Toon posts:

Te weinig RAM aangeduid

Pagina: 1
Acties:
  • 155 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Verwijderd

Topicstarter
Matched: m6vbe
Ik heb al een paar jaar een PC met een 128 MB SD RAM geheugenkaart erin, maar al die jaren werd er 64 MB aangeduid. Ik heb er niks aan gedaan omdat ikd acht dat er wel 128 MB gebruikt werd, maar alleen 64 werd aangeduid. Vandaag heb ik een 512 MB SD RAM (133 mhz) geheugenkaart erbij gekocht, en nu wordt er in totaal 192 MB aangeduid... ik heb het programma Belarc Advisor gedraaid om informatie over m'n PC te krijgen. Daar wordt gezegd dat ik een 64 MB en een 128 MB kaart erin heb zitten, terwijl dat dus 128 MB en 512 MB moet zijn. Ik heb geprobeerd de kaarten in andere slotjes te steken, maar dat verandert de zaak ook niet (blijft in totaal 192 MB).
mijn moederbord heeft de volgende gegevens:

Board: Biostar Group M6VBE 1.x
Bus Clock: 100 megahertz
BIOS: Award Software International, Inc. 4.51 PG 09/15/99

Procesor:

500 megahertz Intel Pentium III
32 kilobyte primary memory cache
512 kilobyte secondary memory cache

ik dacht niet dat het aan de mHz van de moederbord en RAM kan liggen, omdat 133 mhz geheugen downward compatible is, toch? weet iemand waar het wel aan kan liggen en hoe ik dat kan veranderen?

• Varienaja
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 14-06-2025

Varienaja

Wie dit leest is gek.

Geen matches
Koop dual sided dimms, maximaal 256MB. Kijk anders eens in het boekje van het moederbord over de ondersteunde dimm-formaten.

Siditamentis astuentis pactum.

Verwijderd

Topicstarter
Geen matches
ik heb de pc toendertijd bij de media markt gekocht (zonder mobo boekje) en die 128 mb kaart zat er al in

• Mojo
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 01-08 09:01

Mojo

The Power Within

Geen matches
volgens mij snap ik hem. Je bord ziets sowieso de helft van al het geheugen dat je er in stopt. Van die 512 MB ziet hij maar de helft, omdat hij maximaal chips van 16 MB kan adresseren en niet van 32 MB.

X-Life Lanparty Core i9 9900K @ 5Ghz, RTX3080, 16GB, Gigabyte Z390, Custom EK Waterloop

• Hoyden
  • Registratie: December 1999
  • Laatst online: 15-08 22:40
Geen matches
sokje schreef op 24 december 2003 @ 15:38:
volgens mij snap ik hem. Je bord ziets sowieso de helft van al het geheugen dat je er in stopt. Van die 512 MB ziet hij maar de helft, omdat hij maximaal chips van 16 MB kan adresseren en niet van 32 MB.
Van de 512 ziet ie niet de helft, maar maar 128.

• Mojo

Mojo

The Power Within

Geen matches
Klopt mobo ziet sowieso de helft van al het RAM geheugen dus zit je op 256 MB én daarbovenop de geheugen adressering van 16 vs 32 MB. Dus 128 MB. Probeer de reepjes eens in een ander mobo.

X-Life Lanparty Core i9 9900K @ 5Ghz, RTX3080, 16GB, Gigabyte Z390, Custom EK Waterloop

Verwijderd

Topicstarter
Geen matches
hmm... de 128 mb kaart bestaat uit 8 eenzijdige chips, ik neem aan dat die dus 16 MB per stuk zijn (immers 8x16=128) en die herkent hij ook maar als een 64 MB kaart
die van 512 bestaat uit 8 dubbelzijdige 64 mb chips (staat erop) dat zijn dan misschien dubbelzijdige 2x32 mb chips ofzo...
maar dan nog zou hij die van 128 gewoon als 128 moeten herkennen omdat die uit 16 MB chips bestaat.

• Mojo

Mojo

The Power Within

Geen matches
Jep doet ie ook. Luister... Ik denk dat op de een of andere manier je mobo gewoon maar de helft van je geheugen ziet. Dat hij dan van de 128 mb de helft ziet is 64 MB, dan van de 512 MB kan ie 256 adresseren en daar dan de helft van is 128 MB.

