. De warmte wordt vanaf de voorzijde met heatpipes getransporteerd naar het koellichaam aan de achterzijde. Dit extra koellichaam is er gewoon om het totale warmte-afgifte-oppervlak te vergroten. Er is dus geen sprake van dat de achterzijde van de kaart gekoeld wordt ofzo.

• Jellabie
  • Laatst online: 06:09

Jellabie

wie laatst lacht..... is dom

ik heb de giant 2 cooler, en idd, dat aluminiume blokje heb ik op die soldeerpuntjes geplaatst (denk ik, kan er ook boven zweven...)

het kleine fannetje maakt (bij mij) enorm veel lawaai, die heb ik dan ook maar afgezet (lees: kabel uitgetrokke).

die cooler word handwarm dus dat lijkt mij een goede temp, heb er nu wel een papst 80mm fan achter gehongen, nu word die kaart helemaal niet meer warm, het spijtige is wel dat die giant 2 cooler het geheugen niet cooled...

[ Voor 7% gewijzigd door Jellabie op 24-12-2003 19:27 ]

De Nederbelg !

• naps
jellabie schreef op 24 december 2003 @ 19:25:
ik heb de giant 2 cooler, en idd, dat aluminiume blokje heb ik op die soldeerpuntjes geplaatst (denk ik, kan er ook boven zweven...)

het kleine fannetje maakt (bij mij) enorm veel lawaai, die heb ik dan ook maar afgezet (lees: kabel uitgetrokke).

die cooler word handwarm dus dat lijkt mij een goede temp, heb er nu wel een papst 80mm fan achter gehongen, nu word die kaart helemaal niet meer warm, het spijtige is wel dat die giant 2 cooler het geheugen niet cooled...
dat lawaai kom ik wel overheen :+ de cooler van mijn voeding komt er toch zeker weten dik boven uit 8)7.
En het alumuniume blokje op de soldeerpuntjes :/ dat blijft alemaal heel dan? :?

Oh je denkt het.. :+

• Jellabie
  • Laatst online: 06:09

Jellabie

wie laatst lacht..... is dom

naps schreef op 24 december 2003 @ 19:29:
[...]

dat lawaai kom ik wel overheen :+ de cooler van mijn voeding komt er toch zeker weten dik boven uit 8)7.
En het alumuniume blokje op de soldeerpuntjes :/ dat blijft alemaal heel dan? :?
Ik heb hem er al langer dan een half jaar opzitten, maar ik kan niet kijken of die blok de soldeerpuntjes raakt... lees men sig..

edit: als hij er op zou rusten, is het niet op de soldeerpuntjes, maar op die weerstandjes, en dat kan (volgens mij :X ) geen kwaad

[ Voor 15% gewijzigd door Jellabie op 24-12-2003 19:33 ]

De Nederbelg !

• naps
jellabie schreef op 24 december 2003 @ 19:30:
[...]

Ik heb hem er al langer dan een half jaar opzitten, maar ik kan niet kijken of die blok de soldeerpuntjes raakt... lees men sig..
maarjah ik wil het toch even zekerweten voordat ik deze koeler koop :)
ik ga die heatsink namelijk niet op de soldeerpuntjes van mijn kaart plaatsen..
lijkt me niet echt gezond voor hem :D

• Kickasz
  • Registratie: April 2003
  • Niet online
Ik heb net zoals jij ook een Sapphire 9600XT. En ik vind het nogal raar welke problemen jij allemaal lijkt tegen te komen met de Artic en de Zalman 8)7.

Ben ffies wezen zoeken in DOC. En zeg nou zelf als je dit plaatje bekijkt. Dit is wel
een Sapphire 9600 Pro, maar ik zie eigenlijk geen grote verschillen tussen deze en de Sapphire 9600XT.

Afbeeldingslocatie: http://www.theforumisdown.com/uploadfiles/0103/henri8096-003.jpg

Zover als ik zie zit de DVI connector gewoon onder, dus waarom zou een Artic dan volgens jouw niet passen? Denk toch dat je nog eens beter naar je videokaart moet kijken hoor.
Zoals je ook kunt zien zit er op deze kaart een Zalman HPC gemonteerd, dus op een 9600XT moet deze ook gewoon kunnen passen.

