[sub] Het werken met cross-over

Pagina: 1
Acties:
  • 109 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

• Uiligheid
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 25-07 00:34

Uiligheid

alle gekheid op een stokje

Topicstarter
Kon het onderwerp niet vinden in de search, vandaar hier maar even de vraag. Ik zal even beginnen met de setup die ik nu al een jaar heb:

Harman/Kardon AVR2550:
Afbeeldingslocatie: http://home.student.utwente.nl/s.eilander/pics/AVR2550.gif

Harman/Kardon DVD 25:
Afbeeldingslocatie: http://home.student.utwente.nl/s.eilander/pics/DVD25.jpg

En JBL SCS 138:
Afbeeldingslocatie: http://home.student.utwente.nl/s.eilander/pics/SCS138.jpg

Nu gaat het me hier even om het aansluiten van de sub, aangezien deze cross-over heeft. Hij heeft dus een LFE ingang, maar ook twee ingangen voor de voorspeakers en twee uitgangen voor de voor speakers.

Nu staat er in de handleiding van JBL dat ik bij DTS, Dolby Digital of andere digitale instellingen alleen gebruik moet maken van de LFE. Dan doet de cross-over dus niks. Bij andere instellingen als Dolby Prologic dien je wel je boxen door te lussen.

Aangezien ik altijd gebruik wil maken van alle functies heb ik nu ingesteld staan dat hij doorgelust staat met de cross-over voluit en op mijn receiver heb ik ingesteld dat het grote boxen zijn, zodat de receiver het volledige signaal doorstuurt en de woofer het onderscheidt maakt. (redenering= sub weet beter wat het bereik van de boxen is, dan de receiver.)
Hiernaast is mijn LFE ook aangesloten.

Aangezien er een advies is voor Dolby Prologic en een ander voor Digital, vraag ik me af of ik het nu goed heb gedaan. Het lijkt mij niet te doen dat ik iedere keer de kabels verwissel ;) Maar ik vraag me wel af of ik wanneer ik nu een digital stream heb, niet twee keer het geluid naar mijn sub gooi en of dit kwalijk is.

Overigens vind ik het geluid prima, op zowel digital als niet digital.

Iemand een idee of andere suggesties/opmerkingen?
Ik vraag me hiernaast ook af, of ik wellicht beter mijn receiver kan laten regelen dat de bas gescheiden wordt van de speakers of de sub-woofer.

Ceterum censeo Carthaginem esse delendam

• voodooless
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 13:23

voodooless

Sound is no voodoo!

Gewoon je LFE aansluiten en de rest direct aan de receiver. In neem aan dat die HK ook wel DPL kan decoderen, en dan zorgt die er zelf wel voor de het juiste signaal bij de speakers aankomt. Wel ff je speakers op small zetten, gezien het formaat van die dinegen.

Do diamonds shine on the dark side of the moon :?

• SpleeffY
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 15-07 00:50
Op de LFE-ingang aansluiten en de andere speakers direct op de versterker ja :).

Zo heb ik het hier thuis aangesloten.

• Uiligheid

Uiligheid

Topicstarter
Ok, maar de vraag is dan of mijn HK het net zo goed kan als mijn sub. Ik mag naar aanleiding van de functieomschrijving van beide verwachten dat ze het allebei kunnen.

En is het zeker dat de HK in het geval van DPL ook de zooi goed verdeeld?

Verwijderd

Tja, als je hk hebt dan heb je hier vast om een bepaalde reden voor gekozen.

Hoe klinkt het als je luistert naar de verschillende formaten?
Vind je het vervelend klinken of goed?

Ik denk dat, zoals al gezegd is, je de speakers het beste via de versterker kunt aansluiten.

Maar het gaat er om hoe jij het vindt klinken.

• NestorY*K
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 11-12-2022
Ik heb dezelfde sub, dezelfde receiver en dezelfde dvd-player :)
In het boekje staat dat het gewoon via de receiver moet lopen, als je een LFE uitgang hebt. Dus ff anders aansluiten en dan kun je weer met je verhalen de kroeg in :)

• Uiligheid

Uiligheid

Topicstarter
Heb het uiteindelijk maar even op gevoel gedaan. Persoonlijk vind ik het het beste klinken wanneer de cross-over door de sub wordt geregeld. Zo houd ik het voorlopig dan ook maar.

Toch bedankt voor de tips.

Pagina: 1