Verwijderd

Topicstarter
Geen matches
ja, maar het gaat erom of dat nou te verhelpen is of niet ;(

ik ken iemand met dezelfde mobo en die heeft een 64 mb en een 256 mb kaart erin (geen DIMM kaarten), en in zijn pc wordt gewoon al het geheugen herkend

• BoAC
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 15-08 22:57

BoAC

Memento mori

Geen matches
Laat me raden. Heb je kingston geheugen? Deze hebben bij mij op m'n Asus p3b-f met de Intel 440BX chipset hetzelfde probleem.
Gewone b-merk geheugens doen het prima dus ;)

Verwijderd

Geen matches
Kortom, weggegooid geld, jammergenoeg

Trouwens, zoveel RAM geheugen in een PIII is toch niet zo voordelig hoor

edit:

laat maar, ik zie dat het blijkbaar niet aan het mobo ligt...

[ Voor 29% gewijzigd door Verwijderd op 24-12-2003 15:59 ]

• ajhaverkamp
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 14-08 09:50

ajhaverkamp

gewoon Arjan

Geen matches
En welke BIOS versie heeft hij in zijn PC?
Die is vast recenter.

This footer is intentionally left blank

• ajhaverkamp
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 14-08 09:50

ajhaverkamp

gewoon Arjan

Geen matches
Verwijderd schreef op 24 december 2003 @ 15:57:

Laat mijn Webserver dat niet horen, is een dual PIII 1 GHz met 1,5 GB geheugen.

This footer is intentionally left blank

• BoAC
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 15-08 22:57

BoAC

Memento mori

Geen matches
Verwijderd schreef op 24 december 2003 @ 15:57:
Eigenlijk wel ja.
Dat zou ik niet te hard zeggen. Als je bijvoorbeeld VMWare draait is veel geheugen best lekker. En Linux kan er ook goed mee overweg bij het builden :P

@TS: Misschien is dit een handige link

[ Voor 13% gewijzigd door BoAC op 24-12-2003 16:03 ]

Verwijderd

Geen matches
ajhaverkamp schreef op 24 december 2003 @ 15:59:
[...]

Laat mijn Webserver dat niet horen, is een dual PIII 1 GHz met 1,5 GB geheugen.
Als webserver is nog iets anders, wordt de hdd ontlast.

En dan nog, ik geloof nooit dat er ooit meer dan 700 meg in gebruik zal zijn.

Verwijderd

Topicstarter
Geen matches
het is gewoon merkloos geheugen hoor, beide kaarten
volgens mij heeft die andere kerel gewoon zn bios niet geupdate
maar het gekke is dus dat die 128 mb kaart er bij de aanschaf van de pc al erbij zat, het was zoŽn standaard fujitsu pc van de media markt, maar toen werd het dus al als 64 mb herkend

• JF_
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 13-08 17:11

JF_

Valt 't niemand op dat dat mobo 64Mb per bank ondersteunt?
128Mb, single sided == 1 bank
512Mb, double sided == 2 bank

Totaal 3x64Mb.

Zou me wel enigszins verbazen, want dan heb je echt een rotbord - de meesten komen toch wel tot 128Mb per bank (Intel 440BX in particular). Maar ja, Mediamarkt zou Mediamarkt niet zijn als ze niet weer eens wat bijzonders gebruikten :-)

[update]
Ik kan bij Biostar alleen de M6VBE-A vinden, gebaseerd op een via VT82C693A met support voor up to 256Mb dimms. Niet met zoveel worden, maar dat komt dus neer op 128Mbyte per bank - net zoals de IntelBX dus.
Als die 512 Mbyte dus een single-sided module is dan is die 128Mb verklaard, maar die eerste DIMM niet - ik zou eens heel goed kijken of dat wel echt een 128Mbyte dimm is. Eerlijk gezegd heb ik daar namelijk heel sterk m'n twijfels over.
En no offense - maar als jij een 128Mbyte DIMM erin hebt zitten en je systeem zegt dat er maar 64Mbyte in zit, dan vraag ik me toch af waarom je daar niet eerder mee teruggegaan bent. Je koopt 128Mbyte, laat MM dan maar uitleggen waarom er slechts 64 gezien wordt.

[ Voor 50% gewijzigd door JF_ op 24-12-2003 16:22 ]

• Mojo

Mojo

The Power Within

Geen matches
JF_ schreef op 24 december 2003 @ 16:07:
Valt 't niemand op dat dat mobo 64Mb per bank ondersteunt?
128Mb, single sided == 1 bank
512Mb, double sided == 2 bank

Totaal 3x64Mb.

