Ik kwam vandaag thuis van mijn werk en zette mijn monitor aan maar het beeld was compleet verneukt om het zo maar te zeggen. Niks was normaal leesbaar, de brightness was erg hoog. Tekst is dus onleesbaar en de convergence staat helemaal fout. Omdat ik echt geen geld voor een nieuwe monitor heb ben ik benieuwd waar dit aan kan liggen en of dit gemaakt kan worden. Ben sinds september uit de garantieperiode dus dat is nog het kutste. Het gaat om een Acer 211C monitor.
Weet je zeker dat het je monitor is en niet je videokaart?
Neem je whisky mee, is het te weinig... *zucht*
ik zou hem idd eerst ff op een andere pc/videokaart aansluiten om te kijken of het niet aan je videokaart ligt.
Als je daar geen beschikking over hebt zou je nog kunnen kijken of het menuutje van je monitor (osd) nog wel gewoon zichtbaar is. Als dit nog normaal leesbaar is dan ligt het ws. aan de videokaart, en als dit ook oonleesbaar is is de monitor ws. kapot (al is dat nog niet 100% zekerheid).
Het beste is andere pc proberen.
Als je daar geen beschikking over hebt zou je nog kunnen kijken of het menuutje van je monitor (osd) nog wel gewoon zichtbaar is. Als dit nog normaal leesbaar is dan ligt het ws. aan de videokaart, en als dit ook oonleesbaar is is de monitor ws. kapot (al is dat nog niet 100% zekerheid).
Het beste is andere pc proberen.
Typ nu op dezelfde pc met andere monitor. Enige wat het anders zou kunnen zijn is dan de kabel, maar dat kan ik nu niet direct controleren, omdat alle andere monitors in het huis vaste kabel hebben. Ik heb hem gewoon nog tussen de middag gebruikt. Toen ik klaar was uitgezet en heb hem net weer aangezet en het complete beeld is verneukt. Als je een wit venster door de donkere achtergrond beweegd, veranderd alles een beetje. Het ziet er heel vaag uit. Alles is soort uitgesmeert over het beeld links en rechts.
Als in in paint een compleet scherm vul met een bepaalde kleur is er bijna niets aan de hand met de kleur wit. Zodra ik mijn scherm met een kleur vul dan begint het al. Echter als het in kleine mate voorkomt dus geen grote vlakken heb ik er minder last van. Erg vreemd.
Nou nog vreemder. Als ik mijn contrast hoger dan 70% doe dan heb ik het probleem dus. Onder de 70 heb ik nergens last van. Het is alleen de kleur geel die naar rechts uitgesmeerd wordt boven de 70. Mijn contrast staat alleen altijd al op 99 en dat heb ik nooit veranderd dus dat maakt het alleen maar vreemder. Als ik mijn contrast softwarematig opvoer heb ik nergens problemen mee. Brightness omhoog gooien is ook geen probleem. Ik denk dat het aan mijn monitor ligt want als ik in mijn osd blader door het "kleurenscherm" en ik kies een andere kleur springt hij uit en aan. Wat is nu eigenlijk het probleem? Als ik een andere kleur aanwijs in mijn osd dan zie ik ook allemaal vage tekens inplaats van dat het "highlighted" is. Nu zijn dat chinese tekens en dat heb ik nooit eerder gezien. Echter is dat nu weer verdwenen. De monitor is weer bruikbaar maar of dat lang zo blijft
. Alleen jammer dat ik mijn contrast niet meer hoger kan zetten dan 70. Snap er niets van.
[ Voor 27% gewijzigd door frennek op 24-12-2003 19:07 ]
Klinkt als een probleem in de aanstuurlogica. Dat is goed nieuws, want defecten daarin zijn soms nog te repareren. Of reparatie rendabel is, betwijfel ik. De enige manier om daar achter te komen is naar een reparateur gaan en hem het ding laten onderzoeken.
Is juist slecht nieuw imho...koraks schreef op 24 december 2003 @ 19:07:
Klinkt als een probleem in de aanstuurlogica. Dat is goed nieuws, want defecten daarin zijn soms nog te repareren. Of reparatie rendabel is, betwijfel ik. De enige manier om daar achter te komen is naar een reparateur gaan en hem het ding laten onderzoeken.
Die electronica is zeer complex en zo goed als niet te repareren (door een niet monitor fabrikant)
Het was handiger geweest als bv. de hoogspanningstrafo eruit was gevlogen.
Of een of andere thyrister ofzo... is iedereen die een beetje verstand van electro heeft te achterhalen en te fixen. Was je voor een paar euro klaar geweest.
Wellicht is het wel de hoogspannings trafo... Maak hem eens open, zet hem aan en draai de contrast vol open... Tjek daarna of je ergens vonken zit vloeien bij de hoogspanningstrafo. (beste in een pikke donkere kamer doen.)
Heb eens exact zo'n probleem met een TV gehad. Heb hem gefixed voor 50 gulden destijds (ondanks dat ik zelf niet echt veel van electro afweet) en draait alweer weet ik hoe veel jaar.
Voor iemand met niet veel HSP ervaring lijkt die me niet zo'n veilig experiment. Ik raad het iig niet aan!!Wellicht is het wel de hoogspannings trafo... Maak hem eens open, zet hem aan en draai de contrast vol open... Tjek daarna of je ergens vonken zit vloeien bij de hoogspanningstrafo.
Overigens, áls de lijntrafo inderdaad gesneuveld is, wil dat bij een pc monitor meestal zeggen dat reparatie niet meer lonend is. Zo'n trafo kan je goed € 100,- kosten. Defecten in de logica zijn weliswaar moeilijker te vinden (zoek dus een reparateur die beschikt over een schema en het liefst ook ervaring met/van jouw monitor), maar vaak goedkoper te repareren.
Hij is weer aardig bruikbaar maar toch is de afstelling niet zoals het was (convergence kan ik niet meer echt lekker krijgen) en ik mis net die laatste 30% contrast
. Zal even contact opnemen met Acer. Dus ook als ik de kleurwarmte van mijn monitor wil veranderen vlekt die kleur uit als ik boven de 70% kom. En dat met alle kleuren (blauw/geel/rood).
1 vraagje, kan iemand op zijn monitor zien welke kleurinstelling de kleurwarmte 9300K heeft? Mijn osd is de standaardinstelling kwijt van die kleur
.
1 vraagje, kan iemand op zijn monitor zien welke kleurinstelling de kleurwarmte 9300K heeft? Mijn osd is de standaardinstelling kwijt van die kleur
Door verschillen in de beeldbuis en aanstuurlogica verschilt dit per monitor. Je moet dit dus vragen aan iemand die dezelfde monitor heeft als jij...1 vraagje, kan iemand op zijn monitor zien welke kleurinstelling de kleurwarmte 9300K heeft?
Pagina: 1