Kijk verder hier maar ffies: Radeon 9600Pro/XT OC

• naps
Kickasz schreef op 24 december 2003 @ 19:48:
Ik heb net zoals jij ook een Sapphire 9600XT. En ik vind het nogal raar welke problemen jij allemaal lijkt tegen te komen met de Artic en de Zalman 8)7.

Ben ffies wezen zoeken in DOC. En zeg nou zelf als je dit plaatje bekijkt. Dit is wel
een Sapphire 9600 Pro, maar ik zie eigenlijk geen grote verschillen tussen deze en de Sapphire 9600XT.

[afbeelding]

Zover als ik zie zit de DVI connector gewoon onder, dus waarom zou een Artic dan volgens jouw niet passen? Denk toch dat je nog eens beter naar je videokaart moet kijken hoor.
Zoals je ook kunt zien zit er op deze kaart een Zalman HPC gemonteerd, dus op een 9600XT moet deze ook gewoon kunnen passen.

Kijk verder hier maar ffies: Radeon 9600Pro/XT OC
toch zit het anderson bij mij :| ik zal morge wel ff een picca ervan maken :/

mja kan iemand me nou ff iets meer vertellen over die giant 2 cooler :)

[ Voor 4% gewijzigd door naps op 24-12-2003 20:18 ]

• naps
ik ben er al uit :) Het koelblok van de giant 2 cooler die je op de achterkant van je core/kaart moet plaatsen heeft een plastic bescherm iets :D

Afbeeldingslocatie: http://www.systemcooling.com/images/reviews/Heatsinks/Thermaltake_Giant_II/Image4.jpg

maar ik weet eigenlijk nog steeds niet welke beter is de zalman of de giant 2 :/
veel reviews zeggen weer wat anders, in iedergeval koelt de giant 2 beter dan de zalman ZONDER fan. Maar hoe zit met met de zalman + fan? _/-\o_

• Desolation Angel
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 16-12-2023
Ik heb vandaag op mijn 9600Pro de zalman MET fan gezet :)
Tijdens gamen wordt die zelfs niet warm , en vanachter zweeft dat blokje eigenlijk boven die componenten als je em goed monteert.

Dikke aanrader :)

• naps
Desolation Angel schreef op 25 december 2003 @ 01:39:
Ik heb vandaag op mijn 9600Pro de zalman MET fan gezet :)
Tijdens gamen wordt die zelfs niet warm , en vanachter zweeft dat blokje eigenlijk boven die componenten als je em goed monteert.

Dikke aanrader :)
mja ik denk dat ik voor de Thermaltake Giant II ga, want die koelt beter dan die zalman cooler zonder fan :) En heb geen zin om 10 euro voor een fan uit te gaan geven :+

Verwijderd

Ik heb toevallig gisteren dezelfde combinatie gekocht. De 9600XT met een artic cooling erop. Ik heb de kaart niet getest maar gelijk die artic erop gebouwd. Alles loopt nu goed maar ik wil net zoals jij overklokken.

Ik heb ati-tool draaien maar ik ben er niet zo kapot van. Ik heb liever geen progje op de achtergrond. Hoe kan ik het beste die kaart overklokken?

By the way als de kaart stressed is is hij 32 graden en idle 28 graden met deze cooling :)

Verwijderd

FYI: de arctic vga silencer rev 1 en rev 2 zijn niet compatible met de XT edities van radeons. Dit heeft te maken met de board lay-out: cooler maakt namelijk dan ook contact met overige delen van het board. Dit weet ik "first hand": heb zelf een radeon 9600 xt en hierop een vga silencer gemonteerd. NOT WORKING dus oude koeler zit er weer op.

Een optie is natuurlijk om te wachten op revision 3 van deze silencer echter wordt deze nog niet in nederland verkocht.

• naps
Verwijderd schreef op 10 mei 2004 @ 01:13:
Ik heb toevallig gisteren dezelfde combinatie gekocht. De 9600XT met een artic cooling erop. Ik heb de kaart niet getest maar gelijk die artic erop gebouwd. Alles loopt nu goed maar ik wil net zoals jij overklokken.

Ik heb ati-tool draaien maar ik ben er niet zo kapot van. Ik heb liever geen progje op de achtergrond. Hoe kan ik het beste die kaart overklokken?

By the way als de kaart stressed is is hij 32 graden en idle 28 graden met deze cooling :)
mischien met radedit je bios aanpassen een optie? :)
Pagina: 1