Zou me wel enigszins verbazen, want dan heb je echt een rotbord - de meesten komen toch wel tot 128Mb per bank (Intel 440BX in particular). Maar ja, Mediamarkt zou Mediamarkt niet zijn als ze niet weer eens wat bijzonders gebruikten :-)
Zou kunnen, maar volgens mij is geheugenadresering puur en alleen chipset werk. Kijk anders even op de homepage van je mobo fabrikanten en download ff een PDF'je. Probeer ook het geheugen in een ander bord te stoppen of een 64 MB latje te proberen.

• Exigence
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 10:38

Exigence

dnkroz

Geen matches
Dit is gewoon standaard 440BX kennis :X

De i440BX chipset kan maximaal 6 kanalen van elk 128 MB aansturen, verdeeld over 3 bankjes, dus maximaal 256 MB per bankje (double-sided).

Edit, iets te snel gelezen. Die 512 is dus wel double-sided. Dan zou er dus 256 MB herkend moeten worden, maar dat gebeurt niet.
Volgens mij zijn er ook moederborden geweest die maar maximaal 64 MB per kanaal ondersteunden.

[ Voor 39% gewijzigd door Exigence op 24-12-2003 16:26 ]

• Mojo

Mojo

The Power Within

erik9287nl schreef op 24 december 2003 @ 16:24:
Dit is gewoon standaard 440BX kennis :X

De i440BX chipset kan maximaal 6 kanalen van elk 128 MB aansturen, verdeeld over 3 bankjes, dus maximaal 256 MB per bankje (double-sided).

Edit, iets te snel gelezen. Die 512 is dus wel double-sided. Dan zou er dus 256 MB herkend moeten worden, maar dat gebeurt niet.
Volgens mij zijn er ook moederborden geweest die maar maximaal 64 MB per kanaal ondersteunden.
Idd hij herkend die 256 MB en dan halveert hij die nog eens.. net als hij met die 128 MB doet. Maar laat de TS de reepjes eens in een ander bord proppen, of een 64 mb reepje in zijn eigen bord. Er kunnen nu 2 mogelijkheden zijn. Maximaal 64 MB per bank, óf 128 mb per bank maar dat het mobo alles halveerd. Ik denk het eerste.

Bios
http://www.biostar.com.tw...ot_1/m6vbe-a/vbe0323b.exe

PS: Ik stel me niet verantwoordelijk voor een mislukte biosflash.

Manual:
http://www.biostar.com.tw...t_1/m6vbe-a/m_m6vbe-a.exe

[ Voor 14% gewijzigd door Mojo op 24-12-2003 16:50 ]

• Abbadon
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 15-08 23:06
Geen matches
Dat bord is er in twee uitvoeringen: rev. 1.0 met ViA Apollo Pro Plus chipset en rev. 1.1 met Apollo Pro 133. Schijnbaar heb je de eerste want die is idd beperkter qua geheugen ondersteuning (wat staat er fysiek allemaal op het bord?). Blijkbaar heb je daar een single-sided 512MB DIMM, dus met aan beide kanten 64Mx4 chips (wat staat er precies op de geheugenchips?) en dan kan de chipset er idd maar een kwart van adresseren.

Just pick a dead end and chill out 'till you die.

• snakeye
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 14-08 20:09
Geen matches
Je hebt toevallig niet een onboard videokaartje die die andere 64 Mb opsnoept van je 128 Mb dim?

Atari 2600 @ 1,1 Hz, 1 Bits speaker, 16 Kb mem, 8 kleuren..

Verwijderd

Geen matches
ik heb dit, of iets soort gelijks ook gehad. Bleek dat ik het verkeerde geheugen had. Draadje kun je hier --> 256mb geheugen wordt gezien als 128mb/ bekijken.

Verwijderd

Topicstarter
nope geen onboard vga

en sokje: dat zijn links voor de M6VBE-A en volgens mn progje heb ik gewoon een M6VBE, die 2 hebben 2 verschillende chipsets. ik heb wel de URL voor de M6VBE gevonden :)

Abbadon: ik zal later vanavond of morgen even kijken

thx voor de hulp iedereen!

• Mojo

Mojo

The Power Within

Verwijderd schreef op 24 december 2003 @ 20:20:
nope geen onboard vga

en sokje: dat zijn links voor de M6VBE-A en volgens mn progje heb ik gewoon een M6VBE, die 2 hebben 2 verschillende chipsets. ik heb wel de URL voor de M6VBE gevonden :)

Abbadon: ik zal later vanavond of morgen even kijken

thx voor de hulp iedereen!
Klopt, ik zag geen andere staan op de site, dus ik denk, dat zal die wel zijn. :? Niet dus, mijn excuses. Iig succes. Heb je nu dal al geprobeerd een 64 mb latje erin te duwen?

