Toon posts:

Voordelen PCI vs ISA geluidskaart ?

Pagina: 1
Acties:
  • 108 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Verwijderd

Topicstarter
Hoi,

Op het moment heb ik een goedkope ISA 16bit geluidskaart. Is het zo dat, wanneer ik een PCI geluidskaart aanschaf (bv.MX300), het systeem ook beter draait. Ik heb nu het gevoel dat bv. Q3 begint te haperen wanneer
er op bepaalde momenten geluid afgespeeld wordt. Ik weet dat de geluidskwaliteit beter is, maar ontlast een PCI kaart je systeem ook?

Bedankt maar weer.

• Gert
  • Registratie: Juni 1999
  • Laatst online: 05-12-2025
Als je een goede pci kaart koopt kan het de cpu ontlasten, maar dat is met een goede isa kaart ook. Het nadeel met pci kaarten is dat ze meestal extra effecten hebben (3d enzo) terwijl de cpu die dan moet gaan zitten uitrekenen. Ook gaan de wave samples in het ram en dat moet allemaal over die pci bus.

Ik had vroeger een sb16, en dat ging prima. Toen een sb128 gekocht, dat was bagger (framerate drop van soms 10 fps). Nu zit er een live value in en ik zit weer op het oude niveau, maar dus wel met extra effecten en 4 speakers. :)

Verwijderd

Volgens mij is de isa bus ook "noisier" dan de pci bus....

Greetz,

• Byteripper
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 14-02 18:10

Byteripper

The bytes make the rip.

Inderdaad, een PCI kaart geeft minder ruis dan een ISA kaart. Nog een ander voordeel: binnenkort wordt de ISA bus van de meeste moederborden verbannen, dus dan heb je niets meer aan je ISA kaart.

Byteripper.