• BalusC
  • Registratie: Oktober 2000
  • Niet online

BalusC

Carpe diem

Geen matches
erik9287nl schreef op 24 december 2003 @ 16:24:
De BX kan 8 rijen aansturen ;)

Er staat trouwens ook het een en ander in de FAQ van dit subforum uitgelegd: Hoeveel/welk geheugen kan ik maximaal op mijn mobo plaatsen? :)

Verwijderd

Topicstarter
Geen matches
ja, op de FAQ heb ik het een en ander gelezen, en in dat tabelletje gekeken en op the balusc server, maar daar werd ik neit veel wijzer van :(
sokje schreef op 24 december 2003 @ 21:11:
[...]

Klopt, ik zag geen andere staan op de site, dus ik denk, dat zal die wel zijn. :? Niet dus, mijn excuses. Iig succes. Heb je nu dal al geprobeerd een 64 mb latje erin te duwen?
ik heb geen beschikking over een 64 mb kaartje..

Verwijderd

Topicstarter
Geen matches
Abbadon schreef op 24 december 2003 @ 17:20:
Dat bord is er in twee uitvoeringen: rev. 1.0 met ViA Apollo Pro Plus chipset en rev. 1.1 met Apollo Pro 133. Schijnbaar heb je de eerste want die is idd beperkter qua geheugen ondersteuning (wat staat er fysiek allemaal op het bord?). Blijkbaar heb je daar een single-sided 512MB DIMM, dus met aan beide kanten 64Mx4 chips (wat staat er precies op de geheugenchips?) en dan kan de chipset er idd maar een kwart van adresseren.
wat bedoel je met " wat staat er allemaal fysiek op het bord" ?

mn 512 kaart bestaat uit 8 chips van elk 64 MB op een rijtje
zou het sowieso werken als ik een doublesided 512 erin gooi?

• Mojo

Mojo

The Power Within

Geen matches
Verwijderd schreef op 24 december 2003 @ 22:09:
ja, op de FAQ heb ik het een en ander gelezen, en in dat tabelletje gekeken en op the balusc server, maar daar werd ik neit veel wijzer van :(

[...]

ik heb geen beschikking over een 64 mb kaartje..
Kan je die ook niet ergens lenen morgen zaterdag bij een computerboer? Ik denk dat je daarmee je probleem kan uitsluiten. Zoals het er nu uit ziet, kan er maximaal 128 MB per slot in je systeem, Dual Sided 128 MB dus, óf 64 MB per bank.

• dion_b
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 11:59

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

Geen matches
Verwijderd schreef op 24 december 2003 @ 22:15:
[...]

wat bedoel je met " wat staat er allemaal fysiek op het bord" ?

mn 512 kaart bestaat uit 8 chips van elk 64 MB op een rijtje
zou het sowieso werken als ik een doublesided 512 erin gooi?
Dat is dus de vraag :z

Fysiek op het bord: allereerst wat voor chipset je hebt (wat staat er op de twee grootste zwarte vierkanten op het moederbord? Met name die tussen de CPU en het geheugen)

Verder zou ik je toch wel dringend richting PMG FAQ willen verwijzen. We moeten om hier een antwoord op te kunnen geven een stuk meer weten, bijvoorbeeld wat er exact op de chips op je DIMMs geschreven staat- je spreekt jezelf bijvoorbeeld in deze post tegen in vergelijking met je eerdere posts (daar had de 512MB module 16 chips, 8 aan elke kant, hier opeens 8 chips). Wees uitgebreid en duidelijk. Voor een lijst van het MINIMUM aan info wat we nodig hebben, zie hier: PMG Beleid
En als je een of meerdere punten niet helemaal snapt, zie wat er in de FAQ over geschreven staat

Oslik blyat! Oslik!

Verwijderd

Topicstarter
Geen matches
allereerst even over dat tegenspreken voordat er nog meer verwarring ontstaat: ik heb in mn eerdere post ook al gezegd dat er 8 chips waren met op elk een tekstje waar " 64 mb" in stond, en ik dacht dus eerst dat dat eventueel dubbelzijdige chips waren die in 1 chip waren verpakt ofzo, ja klinkt wel gek, maar ik weet niet zoveel over chips :)
bedankt voor de informatie over wat ik precies moet neerzetten hier! ik ben de komende paar dagen weg, maar in het weekend heb ik wel tijd om de info over mijn mobo en geheugen hier allemaal precies uit te typen

Verwijderd

Topicstarter
Geen matches
Abbadon schreef op 24 december 2003 @ 17:20:
op de mobo-chip tussen de CPU en RAM in staat

VIA
VT82C693
994ICE TAIWAN
12K4N8400

toen ik VT82C693 door google had gehaald, kreeg ik steeds resultaten die naar de apollo pro plus verwezen...

op de andere chip die schuin onder mijn VGA-kaart naast de slots zit staat:

VIA
VT82C596A
9935CE TAIWAN
1300N4800

is dit trouwens de southbridge?
toen ik dit door google haalde kreeg ik resultaten waar ik niet veel mee kon maar ook weer enkele verwijzingen naar apollo pro plus

En nu de RAM chips..

op de 128 MB kaart staat op elke chip:

9937PR
V54C365804VCT7

geen voor/door mij bruikbare google resultaten..

en op de 512 MB kaart staat op elke chip:

PCA (<--vage logo ofzo)
64MX4T6

en die 64MX4T6 chips bevinden zich idd aan beide kanten, nogmaals ik heb geen verstand van chips, en ik heb de cijfers misschien in eerste opzicht verkeerd begrepen, maar zoals je zegt, een singlesided DIMM blijkbaar

zo, dit is denk ik al een hoop info waar we mee overweg kunnen?
wat nu? :)

• Abbadon
Geen matches
Je hebt dus idd de Apollo Pro Plus (is VT82C693, kun je hier zien) en de DIMM is single-sided (want 64Mx4 chips). Dus je hebt pech, er is namelijk geen enkele mogelijkheid meer dan 128MB van die DIMM aan te spreken op dit bord. Dit komt omdat de chipset per side niet meer dan 128MB kan adresseren en aangezien jouw DIMM slechts één side heeft kom je niks verder. Enige optie is dualsided 256MB DIMM's te gebruiken of een ander moederbord.

Verwijderd

Topicstarter
Geen matches
|:(

nou ja, ik kan het wel omruilen
hardstikke bedankt :)

trouwens hoe weet je dat de apollo pro plus alleen double-sided DIMMs volledig kan lezen?

• Abbadon
Geen matches
Hij kan ook wel single-sided DIMM helemaal lezen, da's het probleem niet maar het is juist de hoeveelheid die hij maximaal per side kan lezen, namelijk max 128MB per zijde (dus je kunt er ook een single-sided 128MB DIMM in proppen, die leest hij dan helemaal). Van jouw huidige 512MB DIMM ziet hij maar één zijde omdat het een single-sided DIMM is (dat er aan beide zijden chips zitten zegt niks) dus ziet hij maar een kwart. Had je een double-sided 512MB DIMM dan had de chipset er 256MB's van gezien, snappie?

Verwijderd

Topicstarter
Geen matches
ja ikke snappen :)
maarrrr dan is die single-sided 128 MB kaart die er al in zit eigenlijk geen 128 mb kaart :?
zeggen die cijfers die ik erbij heb gezet daar niks over?

• Abbadon
Geen matches
Die 128MB DIMM had ik nog niet naar gekeken maar de chips die er op zitten zijn Mosel Vitelic 8Mx8 chips. Dat zijn dus 64Mbit chips en daar acht stuks (en zoveel zitten er op zeg je) van maakt 64MB. Dus als iemand die jou als zijnde 128MB heeft verkocht ben je opgelicht of het was een foutje aan de kant v.d. verkoper.

Verwijderd

Topicstarter
Geen matches
Ah, ik weet nog wel dat die verkoper bij de media markt zei dat er op de doos wel 64 mb stond, maar dat ze er 128 in hebben gedaan.. grmbl

maar nu wil ik ook wel weten hoe je dit allemaal weet :) ben een beetje leergierig

• Mojo

Mojo

The Power Within

Geen matches

• its_Muppet
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 11-07 16:46
[bold]Brainy: [/bold]
dat zijn links voor de M6VBE-A en volgens mn progje heb ik gewoon een M6VBE, die 2 hebben 2 verschillende chipsets. ik heb wel de URL voor de M6VBE gevonden
Kan je die link delen? Ik heb hetzelfde probleem!

[ Voor 7% gewijzigd door its_Muppet op 30-12-2003 20:15 ]

"Assumption is the mother of all f#ckups" Travis Dane (Under Siege 2: Dark Territory)

Pagina: 1